Te, jotka märisette opettajien lomista, miksi ette ala/ole alkaneet itse opettajiksi?
Jos se loma kerran on niin kadehdittava etu?
Kommentit (80)
No mitäs opettajat sitten tekisivät kun muksut lomailevat? Newsflash: olen lukion opettaja ja teen töitä ainakin kaksi viikkoa koulun loppujen jälkeen ja kaksi viikkoa ennen koulujen alkua ja suunnittelen tulevaa vuotta kesälomallani tämän ajan ulkopuolella
Opettajaäitini vannotti meitä lapsena, ettemme koskaan alkaisi opettajiksi. Niin raskasta hommaa kuulemma.
Kenestäkään meistä lapsista ei sitten tullut opettajaa.
Opettahan ei ole koulutukseltaan lastenhoitaja. Se on ihan eri ammatti.
Ja kyllähän se 9kk:n palkka on jaettu koko vuodelle. Ei ole mikään muinaisjäänne.
Hyvin monissa kunnissa ei saa tehdä ylitunteja. Joten peruspalkalla mennään. 5 ylituntia tuntuu kyllä ruhtinaalliselta.
Opettajat märisee täällä säännöllisesti ainakin seuraavista:
- Vanhempainvarteista ym varsinaisen koulupäivän jälkeisistä töistä ei makseta erikseen.
--> Tämä on yleinen käytäntö kaikissa asiantuntija-ammateissa. Sähköpostia seurataan 24/7, työt joita ei ehdi tehdä päivällä otetaan kotiin ja tehdään illalla. Suunnittelua ja valmistelua tehdään myös muulloin kuin 8-17 (tosin opettajilla opetusta vain 8-15, monesti vähemmänkin)
- Työ on raskasta ja vaatii siksi pitkän loman.
--> Lähes kaikki työt ovat omalla tavallaan raskaita. Asiantuntijatyöt kuormittavat henkisesti, jotkut muut työt fyysisesti.
- Opettajan on lomailtava koulujen loma-aikaan, eikä voi ottaa lomaa muulloin.
--> Todella monissa työpaikoissa työnantaja määrää loman, eikä työntekijä voi lomailla milloin haluaa. Vaikka voisi valita, on kouluikäisten vanhemmilla käytännössä pakko ottaa oma lomansa koulujen loma-aikana, ettei lasten tarvitse viettää yksin 2,5 kuukautta.
- Kyllä muutkin voi ottaa palkatonta lomaa jos haluaa.
--> Useissa työpaikoissa palkatonta lomaa ei myönnetä kuin erityistilanteissa. En tunne ketään, joka olisi saanut joka kesä ottaa 10 viikon palkattoman loman. Jopa lomarahojen vaihtaminen on joissakin työpaikoissa kielletty, koska sijaisia ei saada/ei haluta palkata.
Mä taas oon aina miettinyt kuinka rajoittavaa on olla ope lomien kannalta. Ne on melkein aina pakko pitää just silloin kesä-heinäkuussa ja talvella silloin kun oppilaatkin lomailee. Ainakin siis luokanopettajilla.
Paljon vapauttavampaa kun voi ensinnäkin pilkkoa omaa kesälomaansa ja pitää osan tai vaikka kokonaan vasta syyskuussa jos siltä tuntuu. Sama talviloman kanssa, ei tartte lomailla pahimpana sesonkiviikkona jolloin kaikki paikat täynnä ja hinnatkin sen mukaiset. Joten ei, en kadehdi yhtään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loma on mielestäni ylimitoitettu. Opettajaksi en opiskellut koska se ei vastannut sitä kunnianhimoa, palkkausta tai työn mielekkyyden odotusta, joka mulla oli. Olen juristi.
Juristitkin voivat ottaa palkatonta vapaata, kuten osa opettajankin vapaasta on. Ero on siinä, että voit itse vaikuttaa asiaan, opettajat eivät voi, vaan se menee kaikilla samalla tavalla. Lukuvuoden opetustyön palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Jos opettajien työaikaa pidennetään kesälle, siitä täytyy myös maksaa lisää palkkaa. Nykyinen kesän palkka on siis työnantajan maksu jälkikäteen etukäteen tehdystä työstä.
Lukion lehtorilla palkka on semmoiset 4200 kuussa. Teen itse ylemmällä korkeakoulututkinnolla yksityisellä sektorilla asiantuntijahommia 3300 eurolla kuussa, vietän minäkin iltoja ja viikonloppuja projektien parissa, enkä ikinä selviä 40 viikkotunnilla. Kyllä tuntuu aika ihmeelliseltä, että opettajien mielestä tuo (varsin hyvä) palkka on niin pieni, että siitä ei riitä kuin yhdeksäksi kuukaudeksi.
Lisäksi todella outoa ja suorastaan lainvastaista, että määräaikaisille opettajille ei makseta isompaa palkkaa kuin vakituisille, jos kerran osa palkasta pistetään syrjään kesäkuukausia varten.
4200€/kk ansaitseva opettaja tekee noin 50 tunnin työviikkoa. Se 2800€/kk vastaa sitä normaalia työaikaa, noin 40 tuntia viikossa, olettaen että molemmilla on yhtä pitkä työkokemus. Sinun palkkaasi en osaa ottaa kantaa, paitsi että yksityisellä sinulla on mahdollisuus kilpailuttaa palkkasi osaamistasosi mukaan, me emme voi vaikuttaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki olisivat opettajia, ongelma olisi vieläkin suurempi.
Sama koskee kysymystä "miksi et opiskellut itseäsi tohtoriksi"
Jos kaikki olisivat tohtoreita, myös siivoojat ja puistotyöntekijät olisivat tohtoreita. Nekin työt on jonkun hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllähän se 9kk:n palkka on jaettu koko vuodelle. Ei ole mikään muinaisjäänne.
Hyvin monissa kunnissa ei saa tehdä ylitunteja. Joten peruspalkalla mennään. 5 ylituntia tuntuu kyllä ruhtinaalliselta.
Ei varmasti ole jaettu kuin juhlapuheissa. Jos olisi niin ei mitenkään voisi maksaa sijaisen palkkaa vakkarille joka palaa töihin kesäksi. Ei mitenkään. Ei sellaista voi tehdä että minä tienaan 5000 kuussa vaikka ja mulle kuitenkin maksetaan vain 4000 ja rahat jemmataan maksettavaksi myöhemmin mutta ne maksetaankin henkilölle joka ei ole tienannut niitä.
Eikö opettajien kohdalla pitäisi siis ollenkaan puhua kuukausipalkasta vaan vuosipalkasta, vaikka palkka msksetaankin joka ikinen kuukausi? Näin ollen tosiaankin sijaisten pitäisi saada huomattavasti parempaa palkkaa kuin vakituisten, jos he eivät sas palkkaa kesän ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki olisivat opettajia, ongelma olisi vieläkin suurempi.
Sama koskee kysymystä "miksi et opiskellut itseäsi tohtoriksi"
Jos kaikki olisivat tohtoreita, myös siivoojat ja puistotyöntekijät olisivat tohtoreita. Nekin työt on jonkun hoidettava.
Onhan puistokemistejäkin. :)
Muistelen joskus lausuntoa: pankaa vääryys kiertämään, kun olette vakituisen viran saaneet.
Näin sanoi aikanaan OAJ:n puheenjohtaja?, kun sijaiset valittivat vakiopen vievän heidän kesäajan palkkansa.
Voiko tuon enää selvemmin sanoa.
Opettajat voivat lakata jauhamasta 9 kk:n palkan jaosta kahdellatoista. Se ei pidä paikkaansa, sillä muuten sijaisille maksettaisiin automaattisesti myös kesältä, tai sitten korkeampaa palkkaa aikaisemmin.
Opettajille tiedoksi: se että "joutuu" pitämään 10 viikkoa lomaa kesäkuusta elokuun puoliväliin, viikon syysloman, 3 viikon joululoman ja viikon hiihtoloman koulujen loma-aikoina ei ole muihin palkkatyöläisiin verrattuna mikään epäkohta, vaan etu. Normaaleilla työpaikoilla on kova kisa siitä, kuka saa pitää oman lomansa noina aikoina ja jos esim. kesäloma ajoittuu toukokuulle tai syyskuulle , niin harva siitä riemuitsee.
Ja jos joku onneton sitten saa/joutuu pitämään lomansa koulun loma-aikojen ulkopuolella ja lähtee lapsensa kanssa vaikkapa edulliselle etelänlomalle, niin kamala märinä tulee opettajalta kun jonne-jessica on poissa koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä opettajien kesälomaa pitäisi lyhentää, niin mitä opettajien pitäisi mielestänne töissä tehdä sillä välin kun oppilaat lomailevat?
Niin, mitähän mieltä olisimme kaikki me, jotka koetamme kuumeisesti pähkäillä lapsillemme hoitopaikkaa/leiriä/kerhoa/kurssia/muuta järkevää tekemistä juhannukseen saakka...
No johan me niitä teidän lapsia suurin osa vuodesta hoidetaan, olisikohan aihetta itse ottaa vastuuta niistä omista jälkeläisistään edes osa vuotta?
Ottaisin ilomielin vastuuta omista jälkeläisistäni, mutta ikävä kyllä työnantajani ei myönnä minulle 2,5 kuukautta vapaata, vaan ainoastaan viisi viikkoa kesässä. Muuten työpanostani tarvitaan kesälläkin.
Suvussani on opettajia, ja on aina yhtä surkuhupaisaa, miten he olettavat kaikkien muiden lomailevan saman verran ja samoina aikoina kuin heidänkin. Yhtenä vuonna minulla oli neljä viikkoa lomaa elokuussa, ja opettajasukulainen kauhisteli elokuun puolivälissä, että "miten sulla voi olla noin pitkät lomat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ole jaettu kuin juhlapuheissa. Jos olisi niin ei mitenkään voisi maksaa sijaisen palkkaa vakkarille joka palaa töihin kesäksi. Ei mitenkään. Ei sellaista voi tehdä että minä tienaan 5000 kuussa vaikka ja mulle kuitenkin maksetaan vain 4000 ja rahat jemmataan maksettavaksi myöhemmin mutta ne maksetaankin henkilölle joka ei ole tienannut niitä.
Tämä kertaa miljoona!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loma on mielestäni ylimitoitettu. Opettajaksi en opiskellut koska se ei vastannut sitä kunnianhimoa, palkkausta tai työn mielekkyyden odotusta, joka mulla oli. Olen juristi.
Juristitkin voivat ottaa palkatonta vapaata, kuten osa opettajankin vapaasta on. Ero on siinä, että voit itse vaikuttaa asiaan, opettajat eivät voi, vaan se menee kaikilla samalla tavalla. Lukuvuoden opetustyön palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Jos opettajien työaikaa pidennetään kesälle, siitä täytyy myös maksaa lisää palkkaa. Nykyinen kesän palkka on siis työnantajan maksu jälkikäteen etukäteen tehdystä työstä.
Lukion lehtorilla palkka on semmoiset 4200 kuussa. Teen itse ylemmällä korkeakoulututkinnolla yksityisellä sektorilla asiantuntijahommia 3300 eurolla kuussa, vietän minäkin iltoja ja viikonloppuja projektien parissa, enkä ikinä selviä 40 viikkotunnilla. Kyllä tuntuu aika ihmeelliseltä, että opettajien mielestä tuo (varsin hyvä) palkka on niin pieni, että siitä ei riitä kuin yhdeksäksi kuukaudeksi.
Lisäksi todella outoa ja suorastaan lainvastaista, että määräaikaisille opettajille ei makseta isompaa palkkaa kuin vakituisille, jos kerran osa palkasta pistetään syrjään kesäkuukausia varten.
4200€/kk ansaitseva opettaja tekee noin 50 tunnin työviikkoa. Se 2800€/kk vastaa sitä normaalia työaikaa, noin 40 tuntia viikossa, olettaen että molemmilla on yhtä pitkä työkokemus. Sinun palkkaasi en osaa ottaa kantaa, paitsi että yksityisellä sinulla on mahdollisuus kilpailuttaa palkkasi osaamistasosi mukaan, me emme voi vaikuttaa siihen.
Maikkarin palkkavertailun mukaan säännöllisen työajan keskiansio lehtoreilla on vähän päälle 4200 ja kokonaisansio päälle 4400. Eli suurin osa opettajista tekee ilmeisesti vielä viime vuosien säästöjenkin jälkeen aika muhkeita ylitunteja...?
Joo, yksityisellä on mahdollisuus kilpailuttaa palkkansa oman osaamistason mukaan, mutta eipä meidän firmassa kukaan "rivi"asiantuntija ole tainnut päälle neljän tonnin päästä. Tällaisena ilmeisesti vähän osaamattomana ihmisenä houkuttaa kyllä ajatus, että saisin osaamisestani riippumatta yhtä paljon palkkaa kuin opettajat.
Onneksi tykkään omasta ammatistani, enkä suunnittele ammatinvaihtoa. Mutta toivoisin vain, että se narina pienestä palkasta yhdeksälle kuulle jaettuna vaimenisi. Palkka on ihan hyvä kahdelletoistakin kuukaudelle jaettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lahjakkuutta muille aloille. En kadehdi opettajan työtä, omani on mielenkiintoisempaa ja paremmin palkattua. Vähän ärsyttää opettajien huokailu ja ylipitkän loman perustelu työn raskaudella. Newsflash: muutkin työt on raskaita, muillakin on palkatonta iltahommaa mutta silti perus 4+1 lomat, joiden pitoajankohdan työnantaja määrää.
Ja palkkakin parempi kuin opettajilla samantasoisella koulutuksella. Että silleen. Unohtuiko tämä asia?
Tämä "asia" taitaa nykyään olla enemmän opettajien hellimä myytti kuin fakta. Opettajan palkkahan on varsin hyvä humanistisella/yhteiskuntatieteellisellä mittapuulla.
Oma mieheni, jolla on opettajan paperit, saisi aineenopettajana selvästi parempaa palkkaa kuin nykyisissä asiantuntijatöissään. Miehen veli tienaa samalla koulutuksella lukion lehtorina selvästi miestäni enemmän, tosin hänellä aika reippaat tuntimäärät.
Joku nyt kysyy, miksei mieheni vaihda työpaikkaa, jos on niin kateellinen. Vastaan: se, että toteaa jollakulla toisella olevan paremman palkan, ei ole kateutta vaan faktaa.
Yksityisen sektorin hommissa vuosipalkka oli noin 50% parempi kuin nyt opettajana. Toki työvuosikin oli pidempi, kun ei tarvinnut olla 2,5kk työttömänä ansiosidonnaisella vuodessa. En kuitenkaan valita, koska koen nykyduunin merkityksellisemmäksi ja se kompensoi paremmin kuin hyvin palkkaeroa
Opettajien lomat maksetaan verorahoilla, mikä tekee niistä julkisen asian.
Aloittajan logiikalla myöskään kansanedustajien palkoista, ministerien luksusmatkoista tai vankien koevapauksista ei saisi valittaa, kun kuka vain voisi itse alkaa sellaiseksi.
Niin, tämähän ei ole opettajien vika, että kunnat käyttävät hyväkseen tätä porsaanreikää, joka sallii opettajan palata kesäksi töihin.
Itse en ole lapsia tehnyt virassaoloaikana, joten ei ole omakohtaista kokemusta. Sen tiedän, että jos sijainen on palkattu lukuvuodeksi, hän ei sitä palkkaa saisi, vaikka viranhaltija ei kesäpalkkaa ottaisikaan. Minulla on kyllä ollut työkaveri, joka ei kesältä palkkaa nostanut. Antoi siis rahat kunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lahjakkuutta muille aloille. En kadehdi opettajan työtä, omani on mielenkiintoisempaa ja paremmin palkattua. Vähän ärsyttää opettajien huokailu ja ylipitkän loman perustelu työn raskaudella. Newsflash: muutkin työt on raskaita, muillakin on palkatonta iltahommaa mutta silti perus 4+1 lomat, joiden pitoajankohdan työnantaja määrää.
Ja palkkakin parempi kuin opettajilla samantasoisella koulutuksella. Että silleen. Unohtuiko tämä asia?
Tämä "asia" taitaa nykyään olla enemmän opettajien hellimä myytti kuin fakta. Opettajan palkkahan on varsin hyvä humanistisella/yhteiskuntatieteellisellä mittapuulla.
Oma mieheni, jolla on opettajan paperit, saisi aineenopettajana selvästi parempaa palkkaa kuin nykyisissä asiantuntijatöissään. Miehen veli tienaa samalla koulutuksella lukion lehtorina selvästi miestäni enemmän, tosin hänellä aika reippaat tuntimäärät.
Joku nyt kysyy, miksei mieheni vaihda työpaikkaa, jos on niin kateellinen. Vastaan: se, että toteaa jollakulla toisella olevan paremman palkan, ei ole kateutta vaan faktaa.
Yksityisen sektorin hommissa vuosipalkka oli noin 50% parempi kuin nyt opettajana. Toki työvuosikin oli pidempi, kun ei tarvinnut olla 2,5kk työttömänä ansiosidonnaisella vuodessa. En kuitenkaan valita, koska koen nykyduunin merkityksellisemmäksi ja se kompensoi paremmin kuin hyvin palkkaeroa
Ehkä se työttömyys tosiaan vähän vaikuttaa tuloihin, samoin kokemuslisät, ylityöt jne. Mutta on paljon meitä, jotka eivät yksityisellä puolella ikinä yllä opettajan keskituloihin. Kiva jos sinä ylsit.
Mun kaveri on kotiäitinä nyt ja sijainen jatkaa ensi vuoden. Vois ns palata töihin mutta hänestä se on vastenmielistä ja hän on sitä mieltä, että siitä mahdollisuudesta pitäis päästä eroon, vaikka itsellä onkin vakipaikka. Jatkava sijainen ottaa kesän palkan kuten kuuluukin 😊