Te, jotka märisette opettajien lomista, miksi ette ala/ole alkaneet itse opettajiksi?
Jos se loma kerran on niin kadehdittava etu?
Kommentit (80)
Loma on mielestäni ylimitoitettu. Opettajaksi en opiskellut koska se ei vastannut sitä kunnianhimoa, palkkausta tai työn mielekkyyden odotusta, joka mulla oli. Olen juristi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lahjakkuutta muille aloille. En kadehdi opettajan työtä, omani on mielenkiintoisempaa ja paremmin palkattua. Vähän ärsyttää opettajien huokailu ja ylipitkän loman perustelu työn raskaudella. Newsflash: muutkin työt on raskaita, muillakin on palkatonta iltahommaa mutta silti perus 4+1 lomat, joiden pitoajankohdan työnantaja määrää.
Ja palkkakin parempi kuin opettajilla samantasoisella koulutuksella. Että silleen. Unohtuiko tämä asia?
Tämä "asia" taitaa nykyään olla enemmän opettajien hellimä myytti kuin fakta. Opettajan palkkahan on varsin hyvä humanistisella/yhteiskuntatieteellisellä mittapuulla.
Oma mieheni, jolla on opettajan paperit, saisi aineenopettajana selvästi parempaa palkkaa kuin nykyisissä asiantuntijatöissään. Miehen veli tienaa samalla koulutuksella lukion lehtorina selvästi miestäni enemmän, tosin hänellä aika reippaat tuntimäärät.
Joku nyt kysyy, miksei mieheni vaihda työpaikkaa, jos on niin kateellinen. Vastaan: se, että toteaa jollakulla toisella olevan paremman palkan, ei ole kateutta vaan faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä opettajien kesälomaa pitäisi lyhentää, niin mitä opettajien pitäisi mielestänne töissä tehdä sillä välin kun oppilaat lomailevat?
Niin, mitähän mieltä olisimme kaikki me, jotka koetamme kuumeisesti pähkäillä lapsillemme hoitopaikkaa/leiriä/kerhoa/kurssia/muuta järkevää tekemistä juhannukseen saakka...
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä opettajien kesälomaa pitäisi lyhentää, niin mitä opettajien pitäisi mielestänne töissä tehdä sillä välin kun oppilaat lomailevat?
No olisi vaikka tuollainen laajamittainen ja rehottava koulukiusaamisongelma ratkaistavaksi, vaikka silleen kivana päiväpuhteena. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että ikinä ei saisi olla eriävää mieltä mistää, jos ei itse tee kyseistä työtä? Mielenkiintoinen ajatusmalli. Toisaalta opettajan homma on sellaista koirantyötä nykyään, että eipä kukaan siitä kateellinen voi olla. Pitäkää lomanne kun palkka on kuitenkin niin paska tuollaisesta koiranhommasta.
Miksi sitten märistä siitä, että joku toinen saa jotain sellaista, josta itse ei ole edes kiinnostunut? Sehän se vasta mielenkiintoinen ajatusmalli onkin.
Yhteiskunnassa on paljon asioita joiden hoidosta olen eri mieltä miten se on nyt hoidettu. En ole sanonut, että en ole kiinnostunut tästä loma-ajatuksesta, opettajan työstä en ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Loma on mielestäni ylimitoitettu. Opettajaksi en opiskellut koska se ei vastannut sitä kunnianhimoa, palkkausta tai työn mielekkyyden odotusta, joka mulla oli. Olen juristi.
Juristitkin voivat ottaa palkatonta vapaata, kuten osa opettajankin vapaasta on. Ero on siinä, että voit itse vaikuttaa asiaan, opettajat eivät voi, vaan se menee kaikilla samalla tavalla. Lukuvuoden opetustyön palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Jos opettajien työaikaa pidennetään kesälle, siitä täytyy myös maksaa lisää palkkaa. Nykyinen kesän palkka on siis työnantajan maksu jälkikäteen etukäteen tehdystä työstä.
Samoin ne ihmiset, jotka kadehtivat maataloustukia, voivat itse alkaa maatalousyrittäjiksi. Jos on eläimiä, olet joka päivä töissä, paitsi 2viikkoa vuodesta, mikäli saat lomittajan. Jos ei saa, niin ei ole lomia.
Jos taas on viljatila, niin sellainen pikkuinen fakta, että viljan kuivaamiseen käytettävä öljy maksaa enemmän kuin viljasta saatava korvaus. Todella hyvää liiketoimintaa siis.
Vierailija kirjoitti:
Missä mielessä ylimitoitettu?
Olen samaa mieltä, että Suomen koulujen loma (10 viikkoa) on etenkin peruskoulussa liikaa ja aiheuttaa melkoisia järjestelyjä monessa perheessä. Vaikka vanhemmat pitäisivät kesälomansa peräkkäin ovat lapset silti pari viikkoa yksin/keskenään. Ja yhteistä lomaakin olisi kiva pitää. 8 viikko voisi olla ihan sopiva peruskouluun.
Toki lukioikäisillä pidempi kesäloma helpottaa kesätöiden tekemistä (vaikka niitä nyt ihan kaikki eivät teekään)
Mutta se, että se opettaja saa olla liian kauan lomalla... Se on täysin yhdentekevää, kun mietitään kuinka pitkä koulun loma-ajan tulisi olla.
Opettajat saavat ihan normaalin palkan kesällä + lomarahat niin kuin muutkin. Ihme perustelu olevinaan tuo 9 kuukauden palkan jakaminen 12:lla. Sehän on joku muinaisjäänne, jolla ei kyllä pitkää lomaa voi perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lahjakkuutta muille aloille. En kadehdi opettajan työtä, omani on mielenkiintoisempaa ja paremmin palkattua. Vähän ärsyttää opettajien huokailu ja ylipitkän loman perustelu työn raskaudella. Newsflash: muutkin työt on raskaita, muillakin on palkatonta iltahommaa mutta silti perus 4+1 lomat, joiden pitoajankohdan työnantaja määrää.
Ja palkkakin parempi kuin opettajilla samantasoisella koulutuksella. Että silleen. Unohtuiko tämä asia?
Tämä "asia" taitaa nykyään olla enemmän opettajien hellimä myytti kuin fakta. Opettajan palkkahan on varsin hyvä humanistisella/yhteiskuntatieteellisellä mittapuulla.
Oma mieheni, jolla on opettajan paperit, saisi aineenopettajana selvästi parempaa palkkaa kuin nykyisissä asiantuntijatöissään. Miehen veli tienaa samalla koulutuksella lukion lehtorina selvästi miestäni enemmän, tosin hänellä aika reippaat tuntimäärät.
Joku nyt kysyy, miksei mieheni vaihda työpaikkaa, jos on niin kateellinen. Vastaan: se, että toteaa jollakulla toisella olevan paremman palkan, ei ole kateutta vaan faktaa.
Opettajan palkka on noin 2800€/kk ja siihen kokemuslisät päälle. Kaikki muu palkka tulee ylitöistä (ylimääräisistä opetustunneista), joista maksetaan korvaus muissakin ammateissa. Jopa "pitkä lomat" huomioiden, opettajan palkka on pieni korkeakoulutuksen vaativassa ammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juristitkin voivat ottaa palkatonta vapaata, kuten osa opettajankin vapaasta on. Ero on siinä, että voit itse vaikuttaa asiaan, opettajat eivät voi, vaan se menee kaikilla samalla tavalla. Lukuvuoden opetustyön palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Jos opettajien työaikaa pidennetään kesälle, siitä täytyy myös maksaa lisää palkkaa. Nykyinen kesän palkka on siis työnantajan maksu jälkikäteen etukäteen tehdystä työstä.
Saako siis 9kk töitä tekevä sijainen joka ei saa kesältä palkkaa, korkeampaa palkkaa 9kk kuin virassa oleva joka saa kesälläkin palkkaa vai onko hänelle tehty raju palkanalennus? Tai jos sijainen tienaa 9kk aikana kesäkuukaudetkin niin miten hänen tienaama mutta hänelle 9kk aikana maksamatta jäänyt palkka voidaan maksaa vakituiselle joka "palaa töihin" kesäksi?
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaa niiden perheiden lapsia esim. koulun tiloissa, joilla on vaikeuksia järjestää lastenhoito kesäksi.
Ei se sitä tarkoita, että mikäli ei ole hakautunut opettajaksi niin ei saisi kritisoida heidän pitkiä lomiaan!
En ole myöskään hakeutunut ahtaajan ammattiin, mutta minulla on silti oikeus kommentoida heidän järjettömiä palkkojaan ja lakkoilujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion lehtorilla palkka on semmoiset 4200 kuussa. Teen itse ylemmällä korkeakoulututkinnolla yksityisellä sektorilla asiantuntijahommia 3300 eurolla kuussa, vietän minäkin iltoja ja viikonloppuja projektien parissa, enkä ikinä selviä 40 viikkotunnilla. Kyllä tuntuu aika ihmeelliseltä, että opettajien mielestä tuo (varsin hyvä) palkka on niin pieni, että siitä ei riitä kuin yhdeksäksi kuukaudeksi.
Lisäksi todella outoa ja suorastaan lainvastaista, että määräaikaisille opettajille ei makseta isompaa palkkaa kuin vakituisille, jos kerran osa palkasta pistetään syrjään kesäkuukausia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitähän mieltä olisimme kaikki me, jotka koetamme kuumeisesti pähkäillä lapsillemme hoitopaikkaa/leiriä/kerhoa/kurssia/muuta järkevää tekemistä juhannukseen saakka...
No johan me niitä teidän lapsia suurin osa vuodesta hoidetaan, olisikohan aihetta itse ottaa vastuuta niistä omista jälkeläisistään edes osa vuotta?
Näin sijaisena kysyisin, että mikä logiikka siinä on, että palkka on jaettu muka kesäkuukausille, mutta sitä ei sijainen saa vaan se, joka ei ole työtä tehnyt.
Rautalangasta: Opetusvelvollisuuteni 24 ja teen paljon talven aikana töitä. Ylituntejakin on peräti 5. Palkka ihan ok. Kun tulee kesä, niin minä tipahdan työttömäksi ja viranhaltija palaa nostamaan kesäksi palkan jopa minun tekemistäni ylitöistä. Opettajallehan maksetaan kesältä sama palkka kuin talvelta eli ylitunteineen päivineen. Kausi vaihtuu elokuun alusta. Miten tämä touhu on yhteydessä sen kanssa, että talven palkka jaetaan lomille ja oikeasti kuukausipalkka on korkeampi? Miten ihmeessä joku muu voi saada tekemistäni ylitöistäkin osuuden kesältä? Miksei sitä makseta minulle ylimääräisenä, jos kerran työtkin olen tehnyt...
Koulu voisi hyvin jatkua juhannukseen asti. Siirrettäisiin vaikka pieni osa kesälomapäivistä talvilomaan jotta perheet pääsee lomamatkoille ja laskettelemaan. Keväällä sitä lepoa ja lomaa tarvitsee pitkän kouluvuoden loppurutistukseen.
Suomessa ole edes kesä vielä kesäkuussa.
Toisaalta pakko nostaa hattua OAJ:lle että saavat pidettyä kiinni näistä eduista.
Aikuisena ymmärtänet kuitenkin, etteivät kaikki opettajat = exäsi?