Miten päiväkodissa voi joka kesä henkilökunta muokata työaikojaan itselle sopiviksi?
Kun aamuisin vie lasta hoitoon, siellä on yleensä oma ryhmä kiinni ja joku vieras ihminen jossain ottaa vastaan ja iltapäivällä sanotaan, että ei nyt ole enää teidän ryhmän aikuisia töissä, mutta minulle voi sanoa heipat. Haen lapsen jo klo 16.15, niin luulisi joka ryhmässä olevan aikuisia paikalla. Tämä sama kesäsysteemi on ollut yhtä pitkään kuin minun lapsia on ollut päiväkodissa. Miksei niitä henkilöstön työaikoja voi laittaa niin, että on tuttuja hoitajia aamulla ja iltapäivällä? Missä muussa työpaikassa pystyy valitsemaan kesällä mieluisat työajat?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta mä en ymmärrä tätä itkua, että pitää olla "tutut aikuiset" ja mikään ei ikinä koskaan saisi muuttua. Tiedän eräänkin äidin joka väänsi itkua päiväkodin pihalla kun kuuli, ettei lapset ryhmässä jatka syksyllä kukaan entinen hoitaja. Oli jopa valittamassa kunnalle asiasta, mikä on mielestäni melkoista ylireagointia.
Koska tuollainen on mulle täysin vierasta, kiinnostaisi tietää onko ne lapset vain niin nyhveröitä vai onko meidän lapset jotenkin erityisen reippaita
Jatkuvuus on tärkeää lapselle. Koko ryhmän henkilöstön vaihtuminen voi aiheuttaa turvattomuutta lapsessa. Myös erityisen reippaat lapset saattavat reagoida, jos heille tärkeitä ihmisiä vaihtuu arvaamatta. Tunnetasolla reippaus on myös tapa piilottaa pahaa mieltä. Lapsikin saa kiintyä tuttuihin ihmisiin, joiden reaktiot ovat arvattavia ja joita he osaavat tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Voisko niillä päiväkotitädeilä olla tyln ulkopuolella ihan se omakin elämä, joka on otettu huomioon työvuoroja suunnitellessa 😉
Entä lapsi? Lapsen kuuluisi olla keskiössä, kun mietitään, kuinka kesäaikana hoito järjestetään päiväkodissa. Lapsen kokemusta vaihtuvista hoitajista ja ryhmistä ei huomioida läheskään siinä määrin kuin pitäisi laadukkaan varhaiskasvatuksen varmistamiseksi. Henkilöstön oma elämä päivähoidon ulkopuolella ei saisi olla määrittävä tekijä palveluiden toteutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko niillä päiväkotitädeilä olla tyln ulkopuolella ihan se omakin elämä, joka on otettu huomioon työvuoroja suunnitellessa 😉
Entä lapsi? Lapsen kuuluisi olla keskiössä, kun mietitään, kuinka kesäaikana hoito järjestetään päiväkodissa. Lapsen kokemusta vaihtuvista hoitajista ja ryhmistä ei huomioida läheskään siinä määrin kuin pitäisi laadukkaan varhaiskasvatuksen varmistamiseksi. Henkilöstön oma elämä päivähoidon ulkopuolella ei saisi olla määrittävä tekijä palveluiden toteutuksessa.
Lapsi on keskiössä omille vanhemmilleen, ei ole mikään oletus, että kenenkään työntekijän missään tarvitsi järjestää elämäänsä sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun aamuisin vie lasta hoitoon, siellä on yleensä oma ryhmä kiinni ja joku vieras ihminen jossain ottaa vastaan ja iltapäivällä sanotaan, että ei nyt ole enää teidän ryhmän aikuisia töissä, mutta minulle voi sanoa heipat. Haen lapsen jo klo 16.15, niin luulisi joka ryhmässä olevan aikuisia paikalla. Tämä sama kesäsysteemi on ollut yhtä pitkään kuin minun lapsia on ollut päiväkodissa. Miksei niitä henkilöstön työaikoja voi laittaa niin, että on tuttuja hoitajia aamulla ja iltapäivällä? Missä muussa työpaikassa pystyy valitsemaan kesällä mieluisat työajat?
Meidän lähitarhassa koko vuosi menee em. systeemillä. Vetävät kai pitkää tikkua kuka joutuu jäämään kun lapsiluku tippuu päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta mä en ymmärrä tätä itkua, että pitää olla "tutut aikuiset" ja mikään ei ikinä koskaan saisi muuttua. Tiedän eräänkin äidin joka väänsi itkua päiväkodin pihalla kun kuuli, ettei lapset ryhmässä jatka syksyllä kukaan entinen hoitaja. Oli jopa valittamassa kunnalle asiasta, mikä on mielestäni melkoista ylireagointia.
Koska tuollainen on mulle täysin vierasta, kiinnostaisi tietää onko ne lapset vain niin nyhveröitä vai onko meidän lapset jotenkin erityisen reippaitaJatkuvuus on tärkeää lapselle. Koko ryhmän henkilöstön vaihtuminen voi aiheuttaa turvattomuutta lapsessa. Myös erityisen reippaat lapset saattavat reagoida, jos heille tärkeitä ihmisiä vaihtuu arvaamatta. Tunnetasolla reippaus on myös tapa piilottaa pahaa mieltä. Lapsikin saa kiintyä tuttuihin ihmisiin, joiden reaktiot ovat arvattavia ja joita he osaavat tulkita.
Mutta kun sitä lasta ei voi loppuikäänsä suojella kaikilta muutoksilta. Varsinkin jos lapsi ottaa todella raskaasti kaikki muutokset, niin mielestäni melkoinen karhunpalvelus vältellä niitä viimeiseen. Varmasti se lapsikin aistii jos äiti jähmettyy kauhusta nähdessään uuden hoitajan (=pelkää lapsen reaktiota asiaan).
Mutta kuten sanottua niin mulle tämä on täysin vierasta ja meillä pieni päiväkoti jossa hoitajat vaihtuu harvoin ja silloin kun vaihtuu niin lapset vain innoissaan kertoo, että meille tuli tänään uusi hoitotäti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tuollainen on mulle täysin vierasta, kiinnostaisi tietää onko ne lapset vain niin nyhveröitä vai onko meidän lapset jotenkin erityisen reippaitaJatkuvuus on tärkeää lapselle. Koko ryhmän henkilöstön vaihtuminen voi aiheuttaa turvattomuutta lapsessa. Myös erityisen reippaat lapset saattavat reagoida, jos heille tärkeitä ihmisiä vaihtuu arvaamatta. Tunnetasolla reippaus on myös tapa piilottaa pahaa mieltä. Lapsikin saa kiintyä tuttuihin ihmisiin, joiden reaktiot ovat arvattavia ja joita he osaavat tulkita.
Mutta kun sitä lasta ei voi loppuikäänsä suojella kaikilta muutoksilta. Varsinkin jos lapsi ottaa todella raskaasti kaikki muutokset, niin mielestäni melkoinen karhunpalvelus vältellä niitä viimeiseen. Varmasti se lapsikin aistii jos äiti jähmettyy kauhusta nähdessään uuden hoitajan (=pelkää lapsen reaktiota asiaan).
Mutta kuten sanottua niin mulle tämä on täysin vierasta ja meillä pieni päiväkoti jossa hoitajat vaihtuu harvoin ja silloin kun vaihtuu niin lapset vain innoissaan kertoo, että meille tuli tänään uusi hoitotäti.
Melkoista yleistämistä. Mieti lapsen kontaktit päivän aikana ja suhteuta ne lapsen pieneen maailmaan. Ryhmissä voi olla 24 lasta, ja jos ryhmiä yhdistellään vaikka ulkoillessa tai lapsi menee aamulla vieraaseen ryhmään, pelkästään lapsikontakteja voi tulla useita kymmeniä. Oma esikoiseni ei oppinut koskaan päiväkodissa kaikkien lastentarhanopettajien tai lastenhoitajien nimiä. Kun joku tätä ihmetteli, minä vastasin tyynesti, että luettelepa sinä ulkoa kaikkien näiden pihalla olevien lasten nimet. Ei pystynyt siihen, vaikka aikuinen pystyy eri tavalla tietoisesti opettelemaan nimiä ja lapsi voi tarvita jonkin linkin (kuten muiston) palauttaakseen nimen mieleen. Lapsista ei pidä tehdä liian reippaita ja vaatia jatkuvan muutoksen sietämistä. Päiväkodin arjessa tulee koko päivän ajan muutoksia ja katkoksia. Kiva leikki keskeytyy, kun pitää lähteä syömään tai ulos. Henkilökunta vaihtuu päivän aikana. Henkilökunta voi vaihtua myös monta kertaa yksittäisen lapsen päiväkotiaikana. Nykyisin lapsilla on vielä harrastusryhmät, joihin pitää sopeutua ja joissa tapahtuu jatkuvaa muutosta. Lapsen etu on, että asiat järjestetään välttäen turhaa vaihtuvuutta esim. hoitopäivän aikana. Myös tutut lapsisuhteet luovat jatkuvuuden tunnetta lapselle.
^Puhuinkin lähinnä noista tuntemistani lapsista. Meillä onneksi on koko päiväkodissa n 30 lasta ja silläpä juuri ihmettelen, että miksi pitää tunkea se arkajalka sellaiseen päiväkotiin, jossa hoitajia on yhtä paljon kuin meillä koko päiväkodissa. Ja ei, kysymys ei ole siitä etteikö olisi valinnanvaraa
Vierailija kirjoitti:
^Puhuinkin lähinnä noista tuntemistani lapsista. Meillä onneksi on koko päiväkodissa n 30 lasta ja silläpä juuri ihmettelen, että miksi pitää tunkea se arkajalka sellaiseen päiväkotiin, jossa hoitajia on yhtä paljon kuin meillä koko päiväkodissa. Ja ei, kysymys ei ole siitä etteikö olisi valinnanvaraa
Siis niin isoon päiväkotiin, jossa yhdessä ryhmässä on yhtä paljon hoitajia kuin meillä koko pk:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis niin isoon päiväkotiin, jossa yhdessä ryhmässä on yhtä paljon hoitajia kuin meillä koko pk:ssa.
Meillä kaupungissa ei edes ole yhtään noin pientä päiväkotia. Miten se voi edes kannattaa? Täällä on päiväkodit vähintään 50-paikkaisia, myös satapaikkainen löytyy. Mut joo, en ota siihen kantaa, miten työvuorot pitää järkätä, kunhan on tuttua henkilökuntaa. Sama mulle, vaikka olis joku vieraampi ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä työntekijöillä voi olla myös omia lapsia, joiden kanssa he haluavat kesän aikana lomailla. Esim. minä lomailen nyt ja olen kesäpäivystyksen ajan töissä, jolloin mieheni puolestaan lomailee, jotta lapset saavat mahdollisimman pitkän kesäloman. Myöskään kesäpäivystyksen aikana en voi olla sekä aamulla vastaanottamassa, että iltapäivällä luovuttamassa lastasi, vaikka olisin koko talon ainoa tuttu aikuinen.
Monessa kunnassa päiväkodeissa lasketaan käyttöasteet. Pyritään siihen, että töissä on vain lapsien määrän suhteen oikea määrä henkilökuntaa. 8 lasta 1 henkilökunnasta. Käyttöaste pitää olla lähes 90%, muuten ei lautakunta tykkää.
Tervetuloa alalle, jos meidän työajat houkuttaa niin kovin :)
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin kyse lapsen oikeudesta ihmissuhteisiin, tunnesiteiden luomiseen ja päivän kulun ennustettavuuden. Lapsen etu ei ole sama kuin aikuisen etu. Kun palveluja suunnitellaan lapselle, pedagogisesti mielekästä on järjestää toiminnot tukemaan lapsen kehitystä. Monet vanhemmat eivät haluaisi myöntää, että päiväkotiryhmän tutuilla aikuisilla on iso rooli lapsen arjessa ja kasvamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisilla yleensä loppuu työsopimukset kesäkuun vaihteessa ja ryhmiä yhdistellään, kun lapsia jää lomalle. Myös osa työntekijöistä jää lomalle jo kesäkuun alusta, eli ei siellä välttämättä ole lapsen omasta ryhmästä tuttuja aikuisia niin, että joka vuoroon riittäisi.
No höpöhöpö, tuolla on 3 oman ryhmän aikuista vielä päivittäin töissä, ymmärtääkseni juhannukselta alkaa heillä lomat. Sijaiset oli tänäänkin töissä, kun menin hakemaan lasta kotiin. Ilmeisesti vakkarit saavat mukavimmat työajat.
-ap
Eikös päiväkodin henkilökunnan lomakausi ole touko-syyskuu, jonka aikana on pidettävä kesäloma. Useimmilla lomakausi aiheuttaa työssä muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainut ryhmämme oma aikuinen joka nyt kesäkuussa töissä (kaksi muuta olivat sijaisia ja työsopparit päättyivät heillä toukokuun loppuun) ja kaksi aikuista kahdesta muusta ryhmästä (kesällä yhdistetty 3 ryhmän lapset ja aikuiset yhteen).
Teen vuoroja 6-14, 8-16 ja 9-17. Ei ole mahdollista että olisin paikalla kun tuot ja haet lastasi jos lapsesi hoitopäivä yli 8 h. Muuten tekisin ylityötä joka päivä klo 6-17... Heinäkuun lomailen, joten silloin ei ole ketään oman ryhmän aikuista paikalla. 😮
Kyllä, mekin olemme vaib töissä päiväkodissa eikä asuta siellä. t.lto
Olikohan aloittajan pointti edes se, että sama ihminen on koko päivän töissä? Idea lienee se, että jos lapsen oman ryhmän aikuisia on töissä 3 kpl, miksei heidän työtään voi organisoida siten, että ainakin tuodessa tai hakiessa olisi tuttu aikuinen. Meidänkin päikyssä on vain aamupäivystys klo 6.30-7.30, jolloin harvoin ryhmän omia aikuisia paikalla (itse asiassa ei koskaan, koska eka tulee aamuisin vasta klo 7.30). Onneksi näen ryhmän aikuisia haun aikaan, niin voidaan vaihtaa kuulumiset. Meillä on päikky auki kuuteen asti, niin sekin sitoo työntekijöitä. Joskus jos itselläni työvuoro klo 9-17, olen ehtinyt hakea vasta lähellä kuutta, ja aina on monta lasta vielä hoidossa. Onneksi meillä lapsen isällä paljon arkivapaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisilla yleensä loppuu työsopimukset kesäkuun vaihteessa ja ryhmiä yhdistellään, kun lapsia jää lomalle. Myös osa työntekijöistä jää lomalle jo kesäkuun alusta, eli ei siellä välttämättä ole lapsen omasta ryhmästä tuttuja aikuisia niin, että joka vuoroon riittäisi.
No höpöhöpö, tuolla on 3 oman ryhmän aikuista vielä päivittäin töissä, ymmärtääkseni juhannukselta alkaa heillä lomat. Sijaiset oli tänäänkin töissä, kun menin hakemaan lasta kotiin. Ilmeisesti vakkarit saavat mukavimmat työajat.
-ap
Eikös päiväkodin henkilökunnan lomakausi ole touko-syyskuu, jonka aikana on pidettävä kesäloma. Useimmilla lomakausi aiheuttaa työssä muutoksia.
Riippuu päiväkodista. Meillä on kiinni 5 viikkoa kesällä, ja lähes kaikki joutuvat pitämään lomansa silloin. Niissä päiväkodeissa, joissa myös päivystys, lomat taitaa jakautua toukokuusta syyskuulle. Paitsi eskari-lto:t lomalla heinäkuun.
Näin se on muissakin työpaikoissa, että vahvat tahtoo jyrätä keltanokat. Juhannusvuorot esimerkiksi hyvin usein on jo määritelty etukäteen. Sijaiset ja joku vanhempi työntekijä on vuorossa. Yllättäen helatorstai taas kelpaa kaikille. Tuplapalkalla. Ei se vaadi kuin muutoksen, että tehdään listat tasapuolisesti ja kielletään vuorojen vaihto, niin päästään näistä ongelmista, alalla kuin alalla.
Mistä ao tiedät, että kaikki 3 ryhmän aikuista oli töissä?
Jos et kuitenkaan nähnyt heitä viedessä tai hakiessa?
voihan olla osa työntekijöistä on suljetussa ryhmässä pesemässä leluja kun lapsia niin vähän aamulla
Ajattelepa, jos meillä hoitoalalla vakkarit valitsisivat itselleen aina vuoron klo 8-16. Kaikki sijaiset ja uudet laitettaisiin tekemään klo 6.45-14 ja klo 13.30-21.30 vuorot. Kukaan ei tietäisi mistään mitään iltavuoroissa. Sanottaisiin vaan, että nyt on kesä, kyllä me tarvitaan mukavimmat työvuorot.