Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunnitteleeko joku opettaja oikeasti kesällä seuraavan vuoden opetusta?

Vierailija
05.06.2017 |

Ainakin omat opettajakaverit kuittailivat muutama viikko sitten somessa, että lukukauden hommat alkaa olla pulkassa, viimeiset kokeet tarkastettu ja numerot annettu. Nyt oli kuulema edessä vielä pari viikkoa ensi vuoden materiaalin päivitystä ja sitten alkaa LOMA!

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suunnittelen tällä hetkellä. Ennen lomia pitää saada valmiiksi. Alkaa uusi kurssi, johon ei ole mitään materiaalia.

Olen tosin amk-ope, mutta opettaja kuitenkin.

Vierailija
2/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, ikävä kyllä. Lomalla olen heinäkuun. T. Lastentarhanopettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko. En syksynä vaihtuu ops ja oppiaineeni sisältö menee käytännössä kokonaan uuteen järjestykseen. Vanhat materiaalit ovat suurelta osin käyttökelvottomia nykymuodossaan. Viime kesänä en jaksanut tehdä suunnittelua viikkoa enempää ja se kostautui talvella 50-60 tuntisina työviikkoina. Meinasin väsähtää pahasti, kun vapaa-aikaa ei jäänyt yhtään.

Otin töistä mukaan 20cm paksun nipun kirjoja.

Vierailija
4/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pakko, kirjat vaihtuu uusiin, niin kaikki materiaali koetettava saada valmiiksi ennen syksyä. Koetan lomailla pari viikkoa heinäkuussa..nyt siis töihin ilman oppilaita, huoh..

Vierailija
5/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suunnittelen. Tosin työn ohella, kesän teen toista työtä. Lomaa on kymmenen päivää.

Vierailija
6/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, ikävä kyllä. Lomalla olen heinäkuun. T. Lastentarhanopettaja

Miten niin ikävä kyllä? Et haluaisi suunnitella opetustasi?

Vierailija
7/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pakko, kirjat vaihtuu uusiin, niin kaikki materiaali koetettava saada valmiiksi ennen syksyä. Koetan lomailla pari viikkoa heinäkuussa..nyt siis töihin ilman oppilaita, huoh..

Jonku tahon pitäisi puuttua tuohon kustantajien kirjakusetukseen. Uusi painos tulee ja sitä on pakko käyttää ja käytännössä siinä uudessa painoksessa on pari otsikkoa eri järjestyksessä.

Vierailija
8/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonku tahon pitäisi puuttua tuohon kustantajien kirjakusetukseen. Uusi painos tulee ja sitä on pakko käyttää ja käytännössä siinä uudessa painoksessa on pari otsikkoa eri järjestyksessä.

Itse ostin joskus vähemmän tärkeään aineeseen vuosia vanhana painoksen ja vertailin sitä sitten uusimpaan painokseen. Sisällysluettelosta näytti että eroa olisi jonkin verran, mutta kun tutki tarkemmin niin asiateksti oli pilkulleen samaa, ainoastaan otsikoita ja niiden järjestystä oli muutettu.

Vierailija
9/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen just lähdössä koululle. Kyllä kesälläkin töitä tehdään.

Vierailija
10/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin järjestämään opetuksen niin, että ilman omaa kirjaakin voi käydä kurssin. Olenhan itsekin niin toiminut lukiossa ollessani. Kyse on opettajan asenteesta - tietohan ei asu yhdessä kirjasarjassa. Näin siis lukiossa.

Muutamia oppilaita on, jotka eivät kirjaa hanki ja se on ok, kunhan seuraavat opetusta ja hankkivat tietoa muista lähteistä. Oppitunnilla saa lainata minun materiaalejani.

Vierailija
11/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko suunnitella tavallista enemmän. Yläkoulussa aloitetaan uuden opsin mukainen opetus syksyllä.

Vierailija
12/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko näitä tarinoita kesällä töitä tekevistä opettajista. Omassa kaveripiirissä on paljon opettajia (itse en ole) ja joka vuosi sama juttu. Hanskat tippuu, kun todistukset on jaettu. Elokuussa alkaa se itkeminen, kun täytyy mennä yhtä päivää ennen oppilaita kouluun, kun on joku suunnittelupäivä.  (Kuulemma opettajia sorretaan, kun viedään se yksi lomapäivä...)

Vierailija
13/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkas sinä aloittaja kuvittelet opettajien tekevän suunnitelmat, materiaalit jne. syyslukukaudelle? Eiköhän se kesällä tapahdu...

Vierailija
14/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin valmistelen. Lukiossa vaihtuu opetussuunnitelma, ja se tuottaa paljon työtä. Muutoksissa on myös paljon hyvää, joka motivoi uudistamaan juttuja.

Vierailija
15/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintakysymys. Opettajien palkka on talvella niin huono juuri sen takia kun se on tasoitettu kesää varten.

Vierailija
16/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetussuunnitelma ainakin lukiossa vaihtuu parhaillaan. Sisällöt muuttuvat kurssien välillä. Eikä se muutenkaan pahitteeksi ole päivittää joskus sitä 90-luvun alussa kasaan napattua opetusmateriaaliaan.

Vierailija
17/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko näitä tarinoita kesällä töitä tekevistä opettajista. Omassa kaveripiirissä on paljon opettajia (itse en ole) ja joka vuosi sama juttu. Hanskat tippuu, kun todistukset on jaettu. Elokuussa alkaa se itkeminen, kun täytyy mennä yhtä päivää ennen oppilaita kouluun, kun on joku suunnittelupäivä.  (Kuulemma opettajia sorretaan, kun viedään se yksi lomapäivä...)

Juu, ei tietenkään. Samoja materiaaleja käytämme, mitkä olemme valmistumisen jälkeen intopiukeina tehneet. Minunkin piirtoheitinkalvoissani laskutehtävissä puhutaan markoista ja penneistä, maantiedon materiaaleissa yhdeksästä planeetasta ja viriketunnilla katsomme VHS:lta nauhoittamaani sarjaa Kyllä isä osaa.

Vierailija
18/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa samat tyypit itkeä taas kerran täällä sitä, ettei ne usko, että opejen täytyy suunnitella ja valmistella ja tehdä kaikenlaisia jälkitöitä, jotka sitten syksyllä itkee, etteivät uskalla mennä oman lapsen vanhempainiltaan, kun siellä pitää ehkä sanoa oma nimi, jopa mahdollisesti puhua vierustoverillekin jotain :)

Näin mä nämä open työstä joka käänteessä valittavat ihmiset mielessäni aina näen, sori vaan. Opettajat ja koulu pelottaa heitä jotenkin, sitten omaa oloa parannellaan räksyttämällä.

Vierailija
19/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ala ja yläasteen opet kertoivat miettivänsä opetuksen ensin jakaen opsin päiviin ja sitten pari päivää ennen miettii miten opsi toteutetaan.

Vierailija
20/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Suunnittelen kokonaisuuksia ja retkiä. Sen lisäksi siivoan luokan kaapit tms.

, sisustan luokan (esimerkiksi hankin verhot, pesen ne, silitän ja ripustan, ostan sohvan ja säkkituoleja...) ja metsästän kirpputorilta tavaraa, jota hyödyntää. Käytän omaa rahaa osittain, koska koululta saan vain satasen sisustukseen.

Koska oppikirjoja ei enää osteta ja materiaalin on oltava kaikille yksilöllistä, teen paljon materiaalia kesällä.

Tämän kaiken teen ihan hyvällä mielellä. Koska kerrankin saan aikatauluttaa työni miten haluan ja tehdä etänä suunnittelua, esimerkiksi mökkilaiturilla.

Opettajan loma on pari viikkoa pidempi kuin muiden, mutta turha sitä on kadehtia. Työ on erittäin intensiivistä. Joskus kun olen ollut itse koulutuksessa tms. kahdeksasta viiteen tai saanut pitää suunnittelupäivän tietokoneella, olen illallakin täynnä energiaa. Opetustyö pienten lasten kanssa vie kyllä voimat ja iltaisin olen aivan poikki. Kesäloman eka kuukausi menee palautumiseen.

Mutta en valita, nykyinen systeemi on hyvä. Jos loma lyhenisi, luulen etten enää jaksaisi allala.

Pidän työstäni kovasti.

Terv. Luokanopettaja, erityisopettaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän