Mies haluaisi että ruoka on valmiina kun tulee töistä, mutta ei tiedä koska tulee töistä.
Olen nyt 3 kk työtön kahden määräaikaisuuden välissä. Sovittiin, että mies ottaa enemmän töitä siksi aikaa, ja minä hoidan kodin, jotta mies pystyy tekemään enemmän töitä. Sovittiin myös, että laitan ruoat, kun nyt olen kotona. Ja mies saisi sitten pitkän työpäivän ruoan valmiina pöytään. Ihan ok mielestäni, hän kuitenkin maksaakin nyt tämän 3 kk suurimman osan asioista. Mies tekee raksalla urakkatyyppistä työtä, ja ongelma on nyt se, että hän ei koskaan tiedä että koska pääsee tulemaan sieltä kotiin. Lopettaa työt silloin kun urakka on sopivassa vaiheessa siltä päivältä.
Miten siis ratkaista tilanne? Miten tehdä ruoka aina valmiiksi kun mies tulee töistä, mutta ei voi tietää koskaan, että koska se tulee töistä. Olisiko jotain ruokia, jotka voisivat seistä vaikka viisi tuntia valmiina ilman että menee huonoksi?
Kommentit (49)
Useimmat keitot voi lämmittää nopeasti. Pata- ja laatikkoruoat saa lämpimäksi mikrossa, pastat samoin. Ruokaisat salaatit säilyvät jääkaapissa.
Niin, jotain vaan minkä saa siis mikrossa lämpimäksi 2 minuutissa 👌
Vierailija kirjoitti:
No eikö sen ruoan voi lämmittää sitten iltapäivällä, kun mies kotiutuu?
Mies kotiutuu klo 14:00 ja klo 24:00 välillä, sattumanvaraisesti. Voihan sen lämmittää. Olen vain tottunut tekemään sellaisia "suoraan pöytään" -ruokia. Kuten keitetyt perunat ja pihvi. Joten kaipaan ideoita lämmitettävistä ruokalajeista. Ap.
Eikö mies voi ilmoittaa kun on lähdössä töistä? Tai sitten teet ruuan (ainakin osittain) valmiiksi, ja lämmitätte kun hän kotiutuu.
Ei taida olla penaalin terävin kynä toi sun mies?
Aiemmin valmistetun ruuan voi lämmittää uudelleen esimerkiksi mikrossa, hellalla tai uunissa. Valmis (jäähtynyt) ruoka säilytetään jääkaapissa, säilyy siellä jopa useamman päivän ihan hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kotiutuu klo 14:00 ja klo 24:00 välillä, sattumanvaraisesti. Voihan sen lämmittää. Olen vain tottunut tekemään sellaisia "suoraan pöytään" -ruokia. Kuten keitetyt perunat ja pihvi. Joten kaipaan ideoita lämmitettävistä ruokalajeista. Ap.
No siis lähes tulkoon kaikki ruoat paitsi juuri keitetyt perunat ja pihvi voi lämmittää.
Ruoka säilyy pöydällä ihan Max 4h. Parempi jäähdytyksen jälkeen jääkaapiin ja mikron kautta lämmitys.
Laita safka folioon niin se pysyy yllättävän kauan hyvänä. Keitto tai pataruoka ei juurikaan jäähdy kattilassa tunteihin.
Tilanteen voi ratkaista niin, että opettelet lämmittämään ruokaa mikrossa/hellalla. Olethan tietoinen, että ruoka säilytetään jääkaapissa? Ei todellakaan seisoteta missään keittiön tasolla tunti- tai päiväikausia, vaan heti jäähdyttyään laitetaan jääkaappiin.
Urakkatyö on hyvä verjuke käydä vieraissa
Rak.mest.
Niin Ap:le vielä onko valu aina perjantaisin klo 16:00 jälkeen:D
Rak.mest.
Jos tosiaan et osaa tehdä mitään muuta kuin keitettyjä perunoita ja pihviä (lähestulkoon kaikki muut ruuat voi lämmittää uudelleen) niin suosittelen ostamaan pikanuudeleita, ne pyöräyttää valmiiksi muutamassa minuutissa.
No joku pasta ja kastike on helppo. Tee kastike valmiiksi päivän aikana, laita pasta tulemaan kun mies on tulossa ja lämmitä samalla kastike.
Tai lihapata. Voi tehdä vaikka kuinka paljon aikaisemmin. Perunat vaan keität (höyrytä lohkoina, kestää 15min että ovat valmiit) ja samalla taas lämmität padan.
Wokit ovat todella nopeita.
Jne jne.
Helpompi olisi kirjata ylös mitä ei voi tehdä etukäteen....
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies voi ilmoittaa kun on lähdössä töistä? Tai sitten teet ruuan (ainakin osittain) valmiiksi, ja lämmitätte kun hän kotiutuu.
Hoh-hoh! Mä en ainakaan käyttäisi päivääni, vaikka miten olisin työtön, odottelemaan miehen soittoa valmiiseen ruokaan.
Tekisin laatikoita, keittoja etc valmiiksi muutamaksi päiväksi etukäteen että sieltä sitten ottaa ja laittaa kun tulee.
Vierailija kirjoitti:
Tilanteen voi ratkaista niin, että opettelet lämmittämään ruokaa mikrossa/hellalla. Olethan tietoinen, että ruoka säilytetään jääkaapissa? Ei todellakaan seisoteta missään keittiön tasolla tunti- tai päiväikausia, vaan heti jäähdyttyään laitetaan jääkaappiin.
:D . Olen siis 34-vuotias lisensiaattitutkinnon suorittanut nainen, tutkijahommissa (siksi nämä määräaikaisuudet). Olen ihan taitava käyttämään mikroa, ainakin käyttöohjeen avulla ;) . Mutta olen siis vain jostain syystä aina tottunut tekemään sellaisia ruokia, jotka syödään heti, ja tässä nyt sitten opettelen tekemään laatikkoruokia :D . Taisin antaa aloituksellani aika epä-älykkään kuvan itsestäni. Mutta ensivaikutelmasta huolimatta, esim. mikron käyttö on ihan älyni rajoissa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Niin Ap:le vielä onko valu aina perjantaisin klo 16:00 jälkeen:D
Rak.mest.
Mies tekee muun tyyppistä raksaa yleensä, en nyt lähde tähän täsmentämään tarkkaan että mitä, mutta harvemmin valuja. Perjantaisin tulee ihan aikaisin kotiin kyllä. Myöskään ei siis jää "testaamaan työkohteen uutta saunaa ja makuuhuonetta" jos sellaista vihjailet ;) . Ap.
Mikä tahansa laatikko- tai pataruoka, lähes kaikki keitot.
Fajitakset, hampurilaiset, lihapullat. Täytetyt patongit ja tietenkin kaikki salaatit. Kai teillä nyt sentään jääkaappi on.
Mikä tahansa keitto, laatikko tai pata. Ne ei ole perinteisiä kesäruokia, mutta ne saa lämmitettyä nopeasti. Jos haluat laittaa pihviä, niin tee sille valmiiksi salaatti, keitetyt perunat on vähän nolo (ja liian hidas) lisuke. Myös parsakaalimuusi pakastetusta parsakaalista valmistuu nopeasti, se on hyvä lisuke kalalle.
Pihvin kanssa on ongelmana esilämmitys, itse paistovaihehan on nopea. Mutta kun laitat pihvin minigrip-pussissa lämpimään veteen, niin se lämpenee aika nopeasti paistovalmiiksi. Voit halutessasi laittaa sen jo valmiiksi pussiin marinoitumaan, jos haluat jotain marinadia käyttää.
Ja miehen voi ohjeistaa, että pitää sinut edes jollain tapaa ajan tasalla. Kyllä hänellä varmaan klo 13 on käryä siitä, pääseekö hän lähtemään klo 14 vai klo 22. Tilaa mieheltä siis väliaikatiedotus, jolla saat vähän haarukoitua tuleeko hän jo iltapäivällä vai vasta illalla. Ja sitten uusi viesti kun hän on lähdössä töistä. Siinä jää aikaa työmatkan + suihkun ja vaatteidenvaihdon verran.
Jos mieheltä ei tämä infopuoli onnistu millään, niin sitten alat tarjota vuorotellen siskonmakkarakeittoa, lohikeittoa, thaikanakeittoa ja hernekeittoa kunnes tieto alkaa kulkea paremmin.
Jos olet hifistelyyn taipuvainen, niin ala tarjota alkuruokia! Jotain helppoa, minkä voit tehdä etukäteen valmiiksi ja jonka kimppuun mies voi käydä sillä aikaa kun vielä paistelet pihviä tai kalaa.