Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pph:n omat lapset

Vierailija
04.06.2017 |

Olen perhepäivähoitaja ja monesti törmännyt netissä väittämään, ettei pph:lle kannata viedä lastaan hoitoon, jos tällä on omia lapsia. Onko tämä jokin kiertävä huhu, vai onko jollakulla vaikkapa täällä ihan omakohtaista kokemusta?

Kysyn ihan uiteliaisuudesta. Omalla kohdallani ei olisi tullut mieleenkään esimerkiksi tehdä parempia ruokia omille lapsilleni ja jotain halpaa mössöä hoitolapsille, kuten jossain on väitetty tehdyn. Tai muuten antaa omilleni jotain erioikeuksia. Johan siinä ampuisin omia lapsiani jalkaan, jos antaisin heidän ymmärtää olevansa jotenkin hoitolapsia oikeutetummassa asemassa. Maailman napoja. Tietysti he tietävät olevansa minulle tärkeimmät ihmiset maailmassa, mutta yhtä lailla hoitolasten läsnäollessa on juteltu, että he kaikki puolestaan ovat maailman tärkeimpiä omille vanhemmilleen. Meillä ollessa on kumminkin ihan yhteiset pelisäännöt koko köörille. Jokainen saa vuorollaan olla eka vaikka välipalalla, saa ehdottaa vuorollaan leikkiä tai vaikka luettavaa kirjaa...

Lelujen suhteen asia on ratkaistu niin, että omilla lapsillani kyllä saa olla leluja, joihin muilla ei ole asiaa koskea. Mutta ne pidetään hoitopäivän ajan jemmassa. Leikkivät niillä sitten työpäiväni jälkeen ja viikonloppuna, eikä "lällällei, mulla on tällainen, mutta tepäs ette saa..." Samoin hoitolapset saavat tuoda omia lelujaan, mutta niidenkin suhteen on sääntö, että tuovat vain jaettavaksi soveltuvia leluja. Eikä niin, että tuodaan joku superhieno väkkärä, eikä anneta muiden hipaistakaan sitä. Hekin saavat leikkiä omilla tärkeillä jutuillaan sitten kotonaan.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vienyt lapsiani enkä veisi edelleenkään millekään perhepäivähoitajalle, lapsilla tai ilman. Kaikki kolme käyneet päiväkodissa hoidossa.

Vierailija
2/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän kaikki pph:t ole tuollaisia, mutta ilmeisesti monelle on sattunut pphoidossa huonoja hoitaja. Sinähän nyt ainakin kuulostat sellaiselta reilulta ja tasapuoliselta hoitajalta. On vaan vaikea uskoa, että kun on omat lapset ja muiden "kakarat", niin pystyy olemaan kokoaikaa tasapuolinen. Ei kukaan voi. Mieluummin päiväkoti kun pphoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei täällä myös yksi pph:na pian aloittava. Saako nykyään vielä jotain kulukorvausta, jota käytetään ruokiin, askarteluihin ym?

Mutta meillä samalla tavalla. Samat säännöt kaikilla ja ei ole edes käynyt mielessä, että voisi olla eri ruuat ym.

Vierailija
4/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastentarhanopettaja, odotan esikoistani ja olen kyllä vahvasti harkinnut, että voisin ryhtyä perhepäivähoitajaksi ainakin siksi ajaksi, kun oma lapsi on pieni. Olen päiväkodissakin hoitanut kaikkia lapsia lempeästi ja tasa-arvoon pyrkien ja muodostanut heihin lämpimät suhteet, enkä usko sen olevan mahdottomuus perhepäivähoitajanakaan. On ehdottoman tärkeää, että omakin lapsi oppii arvostamaan muita ja odottamaan vuoroaan silloin kun on hoitolapsia. Tätä ei saisi sanoa, mutta kyllä ne hoitolapsetkin on omalla tavallaan olleet mulle rakkaita, siellä päiväkodissakin.

Vierailija
5/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi oli aikoinaan pph. Ja tasan niin kauan, että sai nuorimmat lapsensakin kouluikään. Pystyi hoitamaan omat lapsensa kotonaan ja sai rahat kaupungilta parista hoitolapsesta "siinä sivussa". Ne vieraat lapset oli anopille lähinnä lypsylehmiä, ärsyttäviä ja rasittavia sellaisia, joita piti vain sietää olosuhteiden pakosta.

Käsittämätöntä ajatella, että anopin kaltainen tunnekylmä ja teräväkielinen jääpuikko on ollut vastuussa lapsista, omistaan ja erityisesti vieraista. Miten kukaan on voinut tai edes uskaltanut jättää lapsensa anoppini kaltaisen henkilön hoteisiin, ja koko päiväksi! :((

Arvatenkaan mitään sivistystä tai opetusta hän ei ole lapsille kyennyt järjestämään. Ruoaksi on ollut, anopin omienkin kertomusten mukaan, kaupan halvinta valmismaksalaatikkoa harva se päivä. Lapset ovat olleet täysin oman onnensa nojassa. Surullista ja järkyttävää.

Vierailija
6/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan ainakin sen, että hoitolasten piti käyttää aina vähänkin märällä kelillä kuravaatteita, mutta omat lapset sai olla tavallisissa vaatteissa. Joo, ymmärrän, että omien lastensa vaatteet voi sitten rauhassa pestä ja kuivattaa illalla, mutta silti. Kun ne kuravaatteet ei ole mikään mieluinen juttu lapsille, joten solidaarisuus olisi ehkä ollut paikallaan.

Vierailija
7/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös omilla lapsilla kurakamppeet. Tai oikeastaan lapset saavat päättää. ;) Kysyn jokaiselta, haluavatko laittaa kurapuvun ja saada lutrata lutakoissa, vai ovatko ilman ja leikkivät siististi. Menee läpi vielä koululaisellekin, eli haluavat saada ne kurapukunsa, sillä kurakossa läträäminen on vain niin hauskaa. 

Muutama kollega, joita olen jututtanut, sanoo, että tulee oltua monesti ihan ekstratiukka omille muksuille, kun on takaraivossa koko ajan se ajatus, ettei vain tule suosittua omia. 

Yhtä lailla päivhoidossa on joskus tarhantädin omat lapset osuneet omaan ryhmään. Ja yhtä lailla on mietittävä, paljonko lasta ottaa syliin verrattuna muihin ja kuinka pienestä kieltää. Jos yhtään on moraali kunnossa, niin asian kanssa pärjää. Toki ymmärrän epäluulon, kun pph:n hommia ei valvo kukaan. Tosin omien hoitolasten vanhemmille olen sanonut, että jos yhtään epäilyttää, niin tupsahtakaa kesken päivää sisälle! Ovi on auki. Tai ikkunastakin saa kurkistaa, jos siltä tuntuu. Ilmeisesti luottamus on kunnossa, sillä ovat aina soittaneet, kun ovat tulleet aikaisemmin hakemaan. Tai no, mistäs minä tiedän, onko ikkunoiden takana ollut paljonkin liikennettä. ;) Katson lasten perään, en ikkunasta ulos.

Kulukorvausta saa, meillä menee Kuntaliiton suosituksen mukaan. Muutama euro päivässä per lapsi. 

https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2017/suomen-kuntaliiton-suositu…

t: ap

Vierailija
8/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mä olin lapsena perhepäivähoidossa, hoitajan omat lapset saivat eri ruokaa. Esimerkiksi välipalaksi vanukasta, kun me hoitolapset söimme puuroa. No näin aikuisena kun asiaa ajattelee, niin ne hoitajan lapset olivatkin sitten lihavia, että enää en ole kateellinen vanukkaista ;)

Vierailija
9/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli aikoinaan pph. Ja tasan niin kauan, että sai nuorimmat lapsensakin kouluikään. Pystyi hoitamaan omat lapsensa kotonaan ja sai rahat kaupungilta parista hoitolapsesta "siinä sivussa". Ne vieraat lapset oli anopille lähinnä lypsylehmiä, ärsyttäviä ja rasittavia sellaisia, joita piti vain sietää olosuhteiden pakosta.

(---) Ruoaksi on ollut, anopin omienkin kertomusten mukaan, kaupan halvinta valmismaksalaatikkoa harva se päivä. Lapset ovat olleet täysin oman onnensa nojassa. Surullista ja järkyttävää.

Tätä en ymmärrä. Minä en viitsisi edes nähdä vaivaa kaksien ruokien tarjoamisesta, ellei tietty jollakulla joku allergia vaadi erillisiä ruokia. Ja koska omat lapseni syövät samaa kuin hoitolapset, en millään voi tarjota mitään einesmössöjä. Ruoan on oltava sellaista, että hyvällä omallatunnolla voin ruokkia oman perheenikin sillä. Leivän, karjalanpiirakat ja pinaattiletut ostan kaupasta, muuten laitan ruoan itse. Niin, ja tietty viilin ja jogurtin. Mutta ymmärrätte kyllä pointin... 

Vierailija
10/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole vienyt lapsiani enkä veisi edelleenkään millekään perhepäivähoitajalle, lapsilla tai ilman. Kaikki kolme käyneet päiväkodissa hoidossa.

Sinullahan on sitten selkeästi ihan omakohtaista kokemusta ja kompetenssia arvioida että kannattaako viedä pph:lle vai ei :D

Vierailija
11/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän kaikki pph:t ole tuollaisia, mutta ilmeisesti monelle on sattunut pphoidossa huonoja hoitaja. Sinähän nyt ainakin kuulostat sellaiselta reilulta ja tasapuoliselta hoitajalta. On vaan vaikea uskoa, että kun on omat lapset ja muiden "kakarat", niin pystyy olemaan kokoaikaa tasapuolinen. Ei kukaan voi. Mieluummin päiväkoti kun pphoito.

Päiväkodeissakin on ikävä kyllä silmätikkulapsia ja suosikkeja :( Olin muutaman kuukauden joskus siellä töissä ja kylläpä kävi selväksi sekin. Aina ei huomata sitä hyvää lapsessa, jos tämä on vähänkin vilkkaampi tms. tapaus, vaan huokaillaan, kun se ei ole yhtä kiltti kuin joku toinen ryhmässä. Joku lapsi vain tulkitaan yleiseksi rasitteeksi aikuisille. 

Vierailija
12/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myös omilla lapsilla kurakamppeet. Tai oikeastaan lapset saavat päättää. ;) Kysyn jokaiselta, haluavatko laittaa kurapuvun ja saada lutrata lutakoissa, vai ovatko ilman ja leikkivät siististi. Menee läpi vielä koululaisellekin, eli haluavat saada ne kurapukunsa, sillä kurakossa läträäminen on vain niin hauskaa. 

Onko koululainen oma vai puolipäiväinen hoitolapsi? Onko koululaiselle kaikin puolin samat säännöt vaatteista ja muista asioista vai kohteletko koululaista "isompana"?

Vierailija
13/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä ajatella, että anopin kaltainen tunnekylmä ja teräväkielinen jääpuikko on ollut vastuussa lapsista, omistaan ja erityisesti vieraista. Miten kukaan on voinut tai edes uskaltanut jättää lapsensa anoppini kaltaisen henkilön hoteisiin, ja koko päiväksi! :((

Arvatenkaan mitään sivistystä tai opetusta hän ei ole lapsille kyennyt järjestämään. Ruoaksi on ollut, anopin omienkin kertomusten mukaan, kaupan halvinta valmismaksalaatikkoa harva se päivä. Lapset ovat olleet täysin oman onnensa nojassa. Surullista ja järkyttävää.

Minkä ikäinen sinä olet suhteessa anoppiisi kun noin hyvin muistat miten hän eli miehesi äiti kohteli aikoinaan hoitolapsiaan siihen asti kuin omat eli sun mies oli kouluikäinen? Oletko 20-vuotta miestäsi vanhempi?

Vierailija
14/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolisuus on mahdollista. Minä olen pph ja omatkin on pieniä vielä. Omillakin lapsilla on ne kuravaatteet tai sitten ovat märällä katoksessa hyppimässä narua eivätkä tule muiden kanssa leikkimään ennen kuin ne on suostuttu laittamaan. Olen myös teroittanut, että ne lelut joilla ei halua muiden leikkivän pysyy omissa huoneissa ja ne jotka oon ostanut päivähoitoa varten (legot, muovieläimet, pehmot, kynät yms) ei puolestaan kulkeudu sinne huoneisiin. Ruuan ja välipalan saa yleensä omat viimeisenä ja syövät täysin samaa ruokaa kaikki. Ainoa ero on siinä, että omat nukkuu päiväunet omissa huoneissaan ja hoitolapset nukkuu mun makuuhuoneessa.

Vierailija
15/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pph on kultaakin kalliimpi! Mut jos on heikompi, ei kukaan paikkaa eikä valvo. Oma esikoiseni on ollut kahdella pph:lla. Eka ei niin hyvä, toinen loistava. Sit muutimme ja sittemmin päiväkodissa oli koko katras. Tosin kuopuksen kohdalla vaihdoimme kerran myös päiväkotia, kun oli paikka paremmassa tarjolla.

Vierailija
16/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pph:n lapsi, meillä kaikki lapset söivät samaa ruokaa, äiti myös mm. leipoo hoitolasten kanssa päivällä pullaa yms. (tai nykyään ei enää pullaa kun kaikki sokeri on kielletty)

Itse jouduin olemaan olosuhteden pakosta aikoinaan vuoden verran perhepäivähoidossa ja oma hoitotätini lapset söivät paremmin kuin me muut, hoitolapset söivät halvinta mahdollista ruokaa, mm tweetabixejä pelkällä maidolla (omat lapset saivat lisukkeita niihinkin) tai puuroa ihan sellaisenaan. Ruokaa, jota tuskin kukaan aikuinenkaan söisi...

Vierailija
17/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko koululainen oma vai puolipäiväinen hoitolapsi? Onko koululaiselle kaikin puolin samat säännöt vaatteista ja muista asioista vai kohteletko koululaista "isompana"?

Kouluikäistä ei lasketa lapsilukuun. Eskarilainen lasketaan puolikkaaksi, sitä pienempi on kokonainen. Meilläpäin ei makseta omista hoitomaksua, eikä heistä saa palkkaa. heidät vain lasketaan päälukuun mukaan, kun katsotaan, montako hoitopaikkaa pph voi tarjota.

Koululaisella (tokalla) on samat rytmit ja säännöt kotonaollessaan kuin muilla. Eli aamupala, ulkoilu, lounas, hiljainen leikkiaika, kun pienimmät nukkuvat. Välipala, ulkoilu. Ulos päästän ensin ja otan sisään viimeisenä. Saan tilaa eteiseen, kun kaikki eivät mahdu kerralla ja hoitolapsia en tietysti saa päästää kirmaamaan pihalle ilman valvontaa. 

Koulusta tultua hänellä on mahdollisuus vetäytyä omiin oloihinsa toviksi, että saa levätä hetken koulun jälkeen. Sitten hän jaksaa pientenkin leikkiinhakujen kohteena taas. Yksi harrastuskerta on viikossa, ja sinne hän tietysti saa mennä.

Vierailija
18/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pph:n lapsi ja omakin lapsi on perhepäivähoidossa. Kyllä meillä ainakin oli samat eväät kaikille lapsille, jotka hoitoiässä olivat. Joskus oli lapsia samaan aikaan päivällispöydässäkin meidän kanssa, eihän sellaiselle köörille ole mitään mieltä laittaa useampaa ruokaa. Ja lelut oli kaikki käytettävissä, me vanhemmat lapset ei jätetty mitään niin omille pikkuveljille kuin hoitolapsillekaan tuhottavaksi, jos jotain särkyvää oli.

Lapsen hoitajalla kaikki nukkuvat samassa huoneessa ja leluista on käytössä ne, jotka on omalla hoitoikäisellään käytössä. Isompien tyttöjen kamat on vielä piilossa, kun meidän tyttö ei niillä vielä osaisi leikkiäkään.

Vierailija
19/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini on pph ollut jo yli 10 vuotta ja on kaikkia mukuloita kohdellut saman arvoisesti, oli sitten kyseessä me omat tai vieraat lapset

mutta jos meinasitte pph:ksi niin muistakaa että teinit eivät välttämättä enää halua kuunnella vieraita lapsia omassa kodissaan jossa olisi mukava rentoutua

Vierailija
20/25 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuonne tarhaan tuo työntekijät omatkin pennut ja ovat itse samassa ryhmässä kuin omat lapset. Härskiä porukkaa vaikka varatarhoja pilvin pimein tarjolla. Kyllä se on eturistiriita kun omat pennut tuodaan samaan tarhaan missä itse töissä.