Kissa maukuu koko yön eikä saada nukuttua, mikä avuksi?
Meillä on semmoinen tilanne että nyt viimesen kuukauden ajan kissa on ruvennut häiriköimään öisin. Se tulee 1-2 tunnin välein miukumaan korvan viereen yöllä. Kissani on todella läheisyyden- ja huomionkipeä joten jos sen sulkee pois makuuhuoneesta niin sitten se istuu oven takana miukumassa ja raapimassa ihan täysin katkeamatta tuntikausia eikä sitten varmasti saada nukuttua. Ja kämppämme on sellainen ettei kissaa voi sulkea minnekkään muualle.
Kissalla on aina kuivaruokaa ja vettä kupissa ja ruokimme märkää ruokaa 2 kertaa päivässä. Lisäksi huolehdin aina että leluja yms. virikkeitä on ympäri kämppää tarjolla.
Mikä tähän voi auttaa??? Yöunet on niin katkonaisia nykyään :(
Kommentit (16)
Seuran kipeä? Nukkuu tietysti päivät ja virtaa riittää yöllä. Meillä kussat on paljon ulkona päivällä, niin nukkuvat läpi yön. Tosin heti kun nousen alkaa armoton kurnutus jaloissa. Ruokaa ruokaa.
Enemmän läheisyyttä, huomiota ja leikkejä päivällä.
Tästä syystä minulla on koira eikä kissaa. Koiran voi sentään kouluttaa.
Lopettakaa se. Kissallekin olis parempi päästä päiviltään kuin olla sisäkissa.
Onko se leikattu? ootteko leikittäny sitä illalla paaaaaljon? ruoka-ajan voi siirtää myöhäsemmäks illalla eli annatte ruokaa vasta tyyliin ku ootte menossa nukkumaan. Korvatulpat auttaa nukkumaan.
Älkää antako nukkua niin paljon päivällä. Eli hirveästi leikkimistä ja hellyyttä. Teillä vissiin on aika nuori kissa vielä? Meillä tuo on tasoittunut viimeistään 4 ikävuoteen mennessä?
Kissa täytyy väsyttää kunnolla ennen yötä, tai siitä ei tule mitään. Nyt kissa selvästi haluaa teidän olevan läsnä, kun on itse hereillä, eikä millään jaksaisi odottaa ja jäädä nukkumaan. Suosittelen myös kissan ottamista viereen, vaikka aluksi ette taida saada paljoa nukutuksi, kun opetatte kissalle yökäyttäytymistä. Kun oma kissani ei halunnut rauhoittua, kävin aina hakemassa takaisin sängylle viereeni ja silittelin, että rauhoittuisi. Jatkoin niin kauan ja niin monta kertaa, että itsekin väsyi ja ymmärsi. Nyt tuo menee nukkumaan minua aiemmin ja nukkuu pitempäänkin, päivällä sitten riehutaan kunnolla.
Kissa voi kyllä kaivata aamulla aikaisin jotain syötävää, joten varautukaa siihen. Omallani aamusyömiset jäivät pois iän myötä, mutta jotkut kissat jäävät rutiiniin ja pitävät sen.
Kissa on yöeläjä.
Meillä on aina ollut makkarin ovi sellaisella lapsilukolla kiinni,( ovi on siis pienellä raolla ja kissa näkee huoneeseen, muttei mahdu raosta kulkemaan) niin päivin kuin öisinkin ja kissa on pennusta alkaen oppinut, ettei se ole hänen huoneensa.
Voisitko ehkä kokeilla vastaavaa, kyllä kissa muutamassa viikossa hyväksyy uudet rajat.
Onko se leikattu? Jos ei niin kiimaansa saattaa maukua. Ja entäs kissakaveri? Mulla on 4 aikuista kissaa, jotka olen jokaisen ottanut eri paikoista pelastaakseni ne piikiltä. Ne on kaikki leikattu, eivätkä elämöi yöllä lainkaan.
Leikittäkää paljon ennen nukkumaanmenoa, auttaa.
Meillä loppui kun kissa täytti 3v ja aikuistui. Nyt antaa nukkua läpi yön, kunhan illalla on leikitty ja aamulla heti leikitään.
Meillä on samaa ongelmaa. Pari vuotta ollaan asian kanssa tapeltu ja parhaaksi keinoksi on osoittautunut ignooraaminen ja korvatulpat.. Eli ei anneta kissalle yhtään mitään huomiota vaikka kuinka maukuisi, vaan isketään tulpat korviin ja jatketaan uniamme...
On ihan ok estää kissaa nukkumasta iltapäivisin/iltaisin. Näin on meillä saatu kaikkien kissojen unirytmit vastaamaan paremmin meidän rytmiä ja tykkäävät nukkua meidän kanssa sängyssä.
Jos on alkanut äkillisesti niin kannattaa myös otattaa verikokeet, voi olla kyseessä kilpirauhasen liikatoiminta.
Jätä ovi auki ja älä reagoi kissan touhuihin yhtään mitenkään, siitä se vaan innostuu. Laita korvatulpat ja peltorit päähän. Joskus kissat saa päähänsä jonkun jutun ja sitten siihen ei oikeasti auta yhtään mikään. Meidän kissan yöhäiriköintiin on joskus auttanut, että sulkee makuuhuoneen oven ja laittaa sen eteen eteisen leveän vaatenaulakon hämäykseksi, että kissan on vaikea erottaa missä se ovi oikeastaan on. Tsemppiä!
Siksi meillä on kolme kissaa. Eikä kukaan herätä meitä yöllä.
Kyllä menoa riittää, kun kaveria vaanitaan sohvapöydän takaata.
Sitten kun näistä aika jättää ei tule yhtään kissaa.
Ikä mulla 52v. ja kissat on 2, 4 ja 7 vuotiaat.
Jos olette muuten kelpoja kissan omistajia, niin hommatkaa sille nuori kissakaveri, joka jaksaa leikkiä. Rauhoittaa kummasti. Meillä vilkas 3-vuotias leikattu kolli rauhoittui, kun sai kaveriksi leikatun tyttökissanpennun. Riehuvat yhdessä ja antavat nukkua. Nyt viiden vuoden jälkeen ovat edelleen parhaita kavereita.
Kissat saalistavat öisin. Päivisin nukkuvat.