Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain 500€ yllätysrahaa. Kannattaako se laittaa (super)rahastoon?

Vierailija
03.06.2017 |

Superrahastossa mulla on vajaa satanen, olen sinne joskus pistänyt parikymppisiä kun on ollut ylimääräistä. Tuotto ei tietysti ole ollut kummoista, mutta prosentteina toki ihan hyvä n. puolessa vuodessa. Kyseessä siis Nordnet Superrahasto Suomi.

Nyt kun on suurempi summa rahaa kerralla, uskaltaako sen laittaa edelleen Suomi-superrahastoon? Voiko luottaa siihen, että kasvu pitkällä aikavälillä jatkuu? Aktiivista suoraan osakkeisiin sijoittamista pidän riskialttiimpana enkä ole siinä hyvä, enkä oikein ehdi opetellakaan. Siksi laittaisin mielelläni rahastoon, uskallakno?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otitko peppuun tuolla rahalla?

Otsikossahan lukee että se oli yllätysrahaa.

Vierailija
2/21 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENNÄÄNKÖ ASIAAN?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MENNÄÄNKÖ ASIAAN?

mennään vain ;)

Vierailija
4/21 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Suomella hyvä kasvuvauhti alkamassa analyytikoiden mukaan. Tässä rahastossa olemattomat kulut, hyvä hajautus, korkoa korolle ilmiö vahvana ja asiantuntijoiden ohjaama politiikka. Mikä parasta, ei vaikuta asumistukeen (voitot ja osingot normaalisti vaikuttavat) vasta kuin sinä hetkenä jolloin realisoit, joten hyvä keino säästää esim. omaan asuntoon, koska siihen et kuitenkaan tukea juuri voi saada.

Vierailija
5/21 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ETF:ään. Vaikkapa Seligsonin Omx indeksiin sidottuun.

Vierailija
6/21 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain tiedoksi, että kyseinen superrahasto on indeksiin sidottu ETF.

Vierailija
7/21 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tossa seligsonin rahastossa tasan samat yhtiöt kuin superrahasto suomessa sillä erotuksella että seligsonilla on kuluja?

Vierailija
8/21 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mikään ETF ole, kun ei sillä reaaliaikaista pörssikauppaa käydä, vaan ihan normaali rahasto jonka toimeksiannot toteutetaan päivän x kurssiin tietyillä ehdoilla.

Vierailija
9/21 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mikään ETF ole, kun ei sillä reaaliaikaista pörssikauppaa käydä, vaan ihan normaali rahasto jonka toimeksiannot toteutetaan päivän x kurssiin tietyillä ehdoilla.

Ap sanoi ettei osaa käydä kauppaa pörssissä. Ihan hyvin voi laittaa rahansa kuluttomaan rahastoon joka on hajautettu hyviin yhtiöihin

Vierailija
10/21 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä "ehdoilla"?

Vierailija
11/21 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaan Superrahastoon, mutta älä laita kaikkea kerralla.

Minä hajauttaisin ajallisesti niin, että ostaisin seuraavat 10 kk 50€:llä kuukaudessa. Joko yhtenä ostona á 50€ tai sitten niin, että avaat toisenkin salkun johon ostat 25€:llä eri ajankohtana kuukaudessa. Itselläni on 3 salkkua, ja ostan niihin kaikkia Superrahastoja sekä 5., 15. että 28. päivä (muistaakseni nuo päivät). Näin tulen ostaneeksi rahastoja todella tasaisesti kaikilla hinnoilla. Samaan salkkuun en ole ainakaan minä onnistunut saamaan läpi saman rahaston ostotoimeksiantoa kuukauden eri päiville, siksi olen avannut useampia salkkuja.

Vierailija
12/21 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T: Peter Seligson

Vierailija
13/21 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm

Vierailija
14/21 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Ikeasta.

Vierailija
15/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa; myönnän virheeni.

Tosin piensijoittajan kannalta mitään käytännön eroa lopputuloksen kannalta ei ole sijoittaako samaan indeksiin sidottuun superrahastoon tai samaa indeksiä seuraavaan ETF:ään. Superrahastossa ei ole mitään kuluja. Selingson ottaa oman pienen siivunsa hallinnointipalkkion muodossa.

Vierailija
16/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako todellakin noin pienen rahan sijoittaminen? Lapsella on 300e ja sanoi haluavansa sijoittaa sen. Mikä olisi fiksua. Kovin usein ei rahaa saa, joten itse olin ajatellut vain pankkitilin avaamista.

Vierailija
17/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako todellakin noin pienen rahan sijoittaminen? Lapsella on 300e ja sanoi haluavansa sijoittaa sen. Mikä olisi fiksua. Kovin usein ei rahaa saa, joten itse olin ajatellut vain pankkitilin avaamista.

Nordnet Superrahasto Suomi

Vierailija
18/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä osakkeet on todella kalliita, ja siten myös osakerahastot. Myös Suomessa, vaikka täällä palaillaankin vihdoin kohti talouskasvua. Odottaisin hetken, tai laittaisin summan suoraan johonkin yksittäiseen osakekohteeseen jossa on kasvuvaraa ja nousupotentiaalia. Esim. Nordea ja Sampo on molemmat aika matalan riskin sijoituksia ja osinkotuotto on hyvä.

Vierailija
19/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa sijoittaa jos on aikaa antaa rahan tehdä hommia useamman vuoden (kuten lapsilla yleensä on). Johonkin vakaaseen osakkeeseen kiinni, tai indeksirahastoon. Siellä summa voi kevyesti tuplautua muutamissa vuosissa. Pankkitilillä inflaatio nakertaa summaa nyt kun korotkin on nollassa.

Vierailija
20/21 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi sijoittaa vaikka 15e/kk rahastoon. 18 vuodessa kasvaa jo mukava potti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi