Eikö opettajaa voisi edes kiittää?
Tänään alakoulun kevätjuhlassa jälleen näkyi tapauksia, joissa oppilas vanhempineen lähti heti kevätjuhlan päättymisen jälkeen sanomatta opettajalle sanaakaan. Ei viitsitä edes toivottaa hyvää kesää tai edes sanoa hei hei, puhumattakaan siitä että kiitettäisiin opettajaa kuluneesta vuodesta. Puhumattakaan siitä, että annettaisiin kukka tai kortti.
Millaisia käytöstapoja ihmisillä oikein on? Onko kyse ujoudesta, välinpitämättömyydestä, kiireestä vai mistä ihmeestä? Jos lapsi ei viitsi tai uskalla kiittää, eikö vanhemman tehtävä kuitenkin olisi? Lapsen opettaja on koko vuoden opettanut lastasi. Ja sitten ei edes viitsitä hyvästellä...
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne opettajat joihin olen törmännyt, eivät koskaan ole välittäneet tai kiinnostuneet oppilaistaan, jolleivat saa siitä rahaa. En tuomitse sitä - me tarvitsemme sitä.
Hyvä palkka. Lyhyt päivä. Lyhyet viikkotunnit. Pitkä loma (sisältää sen "opetuksettoman ajan", mitä lieneekään). Kiitosta halutaan tämän hyvän lisäksi. Mitä seuraavaksi? Anteeksi lyhyet lauseet, en ole käynyt kouluja ja olen tyhmä.
En ota nyt mihinkään muuhun kantaa, mutta miten ihmeessä elää vielä käsitys opettajan hyvästä palkasta?! Normiopettajan liksa on noin 2500 € (paikasta riippuen) eli ei todellakaan mikään hyvä palkka ottaen huomioon koulutuksen pituuden ja homman veemäisyyden nykypäivänä.
En ole itse opettaja vaan ihan perustoimistorotta, jonka brutto on noin 800 € enemmän kuin opettajaksi kouluttautuneen ystäväni.
Kuntien opettajien keskiansio on lähempänä neljää tonnia.
En kyllä keksi mistä nuo keskiansiot on revitty. Itselläni on ensimmäinen"ikälisä" peruspalkan päällä, joten bruttona saan n. 2680€.
t. 17
Vierailija kirjoitti:
Haluan yläkoulun opena kommentoida, että lyhyet työpäivät eivät ole todellisuutta. Se on vaan typerän aikuisen käsitys open työstä, joka näkyy hänelle erilaisena kuin oikeasti on. Oppituntien lukumäärä päivässä ei ole työpäivän pituus, idiootti. Olen ehkä väsynyt, joten kommentoin kärkkäästi. Pitää suunnitella seuraavan päivän tunnit ja kommentoida Wilmaan tämän päivän tunnit. Kokeet suunnitellaan, korjataan, uusia ideoita etsitään ja vastataan huoltajien ja muiden opettajien viesteihin. Tehdään yhteisprojekteja ja suunnitellaan kaikkea maan ja taivaan välillä. Työpäivän pituus on ihan sama kuin kaikilla työssäkäyvillä!
Seurustelin joskus opettajan kanssa, ja voin näin ulkopuolisena, itse muulla alalla toimivana vakuuttaa, että opettaja tekee pitkää päivää ja viikkoa. Yritäpä sopia open kanssa treffit koeviikolle! Ei onnistu.
Lastemme luokissa on aina kiitetty yhteisesti pienellä muistamisella todistusten jaon yhteydessä. Joku on kiittänyt vielä erikseen. Hyvä näin.
Hyvä pointti! Ja itse asiassa ihan eri pointti kuin tuo jokakeväinen lahjakeskustelu. Niille, jotka vetoavat palkkaan; kiitättekö kaupan kassaa, lääkäriä lähtiessänne? Ehkä jopa linja-auton kuljettajaa? Aivan. Kiittäminen on hyvä tapa, hyvän kesän toivottaminen on hyvä tapa. Kyllä mä näitä myös oppilailleni erityisluokanopettajana opetan, enkä ilmeisesti turhaan, jos se ei kaikkien aikuisten taitoihin kuulu.
Ja tämä uusi ops ei millään tavalla vähennä opettajan taakkaa.
Olen kihloissa kunnalliselle puolella olevan opettajan kanssa. Liksa on oikeasti huono, päivät ovat sen samat 8h mitä muillakin ja lisänä vielä satunnaiset iltatyöt. Ja nuo iltatyöt eivät tuo lisää palkkaa, kuten muilla aloilla ylityöt tuovat.
Palkoista kommentoin:
Yläkoulun aineenopettaja, peruspalkka 2811 €, luokanopettaja 2603 €. Tottakai, jos tekee enemmän töitä, siitä maksetaankin enemmän, niin kai kaikissa ammateissa. Mikä on iso palkka, on varmaan subjektiivinen kokemus. Iltatöistä opettajalle maksetaan myös, sillä palkkaan kuuluu viikoittain 3 h niin sanottua yhteissuunnitteluaikaa, joka sisältää esim. kodin ja koulun välisen yhteistyön, vaikkapa vanhempainillat.
Ap on aivan oikeassa. Kiitos on pieni vaiva, eikä maksa mitään. Hyviä käytöstapoja tulee opettaa ja kiitokset kuuluvat niihin. Ihmeellinen ajattelutapa yhdelläkin vastaajalla, että "osaa se itsekin lappunsa koululta hakea". Voin vain kuvitella sen tuen määrän mitä lapsi koulutiellensä sinulta saa.
Ja ei, en ole opettaja.
Olen opettaja ja elätän palkalla perheeni. Teen töitä koska saan siitä rahaa. Talkoilla voin harrastustoiminnassa, jos huvittaa.
Yksi syy miksi jäin opetustöihin oli pitkät lomat. Olisin päässyt suuripalkkaisimpiin töihinkin, mutta rakastan pitkiä kesälomia lasteni kanssa.
En ole viidentoista vuoden opettajaurani aikana tavannut ketään opettajaa joka ei pitäisi oppilaistaan aidosti ja yrittäisi motivoida heitä opiskelemaan, kykyjensä mukaan.
En kuitenkaan voi väittää ettei jotkut opettajat, oppilaat tai vanhemmat olisi varsinaisia perseenreikiä. He tekevät joskus työstäni suorastaan vittumaista. Onneksi valtaosa on mukavia ja ne idioottiperheetkin sekä ikävämmät kollegat kestää, koska työ on muuten varsin motivoivaa. Lahjuksia en kaipaa, lasten eteenpäinmeno ja kehitys sekä työstä saamani palkka riittää. Hyvää kesää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja elätän palkalla perheeni. Teen töitä koska saan siitä rahaa. Talkoilla voin harrastustoiminnassa, jos huvittaa.
Yksi syy miksi jäin opetustöihin oli pitkät lomat. Olisin päässyt suuripalkkaisimpiin töihinkin, mutta rakastan pitkiä kesälomia lasteni kanssa.
En ole viidentoista vuoden opettajaurani aikana tavannut ketään opettajaa joka ei pitäisi oppilaistaan aidosti ja yrittäisi motivoida heitä opiskelemaan, kykyjensä mukaan.
En kuitenkaan voi väittää ettei jotkut opettajat, oppilaat tai vanhemmat olisi varsinaisia perseenreikiä. He tekevät joskus työstäni suorastaan vittumaista. Onneksi valtaosa on mukavia ja ne idioottiperheetkin sekä ikävämmät kollegat kestää, koska työ on muuten varsin motivoivaa. Lahjuksia en kaipaa, lasten eteenpäinmeno ja kehitys sekä työstä saamani palkka riittää. Hyvää kesää kaikille!
Olet julma ihminen. Lapsi kyllä vaistoaa että olet opettaja joka ei hänestä pidä ja se vaikuttaa lapsen kehitykseen negatiivisesti. Vaihda työpaikkaa ja anna paikkasi sellaiselle joka tekee opettajantyötä kutsumuksesta.
Oi aikoja, oi tapoja. Suomalaiset käytöskouluun. Elämä on paljon ihanampaa kuin huomioidaan enemmän toinen toisiamme.
Huomioon varsinkin ala-asteella opettajat. Luokan että enkun joka opetti myös ruotsia. Keväällä kukkasin ja jouluna suklaakonvehtilla. Mikä oli huomioidessa kun ka oli aina yli 9 kolmannelta. Yläasteella luokanvalvojan ja matematiikan ja fyken opettajat. Lukiossa en sitten enään huomioinut ja ka oli edelleen yli 9.
Vierailija kirjoitti:
Selvä, mutta minkä aineen opettaja käyttää tuollaista kieltä ilman sensuuria?
Miksi kiittää, jos opettaja ei ole sen arvoinen? Tekee työnsä vain työn vuoksi. Meillä on toisella lapsella mukava ope ja tietenkin kiitin. Toisella oli eskariope, jonka oli vaikea edes huomenta aamulla toivottaa. Mistä olisin häntä kiittänyt? Lapsikaan ei tuntenut oloaan tervetulleksi. Hyvä kun päästiin eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuitenkaan voi väittää ettei jotkut opettajat, oppilaat tai vanhemmat olisi varsinaisia perseenreikiä. He tekevät joskus työstäni suorastaan vittumaista. Onneksi valtaosa on mukavia ja ne idioottiperheetkin sekä ikävämmät kollegat kestää, koska työ on muuten varsin motivoivaa. Lahjuksia en kaipaa, lasten eteenpäinmeno ja kehitys sekä työstä saamani palkka riittää. Hyvää kesää kaikille!Olet julma ihminen. Lapsi kyllä vaistoaa että olet opettaja joka ei hänestä pidä ja se vaikuttaa lapsen kehitykseen negatiivisesti. Vaihda työpaikkaa ja anna paikkasi sellaiselle joka tekee opettajantyötä kutsumuksesta.
Ilmanmuuta jätän virkani, kun joku lukutaidon pyytää. Siis minä pidän pääsääntöisesti oppilaistani. Ja opetan kykyjeni mukaan tasapuolisesti niitäkin, joista en pidä.Luulen että oppilaille on hyödyllisempää että opettajakunnassa on myös jokunen realistisesti elämään suhtautuva, kasvatuskutsumus opettajien lisäksi. Heille silti täysi kunnioitus.
Hiukan häiritsee tämä opettajien idealisointi, että opettajien tulee olla vähän niinkuin kaikkia rakastavia Jeesuksia. Ei ole kovin rehellistä. Oletko itse töissä vain silkasta hyväntekemisen kutsumuksesta. Ja oletko kenties sitä mieltä että persereikiä ei ole. No ehkä olet elänyt satumaailmassa.
Eipä se alakoulussakaan yhtään sen lyhyempää ole, normaalisti lähden töihin klo 7.30 ja saavun kotiin siinä n. 16.30. Ja jos pyörii arviointikeskustelut tms niin kotiudun klo 18-19.
t. Se sama 17