Eikö opettajaa voisi edes kiittää?
Tänään alakoulun kevätjuhlassa jälleen näkyi tapauksia, joissa oppilas vanhempineen lähti heti kevätjuhlan päättymisen jälkeen sanomatta opettajalle sanaakaan. Ei viitsitä edes toivottaa hyvää kesää tai edes sanoa hei hei, puhumattakaan siitä että kiitettäisiin opettajaa kuluneesta vuodesta. Puhumattakaan siitä, että annettaisiin kukka tai kortti.
Millaisia käytöstapoja ihmisillä oikein on? Onko kyse ujoudesta, välinpitämättömyydestä, kiireestä vai mistä ihmeestä? Jos lapsi ei viitsi tai uskalla kiittää, eikö vanhemman tehtävä kuitenkin olisi? Lapsen opettaja on koko vuoden opettanut lastasi. Ja sitten ei edes viitsitä hyvästellä...
Kommentit (38)
Ovat parempia kuin muut, joten voivat vain häipyä.
Ekasta kommentista tuli mieleen, että minä en ole opettaja, vaan vanhempi. Unohdin mainita.
Ap
No ihan mielellään kiittäisin, mutta en viitsi tehdä siitä mitään numeroakaan. Jos ei ole saatavilla, niin menemme vain luokasta ulos. (Juttelee siis jonkun kanssa tai ottaa yhden oppilaan tuomaa kukkaa vastaan). Pitäisikö kaikkien lipua siitä ulos kuin hääparin kättelyjonossa?
Ne opettajat joihin olen törmännyt, eivät koskaan ole välittäneet tai kiinnostuneet oppilaistaan, jolleivat saa siitä rahaa. En tuomitse sitä - me tarvitsemme sitä.
Hyvä palkka. Lyhyt päivä. Lyhyet viikkotunnit. Pitkä loma (sisältää sen "opetuksettoman ajan", mitä lieneekään). Kiitosta halutaan tämän hyvän lisäksi. Mitä seuraavaksi? Anteeksi lyhyet lauseet, en ole käynyt kouluja ja olen tyhmä.
Minulla kävi niin etten hölmöyttäni tajunnut mennä todistusten jakoon lapsen kanssa. En jotenkin ajatellut että vanhempien pitäisi mennä sinne. Odottelin lasta aulassa. Hävetti tosi paljon jälkeenpäin.
Älä huoli. En muista enää viikon päästä, kuka minua on kiittänyt ja kuka ei.
t. opettaja
En kiitä jos ei ole aihetta. Enkä jää jonottamaan että pääsen opettajan puheille, kun moni vie niin paljon aikaa.
Lapset vie itse lahjan opettajalle.
Koen muutenkin noi tilaisuudet aika kiusallisiksi ja en aio niissä enää käydä.
Toinen menee seiskalle ja toinen ysille.
Vierailija kirjoitti:
Ne opettajat joihin olen törmännyt, eivät koskaan ole välittäneet tai kiinnostuneet oppilaistaan, jolleivat saa siitä rahaa. En tuomitse sitä - me tarvitsemme sitä.
Hyvä palkka. Lyhyt päivä. Lyhyet viikkotunnit. Pitkä loma (sisältää sen "opetuksettoman ajan", mitä lieneekään). Kiitosta halutaan tämän hyvän lisäksi. Mitä seuraavaksi? Anteeksi lyhyet lauseet, en ole käynyt kouluja ja olen tyhmä.
On tietenkin tällaisia opettajia, mutta kyllä kai heillekin voisi sanoa jotain. Kiitos on vain sana. Sen sanominen ei maksa tai vie aikaa. Sitä paitsi kyllä ainakin minulle sanat merkitsevät paljon enemmän kuin raha.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkö teet töitä palkatta ja lomitta mielelläsi? Meillä ois kyllä ikkunanpesua ja siivousta,alahan tulla. Voit sä ruokaaki tehä on vähän nälkä.
Pistin kiitokset wilmaan jo eilen ja alakoululainen kävi hakemassa todistuksensa niin helkutin aikaisin aamulla, että mä vielä nukuin, isänsä katsoi että lähti ajoissa. Ei sinne koulun juhlaan edes pääse kuin 6.lk vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
No ihan mielellään kiittäisin, mutta en viitsi tehdä siitä mitään numeroakaan. Jos ei ole saatavilla, niin menemme vain luokasta ulos. (Juttelee siis jonkun kanssa tai ottaa yhden oppilaan tuomaa kukkaa vastaan). Pitäisikö kaikkien lipua siitä ulos kuin hääparin kättelyjonossa?
Kyllä, odotatte vuoroanne normaalisti. Kuka vain häipyy paikalta kevätjuhlapäivänä!
Vierailija kirjoitti:
Tänään alakoulun kevätjuhlassa jälleen näkyi tapauksia, joissa oppilas vanhempineen lähti heti kevätjuhlan päättymisen jälkeen sanomatta opettajalle sanaakaan. Ei viitsitä edes toivottaa hyvää kesää tai edes sanoa hei hei, puhumattakaan siitä että kiitettäisiin opettajaa kuluneesta vuodesta. Puhumattakaan siitä, että annettaisiin kukka tai kortti.
Millaisia käytöstapoja ihmisillä oikein on? Onko kyse ujoudesta, välinpitämättömyydestä, kiireestä vai mistä ihmeestä? Jos lapsi ei viitsi tai uskalla kiittää, eikö vanhemman tehtävä kuitenkin olisi? Lapsen opettaja on koko vuoden opettanut lastasi. Ja sitten ei edes viitsitä hyvästellä...
En edes viitsinyt mennä paikalle. Osaa tuo itsekin lappunsa kotiin kantaa. . Opettajalla maksetaan PALKKAAA työstään, sen olisi syytä riittää.
Vierailija kirjoitti:
En ota nyt mihinkään muuhun kantaa, mutta miten ihmeessä elää vielä käsitys opettajan hyvästä palkasta?! Normiopettajan liksa on noin 2500 € (paikasta riippuen) eli ei todellakaan mikään hyvä palkka ottaen huomioon koulutuksen pituuden ja homman veemäisyyden nykypäivänä.
En ole itse opettaja vaan ihan perustoimistorotta, jonka brutto on noin 800 € enemmän kuin opettajaksi kouluttautuneen ystäväni.
Vierailija kirjoitti:
"Anteeksi lyhyet lauseet, en ole käynyt kouluja ja olen tyhmä."
Sen tyhmyyden huomaa kyllä tekstisi sisällöstäkin.
En minä ainakaan opettajana kaipaa sen ihmeempiä kiitoksia. Itse olen ammattini valinnut ja saan siitä vielä palkkaakin. Olen töissä lapsia varten ja edistän heidän kasvua ja kehitystä, en siis tee työtäni kiitosten toivossa. Minä saan parhaan kiitoksen silloin jos lapsista kasvaa "kunnon ihmisiä" minun hoivassani :) Silloin olen tehnyt työni hyvin ja tiedän sen itsekin ilman mitään suklaarasioita.
Minäkin olen ammattini valinnut, palkka on ok enkä tee työtä kiitosten toivossa. Mutta onhan se aivan ihanaa kun joku kiittää. Tulee olo, että on tässä kaikessa kuitenkin joku järki muidenkin kuin vain omasta mielestäni. Tuntuu hyvältä. Juuri siksi, että teen työtä toisten ihmisten elämän tärkeimpien "asioiden" (lue: henkilöiden) kanssa. Se ei tosiaan ole yhdentekevää. Sitä EI tee pelkästään palkkansa ja elantonsa eteen.
En siis tarkoita että teen työtä palkan takia, en todellakaan :D Vaan itse saan työstäni parhaan kiitoksen silloin, kun esim lintsaava oppilas lakkaa lintsaamasta tunneiltani, erityisopetustarve vähenee, saan luotua aidon ja lämpimän suhteen moniongelmaisen lapsen kanssa, tai muuta vastaavaa. Silloin tiedän onnistuneeni työssäni, taputan itseäni olalle enkä kaipaa enää kenenkään kiitoksia.
t. Se nro 17.
Haluan yläkoulun opena kommentoida, että lyhyet työpäivät eivät ole todellisuutta. Se on vaan typerän aikuisen käsitys open työstä, joka näkyy hänelle erilaisena kuin oikeasti on. Oppituntien lukumäärä päivässä ei ole työpäivän pituus, idiootti. Olen ehkä väsynyt, joten kommentoin kärkkäästi. Pitää suunnitella seuraavan päivän tunnit ja kommentoida Wilmaan tämän päivän tunnit. Kokeet suunnitellaan, korjataan, uusia ideoita etsitään ja vastataan huoltajien ja muiden opettajien viesteihin. Tehdään yhteisprojekteja ja suunnitellaan kaikkea maan ja taivaan välillä. Työpäivän pituus on ihan sama kuin kaikilla työssäkäyvillä!
Ikäväähän se tietysti on, mutta muistathan että sen ei saa antaa vaikuttaa seuraavan vuoden arvosteluun.