Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette puhu äidinkieltänne lapsellenne??

I
03.06.2017 |

Miksi vääntää huonoa englantia tai ruotsia jos äidinkieli on jotain muuta?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhun kyllä äidinkieltäni lapsilleni, mutta joskus täytyy kääntää koska ihan kaikke eivät ymmärrä. Heitä jaksaa aina naurattaa mun aksenttini, mutta ei tarvitse samoja asioita moneen kertaan kääntää.

Jatkan vielä että meillä on usein hauskankuuloisia keskusteluja: vanhemmat puhuu suomea ja lapset englantia.

Hyi

Miksi hyi?

Kukin käyttää sitä kieltä mikä tulee luonnostaan ja kaikki ymmärtävät.

Vierailija
22/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsi koska olen ainoa joka osaa ko. kieltä ja töissä menee jo 12h/päivä. Ei ole aikaa sen päälle opettaa jotain kieltä kun pitää tehdä ruokaa, käydä kaupassa jne. En koe taitoa kovin hyödylliseksi.

Eihän kieltä lapselle opeteta! Se oppii kun puhut, ihan itsestään.

Opettiko joku sulle sun oman äidinkielen vai tuliko ihan vahingossa opittua?

Ei toki mutta siinä kun on 30 minuttia päivässä aikaa jutella ruokailun yhteydessä niin ei siinä kauheesti opita. Vaati enemmän panostusta oppia kieli (olen itse kokeillut).

598

No voiko sua edes sitten kutsua heidän vanhemmakseen, jos osallistut heidän elämäänsä 30 min/päivä?

Kotimammat siellä huutelee. Hienoa jos teillä on se napanuora tiukalla vielä teini-iässä.

Öö okei eli se on lapseen ripustautumista, jos hänen kanssaan juttelee päivittäin enemmän kuin 30 min? Ps, en ole kotimamma, vaan ihan normaali äiti mun mielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Because nurses would not understand a fucking shit about scottish accent.

My late husband was Scottish and I just love the accent

Vierailija
24/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

My late husband was Scottish and I just love the accent <3

So you're a widow?

Vierailija
25/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

My late husband was Scottish and I just love the accent <3

So you're a widow?

Yup, remarried for three years now. He was from Falkirk, where did you come from?

Vierailija
26/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsi koska olen ainoa joka osaa ko. kieltä ja töissä menee jo 12h/päivä. Ei ole aikaa sen päälle opettaa jotain kieltä kun pitää tehdä ruokaa, käydä kaupassa jne. En koe taitoa kovin hyödylliseksi.

Ei toki mutta siinä kun on 30 minuttia päivässä aikaa jutella ruokailun yhteydessä niin ei siinä kauheesti opita. Vaati enemmän panostusta oppia kieli (olen itse kokeillut).

598

No voiko sua edes sitten kutsua heidän vanhemmakseen, jos osallistut heidän elämäänsä 30 min/päivä?

Kotimammat siellä huutelee. Hienoa jos teillä on se napanuora tiukalla vielä teini-iässä.

Öö okei eli se on lapseen ripustautumista, jos hänen kanssaan juttelee päivittäin enemmän kuin 30 min? Ps, en ole kotimamma, vaan ihan normaali äiti mun mielestä.

Niin samalla lailla se ei tee vanhemmasta vähemmän vanhempaa jos ei leiki (?) teinin kanssa > 30 min/päivä. Tai en teidä mitä te teette niitten teidän teinien kanssa yhdessä joka päivä töiden jälkeen? Kuulostaa oudolta jos toi on se kriteeri miten tosivanhemmuus määritellään. Voinko kiilllottaa sitä sun sädekehää puolestasi?

Vierailija
27/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

598

Niin samalla lailla se ei tee vanhemmasta vähemmän vanhempaa jos ei leiki (?) teinin kanssa > 30 min/päivä. Tai en teidä mitä te teette niitten teidän teinien kanssa yhdessä joka päivä töiden jälkeen? Kuulostaa oudolta jos toi on se kriteeri miten tosivanhemmuus määritellään. Voinko kiilllottaa sitä sun sädekehää puolestasi?

Teinin kanssa? Ahaa, siis teininä adoptoitu.

Yleensä kyllä, jos oma lapsi, sen lapsen kanssa ainakin ekoina vuosina ollaan aika paljon enemmän kuin puoli tuntia päivässä, ainakin meillä oltiin. Kyse oli äidinkielensä puhumisesta lapselle. Lapset on ensin vauvoja, sitten paljon myöhemmin teinejä. Yleensä.

Vierailija
28/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just olen leikkipuistossa jossa joku slaaviäiti puhuu lapselleen huonoa ruåtsia ja siskolleen sitä omaa kieltään. Naapurin isä puhui tankeroenkkua lapselleen jonka äiti on hongkongilainen ja puhuu enkkua äidinkielenään. Suomalainen ystäväni Lontoossa puhuu huonoa englantia lapselleen, joka ei osaa suomea eikä siten voi kommunikoida Suomen mamman ja papan kans jotka eivät osaa englantia.

Kaikki kielitaito on lapselle lahja!

Ap

Siis ongelma on se tankerokieltä puhuva vanhempi? Jos se vanhempi osaisi kieltä hyvin niin onko edelleen ongelma?

No se että vanhempi puhuu lapsensa kanssa kieltä jota ei ees kunnolla osaa on kammotus, mutta vaikka osaiskin loistavasti, musta silti outoa olla puhumatta sitä omaa kieltään, joka varmasti se vahvin ja läheisin kieli. Tän tankeroiskän tapauksessa en ymmärrä, koska asutaan suomessa, lapsi suom.kiel.pk:ssa ja kiitos äitinsä, puhuu paljon parempaa englantia kuin isänsä.

Et vastannut kysymykseen vaan kiertelit. Miten on jos se vanhempi puhuu sitä toista kieltä hyvin? Niin saako sitten puhua ilman että katsot kieroon? Esim. itse olen puhunut sitä toista nyt yli 20 vuotta ja se on ollut mun esimmäinen kieli koko aikuisiän. Se että puhuin jotain toista kieltä ennemmän 1980-luvulla sitten ei vaikuta kovin relevantilta 2017.

Vierailija
29/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhutaan kolmea kieltä, ja lapset osaa sujuvasti kaikkia niitä. Asumme Norjassa. Lapset päiväkodissa missä kuulevat ja puhuvat koko päivän norjaa. Kotona englannin kielinen isä ja suomenkielinen äiti. Äiti puhuu lapsille aina suomea. Isä englantia. Isän ja äidin keskinäinen kieli on englanti. Lapset ymmärtävät ja puhuvat sujuvasti kutakin kieltä. Tämä systeemi ollut syntymästä asti. 

Emme ole kokeneet sitä minkäänlaiseksi ongelmaksi. Lisäksi täällä englannin opetus leikin varjolla aletaan jo päiväkodissa, joten norjalaiset puhuvat erittäin hyvää englantia.

Mielestämme on tärkeää että lapset omaksuvat kummankin vanhemman äidinkielen. Norjankieli vähän niin kuin pakostakin koska täällä asutaan.

Vierailija
30/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puhutaan. Minä suomea ja isä ruotsia. En lakkaa ihmettelemästä niitä kysysmyksiä, kun selviää, että lapset ovat ruotsinkielisessä koulussa, kun ihmiset kysyvät, että puhunko minä heille ruotsia. Siis oikeesti, mitä helvettiä? Miksi MINÄ puhuisin heille ruotsia?? Ihmiset on kyllä niin urpoja.

Vierailija
31/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just olen leikkipuistossa jossa joku slaaviäiti puhuu lapselleen huonoa ruåtsia ja siskolleen sitä omaa kieltään. Naapurin isä puhui tankeroenkkua lapselleen jonka äiti on hongkongilainen ja puhuu enkkua äidinkielenään. Suomalainen ystäväni Lontoossa puhuu huonoa englantia lapselleen, joka ei osaa suomea eikä siten voi kommunikoida Suomen mamman ja papan kans jotka eivät osaa englantia.

Kaikki kielitaito on lapselle lahja!

Ap

Siis ongelma on se tankerokieltä puhuva vanhempi? Jos se vanhempi osaisi kieltä hyvin niin onko edelleen ongelma?

No se että vanhempi puhuu lapsensa kanssa kieltä jota ei ees kunnolla osaa on kammotus, mutta vaikka osaiskin loistavasti, musta silti outoa olla puhumatta sitä omaa kieltään, joka varmasti se vahvin ja läheisin kieli. Tän tankeroiskän tapauksessa en ymmärrä, koska asutaan suomessa, lapsi suom.kiel.pk:ssa ja kiitos äitinsä, puhuu paljon parempaa englantia kuin isänsä.

Et vastannut kysymykseen vaan kiertelit. Miten on jos se vanhempi puhuu sitä toista kieltä hyvin? Niin saako sitten puhua ilman että katsot kieroon? Esim. itse olen puhunut sitä toista nyt yli 20 vuotta ja se on ollut mun esimmäinen kieli koko aikuisiän. Se että puhuin jotain toista kieltä ennemmän 1980-luvulla sitten ei vaikuta kovin relevantilta 2017.

Oman äidinkielensä häpeileminen on todella kummallista. Tai sit oot vaan laiska tai jotain... tai tyhmä. Kielen antaminen lapselle ois upea juttu! Katson kieroon siis joka tapauksessa, ei ole sellaista syytä olla puhumatta äidinkieltään joka on mun mielestä järkevä.

Vierailija
32/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi tämä asia noin vaivaa sinua? Onko sinun lapsesi yksikielisiä? On? Ok. Se on harmi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi