Voi miten huono todistus oli
ekaluokkalaisella. Aina kokeissakin todella tiukka arviointi. Mitä tästä tulee? Tukea tarvitsee paljon, kuinka pitäisi toimia.
Kommentit (47)
No, ei joudu mihinkään testeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka luokka näyttää kyllä aika tarkkaan suunnan, mihin myöhempi koulupolku ja opinnot kulkevat.
Osasiko lukea ennen kouluun menoa? Ilmeisesti ei ja nyt opettajakin haluaa tehdä selväksi huonoilla arvosanoilla mitä on tiedossa.
Steiner-kouluun voi varmaan vielä vaihtaa. Siellä ei ole niin väliä, osaako lukea vai ei, eikä lasta kuormiteta liikaa vaatimuksilla ja arvostelulla.
Miksi lapsen pitäisi osata lukea ennen kuin kouluun menee? En itsekkään osannut ja hyvin olen elämässäni menestynyt.
Koska palstammammojen mielestä lapsi on jälkeenjäänyt, jos hän ei osaa lukea ja kirjoittaa viimeistään joskus 3-4 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ihme jankutusta, että voisi vielä tulla hyvä oppilas.
Mittavilla tukitoimenpiteillä voi lähestyä keskikastia sitä kuitenkaan saavuttamatta. Hyvää ei tule.
Tämän olen nähnyt kohta 30-vuotisella opettajaurallani. Kylmä totuus!
Jestas, jotain rotia nyt. Itse olin aikoinani ekalla todella ujo ja arka, koulukaan ei mennyt hyvin. Siitä se sitten lähti, lukion päättötodistuksen keskiarvo oli 9,8, hankin akateemisen koulutuksen ja nykyisin olen tohtori.
Ap: lukekaa paljon, innosta lasta lukemaan itsekin (Akutkin hyviä alkuun) ja kirjoittamaan pieniä juttuja, vaikka viestilappuja jos et muuta keksi. Ennen kaikkea: älä sano lapselle hänen osaamisestaan mitään negatiivista, se tekee vahinkoa itsetunnolle, mitä paikkailet vielä pitkään. Keskity kannustamaan ja rohkaisemaan.
Itse olen helpottunut että lapsi pärjää hyvin. Huonoin koenumero lukuvuonna 9-. Ilmeisesti osallistuminen on välillä huonoa kun jokainen aine ei ollut kiitettävä todistuksessa. Ehkä piirileikkien merkitys vähenee ylä-asteella, saa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen helpottunut että lapsi pärjää hyvin. Huonoin koenumero lukuvuonna 9-. Ilmeisesti osallistuminen on välillä huonoa kun jokainen aine ei ollut kiitettävä todistuksessa. Ehkä piirileikkien merkitys vähenee ylä-asteella, saa nähdä.
Kuinka monta lasta sinulla on?
Mulle opettaja aikanaan sanoi etten opi koskaan lukemaan ja laskemaan. No, luen todella nopeasti ja ymmärrän myös tekstin, kirjoitan myös nopeasti jne...Matikka on vieläkin hepreaa mutta osaan kyllä laskea mm: veroprosenttni, ja vielä aika hyvinkin, tulee palautusta yli 500€ joulukuussa. Laskinta kyllä tarvitsen. Minua viisaampi siskonikin on kysynyt minulta neuvoja % laskuihin ja veroprosenttinsa laskemiseen. Pärjään ihan hyvin ja luen paljon. Aika hyvin oli opettajalta sanottu kuitenkin. Nykyaikana tuollainen lausunto johtaisi ties mihin.
Kuuma totuus on se, että et ole kummoinenkaan opettaja.
Lapseni aloittivat koulun 80-luvun alussa. Suositeltiin, että ei osattaisi lukea ennen koulun alkua. ekat luokat menivät niin ja näin, mutta ihme kyllä yläasteellaa olivat ison koulun parhaimpia oppilaita ja valmistuivat hyvin arvosanoin akateemiisiin ammatteihin ja ovat kunnollisia veronmaksajia yhteiskunnassa.
Toivottavasti ole jo eläkkeellä ja muistisi on mennyt.