Voi miten huono todistus oli
ekaluokkalaisella. Aina kokeissakin todella tiukka arviointi. Mitä tästä tulee? Tukea tarvitsee paljon, kuinka pitäisi toimia.
Kommentit (47)
Plaaaa kirjoitti:
Mua kyllä vähän ärsyttää tuo ekaluokkalaisen todistus. Tiedän, että hänelle kirjoittaminen ja lukeminen on ollut haastavaa ja mielenkiintoa siihen ei ole ollut, äikän läksyjen kanssa on ollut todella vaikeaa ja niiden tekeminen on ollut melkoista pakkopullaa ja tästä opettajalle kerroin. Silti jotenkin ajattelin, että opettaja ottaisi yhteyttä asiasta, tarjottaisiin tukiopetusta jne. tai että asiasta oltaisiin mainittu vanhempainvartissa. Näin ei käynyt ja todistuksessa on tyydyttävä äidinkielen joka osa-alueessa: vuorovaikutustaitojen kehittyminen, lukutaidon kehittyminen ja kirjoitustaidon kehittyminen. Aion ensi lukuvuonna kysellä asioiden perään vaikka kyllästymiseen asti, mutta jotainhan tolle asialle olisi jo pitänyt tehdä.
Muutenkin tuossa on esim. koulutehtävistä huolehtimisen kohdalla hyvä. Lapselta jäi kerran tekemättä äikän läksyistä toinen sivu, muuten on läksyt tehty ajallaan koko vuosi, mutta ilmeisesti siitäkään ei voinut antaa "hyvää" parempaa.
Sä et nyt kyllä ole tosissasi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lapsesi saa varmaan koulussa jo nyt tehostettua tukea? Oletteko tukeneet kotona koulunkäyntiä? Onko lapsi ollut ajoissa koulussa ja aina läksyt tehtynä yhdessä vanhemman kanssa?
Jos kaikki edellä lueteltu on tehty niin olet tehnyt oman osasi vanhempana. Ehkäpä lapsesi vain kehittyy hieman rauhallisempaan tahtiin ja saa muut kiinni jo ensi vuoden aikana. Lapsella voi toki olla jotain oppimisvaikeutta mutta sekin selviää myöhemmin opettajan avulla.
Muista kehua lasta ahkerasta työnteosta ja sinnikyydestä. Älä näytä omaa harmistumistasi lapselle! Lapsi on aina yhtä rakas ja hyvä olipa todistus millainen tahansa.
T. Ekojen ope
Kaikkiin vastaan kyllä. Lapsi saa jotain erityisopen tukitunteja joilla on muitakin ekaluokkalaisia, eikä näistä tunneista ole mitään informoitu kotiin. Lukeminen ja kirjoittaminen teettävät paljon. Olemme kotona tukeneet ja aina ajoissa on lapsi paikalla ja läksyt tehdään yhdessä. Kaikki aine arviot olivat kohtalaista, kirjoittaminen tarvitset paljon tukea. Käytös kohtalaista ja yksi hyvä muiden huomioimisessa. Mitä mun pitää jatkossa tehdä, että asiat paranisivat? Lapsi on loppuvuoden poika, ja jotenkin tuntuu olevan hieman muita jäljessä. Vanhempainvartissa asiat olivat paljon paremmin. Lapsi itse on aika huonosti motivoituva tekemään mitään asioiden eteen. Mutta tykkää kyllä aamuisin lähteä mielellään. Ap
Lukekaa kesän aikana paljon kirjoja.
Onko kohtalainen hälyttävä? Kokeissakin olen ihmetellyt tuota kohtalaista, jos vaikka 25/30 on koe mennyt. Hirveän tiukat arviot. Ap
Onko kokeista tehdyt arviot hyviä mittareita ekaluokkalaisella? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokka on vasta koulutaipaleen alkua ja aika paljon uuden jutun oamksumista.
Kuten joku sanoi kaikki voi vielä muuttua ja lapsesta voikin tulla hyvä koululainen. Mutta voi olla myös, ettei tule tai että tuleekin vaan kohtalainen. Ei sekään ole tässä elämässä se tärkein asia, hyvänä koululaisena oleminen. Toisille koulu on vaikeampaa ja tuke tarvitaan enemmän. Lapsi voi olla onnellinen vaikka ei olisi se "kympin tyttö"
Älä ole huolissasi vielä.
Nyt On kyllä harhaa... "kympin tyttönä oleminen" ei ole onnellisuuden tae ollenkaan. Suorittaja tarvitsee siihen onnen tunteeseen opettelua... että osaa olla onnellinen siinä mitä on.
Juuri samaa kyllä tarkoitin...täällä kun vaikuttaa olevan se henki, että oikeinkun tsempataan ja luetaan niin lapsesta tulee vielä hyvä. Lapsi voi olla elämässään aivan onnellinen, vaikka ei olisi koulussa hyvä. Ei kaikkien tarvitse olla hyviä koulussa. Mutta täällä siihen on ilmeisesti pyrittävä tai ainakin syy huonouteen pitäisi löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys periytyy äidiltä.
Meillä meni niin että isältä.
Nykytutkimukset sanovat toista. Tosin tiedä sitten, että ovatko oikeassa.
Hah, mä just katsoin meidän lasten todistukset läpi ja ihan nauratti kun olivan niin negatiiveja mun omista vahvuuksista. x) Matemaattiset jutut oli tokareissa kaikki erinomaisia, lukeminen oli ainoa joka ei ollut erinomainen. Itse taas olen matemaattinen tumpelo ja se ainoa lahjakkuuden laji on ollut äidinkieli. Muuten en koulussa varsinaisesti loistanut. :) Jos en ois ollut itse synnytyksessä paikalla, epäilisin onko noi mun lapsia ollenkaan. :P
Oli toki puhetta, että lukemaan oppiminen on hitaanlaista, mutta etenee koko ajan. En vain tiennyt, että asiat ovat näin huonosti. Ap
[
]
Kaikkiin vastaan kyllä. Lapsi saa jotain erityisopen tukitunteja joilla on muitakin ekaluokkalaisia, eikä näistä tunneista ole mitään informoitu kotiin. Lukeminen ja kirjoittaminen teettävät paljon. Olemme kotona tukeneet ja aina ajoissa on lapsi paikalla ja läksyt tehdään yhdessä. Kaikki aine arviot olivat kohtalaista, kirjoittaminen tarvitset paljon tukea. Käytös kohtalaista ja yksi hyvä muiden huomioimisessa. Mitä mun pitää jatkossa tehdä, että asiat paranisivat? Lapsi on loppuvuoden poika, ja jotenkin tuntuu olevan hieman muita jäljessä. Vanhempainvartissa asiat olivat paljon paremmin. Lapsi itse on aika huonosti motivoituva tekemään mitään asioiden eteen. Mutta tykkää kyllä aamuisin lähteä mielellään. Ap[/quote]
No eikös tuo nyt ole omien havaintojesikin mukaan ihan osuva arviointi? Perustaidot eivät ole hallussa ihan ekaluokalla lopun perustavoitteiden mukaan, vaan tukea tarvitaan jatkossakin..? Ei todistuksella paljon pointtia ole, jos ei siihen tehdä rehellistä arviota lapsen taidoista, että jatkossakin olisi kodilla ja koululla yhteinen näkemys siitä, missä hän tukea tarvitsee.
Onko tuo kohtalainen arviointi sellainen, että lapsi siirretään ensi lukuvuonna pienryhmään tai muuta tukitoimea ajatellaan?
Mun äiti oli aikoinaan ala-asteen ope, ja hän sanoi, että kyllä oppilaasta jo näkee ekalla luokalla hänen tulevaisuutensa. No, oma tyttöni on sitten poikkeus. Lapsi oli ekan ja tokaluokan jatkuvasti erityisopetuksessa ja tukiopetuksessa kirjoittamisen, lukemisen ja laskemisen saralta. Kokeista tuli sellaisia viitosiakin. Nyt kolmannella luokalla luettiin tytön kanssa tosissaan kokeisiin jne. ja nyt tulokset ovat olleet kiitettäviä. Äsken saatu todistus vilisi erinomaisesti- ja erittäin hyvin -sanoja. Mitäs tästä muut opet sanotte? Eli kyllä se kelkka ilmeisesti voi kääntyä? Ai niin, tänä vuonna tukiopetus ja erityisopetus lopetettiin tytöltä kokonaan...
Pääsikö silti toppu-luokalle, vai jätettiinkö kylmästi epulle? Toivottavasti ei!
Pääsi toppuluokalle. Arviointi oli vain kohtalaista ja tukea tarvitsevaa, yksi hyvä käytöksessä. Ap
Mitä ap tarkoitat ekaluokkalaisen tiukalla arvioinnilla? Eikö tulekaan kymppiä, jos osaa kuitenkin nimensä kirjoittaa tikkukirjaimilla, vaikka muuten sitten ei osaakaan?
Onko lapsesi - poikako - testattu? Onko oppimisvaikeuksia todettu? Vai onko noin yleisesti vain niin levoton, ettei oppi pääse tarttumaan ryysyihin? Jos on oppimisvaikeuksia, niin sitten kunnon tukitoimet kehiin heti ensi syksystä.
Ap mitä kokeita lapsella on ollut joissa arvostelu 25/30 jne? Matikka? Ei kait muita vielä ekalla tuohon tapaan vai?
Minulla on kaveri (tyttö) joka ei osannut kunnolla lukea vielä kolmoselle mennessä. Kaikki oli tosi vaikeaa. Sitten vaan ajatus kehittyi tai jotain ja yhtäkkiä olikin luokan parhaita kokeissa. Kirjoitti 6xL ylioppilaskirjoituksissa.
Omalla pojalla koulunkäynti oli hieman vaikeaa alussa. Kävi paljon tukiopetuksessa ja kotona opeteltiin ja tehtiin läksyjä paljon yhdessä kun ei vaan osannut. Olikohan 3 vai 4 luokalla kun huomasin että rupes tekemään itse läksyt, kokeiden arvosanat parani ja sanoi että koulussa on paljon helpompaa nyt. Kerroin opettajalle joka sanoi että tämä on tosi tavallista pojilla. Eli yhtäkkiä vaan kehitys harppaa.
Eli en nyt ihan allekirjoittaisi omalla kokemuksella että 1 luokan perusteella näkisi jo tulevan koulumenestyksen...
Hei ap
Lukemassa kesällä paljon. Hassutelkaa numeroilla (vaikka pallon heittoa niin että laskettu heitot kuinka monta kertaa saatte peräkkäin kiinni).
Ja ennenkaikkea tehkää ristiliikkeitä lapsen kanssa päivittäin. Esim marssitaan ja vastakkaisella kädellä läpsäistään ylhäälle nostettiin polveen ym. Meillä ristikkäisliikkeiden teko oli alkuun lapselle vaikeaa. Mutta niiden tekemisen myötä lapsen oppimiskyky parani huomattavasti ja nyt niiden teko sujuu normaalisti.
Ristikkäisliikeet kehittävät aivojen yhteyksiä.
Tsemppiä ap
Tarkoita, että voinko nyt luottaa, että kaikki menee normirajoissa tämän oppimisen kanssa, vaikka arvosanat olivat huonoja. Olisiko minuun oltu open taholta yhteydessä jos tämä vaatisi jotain testejä ym.? Poika lukee, hitaasti, mutta kuitenkin. Kirjoittaminen on vaikeaa. Laskee hyvin. Ja muutkin taidot ok. Ap
Eli onko tämä vain arvostelu, vai johtaako tämä johonkin tukitoimiin jatkossa.
No, ei se mihinkään sen enempää vie, on vain arviointi miten tähän asti on mennyt.
Nykytutkimukset sanovat toista. Tosin tiedä sitten, että ovatko oikeassa.