Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten talon kulujen jakaminen parisuhteessa tällaisessa tilanteessa - tilanne ihan solmussa

Vierailija
02.06.2017 |

Miten ihmeessä kulut tulisi jakaa tällaisessa tilanteessa. Olen aivan solmussa.

Eli avioliitossa olemme, tällä hetkellä ei ole avioehtoa. Miehellä on erääseen yritykseen liittyvää lainaa paljon (aloittanut tämän jutun ennenkuin tapasimme), nyt kuukausimaksut suurenevat huomattavasti tähän lainaan liittyen. Lisäksi asumme talossa, joka on miehen ostama ennen avioliittoa, josta on velkaa, mutta myytäessä tästä saisi hieman voittoa. Mies tienaa jonkun verran minua enemmän. Mies ei halua muuttaa tästä talosta (monia syitä). Miehellä velkaa, minulla varallisuutta.

Nykyisin meillä on yhteinen talous, josta kaikki maksetaan yhdessä ja molemmille tulee saman verran ns. käyttörahaa.

Jonkun aikaa sitten tapahtui jotain, minkä syystä haluan suojata itseäni paremmin mahdollisen eron sattuessa ja haluan avioehdon, sillä omistan jonkin verran varallisuutta, jotka on pääosin hankittu ennen avioliittoa. Jos ero tulisi nykyisessä tilanteessa, mies pitäisi talon ja kaikki maksamani lainanlyhennykset miehen velkoihin liittyen, remontit jne. menisivät kankkulan kaivoon.

Päätin myös, että en halua osallistua miehen yrityslainaan. Solmussa on se miten kulut jaetaan taloon liittyen huomioiden niin, että talo jää miehelle mahdollisen eron sattuessa. Ehdotin miehelle, että laitetaan kaikki kulut puoliksi taloon liittyen, kuitenkin niin, että tehdään velkapapereri että eron sattuessa mies joutuu maksamaan lyhentämäni lainan minulle takaisin. Mies pitäkööt talon ja mahdollisen voiton taloa myytäessä. Mies ei ehdotukseeni suostu vaan haluaa että maksan puolet vastaavasta markkinavuokrasta.

Tämmöistä tosi rakkautta meillä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ymmärsinkö oikein, että sinä et siis haluaisi maksaa mitään asumisestasi toisen asunnossa?

Jos sinä et ole yhtään mitään asumisestasi toisen asunnossa maksanut, niin kaiketi lienisi kohtuullista, että niistä lainoista, mitä sinä olet maksanut, otetaan ensin päältä pois jonkunlainen vuokra asumisestasi miehen asunnossa.

2/11 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiminen lause jotenkin vesitti koko jutun. Rakkaudella ei ole mitään tekemistä taloudenpidon kannalta, se on kylmää bisnestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä maksat puolet vastaavasta markkinavuokrasta (todellisuudessa maksat sen alle, koska naiset vetävät aina hieman kotiin päin näissä tarinoissaan), niin ei mies sua millään tavalla kuseta. Olet jo suojannut itsesi hyvin, sillä et menetä mitään, vaikka kiinteistön arvo laskisi.

Vierailija
4/11 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnut lukemani perusteella älykkäältä ihmiseltä....

Miksi siis kyselet neuvoa näin tärkeässä asiassa täältä?

Hyvä kun olet ymmärtänyt että tarvitset apua asian käsittelyyn ja hoitoon pikaisesti, siitä se lähtee....

Vierailija
5/11 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös laskuttaa miestä pillusta. Sun tapauksessa varmaan joku 20€/laaki on sopiva taksa. Tai sitten teette paperin, että maksaa kaikista panoista takautuvasti, jos eroatte.

Vierailija
6/11 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista myös laskuttaa miestä pillusta. Sun tapauksessa varmaan joku 20€/laaki on sopiva taksa. Tai sitten teette paperin, että maksaa kaikista panoista takautuvasti, jos eroatte.

Ap vaikuttaa sen verran nuivalta kurpalta, että mä luulen sen miehen nussivan jo muita ap:n selän takana.

Vierailija
7/11 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tasapuolisin ratkaisu olisi, että ostat talosta 50 % prosenttia ja otatte omat lainat. Jos et talosta halua kantaa omistajan vastuuta, niin silloin miehellä on oikeus vuokraa pyytää. Sitä en ymmärrä miksi olet toisen lainanlyhennyksiä aiemmin maksellut ilman omistusoikeutta. 

Vierailija
8/11 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tasapuolisin ratkaisu olisi, että ostat talosta 50 % prosenttia ja otatte omat lainat. Jos et talosta halua kantaa omistajan vastuuta, niin silloin miehellä on oikeus vuokraa pyytää. Sitä en ymmärrä miksi olet toisen lainanlyhennyksiä aiemmin maksellut ilman omistusoikeutta. 

Jatkan vielä, että jos talo on sellainen mitä et halua omistaa, niin reilua ehkä olisi, että talo menee myyntiin ja ostatte talon, josta kumpikin voi omistaa 50 %. 

Vierailija
9/11 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä maksan lainanlyhennykset,remontit ym. Asuntoon liittyvät kulut ja akka maksaa osan asuinkuluista,sähkö,vesi ym.

asunto ja laina ollut jo ennen muijaa.

Vierailija
10/11 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko edes nykyisllä kuluilla hankittua itsellesi vastaava vuokra-asuntoa sillä hinnalla millä mies antaa sinun asua? Paljonko lyhennät lainaa talosta? Saat asua omakotitalossa varmaan tosi huokealla hinnalla Meneppä asumaan pks alueelle vuokralle, tonnilla ei pääse asumaan oikein minkäänlaiseen asuntoon puhumattakaan, että saisit edes rivitalon tai talon ja siihen päälle vesimaksut ja mahdolliset sähkölaskut.

Itse ostin oman talon kuin vuokra hipoi lähellä tuhatta euroa ja olen tosi tyytyväinen ratkaisuun.

Ole tyytyväinen, ettet ole osakkaana miehesi firmassa tai talossa koska erossa saat pitää varallisuutesi, mutta miehesi on kiltti jos antaa asua halvalla. Ja mies kantaa itse vastuun firmasta riippuen minlämuotoinen yritys on ja onko muita osakkaita.

Pitäsikö sulle vielä maksaa jotain? Et taida tukea miestä, parempi, että muutat pois lisää stressaamasta.

Vierailija
11/11 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kaukana ovat määriltään "puolet kaikista kuluista" (ja mitä kuluja luet siihen, esim lainan lyhennysosa? Lainanhoitokulut?) ja "puolet markkinahintaisesta vuokrasta"? Sopuratkaisu jotain tältä väliltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä