Mitä keväällä haalareiden alle?
Kysymys on siis, että mitä puette lapselle välikausihaalarin alle nyt keväällä, kun ei vielä ole kovin lämmintäkään? Olisiko hyvä ostaa joku ohut fleece-puku esimerkiksi? Lisäkysymyksenä sellainen, että millainen lakki olisi hyvä kevääksi? Entäpä käsineet? Vaatteet tulevat siis päiväkotikäyttöön, eli " tavalliset" sormikkaat/lapaset eivät tule kysymykseen.
Kommentit (12)
villahaalari on meillä välikausipuvun alla, jos on kylmempää. Hattu on Reimatecin sydvesti, joka pitää tuulen ja veden, toisin kuin pelkkä pipo. Rukkaset on Rasavilin vedenpitävät. Tämä systeemi on ollut toimiva joka kevät ja syksy, nyt lapsella ikää jo 4v.
Fleecepukua pidän itse liian paksuna ja jäykkänä verrattuna villapukuun, jonka myös uskon lämmittävän enemmän. Eli samalla villahaalarilla mennään, jota on talvella pidetty toppapuvun alla.
meillä ainakin on käytetty villahaalaria. kevätlakin alle olen laittanut ohuen kypärälakin. reimatecin kintaat on hyvät, koska pitävät vettä ja ei tarvitse laittaa kurakintaita erikseen. kurakintaat hiostavat helposti ainakin meidän lapsilla. sen takia en myöskään laita päiväkotiin kuravaatteita. Jos niitä ollaan vailla sanon että reimatec on veden pitävä ja ostettu juuri sen laadun takia ja jos ei pidä vettä palautetaan liikkeeseen takaisin.
Meillä on vielä öisin -10-15 pakkasta ja päivälläkin useampi aste miinuksella sekä kova tuuli. Meillä siis on vielä toppapuvut käytössä.
Paljon olen minäkin pelkkiä pipoja tai puuvilla kypärälakkeja käyttäny lapsilla, mutta nyt olen ajatellut hankkia sydvestit jonathanilta niin kuin haalaritkin. Joku vaan sanoi minulle että sydvestit olisi tyttömäisiä, mutta minä tykkäisin kyllä pojillekkin sellaiset ostaa ihan koska ne pitävät tuulen + veden jota tavallinen pipo ei tee yhtään.
hattuina on kypärämyssy ( paksumpi versio, ei kuitenkaan ihan talvi versio) ja pipo jossa korva" läpät" .
käsiin on lapset ( yhdet villaiset ja yhdet puuvillaiset keväämmälle sitten), lisäksi on motionwearin välikausihanskat sekä jonathanin välikausi hanskat.. ja ne kurarukkaset tietty vielä oikein vesikeleille :)
meillä ei tod ole välikausi haalari käytössä vielä. tänään olis saanut kyllä olla koska hoitopäivän jälkeen motion wearin toppahaalari oli vähän kostean tuntuinen, ei siis märkä mutta kostean oloinen.
asteita tänään oli 1-2 plussan puolella mutta en siltikään olisi vielä laittanut välikausihaalaria.
pari päivää sitten kun oli 2-3astetta lämmintä ja aurinko paistoi, eikä tuullut niin oli pihalla kotona ollessa välikausihaalari päällä.. alla villahaalari ym ja hyvin tarkeni.
välikausihaalarin " oikea" käyttö aika meillä kyllä alkaa olla sitten kun lumet on sulanut suurimmaksi osaksi, maa on kuitenkin kylmä vielä ja hohkaa kylmyyttä.
poika on täyttää 2v kuukauden päästä
Minäkin täällä ihmettelen, milloin sen keväthaalarin voisi ottaa käyttöön.
Nyt on muutama yökin ollut plussalla, mutta toisaalta aurinkoa ei taas juuri näy lämmittämässä...
Ongelma täällä lähinnä on se, että toppahaalari alkaa olla auttamattomasti pieni - justiinsa päälle menee, mutta tiukkaa tekee. Toppahaalarin kanssa ei oikeastaan enää tarvi villapukua, joten ehkä tästä kohta uskaltaisi kokeilla yhdistelmää paksut sisävaatteet + ohut villahaalari + keväthaalari.
Se vähän vielä vaikeuttaa, että tyttö 1,5 v. istuu aamupäivisin käsittääkseni aika paljon vaunuissa, kun perhepäivähoitaja käy kaupassa yms. Iltapäivällä sitten leikkii enemmän pihalla joten silloin ei kyllä palelisi.
Helsingissä asutaan, enkä vielä ole laittanut vk-haalaria 2-vuotiaalle. Kurikset on ollut tällä viikolla tarpeen talvihaalarin päällä.
Alkuun varmaan puetaan villahaalari vk-haalarin alle. Meillä on myös fleecepukuja, jotka sopinee tarkoitukseen.
Mutta olen kyllä aivan eri mieltä kurapuku/haalari -asiasta, kuin joku täällä aiemmin. Ehdottomasti kurahousut haalarin päälle, koska muuten saa olla pesemässä haalaria jatkuvasti ja silloin kosteussuojakin heikkenee nopeasti. Se on nimenomaan kosteussuojattu vaate, ei sadeasu. Mielestäni myös kurahanskat on hyvät, koska kuivuvat nopeasti ja on helppo huuhtoa puhtaaksi.
Meillä 1v tytön tyllerö nukkuu siis vaunuissa jo reimatecin vk-haalarissa täällä etelä-Suomessa ja alla ihan vaan sisävaatteet ja silti tuntuu lähes hikiseltä herätessään! Eli pihalla emme vielä varsinaisesti ulkoile vaan istutaan rattaissa äp-makuupussin uumenissa.
mutta on pidetty sitten keväämmällä välikausivaatteiden alla Ruskovillan haalaria, jos on viileää. Ja alla sitten sukkikset ja paita.
Eikä toppapuvulla ole ollut yhtään kuuma vielä,kun on vähentänyt alta vaatetta hieman.
Maa on kuitenkin kylmä ja tuulikin aika kova ollut.
Itse alan käyttää välikausipukua sitten kun lumi on hiukan enemmän sulanut ja päivisin on jatkuvasti plussan puolella.
Meillä on Reimateckin välikausiasu,Motion wearin hanskat ja Jonathanin sydvesti pojalla. Minusta sydvesti ei ole tyttömäinen ja vaikka olisikin niin pitäisin,ei kai tytöillä ole yksinoikeutta suojaaviin hattuihin ;)
Välikausipuvun alle laitan villapuvun ja hanskojen alle ohuet lapaset jos tarvii.
Meillä pidetään kanssa villahaalaria tai fleecehaalaria välikausi puvun alla kylmemmillä ilmoilla. Nyt on muutaman kerran ollut vk-haalari päällä villahaalarin kanssa, kun toppahaalarissa on neiti ollut plussakeleillä sen verran hikinen. Meillä kun vaan rattaissa istutaan makuupussin sisällä, eikä maassa vielä möngitä.
erona tosin oli se että lapsi ole rattaissa, peiton / makuupussin kera. hän ei möyrinyt maassa..
nyt ei vielä laiteta keväthaalaria ennen kun lumet on sulaneet pois.
kuoman kengät vaihdettiin " ei niin lämpimiin" kun on lämpötilat nousseet plussan puolelle
Käytän vk-haalarin alla villahaalaria.Pojalle (nyt 10kk) olen ostanut tavallisia pipoja.Meillä ei ole koskaan ollut käyttöä sydvesteille jne.
Hyviä vk-hanskoja löytyy Lenneltä,Jonathanilta ja Reimatecilta.