Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikaystävä ilmoitti etten saa enää ensi vuonna hakea yliopistoon

Vierailija
02.06.2017 |

Tulokset eivät vielä tulleet, mutta lähdin sosiaalitieteiden pääsykokeesta tunnin jälkeen itkien kun eivät sattuneet kysymykset osumaan kohdalle. Miten saan selitettyä poikkikselle, että koulutus on kannattava investointi? Hän on itse ainoastaan off set -painaja.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä että poikaystäväni on harmisssaan, sillä hän tavallaan elättäää minua, mutta olen yrittänyt selittää että koulutus nostaa tulija tulevaisuudessa.

AP

No lyö sille rätingit eteen. Tee rinnakkaistaulukko Exceliin tuloista seuraavan 40 vuoden ajalta. Toiseen taulukkoon ennustetut ansiotulot siitä työstä, mitä nykyisin teet. Toiseen taulukkoon ennustetut tulot opiskeluvuosilta ja opiskeluvuosien jälkeiseltä ajalta sillä oletuksella, että pääset koulutusta vastaavaan työhön. Laske kummalla systeemillä tulee 40 vuoden aikana tuloja. Tee myös laskelmat tulevasta eläkkeestä.

Voit laskea myös katastrofiskenaarion sillä oletuksella, että et pääse opiskelujen jälkeen koulutustasi vastaavaan työhön vaan jatkat nykyisessä hommassasi. Tämä laskelma on hyvä olemassa siltä varalta, että poikaystäväsi on pessimisti ja arvelee, ettei koulutuksesta ole hyötyä. Tämä laskelma osoittaisi minkälaisen hinnan maksat 40 vuoden aikana ja sen jälkeen eläkeläisenä siitä, että pääsit toteuttamaan unelmasi, mutta et kuitenkaan työllistynyt sille alalle. 

Ja muista ottaa laskelmissasi huomioon, että opiskeluajalta kertyy myös pientä eläkettä. 

Vierailija
62/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos et pääse yliopistoon niin notkut vuoden päivät joutilaana odotellen uutta mahdollisuutta? kuulostaa siltä ettei taitosi riitä pääsykokeisiin muutenkaan joten pitäisi hyväksyä tietyt realiteetit. taitaapi se olla syynä, eli poikaystäväsi ei halua enää odottaa joutuen maksamaan kaiken samalla kun sä vaan lusmuilet. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistäs tiedät että hän pääsee koulutusta vastaaviin töihin? tänäänkin monet ylioppilaat työskentelevät mäkin kassalla. että lisää se mahdollisuus taulukkoosi. menee siis aikaa ja rahaa ja silti juoksee vain paska palkka. parempi ehkä kuitenkin hakeutua töihin, varsinkaan kun ei taidot/äly riitä pääsykokeisiin. kun sisään pääsyn suhteen on jo tosi huonot prosenttiluvut. voit myös sen lisätä laskentoihisi.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä että poikaystäväni on harmisssaan, sillä hän tavallaan elättäää minua, mutta olen yrittänyt selittää että koulutus nostaa tulija tulevaisuudessa.

AP

No lyö sille rätingit eteen. Tee rinnakkaistaulukko Exceliin tuloista seuraavan 40 vuoden ajalta. Toiseen taulukkoon ennustetut ansiotulot siitä työstä, mitä nykyisin teet. Toiseen taulukkoon ennustetut tulot opiskeluvuosilta ja opiskeluvuosien jälkeiseltä ajalta sillä oletuksella, että pääset koulutusta vastaavaan työhön. Laske kummalla systeemillä tulee 40 vuoden aikana tuloja. Tee myös laskelmat tulevasta eläkkeestä.

Voit laskea myös katastrofiskenaarion sillä oletuksella, että et pääse opiskelujen jälkeen koulutustasi vastaavaan työhön vaan jatkat nykyisessä hommassasi. Tämä laskelma on hyvä olemassa siltä varalta, että poikaystäväsi on pessimisti ja arvelee, ettei koulutuksesta ole hyötyä. Tämä laskelma osoittaisi minkälaisen hinnan maksat 40 vuoden aikana ja sen jälkeen eläkeläisenä siitä, että pääsit toteuttamaan unelmasi, mutta et kuitenkaan työllistynyt sille alalle. 

Ja muista ottaa laskelmissasi huomioon, että opiskeluajalta kertyy myös pientä eläkettä. 

Vierailija
64/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

noh, sosiaalitieteiden lukeminen ei ole investointi. Investointi on jotain jolla on jatkossa tuotto-odotukisia. Sosiaalitieteiden lukijan tuotto-odotukset ovat investointiin nähden huonot (lue = äärimmäisen huono liksa koulutuksen kestoon ja siihen investointiin nähden). Toisaalta miehesi on offset-painaja, joka on auringonlaskun ammatti (lue= ei tulevaisuutta pitkälle tuossa ammatissa, kun maailma menee digix).

Uskon että miehesi on fiksu ja ajattelee, että ei nyt ihmeessä lähetä tälle tielle: koulutetaan huonosti tienaava emäntä kohta työttömän miehen perheeseen. Eli toivoo sinun valitsevan järkevästi.

Mutta siis, ton tylytyksen jälkeen, sanon: jos sosiaalitieteet tuntuvat olevan lähellä sydäntäsi, seuraa sitä. 

Vierailija
65/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmiaan saa jahdata - mutta ei muiden rahoilla. Jos poikaystäväsi tai äitisi ei halua elättää 25-vuotiasta aikuista, joka ei ole koskaan edes yrittänyt hankkia työkokemusta, niin ei heidän tarvitse.

Voit myös tavoitella unelmaasi omillasi eli mennä töihin. Se voisi avata silmiäsi myös sille realismille, että 25-vuotias ammattitaidoton ihminen ilman työkokemusta ei ole kovin haluttua työvoimaa.

Tilanteesi ei parane, mitä vanhemmaksi tulet. Kannattaa tehdä aikuisia päätöksiä nyt.

Vierailija
66/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on vanha trolli. Edellisellä kerralla av:lla tyttöystävä oli hakemassa oikikseen, epäonnistunut neljästi(?) ja poikaystävä ei antanut enää hakea. Lopulta selvisi että ap halusi vain lukea seuraavankin vuoden käymättä töissä koska se on niin rankkaa opiskelun ohella. Mies oli elättänyt kaikki hakuvuodet. Muistaakseni sekin ap hoki kuinka varmasti sopisi alalle.

Vierailija
67/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että vain offset-painaja?? Itselläni sama koulutus eikä tuolle alalle (katoava ala) noin vain pääse. Itselläni sama koulutus enkä montaakaan kuukautta noita hommia ole tehnyt vaikka valmistuin saakeli 5v sitten. Olkoot trolli tai ei, mutta tosi huipussaan tuo arvostus toista kohtaan.

Vierailija
68/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voit miettiä siltä kannalta, että onko sinulla nyt valmiudet / varma työpaikka tai työsaanti joka turvaa loppuelämäsi työnteot. Jos vastaus on ei, niin opiskelu kannattaa aina.

Ps. Kokeeseenvalmistautumisesta vinkki: jos opiskelee pääsykokeen aihealueen huolella läpi, ei tarvitse odotella ja toivoa sitä "kysymysten osumista kohdalleen" ja on huomattavasti paremmat mahdollisuudet päästä sisään...

Vierailija
69/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän itse on ainoastaan off set -painaja". 

Miksi puhut poikaystäväsi ammatista näin?

Kuulostaa siltä, ettei teillä ole ihan terve parisuhde. Toinen väheksyy toisen ammattia ja toinen kieltää menemästä pääsykokeisiin. 

Lisäksi koulutus on muutakin kuin kannattava investointi. Kuulostat joltain Sipilältä taloustermistöinesi. Kouluttautuminen on tärkeää ihan itsessäänkin, oman kasvusi vuoksi, ja sen kannalta miten tarkastelet maailmaa ympärilläsi.

Vierailija
70/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai haet uudestaan jos niin haluat.

Poikaystävä saa sanoa mitä ihan mitä vain, ei sinun haut hänelle kuulu.

AP

Mitä varten et voi mennä töihin kunnes saat opiskelupaikan? Itsekin olin töissä lähikaupan kassalla silloin kun hain lääkikseen. Kun motivaatio on kunnossa, niin kyllä iltaisinkin ehtii hyvin lukea pääsykokeisiin. Tosin kuulostaa vähän oudolta tuo, että ensimmäisenä vuotena mennään vaan katselemaan koepaperia. Kyllä kannattaa hakea aina tosissaan jos sisään haluaa. Jos ei halua, niin sitten täytyy kehittää toinen suunnitelma.

Herttileijaa! En tiedä paljon tiedät yliopistosta mutta noihin kokeisiin tulee valmistautua huolella, ei oikein työn teko luonnistu samalla..

Kuka tässä onkaan trolli? Aika moni meistä on päässyt yliopistoon vaikka on ollut samalla töissä, minäkin. Monissa tiedekunnissa on aineistokoe, johon ei tavanomaisella tavalla edes lueta.

Kannattaisi opiskella edes avoimessa yliopistossa sen sijaan että vuodesta toiseen vaan pänttää pääsykoeaineistoa.

Vierailija
71/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sinne vielä! Sillä ei Oo mitään sanomista mihin haet.

Vierailija
72/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mitä varten et voi mennä töihin kunnes saat opiskelupaikan? Itsekin olin töissä lähikaupan kassalla silloin kun hain lääkikseen. Kun motivaatio on kunnossa, niin kyllä iltaisinkin ehtii hyvin lukea pääsykokeisiin. Tosin kuulostaa vähän oudolta tuo, että ensimmäisenä vuotena mennään vaan katselemaan koepaperia. Kyllä kannattaa hakea aina tosissaan jos sisään haluaa. Jos ei halua, niin sitten täytyy kehittää toinen suunnitelma.

Herttileijaa! En tiedä paljon tiedät yliopistosta mutta noihin kokeisiin tulee valmistautua huolella, ei oikein työn teko luonnistu samalla..

Höpöhöpö! Itse menin viime keväänä ensiyrittämällä sisään yhteen Suomen suurimmista yliopistoista (pisteeni olisivat riittäneet kaikkiin, myös Helsinkiin). Menin vielä pelkän pääsykokeen perusteella, koska olen AMIS. Luin 2 kk, ja samalla kävin kokopäivätyössä, kotona pieni lapsi. Nyt vuosi takana opintoja, koossa 80 op, kokopäivätyön ohella suoritettu. Kaikki on kiinni omasta motivaatiosta ja siitä, että näkee vaivaa. Onnella ei pääsykokeessa pärjää.

Vierailija
73/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Hah! :D Luin kolmeen pääsykokeeseen päällekkäin yo-kirjoitusten kanssa, yhteen pääsin sisään.

Vierailija
74/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykset eivät osuneet kohdille?

Ne pääsykoekirjat luetaan niin hyvin, että osaa vastata ihan mihin vain kysymykseen.

Jos et saa tietoa pysymään päässä sen vertaa, niin sitten ei ole sinun alasi. Harkitse jotakin muuta.

Vierailija
75/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko Saudi-Arabiassa?

Vierailija
76/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi poikkiksen ammatti paljasti jutun provoksi. Kukaan ei oikeasti ole off set-painaja. Niistä vaan puhutaan niin kuin naisen orgasmista ja kumpaakaan ei koskaan nähty. Semmosta ammattia ei edes oikeasti ole. Next!

Vierailija
77/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten voi olla "väärät kysymykset"? Avaatko hieman?

Jos luet kunnolla, niin vääriä tai oikeita kysymyksiä ei ole. Silloin osaat KAIKEN. Mutta itse olet näköjään yrittänyt siitä mistä aita on matalin ja luottanut tuuriin, että juuri sinun opiskelemasi asiat kysytään. Hah, ihan oikein ettet päässyt sisään.

Vierailija
78/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulokset eivät vielä tulleet, mutta lähdin sosiaalitieteiden pääsykokeesta tunnin jälkeen itkien kun eivät sattuneet kysymykset osumaan kohdalle. Miten saan selitettyä poikkikselle, että koulutus on kannattava investointi? Hän on itse ainoastaan off set -painaja.

Pääsit  nyt tai et, hakeudu avoimeen yliopistoon opiskelemaan sopivia kursseja. Opit yliopistomaisen tavan opiskella, suoritat kursseja ja keräät opintopisteitä. Kyllä aikanaan sinne yliopistoonkin pääset.

Nykyisin avoimessa voi opiskella tosi paljon. Kurssit ovat maksullisia, mutta siellä kaupan kassalla (tai missä nyt oltkin töissä) kyllä tienaat sen verran, että pystyt ne maksamaan.

Turhia välivuosia ei tarvitse viettää sen takia, ettei pääsykokeissa heti tärppää.

Vierailija
79/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitieteistä ei muuten valmistu mitään sossutätejä, kuten moni tuntuu luulevan. Esimerkiksi Tampereella sosiaalitieteiden ala on yhteiskuntatutkimus ja sieltä valmistuu esimerkiksi sosiaalipsykologeja, sosiologeja ja sosiaalipoliitikkoja. Yhteiskuntatutkimuksen opiskelijat valmistuvat yhteiskuntatieteiden maistereiksi, eli he eivät myöskään ole humanisteja, kuten täällä ilmeisesti luullaan. Yhteiskuntatieteisiin kuuluu esimerkiksi vahva tilasto-osaaminen ja poliittinen tietämys.

T: YTM, Tampereelta valmistunut

Vierailija
80/94 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä niin kuin itse haluaa, koska se voi myöhemmin kaduttaa jos on jättänyt jotain tekemättä vain jonkun toisen mielipiteen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi