Näin kaupassa, kun alle kaksi vuotiaalla oli laitettu selkään reppu ja hihna oli repusta kiinni, äiti talutti kuin koiraa lastansa vähän matkaa. Onneksi isä laittoi pienen takaisin rattaisiin.
Ihan kahjolta näytti tilanne. Alkoi naurattaa vähäsen ja äiti jotain vaan virnisteli siinä :D en oo kyllä aiemmin törmännyt vastaavaan. Iha älytöntä, onko tuollainen yleistä?
Kommentit (361)
Minä ostin aikoinaan valjaat ihan K-marketista muutamalla eurolla, löytyy lastentarvikeosastolta. Toimivat muuten myös syöttötuolissa, kun pieni lapsi vasta opettelee paikallaan istumista syömisen aikana (on ankeaa hokea koko ajan, että istu, istu, istu nyt paikallasi kun syöt). Valjaat nimenomaan mahdollistavat lapselle maksimaalisen vapauden, josta rattaissa istuessaan voi vain haaveilla! Hätätapauksessa kantoliinaakin voi käyttää valjaina vaikka liikkuvassa junassa käytävällä kulkiessa. Istuminenhan ei ole terveellistä aikuisellekaan. Itse tykkäsin liinalla kantamisesta muutenkin, lapsella oli aktiivisempi asento ja turvallisempaa.
No miksi vaunuissa ja turvaistumissa ymv on kiinnikkeet? Jottei lapsi lennä turmatilanteessa monen metrin päähän jorpakkoon. Tai lähde ykskaks liikkeelle niistä pois. Kävelyvaljaat taas on liikkumiseen tarkoitettu apuväline, jotta lapsi ei lähde karkuun aikuiselta esim kaupassa. Yhtä lailla voi valjaiden kanssa käydä vahinkoja, jos ei ole tarkkana ympäristössä. Hihna voi jäädä kii johonkin ja lapsi kaatuu siinä pahastikin jne
Hihnojen suurfanit vaan vauhkoo ja lietsoo asiasta, eivätkä pysty keskustelemaan järkevästi asiasta ja kaikkoavat pois, kun joku kyselee ja perustelee ja kertoo hihna kokemuksistaan. Tai sitten haukkuvat suureen ääneen tietämättömäksi lapsivihaajaksi/yksinkertaiseksi ihmiseksi. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin aikoinaan valjaat ihan K-marketista muutamalla eurolla, löytyy lastentarvikeosastolta. Toimivat muuten myös syöttötuolissa, kun pieni lapsi vasta opettelee paikallaan istumista syömisen aikana (on ankeaa hokea koko ajan, että istu, istu, istu nyt paikallasi kun syöt). Valjaat nimenomaan mahdollistavat lapselle maksimaalisen vapauden, josta rattaissa istuessaan voi vain haaveilla! Hätätapauksessa kantoliinaakin voi käyttää valjaina vaikka liikkuvassa junassa käytävällä kulkiessa. Istuminenhan ei ole terveellistä aikuisellekaan. Itse tykkäsin liinalla kantamisesta muutenkin, lapsella oli aktiivisempi asento ja turvallisempaa.
Valjat tuo maksimaalisen vapauden? Mitää? No eihän niissä voi pitkälle kävellä ilman, että aikuinen ei tuu perästä jne? Tietysti kädet ja jalat on vapaana valjaissa, mut ei kirmaamaan voi niin vaan mennä ym ilman sitä aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin 70-luvun lopulla ja äitini käytti minulla valjaita, juuri siksi koska olin vilkas ja ehtivä lapsi. Siskoni sytyi vuonna -90 ja taas yksi nopea taapero, eli valjaat oli käytössä. Kyllä ihmiset huuteli törkeyksiä pitkin katuja. Muistan itse ärähtäneeni yhdelle papalle että "Olisko sitten parempi että lapsi juoksee autojen alle?"
Senkun paheksutte, toivon paheksujille nopeakinttuista lasta niin saattepa ihan itse kokea mitä se on.
Hah hah
Vierailija kirjoitti:
Pidän ap:ta hieman yksinkertaisena ihmisenä. Ensin kirjoittaa otsikkokentän tukkoon ja sitten nolaa itsensä lopullisesti kommenttikentän sisällöllä. Sääliksi käy.
Sun kirjoitus ja ajatukset on säälittävää.
Minulla oli valjaat pienenä (70-luvulla). Muistan miten ihanat ne olivat. Niissä oli kuviona pieniä kissanpentuja ja ne olivat vaaleansiniset. Ajattelin aina sitä, että ne ovat niin tavattoman kauniit. En koskaan kokenut niitä inhottaviksi.
Lapsen pitää osata kävellä ennenkuin valjaat laitetaan... Näinpä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli valjaat pienenä (70-luvulla). Muistan miten ihanat ne olivat. Niissä oli kuviona pieniä kissanpentuja ja ne olivat vaaleansiniset. Ajattelin aina sitä, että ne ovat niin tavattoman kauniit. En koskaan kokenut niitä inhottaviksi.
Mulla oli punaset nahkavaljaat joissa oli nallen kuvat etuosassa, hienot oli. Pikkuveli sai tummansiniset, eikä ne ollu yhtään niin hienot mun mielestä kun ne mun punaset :)
No ei ne valjaat tuo maksimaalista vapautta - rajoittaahan ne kulkemista,ettei voi mitä tahansa temppuilua ja kiipeämistä ja leikkimistä yms tehdä noin vaan. mitä lapset yleensä touhuavatkin, jos asiaa ajattelee syvemmin. Kyllähän kävely on terveellisempää kuin istuminen, niin ehkä siinä mielessä valjaat saa pisteitä, että siinä joutuu kävelemään.
Eli ap näki kun pikkulasta taluttettiin, joka ei osannut itse kävellä vielä kunnolla?
Rattaisiin nelipiste turvavöillä kiinni. Ei yhtään rajoita lasta.