Näin kaupassa, kun alle kaksi vuotiaalla oli laitettu selkään reppu ja hihna oli repusta kiinni, äiti talutti kuin koiraa lastansa vähän matkaa. Onneksi isä laittoi pienen takaisin rattaisiin.
Ihan kahjolta näytti tilanne. Alkoi naurattaa vähäsen ja äiti jotain vaan virnisteli siinä :D en oo kyllä aiemmin törmännyt vastaavaan. Iha älytöntä, onko tuollainen yleistä?
Kommentit (361)
Täytyy myöntää että kyllä ne valjaat/talutushihnalliset reput minullekin näyttää aika naurettavilta. Tulee liikaa mieleen lemmikit ja muutenkin syntyy negatiivisia mielikuvia.
Tämän keskustelun perusteella en kyllä enää kyseenalaista niiden tarpeellisuutta tai hyötyä. Itsellä kun ei lapsia ole, niin enpä ole edes tullut ajatelleeksi miten epäergonomista se kädestä kiinni pitäminen esimerkiksi on.
Öö...mitä sitten? Ajattelin itsekin hankkia samanlaiset. Itse pidän 1,5 vuotiasta aina hupusta kiinni, mutta valjaat/reppu paljon kätevämpi varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten näin tykkimäellä perheen jolla taaperoikäiset kaksoset. Molemmilla oli tuommoiset repputalutushihnat ja ajattelin silloin että onpa hieno keksintö. Miten vanhemmat olisivat voineet vahtia muuten sillä alueella etteivät mene vääriin paikkoihin.
Yksi mahdollisuus olisi, että vanhemmat pitävät silmänsä auki ja huolehtivat lapsistaan?
On se jännä, että nykyään vanhemmille on niin vaikeata vahtia lapsiaan (mikä ennenvanhaan onnistui helposti) ilman sen ja sen tai sitä ja sitä apuvälinettä.
Onhan se hihna tietysti kätevä niin saa vanhemmat ryystää siideriä rauhassa ja juoruta eivätkä lapset pääse karkuun.
Mä olen 34v. ja lapsena mua pidettiin valjaissa silloin tällöin. Ei tainnut olla siideriä vielä keksittykään tässä nykymuodossa. Kuinka pitkälle menneisyyteen pitää mennä, ettei enää puhuta nykyvanhemmista ja heidän huonoudesta? Sinne asti, kun oli vaan savutupa ja ryytimaa? Ei tainnut silloin olla vilkasta liikennettä, huvipuistoja ja lentokenttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna näin ekan kerran tuollaiset reppu/hihna systeemin lapsen päällä. On sitä kaduilla ja kaupoissa käyty, ei ole vastaan tullut aiemmin. Ei ole kumminkaan kovin yleinen? Ap
Kun omat lapseni olivat pieniä, käytin valjaita. Niitä hiukan kummasteltiin, mutta mielestäni oli turvallisempaa kun taaperolla oli valjaat, minä kun työntelin vaunuvauvaa siinä samalla.
Kun lapsi alkoi ajaa polkupyörällä, niin pihassa iso joukko poikia huuteli ja pilkkasi hänen pyöräilykypäräänsä päivästä toiseen. Nykyäänhän on pyöräilykypärä ihan must. - Poikani jätti sitten pyöräilyn sikseen, kun tultiin pyörää kaatamaan ja narua kaulaan solmimaan. Tekijänä suosittu kouluikäinen opettajan poika.
Pihakiusaamista oli siihenkin aikaan paljon.
kaverillani on 2 vuotiaat kaksospojat jotka eivät osaa kävellä. HE JUOKSEVAT. Eikä äiti pääsisi minnekään ellei taaperot oli valjaissa kaupungilla. kun toisen perään lähdet niin toinen juoksee toiseen suuntaan. Hyvin vaarallista.
Ap:n lapset tietenkin kävelisivät käsikädessä äitinsä vieressä. JA sen yhden kirjoittajan kiltit lapset jo vauvasta asti tottelisivat ilman minkään laista uhmaikää.
Uskokaa nyt että on nopsajalkaisia parivuotiaita joita on pakko pitää kiinni mutta ei istuttaa rattaissa kuin invalidia jos he haluavat jo kävellä. Ei kaikkien lapset ole ujoja ja arkoja jotka nyhjäävät äidin jaloissa.
Valjaat ovat jossain ikävaiheessa ihan jees
Meillä opetettiin lapsi laskettelemaan flexinarussa. Ei kolmivuotiasta voi päästää rinteeseen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut "reppu" käytössä kahdella lapsella. Ei käytetty koskaan arjessa. Lentokentillä jossa kovasti ruuhkaa ja kaupunkilomilla oli todella hyvä. Lapset eivät aina halunneet istua rattaissa. Ei tarvinnut pelätä että jouduttaisiin hukkaan toisistamme ruuhkassa.
Voi kun olisin tuollaisen tajunnut hankkia. oltiin juuri muutama päivä lomalla Puolassa. Kolme alle kouluikäistä mukana. Kapeat tiet, autot ajoi tosi lujaa vierestä ja 3-vuotias ylikierroksilla jatkuvasti.. Rattaita ei roudattu mukaan kun ei muutenkaan niissä ole vuoteen istunut. Oli tosi stressaava vahdata ja komentaa koko ajan että sai pidettyä lapsen hengissä kotiin saakka..
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna näin ekan kerran tuollaiset reppu/hihna systeemin lapsen päällä. On sitä kaduilla ja kaupoissa käyty, ei ole vastaan tullut aiemmin. Ei ole kumminkaan kovin yleinen? Ap
Niitä käytetään jos lapsi on ahdh ja katoilee ja karkailee
Sanokoot rähinämammat vaikka mitä, mutta valjaiden käyttäminen ei ole runsasta, harvemmin näkyy katukuvassa.
"Jos lapsi on erityislapsi, niin etkö tajua sitä, niin siksi käyttää"!
-Erityislapsi voi tarkoittaa mitä tahansa kehitysviivästymästä, AdHd:sta syvään kehitysvammaan. Niin ei se tarkoita automaattisesti, että erityislapsella käytetään valjaita.
Hauhau sanoi taapero hihnassaan
Ehkä joillakin lapsilla perusteltua käyttää, mutta en nyt haukkuisi toisia jotka ei käytä, niin ties miksi tyhmäksi, joka ei tajua asiaa yms...
Kyllä lapsen pitäisi osata jo kävellä ,jos valjaita aikoopi käyttää..
Eihän parivuotiaat edes jaksa kävellä kerralla pitkiä matkoja vaikka olisi hihnat sun muut
Yatävälläni on kaksoset ja sain hänet kerran tulemaan meidän kanssa perhejumppaa kokeilemaan. Perhejumppa siis sellaista missä vanhemmat lasten (1-6v) kanssa liikkuu yhdessä. No tämä mun ystävä tuli sinne jumppasaliin niin, että piti lapsensa noissa valjasrepuissa.
Ymmärrän nuo reput kyllä esim lentokentällä/isoissa yleisötapahtumissa/isojen vesistöjen vieressä tms.
Vierailija kirjoitti:
Eihän parivuotiaat edes jaksa kävellä kerralla pitkiä matkoja vaikka olisi hihnat sun muut
Eikä opi jaksamaankaan kun istuu kaikki sataa metriä pitemmät matkat.
Sanoi kuka vaan mitä vaan ja käytti valjaita tai ei, niin faktahan se on että nuo ovat puhtaasti turvallisuutta varten olemassa ja vastalauseet ovat kaikki päänsisäisiä ongelmia, luokkaa "näyttää nololta" ja "mielleyhtymä lemmikkiin".
Mutta eihän pyöräilykypäriäkään tykätä käyttää kun näyttävät niin noloilta. Ilmeisesti kotoa opittu malli ala-asteikäisillä. :)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä naurettavan näköistä. :D No, jos ei osaa lastaan kasvattaa kulkemaan nätisti julkisilla paikoilla, niin kai lapsi on sitten kaikkien turvallisuuden vuoksi parempi pitää kytkettynä...
Oletko tyhmä? Alle 2-vuotias IHMINEN ymmärtääkin vielä jotain muista ihmisistä? Koira ymmärtää tuon ikäisenä mutta ihmislapsi ei. Sanotko vauvastakin ettei ole kasvatettu olemaan huutamista kaiken aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tämäkin on tottumiskysymys, lapsia kuljetetaan rattaissa pienetkin matkat niin eivät varmasti jaksa kävellä. Kyllä parivuotiaat jaksavat yllättävän paljon, jos ovat alusta astikin kävelleet esim. parin kilsan matkat ei ole mahdottomuus parivuotiaalle. Minä ainakin jaksoin kävellä, koska en viihtynyt rattaissa.
Kyllä toki kaikkien reissujen jälkeen unikin maitti ja olin vilkas lapsi, lapsen temperamenttikin vaikuttanee siis asiaan enkä toki nyt vaunuja ala haukkumaan. Lapset voisivat silti kävellä enemmän ja juosta metsiköissä. Siinä kehittyy monet motoriset taidot, joita nykyään opetellaan vain jumppakouluissa max. 1-2 tuntia viikossa ja lopputulos on se ettei joka toinen osaa 6-vuotiaanakaan hyppiä tasajalkaa.
Kun näin veljeni vaimonsa kanssa, heidän esikoinen oli just oppinut kävelemään siis juoksemaan samantien. Ei käynyt kateeksi sitä menoa kadulla, parkkipaikalla, jne. Mentiin johkin pizzeriaaan syömään ja ihmiset katsoi säälien, kun mun veli juoksi sen kakaran perässä ympäri ravintolaa. Itekkin osallistuin siihen jahtiin välillä, että sai pariskunta syödä rauhassa. Tuli mullekin mieleen valjaat siinävaiheessa!