Jos saa ysillä kaikista tehtävistä ysin mutta ei viittaa ja osallistu tunneilla, voiko ope antaa kasin?
Eikö laske liikaa? Jis kuitenkin tekee kaikki kirjalliset työt.
Kommentit (29)
Voi. Tuntiaktiivisuus merkitsee paljon.
Mun tytär sai ysillä jopa kymppejä todistukseen vaikka ei viitannut eikä puhunut koulussa opettajille.
Jos ei viittaa sen vuoksi, että on ujo ja hiljainen, saa varmasti ysin. Mutta jos ei viittaa koska on asennevamnainen mulkvisti, niin kasi taitaa tulla.
Voi, itse sain yhdestä kokeesta englannissa 10- ja loput kymppejä. Päästötodistuksessa komeilee ylpeä kasi.
Aika erikoista, että saisi kaikista töistä tasan ysin...olisko muutama 9-, 8+ joukossa kuitenkin.
Puhut varmaankin päättöarvioinnista? Siihen vaikuttaa koko yläasteen arvosanat, ei ainoastaan ysiluokan.
Uudessa opetussuunnitelmassa kaikki "muu" merkitsee koko ajan enemmän ja enemmän. Opettaja ei edes saa arvioida pelkkien kokeiden tai tehtävien perusteella nykyään.
-opettaja
Oppilaan persoonallisuus ei saisi vaikuttaa arviointiin, ujous ja hiljaisuus siis esimerkiksi. Mutta kiitettävät arvosanat kuitenkin edellyttää myös tuntiaktiivisuutta. Vaikea yhtälö.
opettaja on virkamies. ei se voi mistään takapuolestaan repiä arvosteluperusteita vaikka monet niin tekeekin. arvosteluun on ihan puhtaat ohjeet ja niiden on niitä noudatettava. pistä kirjallisesti pyyntö opettajalle ja koululle arvosteluperusteista. siis molemmille erikseen. ja kysäse vielä joltain joka valvoo noita miten asian pitää mennä. jos on epäselvyyksiä, niin valitusta vaan sisään.
Opettajat eivät välttämättä tunnista kuka mistäkin syystä jättää viittaamatta. Riippuu täysin opettajasta. Minusta on väärin, ettei tässä huomioida ihmisten erilaisuutta.
Minun aikanani tuntiaktiivisuudella oli vain korottava vaikutus, ei ikinä laskeva. Nykyajasta en tiedä. Toisaalta tavallaan epäreilua esim. paniikkihäiriöisiä kohtaan. Kouluterkkarit saisivat mainostaa sitä, että on kaikenlaisia lääkkeitä tarjolla. Minun aikanani ei koskaan mainostettu.
Riippuu monesta tekijästä, mutta ei lasta pidä rokottaa temperamentin piirteistään. Jos tekee tunnilla omiaan ja häiritsee, voi arvosana laskea, mutta jos osallistumattomuus johtuu ujoudesta, ei numero laske. Mutta oppilaan osaamista pitää arvioida muutenkin kuin koearvosanoilla. Itsearvoinnit ja tuntitehtävät sekä osallistuminen painottuu enemmän kuin kokeet, mutta viittaamattomuuteen numero ei kaadu, jos muutoin osaamista voi arvoida.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaan persoonallisuus ei saisi vaikuttaa arviointiin, ujous ja hiljaisuus siis esimerkiksi. Mutta kiitettävät arvosanat kuitenkin edellyttää myös tuntiaktiivisuutta. Vaikea yhtälö.
Persoonallisuustutkija onkin tuominnut juuri tuon.
Aika harvoin opettajat laskevat arvosanaa pelkästään sen vuoksi, ettei ole viitannut tunneilla. Ainakaan minä en viitannut yläasteella melkein koskaan, eikä se vaikuttanut arvosanoihini. Tosin kuuntellin opettajaa, tein kotitehtävät ja muut tehtävät tunnollisesti enkä häiriköinyt tunneilla, joten tavallaan olin tuntiaktiivinen, vaikka en viitannutkaan.
Numeron kuuluu antaa oppilaalle realistinen kuva siitä, kuinka hyvin osaa asiat. Se ei ole mikään palkinto. Mun mielestä viittaamattomuuden ei pitäisi laskea arvosanaa. Vain jos koko ajan jää tekemättä tehtävät niin silloin voi. Harkinnan mukaan, esim kummityttöni ei yhdestä aineesta koskaan tehny isompia muistiinpanoja mutta silti tuli kympit kaikista. Itse olen tosi ujo edelleen ammattikorkeassa enkä edelleenkään viittaa tai puhu mielelläni ison joukon kuunnellessa.
Riippuu oppiaineestakin. Esim. äidinkieltä ei mitenkään voi suorittaa tuppisuuna sen vaikuttamatta arvosanaan.
Tottakai voi, koenumerit ovat vain yksi osa arviointia.
Tuntiaktiivisuudella ei tarkoiteta viittaamista, vaan sitä kaikenkausta toimintaa ja asennetta, miten tunnilla toimii - ts. temperamenttia ei arvioida ja ujonkin toiminta voi olla kympin arvoista.
ei minun mielestä. EI opettajakaan kaikkea huomaa mitä tunnilla tapahtuu. Kyllä tuosta pitää kannella rehtorille, ja pyytää oikaisua. Itseäni on jäänyt todella riepomaan muutama kouluarvosana nuoruudesta jossa vanhempien olisi pitänyt älähtää, koska kaikki arvosteltiin mulla aina alakanttiin, juuri sellaiset aineet joissa erityslahjakkuutta ei nähty ison oppilasmäärän takia, kuten liikunta tai musiikki, kuvaamataito jne.
Vaadi oikaisu, ja ainakin selitys jos ei suostu, niin opettaja ainakin tajuaa jatkossa että tätä tarkkailaaan, joten ei voi toimia mielivaltaisesti ja huolimattomasti jatkossa. Ja voihan se ollakin hänen virhe.
Vierailija kirjoitti:
Uudessa opetussuunnitelmassa kaikki "muu" merkitsee koko ajan enemmän ja enemmän. Opettaja ei edes saa arvioida pelkkien kokeiden tai tehtävien perusteella nykyään.
-opettaja
Niin mutta ne jotka ovat aloittaneet vanhalla opsilla menee sillä loppuun asti eli uusi arviointi koskee nyt 1.ja 6. luokan oppilaita.
Olisi muuten aika paljon huonompia arvosanoja nyt jos olisi kaikilla uusi arviointi jo voimassa. On hyvä että tunti-ryhmä yms toimintaa painotetaan jatkossa ememmän. Vaatii pitkäjänteisyyttä ja oppilaan omaa ponnistelua enemmän.
Luulisin että voi