1,5v vatsa ei kestä lehmänmaitoa
Meidän kuopus ollut pitkään rintamaidolla. Lehmänmaitokokeiluista n. 14kk iässä seurasi oksentelua, nyt uudella yrityskerralla masuvaivoja. Juustoa, raejuustoa, luonnonjugurttia syö hyvin ilman ongelmia, eikä ruuanlaitossa käytetty maito aiheuta oireita. Raakana mukista juotuna kuitenkin alle 2dl määrä on liikaa.
Itselle tämä ei ole ongelma, sillä käytän itsekin kasvimaitoja (esim. kaura- ja mantelimaito) ja myös esikoisen lehmänmaidon juominen on vähenemään päin. Tarvitseeko näiden maito-oireiden suhteen kuitenkin toimia jotenkin, todeta allergia? Jos, niin miksi? Vai voimmeko vaan jättää kokeilut sikseen ja jatkaa ilman lehmänmaidon juomista, huolehtien tietysti kalsiumin saannista?
Kommentit (12)
Kannattaa kokeilla luomua ja/tai laktoositonta. Meillä ei keskosten masu kestänyt tavallista maitoa vaikka ei olekaan mikään laktoosi-intolerantti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihminen tarvitse lehmänmaitoa.
Joo, mutta kysymykseni olikin, että tarvitseeko tämän tyyppisessä tapauksessa todeta maitoallergia? Vai voiko omin päin jättää pois ja ilmoittaa esim päiväkotiin aikanaan ettei lapsi juo maitoa?
Menette vaan kasvismaidolla. Kannattaa joidenkin vuosien päästä kokeilla varovasti uudelleen, aika monella lapsella menee maitoallergia (ja muutkin allergiat) ennenpitkää ohi.
Ilmoistus päiväkotiin riittää. Ilmoitat että ruoka juomana vesi. Meillä oli samanlaisia ongelmia maidon kanssa. Syyksi epäilen rasvan erottamista maidosta, koska Arlan punaisesta luomumaidosta ei tule oire.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla luomua ja/tai laktoositonta. Meillä ei keskosten masu kestänyt tavallista maitoa vaikka ei olekaan mikään laktoosi-intolerantti.
Meillä tuo ainoa tarjottu on ollut luomua. Meillä esikoinen juo siis sitä ja mies käyttää kahvimaitona. Minä ja kuopus olemme tälläerää kasvimaitoporukkaa. Alkaisitteko ostamaan vielä laktoositonta maitoa lisäksi, eli kolmea eri maitolaatua nelihenkiselle perheelle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmoistus päiväkotiin riittää. Ilmoitat että ruoka juomana vesi. Meillä oli samanlaisia ongelmia maidon kanssa. Syyksi epäilen rasvan erottamista maidosta, koska Arlan punaisesta luomumaidosta ei tule oire.
Kiitti!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo ainoa tarjottu on ollut luomua. Meillä esikoinen juo siis sitä ja mies käyttää kahvimaitona. Minä ja kuopus olemme tälläerää kasvimaitoporukkaa. Alkaisitteko ostamaan vielä laktoositonta maitoa lisäksi, eli kolmea eri maitolaatua nelihenkiselle perheelle?
Ap
Kyllä kokeilisin sen laktoosittoman myös. Voihan muut siirtyä siihen myös, jos se herkälle sopii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä kokeilisin sen laktoosittoman myös. Voihan muut siirtyä siihen myös, jos se herkälle sopii?
Ei juo esikoinen laktoositonta, on hänen mielestään makeaa ja pahaa. Itse olen koko aikuisiän ollut maidoton ja mies myös käyttää ainoastaan kahvissa, joten ainoastaan yhdelle tulisi laktoositon. Toki jos hyödyt olisivat suuret, ajaisivat ne käytännön yli, mutta..?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei juo esikoinen laktoositonta, on hänen mielestään makeaa ja pahaa. Itse olen koko aikuisiän ollut maidoton ja mies myös käyttää ainoastaan kahvissa, joten ainoastaan yhdelle tulisi laktoositon. Toki jos hyödyt olisivat suuret, ajaisivat ne käytännön yli, mutta..?
Ap
Hyla on makeaa, laktoositon ei.
Todettakoon nyt se asia, että lehmänmaito on epäterveellistä eikä sitä kannattaisi oikeastaan kenenkään juoda. Se mm. kiihdyttää kehon tuhehdusreaktiota ja aiheuttaa monia muita vaivoja. Lapsen reaktion pitäisi olla tästä selvä merkki.
Lapselleen, jos tämän terveidestä välittää, ei missään nimessä kannata juottaa tavallista lehmänmaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Hyla on makeaa, laktoositon ei.
Kyllä minun esikoisen mielestä on. Myös kevytmaito (laktoositon tai ei) on hänen mielestään makeaa ja pahaa :D
Kaikki muut käyttämämme maitotuotteet ovat myös tavallisia tuotteita, oireet ainoastaan varsinaisesta maidon juonnista. Jos olisi laktoosi-intolerantti, ei kai kestäisi niitä..?
Ap
Ei ihminen tarvitse lehmänmaitoa.