Opintotuki laski 137e -> 81e miten te tuhat tai tuhansia euroja kuussa tienaavat aikuiset kehtaatte valittaa???
Tienaatte kymmeniä kertoja enemmän kuin minä. Miten ihmiselle ei sitten mikään riitä. Huomionarvoista on se, että matkustelen joka vuosi ja en pihistele yhtään ravinnon suhteen. Ja TULOT 80e!!!! En viitsi edes miettiä, mihin esim 1600e tuloilla olisi varaa, alkaa vaan masentaa...
Kommentit (42)
Ja käyn baarissa 1-2krt viikossa.
Ap
No älä puhu paskaa :D 80€ kuussa matkustelet, syöt hyvin ja käyt baarissa 2krt/vk. Juu toki. Tuolla rahalla ei tee edes yhtä noista asioista, saati kaikkia kolmea.
Minun opintotukeni tippui 530e -> 250e. Wuhuu. Lainaa vaan kannustetaan ottamaan sellaisia määriä että niiden kanssa olisi kusessa jo heti valmistuessa...
Ymmärräthän sinä opiskelija, että tuo opintotukesi maksetaan verorahoista? Niistä samoista verorahoista, jotka työssäkäyvät maksavat palkoistaan. Ja verovaroilla ne oppilaitoksetkin pyörii.
maksat 80 eurosta asumisen, matkustelet, syöt hyvin...
Kerros tarkemmin? Tahdon oppia sun taloudenpidon.
en mä sanonu5 että maksan kaukki ite!!!
@p
Vierailija kirjoitti:
@p
Täähän meni ihan sössöttelyksi.
Mulla oli tuki 17e kun vanhempien tulot oli liian isot vaikka en saanut rahaa ollenkaa. Kävin lukion jälkeen kaupankassalla töissä illalla. Yliopistossa taas avovaimolla oli peritty rahaa mutta vaati että maksan puolet vuokrasta ja ruuasta jne vaikka tulot oli melkein nolla. Tein töitä kun en halunnut valtavia lainoja. Kai tajuat tuo on ilmaista rahaa.. Itse sitä en koskaan saanut
Joo mäkin mielellään kuulisin miten 80 eurolla pärjää kuussa, itse elän opiskelijana 800-1000 e kk enkä nosta tukia. Aika tiukkaa tekee, vaikka maksan vain yhtiövastikkeen verran "vuokraa".
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän sinä opiskelija, että tuo opintotukesi maksetaan verorahoista? Niistä samoista verorahoista, jotka työssäkäyvät maksavat palkoistaan. Ja verovaroilla ne oppilaitoksetkin pyörii.
Tietää sen! Opiskelu on mun tyä ja kukaan ei ansaitse tuollaisia summia kuin 1600e koska KUKAAN ei tsrvitde rahaa kuin roskaa ja se pitää jakaa tasaisestu!
Ap
Kukahan laskisi opiskelijan koko potin (suora tuki, edut, alennukset yms.) verrattuna työssäkäyvään, joka maksaa kaikesta täyden hinnan? Opiskelija mm. syö opiskelijaruokalassa, matkustaa ja harrastaa erittäin edullisesti.
Niin, kukaan meistä muista palstailijoista ei ole ollut koskaan opiskelija eivätkä meidän lapsetkaan ole. Ap on ainoa laatuaan.
No mitä valitat sitten? Jos et edes maksa asioita itse, niin se 80 euroahan on sulle pelkkää ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
@p
Yrität varmaan sanoa, ettet maksa mitään itse. Tämähän on juuri se ratkaiseva ero opiskelijan ja työssäkäyvän välillä.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä siitä? Sitten kun valmistuu, saa toivottavasti töitä ja pääsee itse maksamaan enemmän veroja jotta toiset saavat vuorostaan opintotukea. Tiesitkö muuten että opintotuestakin maksetaan veroa?
Vierailija kirjoitti:
Ja ymmärräthän sinä että se maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti, kun maassa on sen seurauksena hyvin koulutettua työvoimaa.
Tai siis oli. Nykyisellä opintotuella jo moni jättää opiskelematta, ja pyörii sitten loppuelämänsä kortistossa.
Kannattaisi vähän miettiä asioiden seuraamuksia, eikä vain tuijotella numeroita.
Vierailija kirjoitti:
No älä puhu paskaa :D 80€ kuussa matkustelet, syöt hyvin ja käyt baarissa 2krt/vk. Juu toki. Tuolla rahalla ei tee edes yhtä noista asioista, saati kaikkia kolmea.
Ei mee läpi myöskään ihmiselle jolla noin 80€ on se mikä jää vuokran ja laskujen jälkeen ja sillä syö kuukauden jauhelihakeittoja ja makaronia. Tosi harvoin varaa ostaa esim. kasviksia. Tarjouksesta halvinta sikanautaa, kanaa ja makaronia. Hammaslääkärit yms joudun etukäteen varmistamaan porukoilta että saanko rahaa laskuun.
Saan koulutustukea 1700 /kk. Revi siitä
Matkusteletko lähipuistoon tuolla rahalla?