(Veri)näytteenottajille kysymys
Mikä tuo lappunen on, jolla iho pyyhitään ennen pistämistä, kun se on aina täysin kuiva? :D olen monesti miettinyt, miten se puhdistaa tuollaisena kuivana, joskus joku on pyyhkäissyt siihen puhdistusainetta ja noin kai sen kuuluisi mennä? Vai onko niissä jotain kuivaa puhdistusainetta vai mitä ihmettä?
Saa nauraa jos on tyhmä kysymys :P
Kommentit (27)
Minua on monta monituista kertaa kyllä täysin kuivalla lapulla pyyhitty ja siksi asiaa ihmettelenkin :O olen itse työssä jossa desinfioin työpisteen ensin 70% etanolilla ja tiedän sen haihtuvan nopeasti, siksi ihmetyttää kun suurin osa näytteenottajista vain ottaa tuon tufferin purkista ja sipaisee sillä ihoa. Olen täysin varma ettei se ole kostea, tiedän kyllä miltä alkoholiin kastettu lappu tuntuu! Jotkut tosiaan ovat kastaneet sen erikseen :/ outoa kyllä jos niin moni olisi toiminut väärin.
Mulla on myös pyyhkäisty kuivalla lapulla ennen näytteenottoa useammin kuin puhdistuslitkuun kastetulla.
Vaikea uskoa että niitä lappuja etukäteen kastellaan ennen kuin asiakas edes on tullut näytteenottohuoneeseen. Ei ainakaan mun silmieni edessä niitä lappuja kasteta mihinkään alkoholi- tai puhdistuslitkuihin kun verikokeeseen menen.
Opiskeluaikoina tein keikkaa eri näytteenottopisteillä. Joillakin näytteenottajilla oli tapana laittaa kaikki valmiiksi ennen asiakasta; asettaa neula holkkiin, kastaa tufferi, avata laastari/teippi jne. Ehkä kyseessä on ollut tälläinen hätähousu ja alkoholi on kerennyt haihtumaan.
Itse pyrin suorittamaan kaikki toimenpiteet asiakkaan silmien edessä, ei se montaa sekuntia vie kun työpiste on lähtökohtaisesti siisti.
Se alkoholiannostelija saattaa muuten joskus olla hämäävän näköinen. Tufferi ei myöskään saa olla läpimärkä, alkoholin on kuivuttava iholta ennen pistämistä, sillä alkoholi saattaa vaikuttaa laboratoriotuloksiin. Lapulla pyyhkäistään kerran, ei mitään edes takaisin hinkkaamista.
Pitäisi olla pakollista tehdä nuo asiat asiakkaan silmien edessä, kun on olemassa tällaisia jotka tietävät asioista jotain, muttei tarpeeksi.. ei siinä kehtaa alkaa toisen ammattitaitoa epäilemään ja silti epäilyttää.......
Tuosta ihon pyyhkimisestä on muuten tehty tutkimusta että siitä ei ole mitään muuta kuin psykologista hyötyä. Ihon normaalia bakteeristoa se ei poista. Ainoastaan näkyvästi likaisen ihon pyyhkimisestä on hyötyä (eli lähtee se ruoka/hiekka/vaatenukka pois).
Niin siis se annostelija on kai sellainen painettava versio ollut joskus ainakin? Mutta nämä kerrat joita ihmettelen ovat niitä, että hootaja oikeasti ottaa purkista tufferin ja ei tee sille minun nähden MITÄÄN. Ja se tuntuu täysin kuivalta.
Kuulostaa huolestuttavalta, jos todella on niin ettei tuffereita ole kastettu alkoholiin ennen ihon puhdistusta. Mun on kuitenkin vaikea uskoa, että tuo olisi yleistä näytteenottajien keskuudessa, koska asianmukainen ihon puhdistus on tärkeää. Mitä järkeä on esittää ihon puhdistus? Oli miten oli, mutta itse en aina välttämättä myöskään tunne alkoholia ihollani. Lappu tuntuu kuivalta, vaikka oli varmasti märkä.
-myös labrahoitaja
Haluaisiko joku myös samalla kertoa, että kuinka yleistä muuten on, että suonet on piilossa ja verta ei meinaa saada tulemaan? Mulla ei meinaa tulla yleensä millään edes lastenneulalla :(
Multa on muutaman kerran otettu verinäyte, eikä ole ole pyyhkästy millään, edes kuivalla lapulla.Yleensä lappu on kyllä kostea, viimeksi tänään.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku myös samalla kertoa, että kuinka yleistä muuten on, että suonet on piilossa ja verta ei meinaa saada tulemaan? Mulla ei meinaa tulla yleensä millään edes lastenneulalla :(
"Lastenneulat" ovat myös psykologinen juttu. Toki siipineula (se letkullinen) auttaa jos suonet meinaavat aina painua littaan vakuumin vaikutuksesta mutta kooltaan ne ovat sen saman kuin ne "aikuisten" vihreät neulatkin. Osa näytteenottajista kyllä suosii hieman isompia keltaisia neuloja mutta ainakin itse otan lähes aina vihreillä neuloilla (paitsi avonäytteenotto).
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin tulee vastaan. Ei ole harvinaista, mutta ikävää se on kaikille osapuolille. Pistokohdan lämmittäminen ja käden varovainen pumppaaminen (nyrkki auki,nyrkki kiinni) voi saada verisuonia laajenemaan, jolloin pistäminen helpottuu. Pumppaamista ja liiallista staasin käyttöö tulee kuitenkin välttää, sillä sekin vaikuttaa veren koostumukseen ja siten tutkimustuloksiin.
Ammattitaitoinen näytteenottaja myös osaa arvioida oikean pistosuunnan ja syvyyden, suonen ei siis tarvitse näkyä. Kämmenselästä on usein helpompi saada näyte otettua tarpeeksi pienellä neulalla, mutta hidasta se on.
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta mitenkään erityisen tavatonta, että on haasteelliset suonet. Etenkin vanhemmilla ihmisillä enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että näytteenotto hankaloituu, kun suonet haurastuvat. Myös merkittävä ylipaino saattaa haitata suonen etsintää, kun suonet painuvat syvemmälle. Mutta ei ole mitenkään outoa, vaikka olisi nuori ja normaalipainoinen. Suonten sijoittuminen ja rakenne ovat yksilöllisiä.
-labrahoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lastenneulat" ovat myös psykologinen juttu. Toki siipineula (se letkullinen) auttaa jos suonet meinaavat aina painua littaan vakuumin vaikutuksesta mutta kooltaan ne ovat sen saman kuin ne "aikuisten" vihreät neulatkin. Osa näytteenottajista kyllä suosii hieman isompia keltaisia neuloja mutta ainakin itse otan lähes aina vihreillä neuloilla (paitsi avonäytteenotto).
??
Siipineuloja on eri kokoja valmistajasta riippuen. Aivan pienille lapsille/haurassuonisille omansa. Kaikissa labroissa näitä ei kyllä ole.
Olen ollut nyt 10 vuotta sairaalalaboratoriossa töissä. Tarkoittaa haastavampaa potilasmateriaalia kuin terveyskeskuksessa. Kolme kertaa urani aikana on tullut vastaan potilas josta ei ole syystä tai toisesta näytettä saanut. Harvinaista siis mielestäni.
Joskus vaatii useamman kuin yhden piston mutta näitäkään ei tule päivittäin eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
Siipineuloja on eri kokoja valmistajasta riippuen. Aivan pienille lapsille/haurassuonisille omansa. Kaikissa labroissa näitä ei kyllä ole.
Ainakaan itselläni ei ole vielä tullut kuin noita vihreitä siipineuloja työssäni vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nyt 10 vuotta sairaalalaboratoriossa töissä. Tarkoittaa haastavampaa potilasmateriaalia kuin terveyskeskuksessa. Kolme kertaa urani aikana on tullut vastaan potilas josta ei ole syystä tai toisesta näytettä saanut. Harvinaista siis mielestäni.
Joskus vaatii useamman kuin yhden piston mutta näitäkään ei tule päivittäin eteen.
Kyllä mä lasken ns haastavaksi, jos suonta pitää etsiskellä ja etenkin pistellä useampaan kertaan. Se ei tarkoita etteikö näytettä saataisi. Mäkin olen ollut sairaalalabrassa töissä ja harvassa on ne kerrat, jolloin ei onnistuisi. Nykyisin olen yksityisellä ja siellä yleisin kohderyhmä on työssä käyvät aikuiset eli se ns helpoin ja ei ole koskaan vielä tuossa työpaikassa käynyt niin etten näytettä olisi saanut. Mutta joitain haastavia tapauksia on ollut, että onkin pitänyt avoneulalla ottaa kämmenselästä tai pitänyt pistää kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
Siipineuloja on eri kokoja valmistajasta riippuen. Aivan pienille lapsille/haurassuonisille omansa. Kaikissa labroissa näitä ei kyllä ole.Ainakaan itselläni ei ole vielä tullut kuin noita vihreitä siipineuloja työssäni vastaan.
Tavallisissa terveyskeskus/yksityislaboratorioissa ei varmaan käytetä lainkaan, mutta lastenklinkalla nämä olivat kovassa käytössä vielä muutama vuosi sitten. En tiedä miten nykyään, kun olen näytteenotosta siirtynyt analytiikan pariin. Kovaa vauhtia kehittyvä ala tämäkin.
Sen nimi on ammattislangilla tufferi ja se kastetaan 70% alkoholiin. Tämä puhdistaa pistokohdan. Ja kyllä se on aina kastettu, sitä ei välttämättä tunne joka kerta. Jos ei kasteta niin hoitaja toimii väärin, onneksi se on harvinaista t. Labrahoitaja