(Veri)näytteenottajille kysymys
Mikä tuo lappunen on, jolla iho pyyhitään ennen pistämistä, kun se on aina täysin kuiva? :D olen monesti miettinyt, miten se puhdistaa tuollaisena kuivana, joskus joku on pyyhkäissyt siihen puhdistusainetta ja noin kai sen kuuluisi mennä? Vai onko niissä jotain kuivaa puhdistusainetta vai mitä ihmettä?
Saa nauraa jos on tyhmä kysymys :P
Kommentit (27)
Kirran polilla oli tuffereita metallisessa (kannellisessa) rasiassa, johon hoitaja kaatoi 70% alkoholia ennen kuin lääkäri saapui toimenpidehuoneeseen. Oliko kyseessä mahdollisesti tällainen metallinen purkki?
Labrassa ollessani potilaana olen nähnyt juurikin niitä painettavia malleja, ei se koskaan erityisen kylmältä tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Näytteenottajan ammattitaito lienee myös avainsana. Yksi tietty henkilö muistaa aina mainita, että minulta on hankala löytää suonta ja pistääkin joskus kahdesti/korjaa neulan asentoa. Uusi pisto on muuten mukavampi kokemus kuin neulan kääntely!
Muut näytteenottajat ovat sanaa sanomatta napanneet näytteen kertapistolla.
Tämä! Minulta on eläkeiän kynnyksellä oleva ja omasta mielestään erittäin taitava labrahoitaja viiltänyt neulaa poisottaessaan suonta ja isoa rikki noin 1,5cm matkalta. Painoi siis tufferilla ennen kuin neula oli ulkona. Itse olin kyseisenä aikana opiskelija.
Työssäkin huomaa miten tietyt työntekijät kohtaavat isoja haasteita päivittäin. "En millään saanut tästä potilaasta näytteitä." Sitten kun itse lähden yrittämään niin saan näytteet helposti yhdellä pistolla. Joskus toki nesteytys on voinut auttaa suonten löytymistä jos välissä on kulunut vaikka tuntikin mutta tuskin joka ikinen päivä voi tällaista syytä olla.
Pudistus on täysin psyykkistä. Esim. lääkärit ei puhdista mitenkään ihoa ottaessaan valtimonäytettä. Kaiken huippuna saattavat pistää samalla neulalla useaan kertaan.
Siis painanut suonta ja IHOA rikki.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku myös samalla kertoa, että kuinka yleistä muuten on, että suonet on piilossa ja verta ei meinaa saada tulemaan? Mulla ei meinaa tulla yleensä millään edes lastenneulalla :(
Toisilla näkyy suonet paremmin, toisilla huonommin.
Mutta mikä hemmetti on lastenneula?
terveisin 5 vuotta näytteitä ottanut
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku myös samalla kertoa, että kuinka yleistä muuten on, että suonet on piilossa ja verta ei meinaa saada tulemaan? Mulla ei meinaa tulla yleensä millään edes lastenneulalla :(
Mulla isot suonet ja näkyy hyvin.
Jollakin silti joskus ollu vaikeuksia ;D
t. Miäs
Näytteenottajan ammattitaito lienee myös avainsana. Yksi tietty henkilö muistaa aina mainita, että minulta on hankala löytää suonta ja pistääkin joskus kahdesti/korjaa neulan asentoa. Uusi pisto on muuten mukavampi kokemus kuin neulan kääntely!
Muut näytteenottajat ovat sanaa sanomatta napanneet näytteen kertapistolla.