Vastaako habituksesi yhteiskuntaluokkaasi?
Oletko stereotyyppinen ilmestys omassa yhteiskuntaluokassasi vai ns. musta lammas? Pukeudut, käyttäydyt tai elät tavalla, joka ei ole tavallista omassa sosioekonomisessa ryhmässäsi? Törmäätkö sen vuoksi usein ennakkoluuloihin tai vääriin odotuksiin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikähän se mun yhteiskuntaluokkani mahtaa olla? Olen akateemisten vanhempien akateeminen lapsi, entinen hyväpalkkainen uraohjus, nykyinen opintotuella kitsasteleva perheenäiti. Tulojen perusteella olen köyhääkin köyhempi, mutta tilillä on rahaa sen verran, että voin olla kotona vaikka vielä vuosia. Luen paljon ja seuraan aikaani, harrastan korkeakulttuuria, mutta ulkonäkö ei todellakaan ole minulle mikään merkittävä tekijä. Osaisiko siis joku kertoa, miltä minun noin niin kuin stereotyyppisesti tulisi näyttää?
Miksi uraohjus lähtisi opiskelemaan täysipäiväisesti? Mäkkärin vuoropäällikkö ei ole uraohjus.
Synnyin proleksi ja pukeudun sen mukaan. Matkan varrella olen suorittanut kaksi yliopistotutkintoa ja nainut vanhaa rahaa. Ei ole muuttanut pukeutumista tasokkaammaksi.
Toistaiseksi työtön, varaton punkkari, että eiköhän.
Köyhä opiskelija on sosiaaliluokkani ja kyllä vastaan. Oman väriset hiukset joita ei oo leikattu kertaakaan viiteen vuoteen, kun tuille ja palkalle on parempaa käyttöä, päällä yleensä pitkä hame (tänään vihreä) ja t-paita ja huppari. Uusia vaatteita ostanut viimeksi yliopiston alussa. Kunhan valmistun käyn lopultakin kampaajalla ja ostan uudet vaatteet publiikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikähän se mun yhteiskuntaluokkani mahtaa olla? Olen akateemisten vanhempien akateeminen lapsi, entinen hyväpalkkainen uraohjus, nykyinen opintotuella kitsasteleva perheenäiti. Tulojen perusteella olen köyhääkin köyhempi, mutta tilillä on rahaa sen verran, että voin olla kotona vaikka vielä vuosia. Luen paljon ja seuraan aikaani, harrastan korkeakulttuuria, mutta ulkonäkö ei todellakaan ole minulle mikään merkittävä tekijä. Osaisiko siis joku kertoa, miltä minun noin niin kuin stereotyyppisesti tulisi näyttää?
Miksi uraohjus lähtisi opiskelemaan täysipäiväisesti? Mäkkärin vuoropäällikkö ei ole uraohjus.
Arvaapa. Annan vinkin. Siihen liittyy kirjaimet y ja t. Ja ehkä myös hienoinen keski-iän kriisi, joka auttoi ymmärtämään, että elämässä voi tehdä myös sellaista työtä, josta saa muutakin kuin pelkkää palkkaa.
Jaa, ensin pitäisi vamaan määrittää oma yhteiskuntaluokka. Olen akateemisesti koulutettu ja vanhasta aatelissuvusta, mutta työttömänä ja ulosotossa joten olen varmaan pohjasakkaa (onko sellainen yhteiskuntaluokka?)
Habituksestani sitä ei kyllä mitenkään havaitse. Pitäisiköhän alkaa käyttämään vaikka jotain pinssiä "Olen pohjasakkaa" tai ommella vaatteisiin jonkun värinen tähti?