Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastaako habituksesi yhteiskuntaluokkaasi?

Vierailija
30.05.2017 |

Oletko stereotyyppinen ilmestys omassa yhteiskuntaluokassasi vai ns. musta lammas? Pukeudut, käyttäydyt tai elät tavalla, joka ei ole tavallista omassa sosioekonomisessa ryhmässäsi? Törmäätkö sen vuoksi usein ennakkoluuloihin tai vääriin odotuksiin?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä, Suomessa onneksi nämä yhteiskuntaluokat ei ole niin selkeitä. Mutta sanotaanko, että en usko, että kovin moni ulkopäin olettaisi minun olevan esim. akateeminen. Pukeudun aika alakulttuurihenkisesti (en nyt parempaakaan ilmausta keksi).

Vierailija
22/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sellaiset ihmiset, jotka yrittävät pukeutumisen kautta saada itselleen arvovaltaa, ovat täysiä pellejä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vastaa. Ammatti, rahatilanne ja suku edellyttäisi kulttuuriharrastuksia ja asiallista businesspukeutumista. Mä mieluummin menen rock-konserttiin farkut jalassa ja juon olueni pullon suusta.

N45

Vierailija
24/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaankaan. Olen perusduunari, mut tykkään siisteistä "tanttavaatteista", jotka tosin on hyvin nautraaleja väreiltään. Tällainen mun persoona vaan on. Joku vois sanoa et mauton, mut mun persoona sitten kai vaan on mauton. Enkä yritä viestittää pukeutumisellani yhtikäs mitään.

Vierailija
25/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin vastaa kun sulaudun hyvin yliopiston kirjavaan sakkiin. Nuoriso (opiskelijat) panostaa enemmän ulkonäköönsä usein persoonallisella tyylillä, me vanhempi väki emme juurikaan jaksa ulkonäköä ja pukeutumista miettiä. t Dosentti.

Vierailija
26/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Kertokaa, millainen habitus nuorena mielisairauden takia eläköityneellä pitää olla? :D

Vierailija
27/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laitan jakkupuvun päälle saan paljon parempaa kohtelua kuin tavisvaatteissa. Suomi on niin pieni maa ettei yhteiskuntaluokkia juuri ole. Väittäisin kuitenkin itseäni keskiluokkaiseksi.

Vierailija
28/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Kertokaa, millainen habitus nuorena mielisairauden takia eläköityneellä pitää olla? :D

Millanen vaan?

Vierailija
29/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millanen vaan?

Ne mitä olen nähnyt käyttää tosk paljon meiķkiä ihan kuin sotamaalauksena.

Vierailija
30/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen lihava ja kulahtaneen näköinen semi persaukisen perheen jälkeläinen ja ostan kaiken h&m ja ikeasta

Mä oon luultavasti lihavampi ja vähintään yhtä kulahtanut. Asun Espoossa omakotitalossa, iso piha, 2 autoa, 2 lasta ja ookoo työpaikka. Mieheni on tooodella paljon hyvätuloisempi kuin minä ja itsekäs paska, luulisin että jonkin asteinen narsisti. Ostan lasten vaatteet ja harrastukset ja muut 'ylimääräiset' ja sit itselleni ostan kun on ihan pakko. Esim viime syksynä ostin housut jotka on olleet mulla jalassa joka ikinen päivä töissä koska ei ole muita housuja. Kuukausi sitten heitin roskiin kengät jotka ostin 5v sitten prisman alesta ..koska löysin cittarin alesta uudet tilalle (oi riemu, kengät jotka ei haise ruumiilta!)

..et joo - luulisin kuuluvani keskiluokkaan ja ehkä just vähän puolivälin yläpuolelle mut näytän siltä kuin oisin joku pultsarirahtari ja köyhä ja muutenkin luuseri

Vierailija
31/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, en välitä. Lisäksi habitukseni vaihtelee. Joskus homssuinen, joskus klassinen, joskus kassialma, joskus prinsessa. Haluan miellyttää itseäni. Tätä se ikä teettää.

Vierailija
32/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vaatteet ovat puhtaat ja pestyt mutta muuten yleinen olemus on kuin olisin navettaa siivoamaan menossa. Miesvaltaisen asiantuntijatyön suomia vapauksia, ketään ympärillä olevaa ei kiinnosta mitä vaatteita sattuu olemaan päällä kunhan nyt ylipäänsä on pukeissa. 

Asiakastapaamisiin sitten siistimmin koska $$$, etenkin jos on joku konservatiivisemman puoleinen firma esimerkiksi Saksasta, mutta normaalisti en näytä akateemiselta enkä siltä että tienaan vähän päälle tuplasti sen mitä keskituloinen suomalainen. 

Vierailija
33/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun keskiluokkaan/ylempään keskiluokkaan tulojeni puolesta. Pankki/luottoala. Työni on toimistossa, jossa on kahden kerroksen väkeä. Minä istun tj:n kerroksessa pinkissä tukassani, tasaraita mekossa ja tennareissa. Muut puku päällä ja LV laukut kainalossa. Kerran olin unohtanut erään suuren asiakkaan tapaamisen ja olin pitkissä kalsareissani (legginsit) surkean näköinen mytty. Normaalisti asiakastapaamisiin laitan yksiväristä siistiä päälle. Ilahduin kun asiakkaan edustajalla oli vihreä tukka ja niin ikään marimekon kaapu!

N28

Vierailija
34/46 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytän boheemilta paskiaiselta - oikeasti olen työtön wt...

Vierailija
35/46 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jonkinlainen luokaton tai moniluokkainen sekasikiö.

Vanhempani ovat alempaa keskiluokkaa. Itse olen maisteri ja työskentelen nykyään todella matalapalkkaisessa duunarityössä.

Vaalipäivänä lähinnä Kokoomuksen edustajat pysäyttelivät minua jatkaakseen mainoksiaan, vaikka kannatan Vasmmistoliittoa. Ulkonäköni on kuulemma sellainen opettaja/virkanaismainen silmälaseineen ja suht laadukkaine vaatemerkkeineen (ostettu silloin, kun rahaa vielä oli). Tukka on klassisesti leikattu, eikä minulla ole tatuointeja.

Asun aso-rivitalossa suht hienolla alueella ja olen kolmen lapsen totaali-yh. Joskus weeteilen polttamalla pihalla röökiä ja vetämällä kalsarikännit kuohuviinillä suomipopin soidessa taustalla. Jos käyn ulkona, tykkään käydä mm. Rymy-Eetussa ja Mummotunnelissa. Joskus käyn baletissa ja oopperassa.

En tunne samaistuvani oikeastaan mihinkään luokkaan.

Vierailija
36/46 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkena pukeudun usein "rennosti" ikivanhoihin ryysyihin. Juhlatilaisuuksissa sen sijaan olen lähes poikkeuksetta parhaiten pukeutunut vieras, sillä tunnen myös miesten klassisen tyylin erityisen hyvin. Ammatiltani olen siis asentaja.

Vierailija
37/46 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi tietää, että miltä minun yhteiskuntaluokkani pitäisi näyttää. Ei Suomessa erota kadulla työtöntä miljonääristä ellei miljonääri ajele jollain todella kalliilla autolla tai katsoja tunnista kalliita merkkejä (joita miljonääritkään eivät kyllä läheskään aina käytä). 

Olen työtön ja olen tyylikkäämpi kuin valtaosa mihinkään yhteiskuntaluokkaan kuuluvista ihmisistä. Olen myös älykkäämpi ja urheilullisempi kuin valtaosa ihmisistä.

Vierailija
38/46 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta eilen käydessäni kaupassa alkoi huvittaa, kun minä opiskelija, maksoin lompakkoon kerrytetyillä pullopanttikolikoilla ostokseni kassahenkilön ollessa luokkakaverini. Itsekin olin töistä tulossa ja tilanne kuvasti mielestäni hyvin opiskelijaelämän iloja. :D

Vierailija
39/46 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mikähän se mun yhteiskuntaluokkani mahtaa olla? Olen akateemisten vanhempien akateeminen lapsi, entinen hyväpalkkainen uraohjus, nykyinen opintotuella kitsasteleva perheenäiti. Tulojen perusteella olen köyhääkin köyhempi, mutta tilillä on rahaa sen verran, että voin olla kotona vaikka vielä vuosia. Luen paljon ja seuraan aikaani, harrastan korkeakulttuuria, mutta ulkonäkö ei todellakaan ole minulle mikään merkittävä tekijä. Osaisiko siis joku kertoa, miltä minun noin niin kuin stereotyyppisesti tulisi näyttää? 

Vierailija
40/46 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin,jos joku ihminen  minusta tuntuu liian 'fiiniltä' tai ns. paskantärkeältä, niin sellaisen sitten  vain sivuutan mahdollisimman nopeasti.

Käyttäytyä kyllä mielestäni osaan seurassa kuin seurassa ja pukeutua aina sopivasti tilanteen ja tilaisuuden vaatimalla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän