Unettomuus ja huomenna tärkeä päivä - Ketipinor 25 mg vai ei?
Olen kärsinyt todella huonosta unijaksosta nyt vajaan viikon verran ja olen ihan poikki. Huomenna olisi tärkeä työpäivä, pitää ajaa ja esiintyä.
Sain lääkäriltä Ketipinor 25 mg reseptin. Olen unilääkkeitä vastaan, mutta nyt pohdin, kannattaisiko tänään illalla kuitenkin ottaa yksi tabletti, jotta selviän huomisesta.
Mitä mieltä olet, onko paha, jos ottaa pienen annoksen? Enhän tiedä edes, että auttaako se. Melatoniinia vahvempia lääkkeitä en ole ikinä kokeillut.
Kommentit (11)
Olisi kannattanut kokeilla lääkettä vapaailtana ennen tärkeää menoa. Mutta 25mg on kyllä todella pieni määrä.
Jotkut varmasti sanovat että siitä tulee tokkurainen olo ja seuraava päivä on pilalla, mutta toisille se ei taas tee mitään.
Itse olen käyttänyt 75mg pitkään, saan nukuttua mutta aamulla olen virkeä eikä olo ole tahmea. Toki jos nukkuu huonosti muuten niin on väsynyt, Ketipinor ei ole mikään nuijanukutus minulle ainakaan, eli saatan valvoa siitä huolimatta.
Viime kesänä oli lento aamuyöstä ja otin illalla 25mg, enkä ollut ollenkaan tokkurassa (lääkkeen vuoksi) yöllä herätessäni lennolle, vain normaalin uninen.
Joten kokeile vain, suosittelen että otat lääkkeen vaikka klo 20-21 ja ajoissa sänkyyn rauhoittumaan.
Älä ota ensimmäistä kertaa nyt, kun on erityisen vaativa päivä tulossa. Ei voi tietää, miten tokkuran aiheuttaa ensimmäisellä kerralla.
Tai sitten otat, mutta käy aikaisin nukkumaan, ottaisin 12 tuntia ennen töihin lähtöä. Tai ota tabletista nyt ekalka kerralla puolet. Puraise se pueni tabletti.
Itse käytän ketipunoria, alussa oli aamutokkurat.
Huomenna tarvitsee lähteä vasta klo 9 ajamaan, joten siinä mielessä ehkä uskaltaisin.. Onkohan puolikas yhtä tyhjän kanssa?
Ketipinor on vaikutukseltaan vähän eri kaliiberia kuin jokin melatoniini.... Noiden kahden välimaastosta olisi ehkä jokin Imovane tai vastaava, mutta bentsoja eivät lääkärit jostain syystä nykyisin määrää kovin herkästi. Itselläni Ketipinor on aiheuttanut aamutokkuraa, mutta otin kyllä huomattavasti isompaa annosta kuin 25mg.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna tarvitsee lähteä vasta klo 9 ajamaan, joten siinä mielessä ehkä uskaltaisin.. Onkohan puolikas yhtä tyhjän kanssa?
25mg on aika pieni annos, joten kannattaako puolittaa... Mutta ota lääke kuitenkin jo esim. klo 20 aikaan.
Jos otat niin ota nyt heti, ei vasta 20.00
Jos otat puolikkaan tabletin, tuskin mitään erityisempiä tokkuroita tulee (jos edes nukuttaa). Kannattaa tosiaan ottaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa jos et ennen ole ottanut ja tärkeä päivä edessä.
Se yhden tabletin aiheuttama väsymys varsinkin jo valmiiksi väsyneenä voi kestää koko päivän.
Se ei ole unilääke, vaikka sitä nukahtamisen tueksi käytetään. Se on yksilöllistä kuinka kovasti se vaikuttaa, useimmilla väsyttää voimakkaasti. Aikaa nukkua rauhassa vaikutusta poia on oltava vähintään 8h (jos haluaa olla varma että on skarppina) eli yhteensä kannattaa laskea 10 h siitä kun lääkkeen nappaat.
Ketipinoria noin pienellä annostuksella käytetään unettomuuden hoitoon. Joillakin toimii, joillakin ei. Ei silti pistä yleisesti päätä samalla tapaa sekaisin kuin perinteiset unilääkkeet ja siksi ei ole kolmiolääke.
Kiitos kaikille vinkeistä!
Otin eilen 25 mg Ketipinorin n. klo 20.15, kun sain haettua sen apteekista. Nukahdin kympin maissa ja heräsin kolmelta valvomaan hetkeksi, meinasi tulla paniikki. Onneksi sain unen päästä uudelleen kiinni. Heräsin kerran myöhemminkin, mutta nukahdin pian uudestaan. Herätys seiskan jälkeen. Nyt olo ok.
Toivottavasti stressi helpottaa. Olen menossa huomenna Uniklinikalle lääkärin puheille, yleislääkäreitä ei tunnu kiinnostavan vaivan syy.. Uniklinikan käynti ei tule halvaksi, mutta mielelläni asiaan pureudun. Ja sitten työterveyshoitajalle keskustelemaan työstressistä ja ehkä myös työpsykologille.
Ap
Itse käytän, jos oikeesti tärkeä päivä tulossa, muuten en. Säännölliseen käyttöön en lähtisi, vaikka sekin usein houkuttaa. :(