Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebook syntymäpäivät

Vierailija
30.05.2017 |

Kaveri sanoi taannoin ettei ainakaan onnittele erästä yhteistä tuttua, viakka huomasikin facebookissa hänen synttärit. Kysyin miksi ei ja vastauksena sain jotakin epämääräistä.
Tämän jälkeen kuitenkin aloin miettimään asiaa ja tajusin, että facebookhan muistuttaa ihan jokaisen facebook kaverin syntymäpäivästä. Tästä syystä onnittelen ihan jokaista tuttuani facebookissa riippumatta siitä kuinka hyvin tunnemme tai kuinka usein olemme tekemisissä, jos vaan satun sinä päivänä facebookissa käymään.

Omalla kohdallani on kuitenkin käynyt niin, ettei useampi kaveri, joiden kanssa luulin olevani ihan hyvissä väleissä vaikkei nyt hetkeen oltaisi nähty, onnitellut minua. Näin kyllä kuinka he kommentoivat muiden julkaisuja ja tykkäsivät niistä ja onnittelivat jopa yhteisiä tuttujamme, mutta ei minua.
Mistähän tämä johtuu? Onko joillakin tapana osoittaa mieltään tällä onnittelematta jättämisellä kuten tuo kaverini teki. Varmasti monelta menee syystä tai toisesta ohi asia, mutta kaverini kommentti sai minut tajuamaan ettei se mene niin aina, vaan ihmiset jättävät onnittelematta ihan omasta valinnastaan, vaikka olisivat nähneet synttäri ilmoituksen. Tänä vuonna synttärini on vasta tulossa ja mietin haluanko jättää tiedon syntymäpäivästäni julkiseksi vai en. Olisi inhottava huomata taas ettei jotkut joiden kanssa luulin olevani hyvissä väleissä halua onnitella minua, vaikka ovat aktiivisena facebookissa.

Jos valitset olla onnittelematta, niin miksi teet niin?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En onnittele koska en muutenkaan kommentoi saati lue juuri kenenkään päivityksiä facebookissa.

Vierailija
2/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook on ihan kökkö systeemi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pakko-onnittelen. Kuten sanoit, osa menee ohi, mut pyrin onnittelemaan joka iikkaa juuri tuon takia, ettei kenenkään tarviis miettiä miksi en onnittele. Paha taktiikka tietysti sikäli, että näin ollen suurinta osaa tulee onniteltua, jolloin se yksi ainoa ohimennyt tietenkin kuitenkin miettii.

Omat synttärini olen piilottanut ettei kenellekään tule niistä päänvaivaa!

Vierailija
4/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän onnittelematta, jos toinen henkilö on mielestäni vitun kusipää, jonka pitäisi ottaa piispalta suihin. 

Voisiko tässä tilanteessa poistaa hänet facebook kavereista?

Itse en haluaisi facebook kavereita, jotka vihaavat minua. Osa vihaa passiivisagressiivisuudesta päätellen, joten olen tiputtanut heitä pikkuhiljaa pois etten vain ärsytä heitä mitenkään.

Vierailija
5/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätän onnittelematta, jos toinen henkilö on mielestäni vitun kusipää, jonka pitäisi ottaa piispalta suihin. 

Itse en haluaisi facebook kavereita, jotka vihaavat minua. Osa vihaa passiivisagressiivisuudesta päätellen, joten olen tiputtanut heitä pikkuhiljaa pois etten vain ärsytä heitä mitenkään.

No onpa itselläsikin aika marttyyriasenne...

Vierailija
6/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän kaikki onnittelematta. Ne joita haluan onnitella, teen sen soittamalla tai tekstarilla. Facebook on kyllä kätevä muistuttamaan syntymäpäivistä kun esimerkiksi kaikkien sisarusteni lasten synttäreitä ei muuten muistaisi.

Vierailija
7/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa itselläsikin aika marttyyriasenne...

Kui?

Vierailija
8/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä onnittelen, jos on aikaa. Kauan en siellä roiku. Tsekkaan työpaikan ryhmän, jossa tärkeitä asioita. Voi hyvänen aika, jos joku rupeaa arvottamaan itseään Facen mukaan.

Vierailija
9/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä onnittelen niitä, joita haluan, ja jotka oikeasti tunnen (ei mitään vanhoja koulukavereita, joita en edes muista enkä koskaan näe) ja joita en muuten tulisi onnitelleeksi. Lähimmät ystävät onnittelen ihan erikseen, livenä tai soitan, en silloin enää heidän fb-seinälle onnitteluja laita. Se on lähinnä toissijainen kanava. Outoa jos siitä loukkaantuvat.

Vierailija
10/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelen niitä joita onnittelisin ilman facebookiakin. Minulla on kavereissa yksi henkilö, joka kuoli pari vuotta sitten ja yhä joka vuosi hänen seinälle kirjoitellaan onnentoivotuksia syntymäpäivänä, kun onnittelijat eivät edes tiedä kyseisen henkilön kuolleen.

Vierailija
11/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä onnittelen, jos on aikaa. Kauan en siellä roiku. Tsekkaan työpaikan ryhmän, jossa tärkeitä asioita. Voi hyvänen aika, jos joku rupeaa arvottamaan itseään Facen mukaan.

Kyl moni saattaa miettiä, jos joku onnittelee aina kaikkia ja sitten jättää aina saman/samat tyypit onnittelematta.

Sama kun, jos joku sanoo töissä, että uhrautuu menemään samalle työpisteelle joidenkin henkilöiden kanssa joista tietää etteivät ole kovin pidettyjä työyhteisössä. Siinä alkaa miettimän, että mikshän tuo tulee töihin aina sille pisteelle mihin mä meen, vaikka harvoin ollaan samassa työvuorossa.

Vierailija
12/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on siellä väärä syntymäpäivä, joten jos joku onnittelee hän ei edes oikeasti inua tunne ;)

Vierailija
13/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ketään sellaista fb kaverina, ketä en voisi onnitella. Onnittelen aina, jos huomaan. Mutta joskus saattaa jäädä joku huomaamatta.

Vierailija
14/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä onnittelen niitä, joita haluan, ja jotka oikeasti tunnen (ei mitään vanhoja koulukavereita, joita en edes muista enkä koskaan näe) ja joita en muuten tulisi onnitelleeksi. Lähimmät ystävät onnittelen ihan erikseen, livenä tai soitan, en silloin enää heidän fb-seinälle onnitteluja laita. Se on lähinnä toissijainen kanava. Outoa jos siitä loukkaantuvat.

Miksi olla facebookissa sellaisten henkilöiden kaveri, joiden kanssa ei kuitenkaan halua mitään sosialisoida muuten kuin kerätä tykkäyksiä omiin kuviin? Kaltaisesihan ei varmasti niiden vanhojen tuttujen kuvia tykkää tai heille mitään kommentoi.

Facebook on sosiaalisen median alusta, jossa on tarkoitus olla sosiaalinen niiden ihmisten kanssa, joita on sinne koonnut omiin kavereihinsa. Jos kiinnostaa vain selektiivisesti, miksi ei voi tiputtaa niitä, jotka ei kiinnosta pois...

Vierailija
15/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on siellä väärä syntymäpäivä, joten jos joku onnittelee hän ei edes oikeasti inua tunne ;)

Mulla myös. Onnittelu on kiva ele, joka osoittaa henkilön olevan jollain tavalla sosiaalisesti fiksu. Ei sitä oikeaa päivää tarvitse kaikkien tietääkään.

Vierailija
16/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olla facebookissa sellaisten henkilöiden kaveri, joiden kanssa ei kuitenkaan halua mitään sosialisoida muuten kuin kerätä tykkäyksiä omiin kuviin? Kaltaisesihan ei varmasti niiden vanhojen tuttujen kuvia tykkää tai heille mitään kommentoi.

Facebook on sosiaalisen median alusta, jossa on tarkoitus olla sosiaalinen niiden ihmisten kanssa, joita on sinne koonnut omiin kavereihinsa. Jos kiinnostaa vain selektiivisesti, miksi ei voi tiputtaa niitä, jotka ei kiinnosta pois...

Aikojen alussahan monella oli tapana ottaa kaveriksi kaikki kynnelle kykenevät. Itselläni kavereita ei ole kuin vaivaiset 80+ ja silti FB ehdottelee koko ajan kavereiden lisäämistä jotta näkisin enemmän tarinoita eikä näytä edes noiden tarinoita etusivullani. Tuohon joukkoon mahtuu näitä ns. pudotettavia monta kymmentä mutta FB ei ole minulle niin tärkeä että jaksaisin vaivautua miettimään pitkään ja hartaasti kenet poistaisin, kenet säilyttäisin. Big deal. Käyttäydyn vain kuten ennenkin eli en jaa mitään näille "kavereille" vaan olen aktiivinen ryhmissäni. ohis

Vierailija
17/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita syitä?

Miks joitakin onnittelee ja toiset jättää onnittelematta, vaikka olisi paikalla ja nähnyt ilmoituksen ja tietoinen onnittelumahiksesta.

Vierailija
18/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin se kommentti katosi?

Vierailija
19/19 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valitset olla onnittelematta, niin miksi teet niin?

Itse useinkin ohitan ilmoitukset syntymäpäivistä enkä juurikaan onnittele ketään niiden perusteella. Saatan onnitella jos huomaan että jotakin on onniteltu. Toisinaan onnittelen jos muistan syntymäpäivän ilman facebookin ilmoituksia joskus "myöhässä" kun syntymäpäiviä viettävä esim. kiittää onniitteluista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan