Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä iloa/hyötyä on luottokortista?

Vierailija
30.05.2017 |

Olen työssä käyvä naisihminen ja alkanut viime aikoina ajattelemaan, pitäisikö hommata luottokortti. En ole kokenut sellaista koskaan tarpeelliseksi vaan maksanut pankkikortilla. Mitä hyötyä siitä luottokortista noin yleisesti ottaen on?

Ulkomailla en kauheasti välitä käydä ja niillä matkoilla jotka olen tehnyt, ei ole ollut mitään ongelmia. Netissä olen saanut ostettua kaiken tarpeellisen verkkopankin ja Paypalin avulla.

Olen miettinyt että eihän luottokortin kanssa mitään säästäkään, lopulta pitää maksaa ihan sama summa? Toki siinä saa enemmän aikaa ja osamaksumahdollisuuden (tosin kyllä osamaksuja jne saa ilman luottokorttiakin).

En tarkoita tällä kirjoituksella mollata luottokortteja, en vain ihan oikeasti ymmärrä mitä iloa niistä minulle olisi. Ja siksi kysynkin, jos asiaan liittyy jotain mitä minulta on jäänyt hoksaamatta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilillä on koko ajan limiittiä riittävästi ostoksiin ja maksuihin, niin ei tuo luottokortti kovin tarpeellinen olekaan. 

Vierailija
2/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun kannata hankkia luottokorttia, jos et tunne tarvitsevasi sitä. Mulla on kaksi luottokorttia ja vain varmuuden vuoksi. Jos joku kodinkone hajoaa, saan heti uuden. Jos tarvitsen lääkäriä, pääsen sinne heti. Tässä vain esimerkit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortti ei ole välttämätön, mutta antaa omistajalleen tiettyä turvallisuuden tunnetta. Hyvä olla olemassa ihan varmuuden vuoksi. Itse matkustan jonkin verran, siitä on ollut hyötyä.

Vierailija
4/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan esim. hotellivaraukset ja lentomatkat luottokortilla. Jos esim. hotelli menee konkurssiin, saan rahani luottokunnalta takaisin. Käteismaksua en saa takaisin. Takavuosina meni matkatoimisto konkurssiin, en nyt muista minkä niminen. Luottokortilla maksaneet saivat rahansa takaisin, käteisellä maksaneet ei. Mutta jos ap ei matkustele, niin ihmisellä ole mikään pakko luottokorttia olla.

Vierailija
5/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hyvin pärjännyt, niin sitten et varmaan tarvitse sellaista. :)

Itse käytän sitä Suomessa woltissa ja vr:n mobiiliappissa. Tilaan myös silloin tällöin ulkomaisista nettikaupoista, joissa pitää maksaa luottokortilla. Matkustelen ulkomailla useita kertoja vuodessa. Itselleni se on todella tarpeellinen. :) Luottokortin summa veloittuu tililtäni automaattisesti kokonaisuudessaan kerran kuussa eli sitäkään ei tarvitse edes muistaa erikseen maksaa. 

Vierailija
6/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustavalle se todella hyödyllinen ja jos tilaa usein tavaraa kansainvälisistä nettikaupoista. (kaikkiin ei käy paypal, joka muutoin on tosi hyvä)

Pienempi hyöty on siinä että toimii usein silloinkin kun kaupassa ei pankkikortit ja electronit toimi.

Mutta jos ei paljon matkusta missään eikä nettikaupoista paljon tilaile, niin eipä siitä kamalasti hyötyä ole.

Vierailija
7/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortti on hyödyllinen jos sitä osaa käyttää. Esim 1000 euron limitti ei tarkoita 1000 euroa ilmaista shoppailurahaa vaan se on laina. Tämä voi olla hyödyllistä mikäli esim. auto hajoaa ja tarvitset äkkiä korjaukseen rahaa mutta et pysty palkastasi ottamaan heti sivulle 700 euroa. Sellaisessa tilanteessa voi "lainata" kortilta 700 euroa jonka maksaa erissä takaisin.

Luottokorttilainatkaan eivät ole ilmaisia mutta kuitenkin halvempia kuin mitkään pikavipit.

Yleisohjeena sanoisin että luottokorttia kannattaa käyttää vain yllättäviin pakollisiin menoihin joihin tietää saavansa lähikuukausina tarpeeksi rahaa takaisinmaksua varten.

Vierailija
8/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan amexilla, koska luottokortilla tulee 3 kk takuu tavaroille. Vuokraan myös paljon autoja, ja sen kautta tulee vakuutukset. Niin, ja matkoilla käyn paljon ja tilaan netistä. Siinähän se.

Vierailija
9/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottkorttia käytettäessä vastuu jää aina pankille. Mikäli et saa tuotetta tai palvelua, et menetä rahojasi. Useimpiin kuten Nordean Goldiin liittyy myös matkavakuutus ja tuoteturva, eli säästät niistä verrattuna siihen, että ostaisit erikseen vakuutukset.

Vierailija
10/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se luottokortin hyöty tulee parhaiten esiin juuri matkustaessa. Esim. hotellien varaus ja maksu varsinkin EU:n ulkopuolella ilman luottokorttia on käytännössä sula mahdottomuus.

Ja tosiaan nettimaksamisessa se on turvallisin vaihtoehto.

Vierailija
11/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Ulkomailla hotellien varaukset, auton vuokraukset jne hoituvat erittäin paljon helpommalla netissä kuin ilman luottokorttia. Ihan merkittävä ero. En lähtisi reissuun ilman luottokorttia.

2) Paljon luottokorttia käyttävä hyötyy esim. siten, että kertyy pisteitä / bonusta tms. kortista riippuen, joka oikeuttaa tiettyihin etuuksiin

3) Luottokortilla maksettaessa luottokunta on aina maksajan ja maksun saajan välissä, joten helpottaa ongelmatilanteissa

4) Luottokortissa saa maksuaikaa, jos sitä tarvitsee

Vierailija
12/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottkorttia käytettäessä vastuu jää aina pankille. Mikäli et saa tuotetta tai palvelua, et menetä rahojasi. Useimpiin kuten Nordean Goldiin liittyy myös matkavakuutus ja tuoteturva, eli säästät niistä verrattuna siihen, että ostaisit erikseen vakuutukset.

Siis luottoyhtiölle tarkoittanet?

Vierailija
13/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortti on kyllä hyödyllinen silloin, jos tulee jotain yllättäviä jättisuuria menoja (esim juuri yksityisen lääkärin kulut, auto tai kodinkone hajoaa tms). Jos et matkusta niin näitä varten voisi olla hyvä, jos luottis olisi varalla.

Jos sulla on aina varaa kaikkeen, yllättäviinkin menoihin, niin et tarvitse luottokorttia mihinkään.

Vierailija
14/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole maksanut pankkikortilla viime aikoina, sillä sellaisia ei ole enää vuosiin ollut olemassa. Yleisnimi pankkien myöntämille korteille on maksukortti. Niissä joko on tai ei ole luotto-ominaisuutta eli creditiä. Creditin käytön edut onkin jo edellä hyvin kerrottu. Lisäksi OP maksaa bonuksia credit-ostoista.

Vierailija
15/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse  olen käsittänyt, että PayPal tarvitsisi luottokortin, mutta nähtävästi ei. Itse kokisin sen hieman hankalana, kun pitää huolehtia, että PayPalilla on aina limiittiä ja kovin paljoa en halua siellä pitää, kun en siihen puljuun niin paljoa luota. Luottokortilla on helppo maksaa lasku aina kerran kuukaudessa pois.

Hotelli- ja vuokra-auton varaus hoituu yleensä parhaiten luottokortilla.

Nämä osto- ja konkurssiturvat ovat tietysti ihan hyvä lisä, joskin maksavat lisää. Usein lentoyhtiöt veloittavat luottokorttimaksusta ylimääräistä.

Vierailija
16/16 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys aloittajalla. Mä olen elänyt jo 50-vuotiaaksi ilman luottokorttia, ja ihan hyvin on sujunut. Mulla on tosin aina säästössä rahaa pahan päivän varalle, en juuri matkustele enkä tee ostoksia ulkomaisista nettikaupoista. Pankkikaan ei ole enää viime aikoina jaksanut tyrkyttää luottokorttia, kun olen niin monta kertaa sanonut, etten tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi