Koirasta luopuminen. Milloin kannattaa oikeasti tunnustaa osaamattomuutensa ja luopua koirasta?
Tätä on tosi raskasta miettiä. Koirani on ns. ongelmakoira, joka on aggressiivinen niin muita ihmisiä kuin eläimiäkin kohtaan. Mie sen olen itse mokannut, tiedän sen. En osannu sosiaalistaa sitä oikein. Silti koira on miulle hirmuisen rakas. Yritän miettiä, olisiko koiran paras saada uusi ja osaavampi koti. Oma sydän siinä särkyy, mut sille ei kai voi mitään.
Onko täällä koirastaan luopuneita tai sitä päätöstä harkitsevia?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira on kahden vuoden ikäinen noutajasekoitus. Perhettä ei ole muuta kuin minä ja minua kohtaan ei koskaan käyttäydy aggressiivisesti. Hän ei anna vieraiden koskea itseensä vaan alkaa murista ja näyttää hampaita jos joku yrittää. Samoin murisee ja näyttää hampaitaan jos joku tulee kylään. Lenkillä vieraille koirille rähisee.
Tuo juuri on pahin pelkoni, että uusi omistaja veisi koiran piikille. Ehkä sitten minun vaan kuuluu pitää tämä koira sen loppuelämänsä ajan.
ap
Aika nuori vielä. Osa koirista rähisee toisille koirille lenkillä, se on tosi hidasta harjoitella pois.
Onko kastroitu/steriloitu?
Vierailija kirjoitti:
Oon jutellut tilanteesta yhden tutun koiraihmisen kanssa ja hän sanoi vaikuttavan siltä, etten osaa olla johtaja koiralle, joten koira kokee asiakseen puolustaa minua ja meidän kotia. Koira, joka luottaa omistajaansa johtajana, ei koe tarvetta sellaiseen. Luonnollisesti myös tottumattomuus on syynä tähän tuon sairasteluni takia, koska koira ei ole tottunut muihin ihmisiin ja koiriin ja siksi kokee ne uhaksi. Olisi tärkeää tehdä vieraat koiralle kivaksi asiaksi, mutta milläs teet, kun kaikki välttelee sitä eikä todellakaan uskalla antaa sille kädestä mitään makupaloja.
Ehkä muutenkin olen niin arka ja säälittävä ihmisenä, ettei minusta ole vakuuttavaksi johtajaksi edes koiralle.
ap
Hei sanon ihan vain hyvällä tämän: sinä olet arvokas ja hyvä ihminen. Kuitenkin juuri nyt olisi ehkä parasta, että koira saisi kodin ja ihmisen, jolla on itseluottamus kunnossa. Sinun aikasi elellä (uuden) koiran kanssa on varmaankin myöhemmin, sitten kun itsetuntosi on vakaalla pohjalla. Kokenut koiraihminen saa koirasi kuntoon kyllä. Lämpimiä ajatuksia sinulle <3
Tottakai koira on pelokas ja aggressiivinen jos se ei saa kotonaankaan olla vapaana vaan hermoilevan omistajan remmissä. Oma aitaus sille jossa se saa katsella ja rauhoittua, eikä kukaan mene härkkimään. Muuten kuin makupalan kanssa luomaan turvallisuuden tunnetta ja luottamusta.