Karmeat viestit Facebookissa saivat Karita Mattilan pelkäämään – ”Olin melkein sokissa”
Helsingin käräjäoikeus käsitteli tiistaina törkeää kunnianloukkausta, joka kohdistui oopperalaulaja Karita Mattilaan.
Tapaus sattui keväällä 2014, jolloin Mattila kieltäytyi esiintymästä Venäjän presidentti Vladimir Putinia ja hänen politiikkaansa avoimesti tukeneen Valeri Gergijevin kanssa.
Kieltäytymisen jälkeen eurovaaliehdokkaana ollut Jon Hellevig kirjoitti julkiselle Facebook-sivulleen Mattilaa halventavia kirjoituksia. Kirjoituksissa hän muun muassa kutsui Mattilaa ”natsihuoraksi” ja kehotti häiritsemään Mattilan esiintymisiä. Mediassa asiaa ruodittiin laajalti.
Oikeudessa mies kiisti syytteet törkeästä kunnianloukkauksesta ja laittomasta uhkauksesta sekä Mattilan vaatimat korvaukset, 10 800 euroa.
Omassa puheenvuorossaan Hellevig korosti, että hänet on ristiinnaulittu mediassa ja asiaa on paisuteltu. Hellevigin mukaan kyse ei missään tapauksessa ole ollut väkivallalla uhkaamisesta.
Lisäksi Hellevig totesi, että pyysi kirjoituksiaan julkisesti anteeksi hyvin pian niiden julkaisun jälkeen. Hän kutsui niitä oikeudessa kauheiksi.
– Julkisuuden epäoikeudenmukainen kirjoittelu oli rangaistus. Olen kärsinyt sitä kolme vuotta. Sinä aikana urani on tuhottu. Meidän juristifirma, jossa oli myös suomalaisia osakkaita, sanoi skandaalin jälkeen, että ei voi tehdä minun kanssa työtä, Hellevig perusteli.
Hellevig myös kritisoi syyttäjän suomen kielen taitoa ja totesi, että sivistyssanakirjassa hänen kirjoituksessaan käyttämä sana ”raiskaus” vertautuu ensisijaisesti esimerkiksi metsän turmelemiseen.
Tähän syyttäjä Heli Sallinen puolestaan totesi, kun puhutaan raiskauksesta ihmisten yhteydessä, puhutaan väkisinmakaamisesta, mikä on rikos.
– Tällaiset poliittiset erimielisyydet, kuten Hellevig niitä kutsuu, on täysin mahdollista kuvata uhkaamatta ketään väkivallalla tai seksuaalirikoksilla, nimittelemättä ketään natsihuoraksi. Se, että Hellevig on jälkikäteen pyytänyt anteeksi, ei muuta sitä mitä hän on tehnyt, syyttäjä sanoi.
Mikä on Hellevigin äidinkieli? Wikipedian mukaan hän on suomalainen oikestieteen kandidaatti joka valmistui Helsingin yliopistosta vuonna 1985. Ei kuitenkaan tiedä mitä tarkoittaa termi raiskaus.