Auttavatko vanhempanne jos lapset sairastavat?
Meillä on nyt kohta 3-vuotias lapsi, joka pari vuotta sitten jo sai diagnoosiksi infektioastman, kun joka ikinen flunssa vei osastolle sairaalahoitoon hengitysvaikeuksien takia. Päivähoidon alettua hän oli sairaana ihan jatkuvasti, ja lopulta jouduin keskeyttämään omat opintoni, jotta pystyin hoitamaan lasta kotona eikä häntä tarvinnut viedä hoitoon pöpöjä hakemaan.
Mies tekee haastavaa työtä, eikä pysty oikein olemaan töistä pois. Niinpä minä olen hoitanut lapsen sairastelujen ajan, ollut mukana osastohoidoissa ym. Vaikeaksi homma on mennyt silloin, kun myös minä itse olen saanut lapselta tartuntoja, ja ollut välillä hyvinkin sairaana. Edes silloin ei miellä ole ollut ketään, joka olisi voinut auttaa lapsen hoidossa.
Meidän ainoat tukiverkot ovat miehen vanhemmat, omani ovat kuolleet jo nuorena, eikä meillä kummallakaan ole sisaruksia tai muuta sukua. Miehen vanhemmat ovat juuri jääneet eläkkeelle, ovat molemmat todella hyväkuntoisia ja aktiivisia ihmisiä, jotka reissaavat ja etenkin mökkeilevät paljon. Mieheni on heidän ainoa lapsensa, ja lapsemme siis ainoa lapsenlapsi. Lastamme tapaavat kerran viikossa tietyn aikataulun mukaan: iltapäivällä hakevat lapsen hoidosta ja mies hakee lapsen viimeistään kuuden aikaan. Kertaakaan eivät ole halunneet häntä hoitoon ilta-aikaan, saati yökylään. Emme siis miehen kanssa ole olleet kahden kesken yhtään iltaa/yötä kolmeen vuoteen. Etenkään sairasta lasta eivät missään nimessä halua hoitaa, etteivät itse sairastu.
Ei tämä mitään, meidän lapsemme ja oma valintamme, mutta kyllä etenkin siinä vaiheessa kun itse esittävät toiveita siitä, mitä haluavat meidän tekevän ja esim. viettävän heidän kanssaan heidän mökillään 200 km päässä kaikki juhlat, joulut, juhannukset, pääsiäiset ym. niin tuntuu välillä kohtuuttomalta. Loukkaantuivat suuresti kun viime jouluna ensimmäistä kertaa halusin että vietämme joulun omassa kodissamme, ihan oman perheen kesken, ja vasta joulupäivänä ajoimme heidän mökilleen pariksi yöksi.
Nyt taas sama juttu, kun haluavat meidät juhannukseksi heidän mökilleen, jossa olemmekin viettäneet ihan kaikki yhteiset juhannukset tähän asti, mutta minä olen keksinyt meidän perheelle muuta ohjelmaa täksi juhannukseksi.
Olenko kohtuuton kun en taivu heidän toivomuksiin esim. juhlapyhien vietosta? Tai siinä, kun edes hieman olisin toivonut apua esim. silloin, kun sekä lapsi että minä itse olemme sairaana? Appivanhemmat asuvat kuitenkin parin kilometrin päästä meiltä, ja minun on ollut todella vaikeaa pyytää heidän apuaan, etenkin sen jälkeen kun kerran pyysin, eivätkä halunneet ottaa sairasta lasta muutamaksi tunniksi hoitoon (etteivät itse sairastu), kun itse olisin monien valvottujen öiden päätteeksi halunnut levätä omaa kuumettani pois.
Kommentit (33)
Mun vanhemmat hoitaa ja auttaa. Oksennustautia kun sairastimme en halunnut tartuttaa joten toivat vain ruokakasseja oven eteen. Apua ollaan pyydetty lähinnä kun olen itsekin kipeenä tai "se yksi kuumeeton päivä" ollut sairastelun jälkeen heillä koska sairasta lasta ei oo haluttu viedä mihinkään. Yökyläänkin ovat kysyneet muttei oo nähty siihen tarvetta.
Minä tein tyttärelle selväksi alusta lähtien, että lapsenlapsi on kanssani kerran viikossa 3 tunnin ajan aina keskiviikkona sekä joka toisen viikonlopun perjantaista sunnuntai-iltaan sekä kesällä 2 vko ajan. Näin siksi, että minä olen hyvä osallistuva isovanhempi, joka varmistan lapselleni tarpeeksi seksiä ja omaa aikaa sekä mahdollisuuden nukkua.
Minulla on tähän oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen vanhempien tulee ottaa isän rooli? Mies luopuu haastavasta työstä ja ryhtyy tekemään jotain sellaista, jonka ansiosta sinä saat nukkua kuumeesi pois.
Miten miehen työn haastavuus tähän asiaan liittyy? Jos ap ei ole ansiotyössä, ei hänen miehensä saa olla poissa töistä sairaan lapsen (tai puolison) vuoksi. En tiedä saako edes palkatonta tuossa tilanteessa?
Miksi miehen vanhempien sitten pitää jättää oma elämänsä, että ap voi nukkua? Yleensä vanhemmat hoitavat lasta yhdessä, mutta ap:n miehen ei tarvtse, koska hänen vanhempansa voivat olla se isä eli toinen vanhempi.
Niin , kenen tarvitsee auttaa ketäkin? Tarvitseeko ap:n perheen hoitaa sitten tulevaisuudessa sairastavia, vanhenevia vanhempiaan/appivanhempiaan? Ehkä heilläkin on sitten parempaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen vanhempien tulee ottaa isän rooli? Mies luopuu haastavasta työstä ja ryhtyy tekemään jotain sellaista, jonka ansiosta sinä saat nukkua kuumeesi pois.
Miten miehen työn haastavuus tähän asiaan liittyy? Jos ap ei ole ansiotyössä, ei hänen miehensä saa olla poissa töistä sairaan lapsen (tai puolison) vuoksi. En tiedä saako edes palkatonta tuossa tilanteessa?
Miksi miehen vanhempien sitten pitää jättää oma elämänsä, että ap voi nukkua? Yleensä vanhemmat hoitavat lasta yhdessä, mutta ap:n miehen ei tarvtse, koska hänen vanhempansa voivat olla se isä eli toinen vanhempi.
Niin , kenen tarvitsee auttaa ketäkin? Tarvitseeko ap:n perheen hoitaa sitten tulevaisuudessa sairastavia, vanhenevia vanhempiaan/appivanhempiaan? Ehkä heilläkin on sitten parempaa tekemistä.
Jos ap ei jaksa hoitaa edes yhtä lasta, niin ei ne appivanhemmat edes kuvittele, että ap:sta olisi mitään apu 5 tai 10 vuoden kuluttua. Miksi lapsen isä ei ole lapsen kanssa koko iltaa ja ap mene nukkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen vanhempien täytyy välittää lapsenlapsesta enemmän kuin mitä mies itse välittää lapsestaan?
ja jos miehellä ei ole vaativan työn takia aikaa lapselle, niin miten ihmeessä hän ehtii viettämään parisuhdeaikaa?
Mies viettää kaiken mahdollisen vapaa-ajan meidän kanssa, ei harrasta mitään kodin ulkopuolista tms. Ongelmana olikin jatkuvasti sairaana oleva lapsi, ja se jos itsekin olen sairastamisen takia niin heikossa kunnossa, että sairaan lapsen hoitaminen on vaikeaa. Kyselin siis muiden kokemuksia siitä, saavatko he hoitoapua tällaisissa tilanteissa.
Sillä lapsella on astma. Sinun miehesi on illat kotona. Entä jos menisit nukkumaan ja antaisit miehen olla lapsen kanssa? Nytkin kello on jo lähes 23, olisit ehtinyt nukkumaan 3 tuntia, jos olisit valittamisen sijaan vaivautunut menemään petiin.
Ap, kerropa jo mikä todellinen ongelmasi on? Jos olet kotona, niin varmasti pystyt yhtä lasta hoitamaan, sinun lastasi. Et voi olla niin käsi, että alat siihen itkemään vielä muuta apua! Buranaa poskeen vaan ja nukut kun lapsi nukkuu, helppo juttu normaaleille äideille, mutta sinä oletkin hieman erityinen. Anna lapsi adoptioon jos et pärjää hänen kanssaan. Saat silloin sitä parisuhdeaikaakin paremmin. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sama
Ei tietenkään tarvitse, ei tarvitsisi vaikka isovanhemmat olisivat 24/7 ap:n käytettävissä. Jokainen päättää itse mihin on valmis ja elää omaa elämäänsä mahdollisimman hyvin.
No, meillä ei ole kuin minun vanhempani, miehen vanhemmat kuolivat ennen lasten syntymää..
Ja minun vanhempani olivat jo yli seitsenkymppisiä lasten syntyessä ja asuivat kaukana. Joten ei, emme ole saaneet apua kuin sen ajaksi, että mies pääsi kuopuksen synnytykseen mukaan.
Ja meillä siis on kaksi lasta alle 2 vuoden ikäerolla ja nuorempi on autismikirjon lapsi ja haastava hoidettava. Apu olisi ollut todella, todella tarpeen.
Mutta omillamme olemme sinnitelleet. Minusta se on sinun tapauksessasi ap miehen vastuulla joustaa, jos ette isovanhemmista saa apua. Tai mies ostakoot Mannerheimin lastensuojeluliitosta lapsenvahdin. Kummasti olet ulkoistanut/antanut miehelle erivapauden elää omaa elämäänsä, ilman lastenhoitohuolia, miksi?
Lomien ja juhlapyhien suhteen TIETENKIN toimitte, kuten parhaaksi ja mukavimmaksi näette. Mutta ei noilla kyläilyillä myöskään kosteta, mitä henkeä kyllä oli hiukan ap:n avauksessa havaittavissa, että "kun ette silloinkaan hoitaneet, niin kostetaan niin, ettei tulla jussina mökille". Tuommoinen kostaminen on keskenkasvuista, joskin ymmärrettävää.
Olisihan se mahtavaa, jos isovanhemmat voisivat auttaa. Mutta aika monellakin EI ole isovanhemmista apua, ja haastavammissakin tilanteissa kuin teillä.
Seuraavan flussan yhteydessä patkkeeraat itsesi sohvalle ja panet muksulle muumivideot pyörimään. Ja tosiaan vastuutat myös miestäsi, on se hitto vie hänenkin lapsensa!
Eivät oikeastaan. Kerran pyysin äitiäni hakemaan kaksi vanhinta päiväkodista, kun olin itse nuorimman infektioastman takia mahdollisesti joutumassa osastolle ja mies oli työmatkalla. Onneksi meillä ei ole tarvittu kovin paljon osastojaksoja (kuusi) ja nekin on sattunut aina niin, että mies on ollut kotona. Yleensä on auttanut, kun ollaan käyty päivystyksessä. Ikävää on silloin herättää kaksi vanhinta ja raahata ne mukana keskellä yötä, kun mies on ollut reissussa.
Muistan sen pelon, että mitä teen ja mihin laitan vanhimmat, jos nuorin joutuu osastolle eikä mies ole Suomessa. Ikävää oli myös valvoa yksin pienen kanssa ja kuunnella sitä hengitystä tai että hengittääkö se nyt ollenkaan, nouseeko kuume liian korkealle jne.
Olisi kiva jos olisi joku, jonka apuun voisi turvata. Meillä olen hoitanut itse, kun lapset on olleet sairaat ja/tai kun itse olen ollut sairas. Perheet, joilla on hyvä tukiverkosto, eivät tiedä mitä heillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan voi tietää kuka joutuu ketäkin hoitamaan myöhemmin. Itse näin mummina ajattelen vain, että yleensä perheessä autetaan toinen toistaan tai siihen olen itse oppinut. Nyt autan lasteni perheitä, kun he tarvitsevat apua, mutta en tee auttamista siksi, että minua sitten vanhana hoidettaisiin. Lapseni lapsineen kuuluvat perheeseeni, perheessä ollaan toisten tukena, auttamisesta tulee hyvä mieli.
Miehesi osallistukoon lapsen hoitoon ja mikä on susta vaativa työ? Varmasti on illat kotona niin hoitakoon omaa lastansa.
Itse olen apseni hoitanut ja toisella on kehitysvamma. Nyt ovat jo teinejä.
Tulevaisuudessa autan lapsenlapsen hoidossa mutta en hoida sairasta lasta. Ne lasten taudit tarttuu niin helposti ja on melko rajuja.
Muistan vielä omien lasten sairaudet. Aina koko perhe kipeenä.
Kaverille tuli yllätyksenä että omat lapset pitää hoitaa itse. Ei mieti yhtään missä hän itse oli, kun itse olin hyvin vaativassa tilanteessa yhden vilkkaan pojan kanssa ja yhden vammaisen kanssa.
Onneksi oli päiväkoti tukiverkkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei heidän tarvitsekaan, mutta halutessaan toki voivat.
Eli mikä siis on tarkalleen se ongelma jos sinä olet kotona ja mies on kaiken vapaa-ajan kanssanne?
Meillä on nuorin lapsi astmalapsi ja raskaaksi arjen tekee se, että pitää hoitaa myös ne kaksi muuta ja miehellä on työmatkoja.