Olen ollut kaksi kuukautta sokerittomalla ruokavaliolla, en ole laihtunut yhtään, ja edelleen himoitsen suklaata.
Karsin siis ruokavaliostani kaikki tuotteet, mihin on lisätty sokeria. Edelleen tekee mieli karkkia, ja juuri nyt luen netistä Snickers-patukan historiasta. Eikö tämän pitäisi olla helpompaa?
Kommentit (31)
Mulla ei auta pelkän lisätyn sokerin poisjättäminen vaan pitää välttää myös muita hiilreita, leipää, perunaa, pastaa, riisiä jne. Vihreät kasvikset ja liha ilman valmismarinadia. Rahkaa ja marjoja. Kananmunia. Vettä. Noista kun vetää vatsan täyteen pitkin päivää niin ei ole makeanhimoa iltaisin.
No mä en tiiä muuta kun et dokasin yks kesä putkeen 3vkoa. En syöny juuri mitään, vaan join, ihan puolesta päivästä yöhön asti. Laihduin kuusi kiloa. Siitä oli helppo sitten alottaa terveelliset elämäntavat ja laihtua lisää.
Mulla ei hävinnyt kuin puoli kiloa kuukauden sokeri- ja vehnäjauhoboikotissa. Olin tosi tarkka, en lipsunut kertaakaan. En lisännyt mitään kuivahedelmiä tai ylipäätään mitään, jätin vain nuo pois. Ymmärrän, että olet hiukka katkera. Mulla olis ollut ylipainoakin, mistä ottaa. Että repikää siitä kaikki, jotka täällä valittaa, et miks ne ylipainoiset ei tee mitään asialle. Ei ole toisille niin helppoa.
Mutta ei mun kyllä tehnyt koko ajan mieli sitä makeaa. Viikon jälkeen sokerittomuus oli aika normi tilanne. Kuukauden kuluttua söin ekaksi vappumunkin. Maistu ihan kummalta se sokeri, rapisi vaan hampaissa. Mutta viikon päästä kyllä taas suklaa kelpasi...
Toisaalta olen kiitollinen diabeteksen esiasteesta. On konkreettinen syy olla vetämättä kilotolkulla shaibaa ja ajatuskin siitä seuraavasta olotilasta kuvottaa.
Päivän tyypilliset syömiseni ovat:
Aamu: 2 kananmunaa, omena
Lounas: kalakeittoa, riisikakku ja noin 1 dl salaattia, mustikoita, 1 dl jogurttia, 1/2 banaania
Päivällinen: kanakeittoa, maissikakkuja maapähkinävoilla muutama
Iltapala: sama kuin lounas
Vierailija kirjoitti:
Lounas: kalakeittoa, riisikakku ja noin 1 dl salaattia, mustikoita, 1 dl jogurttia, 1/2 banaania
Syötkö joka päivä kalakeittoa? Mitä teet sille puolikkaalle banaanille?
Minä myös olen yrittänyt lopettaa kokonaan herkkujen syönnin monta kertaa ja nyt taas repsahdin täysin viime viikolla, joka päivä jotain pientä makeaa (esim jäätelöpuikko, suklaapatukka tms). Totaalikieltäytyminen ei vaan sovi kaikille, minulla se pahentaa himoa entisestään. Nyt yritän syödä herkkuja vain viikonloppuisin ja jos arkena käy aivan sietämättömäksi himo niin syön tikkarin tai vaikkapa pätkiksen. Se kuitenkin riittää makeanhimon taltuttamiseen ja pystyy taas ajattelemaan jotain muutakin. Välillä myös juon tummaa kaakaota ilman sokeria jne. Kuivattuja hedelmiä en syö ollenkaan, vaan kaikki tuoreena niin myös vatsa täyttyy enemmän. Ja esimerkiksi hunajaa en käytä ollenkaan, tee ja kahvi aina makeuttamattomana. Painoa en valitettavasti ole saanut laskemaan, ei minulla kyllä laihdeuttavaa varsinaisesti olisikaan kun olen normaalipainoinen mutta haluaisin vähän kiristellä. Itsekuri vaan ei riitä. Sokeri on minulle huumetta jota en vaan voi lakata ajattelemasta jos pitäisi nollalinja ottaa.
Mä olen päässyt tuosta koukusta pois. Vielä vuosi sitten teki hurjasti mieli (ja söinkin) karkkia, suklaata, kakkua, pullaa, makeita keksejä jne. Tein totaalikieltäytymisen ja jätin sokerilakossa jopa alkuun kaikki hedelmätkin pois. Nyt syön silloin tällöin hedelmiä ja ne maistuvat tosi makeille! Ehkä sulla ap tuo kuivahedelmien syöti pitää sokerikierrettä yllä?
Mulla isoin tekijä onnistumiseen oli 5 ateriaa päivässä, ja jokaisella aterialla vähintään 20 g hyvälaatuista ja vähärasvaista proteiinia. Kunnon, oikeaa ruokaa lounaalla ja päivällisellä, joskin hiilihydraatteja kohtuullisesti. Ei kermaisia kastikkeita vaan esim. laadukkaita öljyjä ja pähkinöitä. Aamupalaksi kotimaisia marjoja, puuro/kaurahiutalepohjainen smootie ja raejuustoa/rahkaa/heraa. Välipala ja iltapala myös rahkaa/heraa/raejuustoa ja pähkinöitä. Aiemmin olin joskus jopa herännyt keskellä yötä herkuttelemaan, mutta nyt ei tarvi kun on koko päivän syönyt kunnolla ja illalla vielä noin 25g kaseiiniproteiinia ja vähän pähkinöitä.
Sokerikoukussa ollessani saatoin mm. skipata lounaan "jollain pienellä", jotta sitten sain hyvän syyn herkutella illalla ja iltapäivällä. Et kai ap tee samoin? Tietysti jos taustalla on tunnesyömistä, silloin kannattaa miettiä niitä syitä, mutta kannattaa myös tarkistaa että ruokavalio on riittävän laadukasta ja säännöllistä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaukseni on, että syöt ehkä liian vähän ja liian vähäproteiinisesti. Olisi kyllä hyvä tietää, paljonko noita keittoja syöt, esim. lautasellisen vai kolme. Kasvissyöjänä en myöskään osaa arvioida, paljonko proteiinia keiton lihassa/kalassa on, mutta tuskin kovin paljoa jos syöt vaan lautasellisen. Ehkä voisit lisätä keiton kanssa vaikka puolikkaan purkin raejuustoa? Tai jälkiruoaksi rahkaa tai vaikka proteiinivanukasta. Lisäisin myös yhden välipalan tuohon lounaan ja päivällisen väliin. Aamulle ottaisin jotain hiilihydraattipitoista lisäksi, vaikka kauraleipää tai puuroa noiden munien kanssa.
Ihan mielenkiinnosta: syökö siis tosiaan iltapalaksi kalakeittoa? Jännän kuuloista!
Vierailija kirjoitti:
Onpa vähäiset syömiset. Todennäköisesti kaloritarve ei täyty ja sitten tekee mieli herkkuja.
Sipsit muuttuvat sokeriksi ja rasvaksi...... samoin roskaruoka :(.
Marjat on ok, hedelmiä vältä koska ovat täynnä sokeria ja varsinkin fruktoosia mikä on maksalle myrkkyä.