Pitääkö exälle kertoa uudesta suhteesta?
Missä vaiheessa kertoisitte exälle uudesta suhteesta? Erosin vuodenvaihteessa ja aloitin pian uuden suhteen. Tämä on monen mielestä varmasti tuomittavaa, mutta edellinen suhteeni oli väkivaltainen, ja puoliso käyttäytyi muutenkin todella dominoivasti. Olin todella onneton ja vuosien myötä tunteeni kuolivat kunnes pikkuhiljaa uskalsin erota.
Uusi mies tuntuu ihanalta, olen tuntenut hänet jo pidempään ja hänen kanssa on todella helppoa olla. Mutta mutta, en ole kertonut hänestä exälleni. Meillä on lapsia, mutta heille en ole tätä uutta meistä esitellyt, enkä kertonutkaan. Haluan että lapset saavat riittävästi aikaa toipua erosta ja tottua tilanteeseen ja haluan myös suhteen olevan vakaalla pohjalla.
Koska exälle pitäisi oikein kertoa? Toisaalta haluan säästää hänen tunteitaan kaikesta huolimatta, ahdistaa arvostelu ja mahdollinen uudelleen alkava dominointi/manipuolointi. Ja muutenkin tuntuu epämiellyttävältä puhua tästä asiasta. Toisaalta myös valehtelu ahdistaa, jos minulla on esim reissuja tms exä kyselee aina että kenen kanssa, ja joudun valehtelemaan.
Kommentit (45)
Jos olet noin alistuva, todella kannattaa uudenkin miehen kanssa vaan seurustella ainakin 2 vuotta ettette muuta yhteen, niin ehdit nähdä mikä hän on miehiään.
Mieluiten tietty elätte lasten kanssa omaa taloutta ja miehen kanssa seurustelette.
Vierailija kirjoitti:
Lasten asiat ja lapsiin vaikuttavat asiat ovat sellaisia jotka eksällä on oikeus saada tietoonsa. Seurustelu ei vielä tällainen asia välttämättä ole, mutta jos menette naimisiin, muutatte yhteen tai mies viettää käytännössä vapaa-aikansa luonasi niin on velvollisuutesi kertoa eksälle. Sen kummemmin sinun ei menojasi kuitenkaan tarvitse selitellä. Ainoa poikkeus on jos lapset ovat hoidossa jonkun muun luona pitemmän aikaa tyyliin ulkomaanreissu tai viikonloppu risteilyn aikana.
Eksäni yritti salailla uutta (avio)miestään minulta, mutta joutui sitten ilmeisesti äitinsä painostuksesta kertomaan, että seurustelee ja on menossa naimisiin. Olin toki aistinut lapsista jotain ristiriitaista jo aiemmin tapaamisten aikana ja syynä oli varmasti se, että lapset olivat tavanneet äidin luo muuttaneen uuden "isin" muutamaa kuukautta aiemmin ennen kuin eksä vaivautui kertomaan.
AV-mammojenhan mielestä eksälle ei tarvitse enää kertoa mitään ja elarit tietty maksimiin.
Seurustelusta ei tarvi kertoa.sopivasti sivuutit että ap:n ex on väkivaltainen, jonka motiivi selvästi ei ole lasten paras vaan exän vahtiminen.
Eksälle ei kerrota mitään uusista suhteista. Jos eksä kyselee niin sille sanotaan että asia ei hänelle enää kuulu.
Uudesta suhteesta mainitaan siinä tapauksessa, että se vaikuttaa lasten asemaan. Ei sitä ennen. Silloinkin on kyseessä ilmoitusasia eli eksällä ei ole asiassa sananvaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Eksälle ei kerrota mitään uusista suhteista. Jos eksä kyselee niin sille sanotaan että asia ei hänelle enää kuulu.
Uudesta suhteesta mainitaan siinä tapauksessa, että se vaikuttaa lasten asemaan. Ei sitä ennen. Silloinkin on kyseessä ilmoitusasia eli eksällä ei ole asiassa sananvaltaa.
Kannattaa tosiaan yrittää pitää asialliset välit ja kertoa lapsiin vaikuttavat asiat eksälle, sillä etävanhemmalla on oikeus tehdä lasu-ilmoitus jos lasten olosuhteista on epäselvyyttä. Haluaako sitten selittää viranomaisille vai sille eksälle...on oma valinta. Itse kertoisin kuitenkin vapaamuotoisesti ja asiallisesti eksälle.
Mutta tosiaan mitään yleiestä selontekovelvollisuutta muusta elämästä ap:lla ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan yrittää pitää asialliset välit ja kertoa lapsiin vaikuttavat asiat eksälle, sillä etävanhemmalla on oikeus tehdä lasu-ilmoitus jos lasten olosuhteista on epäselvyyttä. Haluaako sitten selittää viranomaisille vai sille eksälle...on oma valinta. Itse kertoisin kuitenkin vapaamuotoisesti ja asiallisesti eksälle.
Mutta tosiaan mitään yleiestä selontekovelvollisuutta muusta elämästä ap:lla ei enää ole.
Mieluummin selittää viranomaisille että lasun on tehnyt välivaltainen vainoava eksä.
Vapaamuotoiseksi selvitykseksi riittänee tekstari, jossa lukee "luoksemme on muuttanut Matti Meikäläinen kanssani avoliittoon."
Vierailija kirjoitti:
Joo yritän tosiaan kaikki menot järjestää niin, että viikko-viikko systeemiin ei tule muutoksia, mutta ainahan se ei onnistu ja toki exälläkin on välillä omia menoja. Yleensä ollaan yritetty soitella lasten kanssa iltaisin, ja silloinkin jos sanon että voisin soitella aikaisemmin (illalla menoa) niin alkaa kyselyt että missä ja kenen kanssa :/
Kesäloman sumpiliminen on myös ollut tuskaa. Exä on halunnut tietää minne reissuun lähden ja varsinkin kenen kanssa, silloin kun lapset ovat hänellä. Vastaus "kavereiden kanssa" ei kelpaa, haluaa nimiä. Ja mä olen niin jotenkin niin nössö, että en osaa sanoa jämäkästi että se on ihan mun oma asia.
En ymmärrä miksi on niin vaikeaa päästä tästä tilivelvollisesta olosta eroon. Mitään romanttisia tunteita mulla ei exää kohtaan enää ole. Ehkä pelkään vieläkin, kun suhteen aikana exä on rikkonut tavaroita, heitellyt mua kohti, haukkunut ym. Lisäki päätti kaikista asioista, mun mielipiteillä ei ollut vieliä ja tarttin jokaiseen päätökseen hänen hyväksyntänsä.
Jostain syystä meidän eron jälkeen hän näyttää ainakin jonkun verran paraneteen tapansa, en tosin tiedä onko pysyvää. Siitäkin tulee jotenkin sellaine olo että saanko nyt salailla kuitenkaan.. ap
Nyt sanon että EI HYVÄN TÄHDEN! Sinun pitää ihan oikeasti hakea itsellesi vaikka ammattimaista keskusteluapua, koska et selvästikään pysty (vielä) pitämään henkilökohtaisista rajoistasi huolta! Exälläsi ei ole mitään oikeutta tietää mitään menemisiäsi tai sosiaalisia suhteitasi, tuollaisen tenttaamisen ja tilittämisen pitää loppua. Ei sinulla ole mitään salailtavaa, vaan sinun asiasi ovat omiasi, eivät exän eikä hän ole oikeutettu kuulemaan henkilökohtaisesta elämästäsi mitään. Kuulostaa siltä, että olette edelleen parisuhteessa keskenänne ja sinä hänen talutusnuorassaan, vaikka vain satutte asumaan erillänne :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin selittää viranomaisille että lasun on tehnyt välivaltainen vainoava eksä.
Vapaamuotoiseksi selvitykseksi riittänee tekstari, jossa lukee "luoksemme on muuttanut Matti Meikäläinen kanssani avoliittoon."
Väkivaltaisuus tosin pitää pystyä todistamaan tai muuten eksä voi nostaa syytteen kunnianloukkauksesta tai perättömästä väitteesta. En nyt halua vähätellä kenenkään kokemuksia, mutta aika paljon noita väkivaltaisia miehiä tuntuu Suomeenkin mahtuvan. Ainakin jos naisilta kysytään. No onhan sitä toisaalta vihdoin herätty naistenkin tekemään parisuhdeväkivaltaan josta aiemmin on vaiettu.
Ja joo, kaipa se tekstarilla luonnistuu. Aika jäätävää tosin. Tosin noin eksäkin mulle kaiken tiedon toimittaa. Tekstareilla yhdellä tai kahdella lauseella. Puhuu silloin kun on pakko ja oma etunsa kyseessä. Niin joo ja en ole väkivaltainen tai alkoholisti. Enkä vainoa.
No olen eksän jättänyt rauhaan kun sitä niin kovasti haluaa. Ilmoitin kuitenkin samalla, että minulta on jatkossa turha odottaa mitään myönnytyksiä lapsia koskevissa asioissa ja lain minulle takaamat tiedot haluan muodossa tai toisessa. Tai muuten yhteyden ottaa seuraavaksi virallinen taho.
Laki edellyttää tiedottamaan, ja luulisi riittävän että se on tehty kirjallisesti, tekstarilla. Ne täytyy tietysti säilyttää. Asiallinen voi tietysti jostain tuntua jäätävältä, mutta se on riittävä. Miksi välit eksään pitäisi olla erityisen lämpimät ja kaverilliset.
Yleensä ystävälliset välit muotoutuu ihmisten kanssa jotka toimii niiden arvoisesti. Jäätävästi kohdellaan ihmisiä jotka ei kunnioita toisten rajoja.
Niin... Helpottavaa kuulla kyllä, että olette sitä mieltä että ei ole pakko kertoa...Kyllä se auttaa, kun mahdollismman moni sanoo tuon, ehkä alan uskomaan. Tämä on mulle jotenkin tosi vaikeeta, en oo tyhmyyttäni näin nössö ja talutusnuorassa, mut jotenkin tuntuu että kai se sen ote on liian paha vieläkin, vaikka siitä olen yrittänyt rimpuilla. Tiedän että valehtelu on huono juttu, mutta tavallaan tuntuu että tällä hetkellä se on ainoa tapa jolla pystyn suojelemaan itseäni ja pitämään jotenkin huolen ettei ex tiedä kaikkea.
Terapeutilla käyn kyllä ja uuden kanssa etenen hitaasti. Tiedostan myös että varmasti olisi pitänyt olla yksin joku aika enkä ole mikään suhteesta toiseen hyppääjä, mutta, noh, aina tunteille ei voi mitään.. Tuon uuden olen kyllä tuntenut yli 10 vuotta ystävänä, mutta huomaan että silti että tuon kokemuksen jälkeen on vaikeea luottaa.
Tosiaan meidän suhde oli todella vaikea, riidat jäätäviä ja tuntui että ex hallitsi minua kaikin tavoin. En saanut suuttua hänelle. Suuttuessaan hän hajotti tavaraa, heitteli välillä muakin päin, koska ei lyönyt mutta on uhonnut (tullut kädet nyrkeissä lähelle, joskus otti kovakouraisesti kiinni, tönäsi ym.) Uhosi monesti erolla, haukkui meidän suhdetta, heitteli sormusta jne.
Musta silloin suhteen aikana tuntui, etten saa jättää mitään kertomatta ja olin todella ylirehellinen. Myöskään en uskaltanut tehdä mitään omia päätöksiä ym.
Voi hitto oikeesti mammat, aika pahassa jamassa taidan olla.. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa jo siltä väkivaltaisen eksän ajatusmaailmalta ja uhkailulta, että lasu pamahtaa heti jos ja kun ap ei tilitä tarpeeksi yksityiskohtaisesti omia asioitaan... :(
Siinä vaiheessa sille eksälle se mahdollisimman niukka ja asiallinen tiedotus, jos ja kun uusi miesystävä alkaa viettää paljon aikaa myös lasten kanssa. Ei ole reilua, että lapset joutuvat epätietoisina salailemaan ihan arkiluontoisia asioita sen takia, että toinen vanhempi (tässä tapauksessa siis eksä) on ilmeisen taipuvainen vainoamaan entistä puolisoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaamuotoiseksi selvitykseksi riittänee tekstari, jossa lukee "luoksemme on muuttanut Matti Meikäläinen kanssani avoliittoon."Väkivaltaisuus tosin pitää pystyä todistamaan tai muuten eksä voi nostaa syytteen kunnianloukkauksesta tai perättömästä väitteesta. En nyt halua vähätellä kenenkään kokemuksia, mutta aika paljon noita väkivaltaisia miehiä tuntuu Suomeenkin mahtuvan. Ainakin jos naisilta kysytään. No onhan sitä toisaalta vihdoin herätty naistenkin tekemään parisuhdeväkivaltaan josta aiemmin on vaiettu.
Ja joo, kaipa se tekstarilla luonnistuu. Aika jäätävää tosin. Tosin noin eksäkin mulle kaiken tiedon toimittaa. Tekstareilla yhdellä tai kahdella lauseella. Puhuu silloin kun on pakko ja oma etunsa kyseessä. Niin joo ja en ole väkivaltainen tai alkoholisti. Enkä vainoa.
No olen eksän jättänyt rauhaan kun sitä niin kovasti haluaa. Ilmoitin kuitenkin samalla, että minulta on jatkossa turha odottaa mitään myönnytyksiä lapsia koskevissa asioissa ja lain minulle takaamat tiedot haluan muodossa tai toisessa. Tai muuten yhteyden ottaa seuraavaksi virallinen taho.
Ihanasti sait vielä sen uhkauksen tiristettyä loppukateetiksi. Ja miksi ihmeessä entinen vaimosi mahtaakaan rajoittaa kaiken yhteydenpitonsa sinuun minimiin...?
Vierailija kirjoitti:
Laki edellyttää tiedottamaan, ja luulisi riittävän että se on tehty kirjallisesti, tekstarilla. Ne täytyy tietysti säilyttää. Asiallinen voi tietysti jostain tuntua jäätävältä, mutta se on riittävä. Miksi välit eksään pitäisi olla erityisen lämpimät ja kaverilliset.
Yleensä ystävälliset välit muotoutuu ihmisten kanssa jotka toimii niiden arvoisesti. Jäätävästi kohdellaan ihmisiä jotka ei kunnioita toisten rajoja.
Höpö höpö, missään Suomen laissa ei ole sellaista kohtaa, että avioeron jälkeen entiselle puolisolle pitää tiedottaa, jos alkaa tapailemaan uutta kumppania. Ap:n lapsetkaan eivät ole edes tavanneet ap:n seurustelukumppania.
Näihin edellisiin kommenteihin, en oikein ole varma miksi jotkut on kommentoineet jotain lasuista. Uusi mies ei ole tavannut lapsia, eikä ole hetkeen tapaamassa. Lasten asioista ja tekemisistä kyllä kerron kaiken, siitä ei oo mitään epäselvyyksiä.. ap
Yritä nyt ap olla vähän rohkeampi!
Vierailija kirjoitti:
Näihin edellisiin kommenteihin, en oikein ole varma miksi jotkut on kommentoineet jotain lasuista. Uusi mies ei ole tavannut lapsia, eikä ole hetkeen tapaamassa. Lasten asioista ja tekemisistä kyllä kerron kaiken, siitä ei oo mitään epäselvyyksiä.. ap
Älä nyt sitä jää miettimään jos yksi mies ketjussa uhkailee lasuilla. Sinun seurustelu ei todella ole lasun aihe, muistathan senkin kun eksäsi saa tietää että sinulla on seurustelusuhde.
Sinun kannattaisi ennemmin itse olla yhteyksissä ensin perheneuvolaan, että koet että eksä haluaa edelleen kontrolloida sinua, ja tarvitsisit keskusteluapua teidän uusista rooleista ja yksityiselämän rajoista eronneina huoltajina.
Vierailija kirjoitti:
Lasten asiat ja lapsiin vaikuttavat asiat ovat sellaisia jotka eksällä on oikeus saada tietoonsa. Seurustelu ei vielä tällainen asia välttämättä ole, mutta jos menette naimisiin, muutatte yhteen tai mies viettää käytännössä vapaa-aikansa luonasi niin on velvollisuutesi kertoa eksälle. Sen kummemmin sinun ei menojasi kuitenkaan tarvitse selitellä. Ainoa poikkeus on jos lapset ovat hoidossa jonkun muun luona pitemmän aikaa tyyliin ulkomaanreissu tai viikonloppu risteilyn aikana.
Eksäni yritti salailla uutta (avio)miestään minulta, mutta joutui sitten ilmeisesti äitinsä painostuksesta kertomaan, että seurustelee ja on menossa naimisiin. Olin toki aistinut lapsista jotain ristiriitaista jo aiemmin tapaamisten aikana ja syynä oli varmasti se, että lapset olivat tavanneet äidin luo muuttaneen uuden "isin" muutamaa kuukautta aiemmin ennen kuin eksä vaivautui kertomaan.
AV-mammojenhan mielestä eksälle ei tarvitse enää kertoa mitään ja elarit tietty maksimiin.
Avioitumisesta exälle jättämättä kertonut etä oli jo täysi-ikäisten nuorten vanhempi joten se avis ei todellakaan vaikuttanut mihinkään eikä sitä ole ollut tarpeen exälle kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheettomasta lasusta voi nostaa kanteen joten sellaista ei kannata tehdä mustasukkaisuuspuuskassa...
Laki lapsen huoltajuudesta, näyttäisi sanovan, että: yhdessä tulee päättää: lapsen koulutus, passin saanti, asuinpaikan muutos siten ettei saa muuttaa ulkomaille. Tuossa se sitten aika lailla onkin.
Jos tapaamisista ei pääse sovintoon sen voi viedä käräjille.
Mitään ei mainita siitä kenen kanssa äiti seurustelee ja lomailee.