Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan järjestämät kotikäynnit?

Vierailija
29.05.2017 |

Minkälaisia kokemuksia? Olen neuvolahoitajalle pohtinut nyt raskausaikana jo alustavasti sitä, että mitenhän vauvan kanssa arki sujuu ym. Nyt mulle soitettiin, etä oltais ennen synnytystä tulossa kotikäynnille. Jännittää vähän että mikä on tavoite käynnille. Kuulemma syvällisempää keskustelua kun mitä mahdollisesti neuvolassa kerkee juttelemaan. Sanoin jo neuvolassa että hyvä tietysti katsoa vauvan synnyttyä ensin, että miten arki lähtee rullaamaan ettei turhaan mitään apuja oteta ennen kuin tiedetään tarve.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa on kotikäynti jokaiselle ennen synnytystä sekä synnytyksen jälkeen. Eivät luota yhteenkään perheeseen vai?

Kerran sain mahdollisuuden perhetyöntekijälle, kun oli neljä pientä lasta. Sain valita, tuleeko hän meille vai menenkö minä hänen luokseen neuvolaan. Menin itse, koska oli kätevin järjestää niin että mies jäi lasten kanssa kotiin ja saatiin siellä jutella rauhassa. Tuloksena saatiin lapsiperheitten kotipalvelusta lastenhoitajia joksikin aikaa. Hoitivat lapsia jos halusin käydä asioilla tai siivota rauhassa. Tekivät myös pieniä kotitöitä, mutta pääpaino oli lastenhoidossa. Kukaan ei kytännyt mitään siisteystasoja tai kyseenalaistanut äitiyden taitoja. No jos olisi ollut kämppä täynnä kaljapulloja ja lapset mustelmilla, varmasti olisivat tällaiseen puuttuneet. Ja tietysti pitääkin.

Ehkä sinulle on valehdeltu, että se teille tunkeminen on kunnan yleinen normi? Ja sinä pönttö uskoit. Nyt se teidän perhe on siellä tarkkaan kirjattuna odottamassa neljän lapsen teini-ikää. Silloin kaivetaankin taas kaikki havainnot esiin...

Jaa, se on kirjattu ihan siihen neuvolakäyntien perusrunkoon...

Ja mitäs sitten kun teini-ikä tulee? Lukevat sieltä että 10 v sitten oli keittiön pöydän alla murusia ja 5-vuotiaskin peräti kiukutteli lastenhoitajalle?

Aivan. Eli sieltä räpsähtää heti tieto, että olitte jo silloin erityisen tuen tarpeessa.

Ja sieltä näkyy myös senaikaisen perhetyöntekijän kaikki arvelut sinun ja lapsen suhteesta, vuorovaikutuksesta, kiintymyssuhteesta, hänen mielipiteensä perheenne auktoriteettisuhteista, rangaistustavoista ja kaikista hänen havaitsemistaan ongelmista.

Ja sitten? En edelleenkään koe, että meitä pidettäisiin minään ongelmaperheenä siksi että ollaan saatu lastenhoitoapua. Sitä "erityistä tukea" on saanut niin moni muukin, että emme me mitenkään erityisinä erotu. Tunnen useita. Ihan normaaleja perheitä. Ainoat "ongelmat" ovat olleet, että kaipaa hieman lastenhoitoapua joskus, tai on käynyt kerran purkamassa mieltään neuvolapsykologille. Joillain on ollut kotiapua esim. kerran kuussa, että pääsee itse lääkärikäynneille tms. Että jos jotain tämmöistä sieltä papereista löytyy niiden kaikkien muiden seasta, ja kaikkien oikeiden ongelmaperheiden seasta, niin enpä nyt pidä sitä vakavana uhkana.

Ja vaikka ihan oikeasti joku olisikin kirjannut joitain turhan tarkkoja päätelmiä, niin mieluummin niin kuin etten olisi saanut apua ollenkaan! Jos olisin palanut loppuun, niin sittenpä sitä vasta saataisiin luettavaa papereihin, teini-iässä oikeita ongelmia jne...

Jos yksikin niistä neljästä hölmöilee teininä, niistä papereista kaivetaan se syy. Eli joka kerta saatkin selittää vauva-ajan väsymyksesi, vauvan kontaktin otot, pienimmätkin sivu mennen heitetyt lausahduksesi ja ylipäätään kaiken mitä se työntekijä on sinusta kirjannut.

Sillä älä luulekaan että se teini olisi mistään vastuussa, vaan kyllä se syy on sitten sinulla ja sinun puutteissasi.

Miten voit olla noin varma?

Tiedoksi, että kukaan ei meillä missään vaiheessa edes päässyt kyttäämään mitään vuorovaikutustaitoja tai miten toimin lasten kanssa tai sellaista, eikä edes yrittänyt. Se perhetyöntekijä ei käynyt meillä kertaakaan eikä nähnyt minua lasten kanssa. Minä kävin hänen luonaan.

Kotipalvelu meillä kävi, mutta se ei ollut perhetyöntekijän päätettävissä eikä häneen yhteydessä. Voihan joku nyt haluta ajatella, että heidän tehtäviin varmaan kuuluu salaa vakoilu ja raportointi, mutta kehnostipa se olisi onnistunut: eivät hekään istuneet tarkkailemassa toimintaani koskaan. Kun kotipalvelun hoitajat tulivat, minä lähdin asioille tai he lähtivät ulos lasten kanssa, kun minä jäin siivoamaan. Että jos tämän tarkoitus oli olla jokin vakoilu ja vikojen etsiminen, niin heikosti oli järjestetty...

Eli sekä perhetyöntekijä että kotipalvelu on kirjannut pilvin pimein tietoja perheestäsi.

Vierailija
82/87 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs Jyväskylän alueella on normaali käytäntö kotikäynnin suhteen?

Vierailija
84/87 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/lastenneuvolatyon-perustee…

Meille tuputettiin esikoisen odotusaikana perhetyöntekijää, kun kätilö oli lueskellut terveystiedoistani mm. murrosiän masennuksestani, josta en ollut maininnut neuvolassa. Olin päälle 30-vuotias ja asiat mallillaan. Tästä alkoi aikamoinen väsytystaistelu "avun" tyrkyttämisen ja ylimääräisten äitiyspolikäyntien kanssa, mutta onneksi pystyin kieltäytymään kaikesta ja sain ihan normaalin synnytyksen ilman sen kummempia tarkkailuja ja seuraavan lapsen kanssa saimme olla jo ihan rauhassa.

Vierailija
85/87 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa on tapana, että lastenneuvolatäti käy kotikäynnillä, kun vauva on vielä masussa.

Sitten, kun vauva syntyy, kaksi ensimmäistä neuvolakäyntiä on kotona. Joista ensimmäinen on äitiysneuvolatädin käynti ja toinen lastenneuvolan.

Ja tämä on ihan normikäytäntö, eikä vaan eityistapauksissa.

Vierailija
86/87 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuputettiin esikoisen odotusaikana perhetyöntekijää, kun kätilö oli lueskellut terveystiedoistani mm. murrosiän masennuksestani, josta en ollut maininnut neuvolassa. Olin päälle 30-vuotias ja asiat mallillaan. Tästä alkoi aikamoinen väsytystaistelu "avun" tyrkyttämisen ja ylimääräisten äitiyspolikäyntien kanssa, mutta onneksi pystyin kieltäytymään kaikesta ja sain ihan normaalin synnytyksen ilman sen kummempia tarkkailuja ja seuraavan lapsen kanssa saimme olla jo ihan rauhassa.

Siinä oli varmaan huolena, että sairastuisit ehkä muita todennäköisemmin synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Vierailija
87/87 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä oli varmaan huolena, että sairastuisit ehkä muita todennäköisemmin synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

No itse asiassa kärsin todella paljon siitä suurennuslasin alle joutumisesta ja lukuisista ylimääräisistä äitiyspolikäynneistä. Pidin kuitenkin matalan mieleni hyvin visusti omana tietonani. Synnytyksen jälkeen ei kukaan enää onneksi ollut äidin voinnista kiinnostunut ja sain rypeä ja toipua rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme