50-luvun lastenkirjat on suorastaan sairaita! :D
-"Kiitos, hyvä opettaja! Jos hän tarvitsee vitsaa, älkää sitä säästäkö! Näin sanoi äiti, niiasi ja lähti kotimatkalle."
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-"Kiitos, hyvä opettaja! Jos hän tarvitsee vitsaa, älkää sitä säästäkö! Näin sanoi äiti, niiasi ja lähti kotimatkalle."
No kyllä minä muistan, että 80-luvulla minulla oli koulukavereita, joita kuritettiin kotona nahkavyöllä, eikä sitä erityisesti paheksuttu, eikä olleet mitään sekopäitä vaan tavallisia perheitä.
Olemme sitten täysin eri piireistä.
Minulla ei ole ollut 80-luvulla tuollaisia kavereita. Sen sijaan vanhempani ovat raportoineet kyllä tällaista tapahtuneen.
Kävitkö jotain yksityiskoulua jonne valikoitiin vain tietynlaisten perheiden jälkeläisiä?
Harva 80-luvulla saattoi valikoida koulukavereitaan, kavereitaan kyllä, niitä joiden kanssa aikaa vietti.
Ja missäs piireissä vanhempasi sitten pyörivät kun osasivat sellaisesta raportoida?
Sori, tarkoitin, että ovat omasta lapsuudestaan kertoneet. Eli joitain on hakattu, ei kuitenkaan heitä.
Olen käynyt ykstyiskoulun kyllä, mutta muistakin kouluista on ollut kavereita. Ei kyllä 80-luvulla enää ollut tapana hakata lapsia minun kokemukseni mukaan sivistyneissä piireissä.
Miten niihin sivistyneisiin piireihin pääsi? Harmi kun en tienny et niihin olis voinu tuosta vaan hypätä pois omista vähemmän sivistyneistä piireistä.
Ihan vaan käymällä ykstyiskoulun. Kirjoitustaidon ja ymmärryksen -saati sydämen sivistyksen- kanssa onkin sitten vähän niin ja näin..
Sä et ole tehny noiden asioiden eteen itse yhtään mitään.
Ja taas.. luulin että se "ykstyiskoulu" paljastaisi että piikki oli osoitettu sille elitistinä itseään pitävälle, ei muille.
Ainoa joka täällä pitää itseään elitistisenä, olet kyllä sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä muistan, että 80-luvulla minulla oli koulukavereita, joita kuritettiin kotona nahkavyöllä, eikä sitä erityisesti paheksuttu, eikä olleet mitään sekopäitä vaan tavallisia perheitä.
Minulla ei ole ollut 80-luvulla tuollaisia kavereita. Sen sijaan vanhempani ovat raportoineet kyllä tällaista tapahtuneen.
Kävitkö jotain yksityiskoulua jonne valikoitiin vain tietynlaisten perheiden jälkeläisiä?
Harva 80-luvulla saattoi valikoida koulukavereitaan, kavereitaan kyllä, niitä joiden kanssa aikaa vietti.
Ja missäs piireissä vanhempasi sitten pyörivät kun osasivat sellaisesta raportoida?
Sori, tarkoitin, että ovat omasta lapsuudestaan kertoneet. Eli joitain on hakattu, ei kuitenkaan heitä.
Olen käynyt ykstyiskoulun kyllä, mutta muistakin kouluista on ollut kavereita. Ei kyllä 80-luvulla enää ollut tapana hakata lapsia minun kokemukseni mukaan sivistyneissä piireissä.
Miten niihin sivistyneisiin piireihin pääsi? Harmi kun en tienny et niihin olis voinu tuosta vaan hypätä pois omista vähemmän sivistyneistä piireistä.
Ihan vaan käymällä ykstyiskoulun. Kirjoitustaidon ja ymmärryksen -saati sydämen sivistyksen- kanssa onkin sitten vähän niin ja näin..
Olet hyväosainen, ylimielinen, kermis ja kehtaat vielä ilkeillä.
En laittanut ylläolevaa kommenttia. Täällä on vaikea keskustella, kun kuka tahansa voi heitellä mitä tahansa toisena esiintyen.
Olen siis tietoinen, että lapsia on hakattu kurituksen nimissä 80-luvulla ja varmasti vieläkin.
Toin vain esiin, että yleinen käyttätymismalli se ei ollut kaikkialla. Eli en juuri tiedä näin tapahtuneen omissa ympyröissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole tehny noiden asioiden eteen itse yhtään mitään.
Ja taas.. luulin että se "ykstyiskoulu" paljastaisi että piikki oli osoitettu sille elitistinä itseään pitävälle, ei muille.
Ainoa joka täällä pitää itseään elitistisenä, olet kyllä sinä itse.
Nyt väännän rautalangasta: en ole se joka sanoo käyneensä yksityiskoulun. Hän on mielestäni elitistinen. "ihan vaan käymällä ykstyiskoulun", huom. ei yksityis- vaan ykstyiskoulun kuten hän itse kirjoitti oli tarkoitettu ironiaksi tätä ykstyiskouluilijaa kohtaan, samoin kritiikki sydämen sivistyksen puutteesta.
Ilmeisesti meni kaikilta ohi.
En enää jankuta ja jatka selittelyä kun ei tunnu toimivan ja jos se tekee minusta mielestäsi itseäni elitistinä pitävän niin sitten tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laittanut ylläolevaa kommenttia. Täällä on vaikea keskustella, kun kuka tahansa voi heitellä mitä tahansa toisena esiintyen.
Olen siis tietoinen, että lapsia on hakattu kurituksen nimissä 80-luvulla ja varmasti vieläkin.
Toin vain esiin, että yleinen käyttätymismalli se ei ollut kaikkialla. Eli en juuri tiedä näin tapahtuneen omissa ympyröissäni.
Aina ei esiinnytä toisena vaan ei tule mieleen että kommenttia luullaan tietyn ihmisen kirjoittamaksi, johan se tuli tässäkin ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alunperinkään halusit tuoda esiin omat piirisi ja ympyräsi?
Mitä ne tarkalleen ottaen olivat, voitko kertoa mitä yksityiskoulua kävit?
Minä olen akateemisen kulttuurikodin kasvatti, kävin tavallisen peruskoulun ja todellakin olin tietoinen että joitakin lapsia kohdeltiin väkivaltaisesti vaikka oma perheeni seurusteli vain omankaltaisensa kanssa, emme kuitenkaan eläneet tynnyrissä.
Täällä ei kukaan tietoisesti esiinny toisena ja munkin elitisti -kommentti oli tuolle erityistapaukselle, joka on saanu käydä oikein yksityiskoulun.
Hmm... ehkä hieman nyt ollaan eksyksissä alkuperäisestä aiheesta...
Tässä se taas tuli todistettua, että edes yksityiskoulu ei kerro älykkyydestä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1950-luvulla elettiin 1950-likua ja nyt eletään 2010-lukua.
Ajat muuttuvat ;)
Ajat muuttuvat ja ihmiset sen mukana. Muuten tämä on jopa parempi kun uudet kirjat. Paljon opettavaisempi ja arkisempi. Mikäänhän ei tietty estä fiksaamasta näitä tähän päivään.
A.p
Oikeastaan ajat muuttuvat mutta ihmiset eivät muutu likikään noin nopeasti. Nyt on jo nähtävissä että osaa kakaroista ei kasvateta käytännössä ollenkaan kotona ja koulussa opettajilla ei ole mitään keinoja saada kasvattamatonta kakaraa kuriin. SItten kutsutaan poliisia ja leikitään että näinhän systeemin pitääkin toimia.
Vierailija kirjoitti:
Hakkaaminen ei nyt ehkä kuitenkaan ole oikea termi lain aikoinaan sallineesta kurittamisesta. Minusta hakkaaminen on mielivaltaista lapsen hakkaamista ja kurittaminen on ollut kasvatuksellista hallittua lasta vahingoittamatonta kurittamista.
Ei laki rajannut lasten kurittamista mitenkään. Varmaankaan ihan tappaa ei saanut, mutta muuten sai kurittaa täysin vapaasti. Äitini sisaruksineen sai 60-luvulla todella pahoja selkäsaunoja isältään. Isä oli ammatiltaan poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko eväinä aina niitä raikkaita voileipiä?
80-luvulla ei tunnettu raikkaita voileipiä. Ihan on 2010-luvun käsite tämä.
Mutta saahan sitä vittuilla. On aina täällä niin vaikea paikka, jos joku kertoo olevansa jostain muualta kuin alkoholistiperheestä Kontulasta.
Johan nyt!
Sinä oletat että jos ei ole käynyt yksityiskoulua niin on Kontulan alkoholistiperheestä lähtöisin mikäli tuntee/tietää perheitä joissa harratstettiin ruumiillista kuritusta?
Tiedoksesi muuten, sitä on käytetty ihan kaikissa piireissä ja yhteikuntaluokissa, samoin alkoholismia rinnakkaisilmiöineen esiintyy ihan kaikkialla. Korkeakoulun käyminen ja hyvän sosioekonomisen aseman omaaminen ei automaattisesti varjele siltä ja toisinpäin, ihminen voi olla kouluja käymätön/vähävarainen/jopa työtön!!! ja silti fiksu, tervepäinen, sivistynyt, hyväkäytöksinen, väkivallaton, raitis, kohtuukäyttäjä jne.
Ikävää että jouduit elämään niin rajoitetuissa ympyröissä että jäit paljosta opista ja kokemuksesta paitsi.
Ei se mitään yksityiskoulua ole käynyt, kunhan puhuu.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen:
ajat muuttuvat ja hyvä niin, esim 60-tai70-luvun Pyhäkoulu(!!!)kirjassa oli kuva jossa oli valkoihoisia lapsia ja yksi mustaihoinen ja kysymys "Kuka ei kuulu joukkoon?"
Aivan kauheata olisi nykyään, silloin ei (kai ja toivottavasti) ollut kyse syrjinnästä ja rasisimista vaan lapsellisesta ajattelutavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelin Disneyn Lumikkia, kun katsoin sitä ensi kerran lapseni kanssa (en itse lapsena nähnyt sitä). Tapetaan se, tuolla se menee, tapetaan tapetaan... kääpiöt ajavat pahan äitipuolen kuolemaan. Kyllä oli monttu auki niin minulla kuin piltillä. Olin jotenkin kuvitellut, että Disneyn leffat ovat superpehmitettyjä.
Et ilmeisesti ole nähnyt niitä Aku Ankka -natsipropagandaelokuvia...
Kas tässä, herttaisia disneyn piirrettyjä:
Höpö höpö, ihan ilmiselvää,nuorille asevelvollisille ja pian Eurooppaan lähetettäville jenkkisotapojille Yhdysvaltain kaikissa varuskunnissa esitettäksi tarkoitettua tarkoitettua taistelumielen nostatusta ja propagandaa,jossa natseja pistettiin ihan mennen tullen 6-0 alta lipan. Eihän noita nyt ollut lapsille edes tehtykään.
Mitä Lumikkiin tulee,niin tänä iltana esitetään taas se Lumikki,millainen se varmaan alunperin on ollut.
Siis tuontyylinen varmaan.Grimmin sadut eivät ole mitään Disney-lällätystä.Ne ovat julmia mutta upeita aikuisten satuja.
Minä' kyllä lapsena opin tuosta Lumikista sen keskimuodon.Eli Lumikin paha äitipuoli suistui alas kalliolta kun salama iski.En traumatisoitunut ollenkaan,enkä siitä että metsästäjä tappoi suden Punahilkassa.Ja huo.Olen eläinten ystävä.Mielestäni sudet kuuluvat suomen korpiin,niillä pitää olla o,at elinpaikkansa.
Sadun tarkoitus nyt oli ihan muu,ja sen syntyissä ajat olivat toiset,sutta pidettiin pahan vertauskuvana.
Pieni Merenneitokin on muutettu Andersenin sadusta,miksi?Ei se alkuperäisen sadun loppu nyt niin kamala ollut.Merenneito ei saanut prinssiään,no kamalaa oli se että olisi voinut puukottaa prinssin kuoliaaksi ja muuttua merenneidoksi takaisin.Ymmärrän nyt ettei nykypäivä voi sitä hyväksyä(nyyh nyyh).Merenneito nousi kuitenkin "Ilman tyttärien "luokse.Sieltä he sitten hyviä tekoja tehden saivat kuolemattoman sielun.
Ois voinut jättää sen puukkokohtauksen pois mutta lopettaa muuten tuohon Andersenin versioon.Sitten olisi voinut tehdä uudet sadut muista merenneidoista tai prinssin elämästä.
Mutta kun kaiken on oltava "hyssyn hyssyn".Miksiköhän minusta tuli ihan täyden järjen kansalainen,vaikka minulle luettiin sadut ja itse luin niinkuin ne oli.
Vierailija kirjoitti:
No entäs Disneyn Bambi-leffa?
Bambin äiti ammutaan (ruoaksi) ja pikku-Bambi suree siinä vertavuotavan raadon vierellä.
Traumatisoinut lapsia vuodesta 1942.
No ei kyllä oo mitään veristä raatoa siinä. Kuuluu laukaus ja sen jälkeen ei äitiä enää näytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs Disneyn Bambi-leffa?
Bambin äiti ammutaan (ruoaksi) ja pikku-Bambi suree siinä vertavuotavan raadon vierellä.
Traumatisoinut lapsia vuodesta 1942.
No ei kyllä oo mitään veristä raatoa siinä. Kuuluu laukaus ja sen jälkeen ei äitiä enää näytetä.
Miten nyt minkin ottaa: Vihervaaran Annasta on tullut uusi sovitus. Tätä uutta sovitusta kauhistellaan, kun siinä näytetään mm. että lapsia piiskataan, kuten oikeasti 1900-l alussa tehtiin; liian realistista. Liian raakaa ajankuvaa.
Amerikkalaiset ainakin näyttää keskustelujen mukaan itkevän "alkuperäisen" perään (eli 1900-l puolivälin eri televisiointeihin), joka on vaaleanpunaisen harson läpi orpolapsen elämästä onnelaan.
Kun nyt kuuntelen sua, niin koen olevani paljon sydämen sivistyneempi ja hienompi ihminen kun sinä. En kirjoittanut tuota leipä -kommenttia.