Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista tahtia voin lisätä kiinteitä 1/2-vuotiaana aloittavalle?

28.03.2006 |

Meidän tänään puolivuotias poikamme aloitti sunnuntaina kiinteät, eli kahtena päivänä saanut pari lusikallista porkkanasosetta. Missä tahdissa voin alkaa antaa uusia makuja? Olen ymmärtänyt, että puolivuotiaana kiinteät aloittavan pitäisi edetä aika nopeasti, että saataisiin liha pian kuvioihin mukaan?

Riittääkö pari päivää porkkanan maistelua ja voinko antaa tänään porkkanan lisäksi esim. maissia vai onko kokeiltava yhtä ruoka-ainetta pidempään? Mitään oireita tuosta porkkanasta ei ole tullut ainakaan vielä, miten nopeasti allergiaoireet ilmenevät? Luulisi, että ainakin rajut allergiat oireilisivat heti...?

Milloin voin antaa kiinteitä kaksi kertaa päivässä, ja milloin lisään aamu/iltapuuron? Tuntuu, että olen aivan avuton, vaikka toinen lapsi onkin kyseessä. Ensimmäinen on jo 4-vuotias ja tuntuu, että olen unohtanut kokonaan, missä tahdissa hänelle aloitin kiinteät. Esikoisella allergiaoireita tuli kananmunasta, mutta meni ohi vuoden ikään mennessä.

Auttakaa avutonta äitiä! Jotenkin tämä täysimetyksen päättyminen tuottaa stressiä, mutta onneksi maitoa riittää yhä, sehän on pääasiallinen ruoka vielä pitkän aikaa, vaikkakin yösyötöistä olisi kiva päästä eroon.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytölleni. En edes asu Suomessa, olen huomannut, että ohjeet vaihtelevat jonkin verran, joten olen ajatellut tehdä ihan maalaisjärjellä... Itse aloitin riisijauhopuurolla, kuten täällä on tapana. Meidän tytöllä ainakin puurot valuu pitkin kaulaa ja niskaa, vaikka vaikuttaakin olevan innoissaan asiasta, mutta ei selvästikään ole hoksannut, mitä suuhun tungettavalle tavaralle olisi tehtävä:) Näin ollen olen ajatellut, että en pidä kauheeta kiirettä seuraavan ruokalajin esittelyssä, odotan että oppii vähän syömään. Jostain olen lukenut, että uus ruokalaji 4-5 pv:n päästä, mutta itse ajattelin odottaa vielä pitempäänkin, niin että osaa vähän syödä. Olen itse ajatellut imettää pitkään, joten mulla ei oo kiirettä uusien ruokien esittelyssä, vähän tietty siitäkin riippuu miten itse olet ajatellut imetyksen kanssa tehdä (jos imetät). Suomessa maissia kuulostetaan pitävän vähän allergisoivana, täällä (USA) kyllä listataan yhdeksi eniten vauvoille allergiaa aiheuttavaksi ruuaksi, eikä suositella aloitteluruuaksi. Makoisia ruokailuhetkiä!

Vierailija
2/7 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteitten kanssa. Aloitettiin tosin jo reilu kuukausi sitten pojan ollesa vajaa 5kk. Liha tulee kuvioihin vasta vuoden ikäisenä. ahdessa viikossa olen antanut keskimäärin neljää uutta makua. Tällä hetkellä syödään maissia, bataattia, porkkanaa, päärynää, omenaa, luumua, banaania ja kauraa sekä riisiä.

t. mujerita+poika 6.5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaanko lihan otatte ruokavalioon vasta vauvan ollessa yksi vuotias?! onko se joku uusi suositus, en minä ainakaan ole kuullut että vasta niin " myöhään" .. Itse annoin eka kertaa possua nyt pojalle, joka viikkoa vajaa 7kk.

Kuulisin mielellään lisää kommenttejanne liharuoan suhteen! :)

Vierailija
4/7 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nyt 7 kk.

Kiinteiden maistelut aloitimme neljän kuukauden ikäisenä. Yhtä makua/ruokaa maistelimme noin viikon. Sitten jotain muuta. Myös lihaa on mennyt jo jonkin aikaa. Olen toiminut " noin" Pilttipurkkien ikäsuositusten mukaan. Tällä hetkellä ruokavalio on monipuolinen - ja runsas:). Myös maitoa olen yritän antaa ja tarjota. Useammin voisin esim. keittää itse riisipuuron hänelle. Tosiaan, maalaisjärjellä pärjää oikein hyvin. Viis aina niistä suurista neuvoista ja suosituksista.

Vierailija
5/7 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitettiin kiinteät pojan ollessa 7kk, yritettiin 6kk iässä, mutta poika vaan huusi ja raivosi lautasen/purkin nähdessään, niin otettiin aikalisä. Ei se kamalasti tilanetta muuttanut, poika ei saanut enää raivareita, mutta ei avannut suutansa.

Koska kiinteiden syöminen oli niin hankalaa, niin edettiin hitaasti. Aluksi vihanneksia ja hedelmiä maku/viikko tahtia, muutaman maun jälkeen aloin antamaan uuden hedelmän/vihanneksen kolmen päivän välein. 8kk iässä puurot, niitäkin uusi vilja/viikko tahdilla ja 9kk iässä liha. Sitäkin liha/viikko. 10kk iässä ruvettiin syömään hapanmaito tuotteita ja nyt poika syö kaikkea paitsi maidon saa rinnasta. Näin meillä

Kannattaa varmaan katsoa miten lapsi reagoi kiinteisiin, ja sen mukaan antaa uusia makuja.

Tässä oli samalla vastaus jonkun kysymään liha-asiaan, eli 9kk iässä alettiin antamaan lihaa

T:Mareila+poika 10kk

Vierailija
6/7 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteitä aloin antamaan melkein 8kk iässä kaksi kertaa päivässä. Hyvin voit antaa uutta makua parin kolmen päivän maistelun jälkeen jos soseet maistuvat. 4kk ja 6kk iässä kiinteät aloittaneilla on jonkin verran eroa siinä miten nopeasti edetään uusien makujen kanssa.

Vierailija
7/7 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin minä kuvittelin, että on mahdoton kiire saada liha ja viljat kuvioihin, kun aloittaa kiinteät " vasta" puolivuotiaana (sehän on nykysuositus, mutta tuntuu siltä, että aika moni aloittaa jo paljon aikaisemmin). Meillä isoveljellä on hirveä kiire maistattaa kaikkea mahdollista pikkuveljelle :) Eilen annoin sitten porkkanan lisäksi pari maissinaksua ja nehän vasta herkkua olivatkin! Ajattelin ensin, että voiko edes antaa, ettei toinen tukehdu niihin, mutta eka pienen palan jälkeen nousi kamala huuto ja mekastus, että lisää pitää saada!

Miten muita sormiruokia uskaltaa antaa, esim porkkanaa tai omenaa, kun jotenkin pelottaa, että niistä irtoaa isoja paloja ja jää kurkkuun kiinni? Yksi pieni hammas pojallamme vasta on alhaalla, eli ei sillä vielä paljon purra... Taidan noudattaa tyyliä n.2 uutta makua viikossa, jos ei mitään oireita tule. Toisessa ketjussa kiinteistä joku sanoi lisänneensä kahteen ateriaan päivässä jo heti viikon jälkeen??? Saamissani vastauksissa ei nyt oikein tullut paljoa kommenttia tuohon aterioiden lisäämistahtiin? Viikon päästä meillä on neuvola, joten sieltä tietysti voin kysellä neuvoja tuohon asiaan.

On tuo kiinteitten syöminen jotenkin paljon vaivalloisempaa kuin täysimetys, en ymmärrä mikä kiire ihmisillä on aloittaa kiinteitten antaminen jopa 3 kuukautisille. Meidän poitsu aukoo suuta suht ok, mutta heiluu kuin heinämies syöttötuolissa ja sosetta on joka paikassa, pitkin naamaa ja vaatteita ja ympäristöakin. Esikoisen kanssa syöminen oli paljon siistimpää tai sitten aika kultaa muistot. Eiköhän se siitä, pitäisikö muuten antaa heti vauvan itse koskea ruokaan eli upottaa sormensa soseeseen? Ainakin vielä olen pitänyt lautasta kauempana, jotta poika ei pääse siihen käsiksi.

Jotenkin tuntuu haikealta, että meidän pikkuvauvamme on jo noin iso, istua töröttää syöttötuolissa ja syö muutakin kuin rintamaitoa. Aika tuntuu kuluvan toisen lapsen kanssa aivan liian nopeasti.