Mua häiritsee yliopisto-opiskelijoiden kädettömyys
Olen huomannut hyy:lla opiskellessa, että monella kirjaviisaalla ei oikeasti ole mitään käytännön taitoja. Saunan sytyttäminen tai auton renkaan vaihtaminen jäisi monelta humanistilta tekemättä tekemättä.
En osaa arvostaa tämänkaltaisia uusavuttomia ihmisiä ollenkaan, sillä he ovat yksinkertaisesti tyhmiä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Quuhyty2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien pitäisi osata kaikki?
Siksi, koska sellaiset ihmiset ovat kunnioitettavia, jotka eivät heti tarvitse apua kaikkiin triviaalehin pikkujuttuihin. Olen aina arvostanut kädentaitoja ja ihmisiä joilla on laaja tietämys ja osaaminen monista asioista.
Mikään ei ole puuduttavampaa kuin jonkin alan spesialisti, joka tietää neulankärjen kokoisesta erityisalastaan kaiken, eikä sitten juuri mitään muuta. Sellainen on käytännössä tyhmä, mistään mitään tietämätön autisti.
Avuttomat ja osaamattomat ihmiset ovat rasittavia pikkulapsia.Maailma ei kehity, jos kaikki keskittyvät pelkkiin arkijuttuihin. Jos on merkityksellisempää tekemistä sekä varaa palkata ihmisiä, miksi tuhlata omaa aikaa?
Kuka tahansa oppii vaihtamaan autonrenkaat, mutta kuka tahansa ei opi kehittämään syöpähoitoja tms.
Mutta hemmetin tylsää sellaisen ihmisen kanssa on keskustella, kun kaikki muu elämässä on sumun peitossa paitsi se kliininen syöpätutkimus.
Minuun on aina vedonnut tuhat kertaa syvemmin sellainen Jack of all trades-tyyppinen ihminen, joka osaa ja tietää vähän kaikenlaista, eikä mene heti peukku suuhun akateemisen maailman ulkopuolella.
Uusavuttomuus valitettavasti ei ole katoavaa kansanperinnettä, vaan kasvaa ja rehottaa kuin rikkaruohot yhteiskunnassamme.Sinua kiinnostaa vain oma elinpiirisi, syöpätutkijaa kiinnostaa universaalimmat asiat.
Big deal, ihmisillä on erilaiset arvot. Tuskin kohtaatte toisianne muutenkaan.
Eivätköhän tutkijan kehittämät hoidot kelpaa sinullekin, jos satut sairastumaan. Itse asiassa hyödyt jo nyt päivittäin siitä, että joku muu on uhrannut koko elämänsä pienelle erityisalalle.
Hassua mutta itse omissa töissäni kohtaan myös syöpätutkijoita ja kaikenlaisia muita huippuasiantuntijoita, ja kaikkien heidän kanssaan minun on kyettävä keskustelemaan asiaa ja heidän alaansa tuntevasti.
Ihan varmasti juu.
Ei ole pakko uskoa, mutta töissäni koulutan tutkijoita ja suuryritysten keski- sekä ylintä johtoa.
Usein olen suurien salaisuuksien äärellä ja kaikki materiaalimme tuhotaan heti tapaamisen lopussa.
Muutenkin joudun toimimaan salassapitosopimusten rajoittamana ja varsinkin pankit laittavat sellaisen heti eteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on teoreettisesti suuntautunut, miksi pitäisi kulkea ympäriinsä sytyttelemässä saunoja?
Tai miksi se sauna pitäisi osata sytyttää, jossei sellaiseen tilanteeseen ole koskaan joutunut? Toki ihan maalaisjärki sanoo monelle, mitä tehdä, mutta aina ei silti vaan onnistu. Ei kaikkien perheellä ole kesämökkiä tai jotain muuta saunaa, jossa on puukiuas. Jos lähtee kavereiden mökille, tarviiko sinne ensimmäisenä puskea saunaa lämmittämään, jos joku muu asiaa vuosia hoitanut voi sen tehdä? Varmasti sieltä löytyy jotain muutakin hommaa, jolla voi tuon puutteen sitten korvata. Eri asia on tietysti kädettömäksi heittäytyminen ja täydellinen haluttomuus oppia mitään silloin kun sitä pyydetään tai vaaditaan. Tärkeämpää on mielestäni se asenne, että vaikka en osaa, niin varmasti tarvittaessa opin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni saunojen polttelu on Otaniemen teekkarien opetusohjelmassa.
Ja jos yliopisto-opiskelijat vaihtaisivat autonrenkaita, niin mitä ihmettä me tekisimme isolla joukolla työttömiä ammattikoulusta valmistuneita autoasentajia?
Joo just näin
Mistä lähtien renkaanvaihto on ollut autonasentajan koulutuksen vaativaa hommaa? Ihan normihomma joka pitäisi onnistua tien päällä jokaiselta.
Miksi? Ainakaan minun autossani ei vaihdeta rengasta matkalla. Jos rengas rikkoutuu, se korjataan tilapäisesti paikkausaserosolilla.
Ja jos humanistit olisi töissä rengasliikkeissä, niin mihin me ne asentajat laitamme?
Tämä aihe ei liity oikeastaan mitenkään tähän. Renkaavaihto on hommaa, jonka pitäisi teoriassa onnistua kaikilta, vaikka nykyään monessa autossa paikkapullo onkin.
Itse en ikinä ostaisi autoa missä on paikkapullo, koska se on saatanana tyhmä ratkaisu. Paikkapullo ei auta jos rengas oikeasti räjähtää monttuvaurioon hornankuusessa. Mikäli saat sillä pienen pienen reiän paikattua, saat ajaa ensitöiksesi kuitenkin rengasliikkeeseen paikkauttamaan renkaan, jonka lisäksi on vielä se riski, että rengasta ei saada tasapainotettua, koska mällit ovat kovettuneet siihen siten, ettei tasapainotus onnistu. Vaikka kaikki menisikin nappiin, saat mennä ostamaan uuden paikkapullon noin satasella, eikä niissä muutenkaan ole periaatteessa käyttöaikaa kuin muutama vuosi, kunnes pullo pitäisi vaihtaa. Vararenkaan kanssa ei mitään huolta em. asioista.
Idiootti ostaa auton, missä on paikkapullo.
Eli sinä ajelet niin, että tavaratilassa on 4 vararengasta siltä varalta, että ajat hornakuusessa monttuun? Mahtaako sinulla olla mitään käsitystä siitä, millainen on nykyautossa vararenkaalle varattu tila? Tai edes siitä, että vararengas ei ole nykyautoissa normivaruste juuri siksi, että harva meistä ajaa monttuihin kuten amiksilla on ilokseen tapana tehdä.
Hohhhoijjaa.
Neljän renkaan samanaikanen räjähtäminen lienee mahdollista lähinnä piikkimattoon ajaessa. En pidä neljää vararengasta kontissa, enkä myöskään neljää paikkapulloa. Vararenkaalle varattu tila on monessa autossa aivan samanlainen monttu kuin se on ollut aina ennenkin. Osassa siellä on varapyörä, osassa ei ole, ja osaan sen voi ostaa sinne rahalla.
Suurin syy miksi varapyörä on poistettu on se, että sen pois jättämiselllä voidaan vähentää ehkä yksi gramma Co2-päästöjä, mikä laskee puolestaan auton hintaa monessa maassa.
Mä en ymmärrä, että miten monttuun ajamiset, vararenkaat ja amistelut liittyvät toisiinsa mitenkään. Mielestäni autossa pitää olla varapyörä, ja tämän takia itse jätin uuden Auriksen kauppaan, koska siihen ei saa sitä edes rahalla.
Mutta jos meillä ei olisi näitä neulakärkispesialisteja, tieteen kehitys hidastuisi ja monta ihmiskunnalle tärkeää asiaa jäisi keksimättä. Ja toisaalta, jos jonain päivänä tarvitset vaikka aivokirurgin apua henkesi ja toimintakykysi säästämiseksi, sua tuskin kiinnostaa, osaako kyseinen kirurgi myös vaihtaa renkaat ja hakata halot. (Luultavasti toivot, ettei olisi hakannut kovin paljon halkoja juuri ennen leikkausta.)