Caprit, säkki-t-paita, jenkkihuivi ja saparot, pikkureppu ja urheilusandaalit
Keski-ikäisen pulskan naisen virallinen loma-asu. T-paidan pitää ulottua puolireiteen ja sen tulee mieluusti olla musta-valkoraitainen. Sandaalit beiget. Ja ne saparot. Koska ei nyt vaan jaksanu pestä tukkaa.
Pikkureppu, joka korostaa käyttäjänsä suurehkoa kokoa. Halpisaurinkolasit ja puolentoista litran vesipullo kädessä.
Ainoa varjopuoli tässä asukokonaisuudessa on, että vain pohkeen tatuoinnit näkyvät kunnolla.
Kommentit (55)
Lindexin ja hm:n vaatteet on suunniteltu oikeasti isoille naisille, eli pitkille lihaville. Ne vaatteet todellakin näyttää teltoilta keskimittaisen/lyhyehkön lihavan yllä. Sama juttu melkein minkä tahansa "isojen tyttöjen" malliston kanssa.
Ei pikkureppu, vaan vyölaukku. Ja siellä kodak-filmikamera.
Vierailija kirjoitti:
Lindexin ja hm:n vaatteet on suunniteltu oikeasti isoille naisille, eli pitkille lihaville. Ne vaatteet todellakin näyttää teltoilta keskimittaisen/lyhyehkön lihavan yllä. Sama juttu melkein minkä tahansa "isojen tyttöjen" malliston kanssa.
Niissä on obeesin kaavoitus. Sopivat ystävälleni kokoa 52 mutta eivät minulle 46. Istuvimmat löydöt ole tehnyt Vogliasta ja Raiskin + mallistosta (riittää koko 44).
Viime viikon lauantaina ainakin Helsingissä oli ns. vähän lämpimämpi päivä ja se näkyi ihan selvästi katukuvassa. Siis en edes tarkoituksella tarkkaillut vieraiden ihmisten pukeutumista, mutta ihan tahtomattaankin kiinnitin huomiota siihen esim. miten monet löllöt paksut reidet vilkkuivat mikroshortseista! Plus tuubitopeista tursuilevat makkarat tatuointeineen. Miksi jotkut haluaa oikein korostaa niitä huonoja puoliaan, kuten löllöjä alleja tai selluliittireisiä haaroväliin asti? Eli siihen nähden tuo ap:n mainitsema caprit ja t-paita ei ole edes niin paha kuin lyhyet shortsit ja tuubi/narutoppi, ovat ainakin peittävämpiä.
Minun 60+ ikäinen äiti on muuten tuota caprit, Marimekon olkalaukku (jota pidetään "parempana" laukkuna) ja lötkö räikeä Tokmannin t-paita (plus lippis!) pukeutujia. Olen koittanut sanoa hänelle, ettei tuo asu oikein imartele hänen vartaloaan (lyhyt, omenavertaloinen nainen, eli maha isohko mutta jalat hoikat). Olen yrittänyt ehdottaa hänelle, että ostaisi riittävän laadukkaasta materiaaleista tehtyjä hyvin istuvia a-linjaisia mekkoja, jotka veisivät huomion pois mahasta ja korostaisivat kapeita sääriä. Mutta ei, äidin mielestä hameita pidetään vain juhlissa. Tässä mielestäni tiivistyy suomalaisten tyylitajusta jotain aika olennaista.
Vierailija kirjoitti:
Pellavamekkoja löytyy vaikka minkä mallisia, netistä, ne on vilpoisia ja mukavia. Eikä korosta sääriä niinkuin caprit.
Mä en kestä! Siis se ratkaisu on taas olevinaan tuo "vilpoisa pellavamekko"! Ei korosta sääriä, ei. Korostaa sitä, että ihminen on yhtä pitkä kuin leveä, koska ihminen mukavasti vilpoisasti on päästä varpaisiin sitä samaa asua ja väriä, joka todennäköisesti on pastellinen tai beessinen hailakka, eli väri joka ei todellakaan imartele valmiiksi aika hailakan väristä suomalaista ihmistä. Mutta eipä ole paheksuttuja pitkää, kesäisen iloisen väristä yläosaa tai ryhdikkäitä pitkähköjä tumman farkun värisiä capreja, kun on se iiiihana vilpoisa muumimammapellavamekko, joka on jokaisen meidän lihavan virallinen kesäasu, koska joku palstalla vuosia on asiasta jo jankannut.
Taidan vaihtaa pellavaverhotkin pois, kun alkoi tämä pellavatuputus niin yököttää...
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvä asu. Sehän on lähtökohta, että keski-iässä ei enää pysty valitsemaan painoaan täysin itse (esim. itselleni ortopedi antoi liikuntakiellon 3 vuotta sitten, jonka jälkeen lihoin nopeasti 15 kiloa), ja se yhdessä iän merkkien kanssa ärr-sytt-tää nuoria naisia.
Puhuiko lääkäri mitään syömisestä?! Viimeistään 10 uuden kilon kohdalla olis pitänyt tajuta itsekin rajoittaa kalorimääriä.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikon lauantaina ainakin Helsingissä oli ns. vähän lämpimämpi päivä ja se näkyi ihan selvästi katukuvassa. Siis en edes tarkoituksella tarkkaillut vieraiden ihmisten pukeutumista, mutta ihan tahtomattaankin kiinnitin huomiota siihen esim. miten monet löllöt paksut reidet vilkkuivat mikroshortseista! Plus tuubitopeista tursuilevat makkarat tatuointeineen. Miksi jotkut haluaa oikein korostaa niitä huonoja puoliaan, kuten löllöjä alleja tai selluliittireisiä haaroväliin asti? Eli siihen nähden tuo ap:n mainitsema caprit ja t-paita ei ole edes niin paha kuin lyhyet shortsit ja tuubi/narutoppi, ovat ainakin peittävämpiä.
Minun 60+ ikäinen äiti on muuten tuota caprit, Marimekon olkalaukku (jota pidetään "parempana" laukkuna) ja lötkö räikeä Tokmannin t-paita (plus lippis!) pukeutujia. Olen koittanut sanoa hänelle, ettei tuo asu oikein imartele hänen vartaloaan (lyhyt, omenavertaloinen nainen, eli maha isohko mutta jalat hoikat). Olen yrittänyt ehdottaa hänelle, että ostaisi riittävän laadukkaasta materiaaleista tehtyjä hyvin istuvia a-linjaisia mekkoja, jotka veisivät huomion pois mahasta ja korostaisivat kapeita sääriä. Mutta ei, äidin mielestä hameita pidetään vain juhlissa. Tässä mielestäni tiivistyy suomalaisten tyylitajusta jotain aika olennaista.
A-linjainen mekko ja omenavartalo! Haluatko että äitisi näyttää raskaana olevalta tuossa iässä? Eiköhän se riitä, että lippis jää pois ja äitisi on ihan sievä, sillä eikö ne kapeat jalat juuri sovi niihin capreihin hyvin?
Mekko on aina kätevä ja naisellinen vaate kesällä, eikä sen tarvitse olla pellavaa. Suomalaisnaiset voisivat käyttää mekkoja paljon enemmän kuin mitä käyttävät, ei mekko ole pelkästään juhlavaate.
Vierailija kirjoitti:
Marimekon olkalaukku (jota pidetään "parempana" laukkuna)
Hmm, mistä ihmeestä tuo johtuu, osaatko sanoa? Olisko kuule ihan siitä, että se maksaa 150 euroa! Mitä laukun pitää maksaa, että sitä kehtaa ylpeänä käyttää, 1500 vissiin sitten? Ehkä sun pitäisi ostaa äidillesi seuraavaksi äitienpäivälahjaksi joku laukku, joka ei ole niin nolo, kuin tuo äitiparan nyt tyhmyyksisssään käyttämä "parempi" laukku.
Mun mielestä tämä ihmisten itsetyytyväisyys menee aivan liian pitkälle, kun kenenkään vaatteet, kengät, laukut yms. ei ole enää sopivia, vaan niitä pitää dissata hulluna pitkin palstoja. Joo, on ikävää, jos joku vaikka käyttää aivan rikki puhki kuluneita kamppeita tai aivan liian vähiä vaatteita, mutta ihmiset, armoa nyt, ehkä jopa tällä resupekalla tai paljastelijapullerolla on pukeutumiseensa joku syy eikä se välttämättä haukkumalla parane. Monella on varmasti ilmankin todella huono itsetunto, ehkä teillä ruotijoilla itsellännekin on?
Mekossa on ongelma, kun alat näyttää neliöltä. Caprit sentään tuovat esille jotain, mikä rikkoo neliön.
Kuulostaa oikein hyvältä. Just sopiva, rento loma outfit. :) Ittellä tosin on mieluummin useampi pienempi vesipullo, paita on jotain muuta kuosia ja tukka on nutturalla kun se on saparoita helpompi, Aurinkolasit on vahvuuksilla eli ei halpikset. Mikä tässä nyt on se juttu mikä aapeetä hiertää?
Harteikkaana ja lihaksikkaana (ja toki ylipainoisena) en voi kuvitella kamalampaa vaatetta itselleni kuin mekko! Se se vasta hirveä muumimammakaapu on. Joillekin sopii, mutta ei missään nimessä kaikille. Kuten ei hamekaan: polvipituinen paljastaa rumat suonikohjut ja pitkä tukevoittaa lihavaa entisestään. Minimittaa en harkitse edes kotipihaan.
Ja mitä tulee ketjumyymälöiden XL-valikoimiin, niin suppeaa on. Paidat on yleensä yhtä leveitä kuin pitkiäkin, värit tummia ja mallit outoja. Harvoin tekee hyviä löytöjä. Joten käytän siistejä caprejani, erilaisia paitoja ja jalkakipuisena myös mukavia kenkiä, vaikka mekottajakansa kuinka yskisi.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Aika pahantahtoinen aloitus. Minuakin kiinnostaisi kuulla, miten ap haluaa ylipainoisten keski-ikäisten naisten pukeutuvan?
Kittanat vaatteet nyt vasta roiseilta näyttätkin. Ja kuumalla ei nyt ihan viitsisi pitää pitkiä housuja, mutta haluaisi säästää kanssaihmiset reisiselluliitin katselusta tai vaihtoehtoisesti löysänä roikkuvat ryppyisen ihon (viisikymppisenä iho ei enää ole kimmoisaa ja laihankin kintut aika kaamean näköiset)
Mutta hei, mitäpä jos ap ruotisit vähän omaa ulkonäköäsi? Jos nyt yhtään kykenet itsekritiikkiin, mitä tosin hyvin vahvasti epäilen.
Sellaista tyyliä ei nimittäin ole vielä keksittykään, josta ei saisi vittumaista kuvausta aikaan. Et ole keksinyt sinäkään.
N50
Tosikkooo...
Olin muutama vuosi sitten erään läheisen sukulaiseni kanssa lomamatkalla. Hän on hyvin luonnonkaunis nainen ja on tottunut saamaan miesten ihailua osakseen. 35 ja 40 ikävuoden välillä hänen tyylinsä kuitenkin alkoi muuttua juuri mainittuun turistimammalookiin. Hän ei jotenkin näyttänyt tajunneen asiaa itse ollenkaan vaan yritti matkallamme flirttailla miestarjoilijoiden kanssa entiseen malliin. Koin myötähäpeää, koska hän ei varmastikaan ollut mitenkään puoleensavetävä näky raitatunikassaan urheilusandaaleissaan, capri/bermudahousuissaan ja huivi päässä, ja miehet vaikuttivat vaivautuneilta. Kyseessä oli vielä maa, jossa paikalliset naiset tunnetusti pukeutuvat tyylikkäästi iästä riippumatta.
Kannattaa kuitenkin kokeilla erilaisia lyhyitä jakkuja ja jopa boleroita, vaikka olisikin iso takapuoli. Ne saattavat nimittäin korodtaa vyötäröä, ja jos sulta vaan löytyy sellainen (kuten isotakapuolisilta usein löytyy) sen ediin tuominen keventäisi kokonaisuutta ja parantaisi takapuoltakin. Lantiolle roikkuva neuletakki voi isolla ihmisellä tehdä kokonaisvaikutelmasta aika - no, roikkuvan.