Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika väkisin lukioon

Vierailija
27.05.2017 |

Poikamme pääsee nyt yhdeksänneltä luokalta ja olisi itse halunnut mennä ammattikouluun opiskelemaan kokiksi, kun tykkää ruuanlaitosta. Minulle tämä oli ihan ok. mutta miehelleni, eli pojan isälle tämä ei tullut kuuloonkaan. Huusi pojalle kurkku suorana, että tästä taloudesta ei amikseen mennä, ja haukkui ammattikoulun osaamattomien ihmisten vammaisopistoksi tms. Uhkasi poikaa, että jos on ammattikouluun menossa, niin kaikki viikkorahat ja muu tuki kotoa loppuu siihen paikkaan. Nyt haki sitten isänsä mahtikäskyllä lukioon. Keskiarvo hänellä kyllä riittää, mutta hieman kyllä surettaa pojan puolesta kun joutuu tuolla tavalla nujerretuksi isänsä taholta. Olen miehen kanssa tästä asiasta puhunut, mutta hänen kantansa tuntuu olevan täysin ehdoton. Olemme mieheni kanssa molemmat lukion käyneitä ja mies lisäksi valmistunut yliopistosta (KTM). Itse olisin antanut pojan mennä amikseen tästäkin huolimatta. Millaisia ajatuksia tämä teissä herättää, ja miten olisitte itse suhtautuneet asiaan?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä tyranni! Mikä sitä oikein vaivaa?

Käy sääliksi poikaa, ei kai tuo isä voi muutenkaan erityisen mukava henkilö olla.

Vierailija
2/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni kävi aikuisena ammattikoulun catering-linjan ja hän jaksoi päivitellä, millaisia laiskoja kakaroita "luokkatoverinsa" olivat ja miten kehnosti opetus oli järjestetty. Ole vain tyytyväinen, että poikasi säästyy siltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
4/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se lukio miestä pahenna. Olisin huolissani ammattiryhmien dissaamisesta. Sinä äitinä varmasti voisit hänen elämää rahoittaa ilman herran lupaa? Äitinä voinet tämän hänelle myös kertoa.

Jos lukio ei suju niin voihan aloittaa amiksen vuoden päästä.

Miehesi kuulostaa lähinnä elämänkoululaiselta. Usein asioista keskustellaan. Jos hän on lahjakas niin miksei kaksoistitkintoa?

Vierailija
5/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella surullista. Mutta tuollaista se joillakin on, että oma "kunnianhimo" menee yksilönvapauden edelle ja pahimmassa tapauksessa tuhoaa nuoren tulevaisuuden. Eräät eivät ymmärrä, että lapsella on oma tulevaisuus.

Ehdottakaa miehelle, että poika menisi ammattilukioon ja suorittaisi kaksoistutkinnon. Tai itse asiassa kolmoistutkinnon, kun ammattilukiossa on  koko lukion oppimäärä. Ehkä se riittäisi hänelle.

Taisi olla muuten juuri kokki- tai leipurilinjan ylioppilas, joka kirjoitti 7 ällää muutama vuosi sittten. Että se niistä osaamattomista amiksista - montakos ällää miehesi ylioppilastodistuksessa on?

Vierailija
6/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika, ansaitsette molemmat parempaa!

Vierailija
7/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ihan oikea ratkaisu pojan isältä, kunhan poika nyt vaan käy sitä lukiota kunnolla eikä ala "kapinoimaan" ja vedä puolilla valoilla.

Ei tuonikäiset todellakaan aina tiedä mitä oikeasti haluavat tai osaa ajatella noita valintojaan yhtään huomispäivää tai ensi vuotta pidemmälle. Jos pojalla on vaikka lukuaineet vahvoja peruskoulussa eikä ole niin käsillä tekijä -tyyppi, lukio on paikka johon hän sopii.

Se, että tuonikäinen "tykkää jostain", ei todellakaan tarkoita että oikeasti tietäisi mitä työelämä kyseisen asian tiimoilta on, ja haluaako sitä tehdä yhtään pidempään. Kokin ammatti on kuitenkin aika fyysistä ja palkkauskaan ei mikään paras ole. Ja mielenkiinnon kohteet vaihtelee tuon ikäisillä vähän väliä.

Vierailija
8/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kauppatieteenmaisterille kova pala nieltäväksi, jos omasta pojasta tuleekin joku koulun keittäjä tai sandwich-artist loppuelämäkseen. Tavallaan ymmärrän miehesi kannan, vaikkakin hieman turhan ehdottomalta hän vaikuttaa.

Vierailija
9/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet vissiin sitten miehen vallan alla, kun et voinut uhmata miestäsi tai luvata pojalle että tuet amiksessa opiskelua miehestä huolimatta. Olette molemmat inhottavia.

Vierailija
10/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olet vissiin sitten miehen vallan alla, kun et voinut uhmata miestäsi tai luvata pojalle että tuet amiksessa opiskelua miehestä huolimatta. Olette molemmat inhottavia.

En ole varsinaisesti tossun alla, mutta en toisaalta haluaisi asettua ehdoin tahdoin poikkiteloin mieheni kanssa siitä huolimatta. Olen pojalle sanonutkin, että tuen häntä kaikissa tapauksissa, mitä ikinä hän valitseekin, mutta valitettavasti fakta on se, että en rahallisesti pysty tarjoamaan samanlaista tukea kuin mitä poika isältään saa. Mies on ollut pojalle varsin avokätinen rahan suhteen ja on maksanut mopoauton, uudet tietokoneet, taulutelkkarit ja kaikki mahdolliset ja antanut reilusti taskurahaa. Minä en omilla palkoillani pysty tällaisia maksamaan.

ap

Vierailija
11/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tykkää ruoanlaitosta". Aika alkeellinen perustelu opiskelupaikan valintaan. Poika ei selvästi ymmärrä omaa parastaan. Mitäpä jos poika menisi lukioon, ja hankkisi hyvän työn ja voisi HARRASTAA ruoanlaittoa. Tällöin olisi varaa kokkailla laadukkaita aterioita ja herkkuja itselle, kun taas kokkina olet köyhä ja valmistat hienoja ruokia vain asiakkaille.

Vierailija
12/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varsinaisesti tossun alla, mutta en toisaalta haluaisi asettua ehdoin tahdoin poikkiteloin mieheni kanssa siitä huolimatta. Olen pojalle sanonutkin, että tuen häntä kaikissa tapauksissa, mitä ikinä hän valitseekin, mutta valitettavasti fakta on se, että en rahallisesti pysty tarjoamaan samanlaista tukea kuin mitä poika isältään saa. Mies on ollut pojalle varsin avokätinen rahan suhteen ja on maksanut mopoauton, uudet tietokoneet, taulutelkkarit ja kaikki mahdolliset ja antanut reilusti taskurahaa. Minä en omilla palkoillani pysty tällaisia maksamaan.

ap

Miksi olet pojalle valehdellut, että "tuet häntä kaikissa tapaukissa, mitä ikinä hän valitseekin", kun et sitten tosipaikan tullen kuitenkaan tue, vaan myötäilet tyranni-isää?

Vierailija
13/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi olet pojalle valehdellut, että "tuet häntä kaikissa tapaukissa, mitä ikinä hän valitseekin", kun et sitten tosipaikan tullen kuitenkaan tue, vaan myötäilet tyranni-isää?

Tarkoitan tällä sitä, että olisin kyllä voinut ostaa hänelle ammattikoulun kirjat ja kokkiveitset sun muut, vaikka isänsä ei näitä olisi suostunut hankkimaan, mutta nykyisenkaltaista kulutusjuhlaa en pysty omalla palkallani hänelle rahoittamaan.

Vierailija
14/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta poika valitsi kulutusjuhlan ja kolmen vuoden lukion? Ei huono. Jos perusälykäs, niin ei lukio paljoa vaadi.. kuuntelee tunnilla ja lukee kirjoituksiin. Pääasia ettei ala lukion jälkeenkin miellyttämään isää.. siinä meneekin vuosia oikeasti hukkaan.

- Lääkiksen kandi, siihen se jäi. Nyt ihan muut työt 😊

Vierailija
15/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko asiasta voinut kenties keskustella aiemmin pojan kanssa? Meillä lapset vasta 4v ja 1v mutta todella toivotaan molemmat miehen kanssa että he aikanaan menevät lukioon. Lähinnä siitä syystä että harva tietää niin nuorena mitä oikeasti haluaa loppuelämällään tehdä. Lukio antaa perussivistyksen lisäksi lisäaikaa sen pohtimiseen ja avaa lisää ovia, ei sulje niitä. Amikseen ehtii vielä lukion jälkeenkin jos asia tuntuu vielä ajankohtaiselta. Mies esitti asiansa todella huonosti mutta ymmärrän hänen kantansa, toivottavasti ja todennäköisesti poikani vielä Jobsin päivänä kiittää häntä.

Vierailija
16/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko asiasta voinut kenties keskustella aiemmin pojan kanssa? Meillä lapset vasta 4v ja 1v mutta todella toivotaan molemmat miehen kanssa että he aikanaan menevät lukioon. Lähinnä siitä syystä että harva tietää niin nuorena mitä oikeasti haluaa loppuelämällään tehdä. Lukio antaa perussivistyksen lisäksi lisäaikaa sen pohtimiseen ja avaa lisää ovia, ei sulje niitä. Amikseen ehtii vielä lukion jälkeenkin jos asia tuntuu vielä ajankohtaiselta. Mies esitti asiansa todella huonosti mutta ymmärrän hänen kantansa, toivottavasti ja todennäköisesti poikani vielä Jobsin päivänä kiittää häntä.

Siis poikaSi ja jonakin päivänä 😂

Vierailija
17/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on oikeassa. Amiksen vaatimustaso on nykyään naurettavan alhainen, eikä niillä tutkinnoilla tee enää mitään. Arvosanojenkin uskottavuus romuttui silloin, kun arvostelu muutettiin 1-3 asteikolle aiemmasta 1-5 asteikosta.

Vierailija
18/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutun tytär vähän niin kuin pakotettiin lukioon. Puolivälissä olisi halunnut lopettaa ja mennä amikseen, mutta eipä käynyt vanhemmille ja niin tämä tyttö joutui väkisin jatkamaan opiskelua lukiossa. Jossain vaiheessa vanhemmat huomasivat etteivät opiskelut oikein sujuneetkaan, mutta edelleen patistivat tyttöä jatkamaan ja olettivat tytön ottaneen vinkistä opikseen. Noh, tänä keväänä kovasti odotettiin lukion päättävältä tytöltä paljon ja juhliakin järjesteltiin, mutta eiih, ei päässytkään läpi... Tyttö ei ollut huolissaan, eikä pahoillaan, mutta vanhemmat taas hyvin pettyneitä.

Tämän tarinan opetus on se, että kuunnelkaa lapsienne toiveita ja pohdiskeluja heidän omasta elämästään, ettekä vain halua toteutaa jotain teidän omia unelmianne ja kunnianhimojanne. 

Ap:n lapsi olisi voinut opiskella kaksoistutkinnon, missä on molemmat samassa, lukio ja kokiksi opiskeleminen, mutta sehän on kait myöhäistä nyt?

Vierailija
19/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samankaltainen tilanne, mies uskoo että hän tietää pahaiten mitä kursseja teinin pitää valita. Pitkä matikka on ihan ehdoton että erottuu tyhmistä ja pääsee hyvään opiskelupaikkaan yliopistoon. Teini on itse ollut kaiken maailman ohjauksissa ja haastatteluissa koulussa, ja on valinnut mieleisensä aineet- mies vaatii muuttamaan valikoiaa oman mielensä mukaiseksi. 

Sanoin miehelle aika tiukasti että hänen on alettava hyväksyä se tosiasia että 16v päättää ohjauksen, faktojen selvittelyn ja tukemisen jälkeen tämän asian itse. Kahden vuoden kuluttua isukilla ei ole edes teoreettista määräysvaltaa. 

Kasvatus on pitkäkestoinen juttu, nyt ollaan siinä vaiheessa että korjataan satoa. Jos olemme saaneet jonkinlaista arvostelukykyä ja harkintaa lapsen päähän, hän toivottavasti osaa kantaa vastuun päätöksistään. 

Mies jäi murjottamaan, mutta ei ainakaan jatkanut muiden kuin hänen arvojensa mukaisten asioiden valitsijoita. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa. :)

(Ja ainakin minusta on hienoa, että isä todella tuntee vahvasti asiasta, hänelle on tärkein asia maailmassa että teini saa mahdollisimman hyvät eväät elämään. Keinot ja itseilmaisu ovat vaan vähän niin ja näin. )

Vierailija
20/31 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutuksessa voi opiskella kokiksi vuodessa. Ja paskahommahan se on. Ruuanlaitto on kivaa, niin kauan kun saa kokkailla hyvillä raaka-aineilla ja syödä itsekkin. Useimmiten kokin homma on fyysisesti raskasta ja yksitoikkoista. Vittuttaahan se tehdä halvoista ruoka-aineista ala-arvoista ruokaa, johon ei saa itse vaikuttaa. Kokin työ kun perustuu vain voiton saamiseen.

Lukion jälkeen voi mennä minne vain. Vaikka amk:hon opiskelemaan restonomiksi ja vähän ylempiin kokin tehtäviin...