Hitto kun nolottaa. Kaveri kylässä ja tarjottavat loppui kesken jo pariin otteeseen
Paras kaverini tuli kesälomansa alkamisen kunniaksi vierailulle luokseni toiselta puolelta Suomea. Tämä on ensimmäinen kerta, kun kyseinen kaveri on luonani yökyläilemässä tälleen aikuisiällä, koska aiemmin asuttiin niin lähekkäin, ettei ollut tarvetta. Hän saapui eilen iltapäivällä tänne minun ja poikaystäväni luokse. Muistin kyllä hänen olleen aina kova syömään, mutta en silti ole osannut varautua tarpeeksi ja se nolottaa minua emäntänä. Etenkin, kun tarjottavat on meillä loppuneet jo pariin otteeseen.
Ensin iltapalaksi olin leiväksi varannut ihanan patongin, josta itse sain aivan pikkuriikkisen palan, kun se jo loppui ja kaveri kyseli, olisiko jotain lisää iltapalaksi. Siinä sit illalla kaveri kävi vielä nälkäänsä keittelemään isoa kattilallista puuroa. Tänään grillattiin lounaaksi. Oli sellainen tavallinen neljän makkaran pakkaus, salaattia ja ranskalaisia meidän rasvakeittimellä tehtynä. Tiedän poikaystävänikin syövän aina vain yhden makkaran, joten uskoin sen yhden paketin riittävän. Kävi kuitenkin niin, että kasan ranskalaisia, salaattia ja kolmen makkarapötkön jälkeen kaveri ihmetteli vielä nälissään eikö ollutkaan mitään lisää grillattavaa. Olisin voinut vajota maan alle. Huomenna päätettiin grillata lisää. Vinkkejä, että mikähän määrä varmasti riittäisi?
Sekin nolottaa, kun poikaystävä meni möläyttämään kaverilleni tämän syövän kuin sika, kuinka rahoittaakaan syömisensä ja sitten vielä tarjoamisetkin loppui toistamiseen. Ihan kuin olisin suunnitellut koko homman kaverille piikitelläkseni.. Pyysin toki anteeksi poikaystäväni puolesta. Olen juuri kaupan pihalla ja mietin, kuinka paljon oikein varaan syömisiä. Kaveri lähtee tiistaina illalla. Tosi noloa jos vielä tarjottavat loppuvat kesken!
Kommentit (69)
Kauppaan ja kaverin mukaan. Maksaa oman osuutensa.
Mä ottaisin kaverin mukaan kauppaan. Mulla ei ole varaa syöttää porsasta. Eikä toiste ole tervetullut mun kotiin.
Miksi aloittaja valittaa saaneensa vain pikku palan patonkia, kun samaan aikaan kertoo, että heillä poikaystävänsä kanssa riittää se yksi patonkin monen päivän aamu- ja iltapaloiksi? Kyllähän sen pikku palan pitäisi siis olla tarpeeksi.
Ja ellei se "paistopisteen iso patonki" ollut jokin kolmemetrinen erikoismegaversio, niin eivätköhän tässä ole kaikki tajunneet millaisesta patongista on kysymys - ja ei, se ei riitä kolmen ihmisen iltapalaksi.
Aamupala on se mitä itsekin syön eli kaurapuuroa ja marjoja . Leipää ja maitoa. Ei mitään ylimääräistä. Mikäli vielä lounasta niin jotain keittoa ja juustoa ja leipää ja maitoa. Meiltä voi vieras lähteä nälkäisenä mutta se ei oo mun ongelma. En ala ketään palaamaan ja kotini eivoke hotelli. Poikkeus äitini.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on se mitä itsekin syön eli kaurapuuroa ja marjoja . Leipää ja maitoa. Ei mitään ylimääräistä. Mikäli vielä lounasta niin jotain keittoa ja juustoa ja leipää ja maitoa. Meiltä voi vieras lähteä nälkäisenä mutta se ei oo mun ongelma. En ala ketään palaamaan ja kotini eivoke hotelli. Poikkeus äitini.
passaamaan. Mieluummin niin että ravintolaan syömään ja jokainen maksaa ite laskunsa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin kaverin mukaan kauppaan. Mulla ei ole varaa syöttää porsasta. Eikä toiste ole tervetullut mun kotiin.
Ilmoitathan etukäteen, että kutsut kavereitasi noin rumasti ja toiseksi, että ottaa omat eväät mukaan. Tuskin tulee uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten isoja iltapaloja te muut syötte? Ei meidän perheessä kukaan syö iltapalaksi kuin pari leipää. Enkä itse kyllä kehtaisi kylässä vaatia lisää ruokaa, jos olisin popsinut kolme makkaraa, ranskalaisia ja salaattia.
Joo, meillä ei normaalisti oikeastaan kukaan edes syö iltapalaa, syödään päivällinen klo 19 eikä sen jälkeen kukaan oikein tarvitse mitään, edes lapset.
MUTTA
Kuvittelisin, että tässä on tilanne, että vieras on tullut pitkän matkan takaa bussilla, junalla, autolla tai vaikka koneella ja iltapala on tarkoituksella sellainen runsaampi, jonka ääressä istutaan ja jutellaan. Ei niin, että joku hakee ruispalan keittiöstä ja pistää päälle vähän juustoa. Jos minulle saapuisi vieras iltapalan aikaan, niin todellakin kattaisin pöytään sitä patonkia ainakin 2 kpl, leikkeleitä, tuorejuustoa, voita/margariinia, juustoa, kurkkua, salaattia, tomaattia, paprikaa, suolakurkkua, mehua ja kivennäisvettä ja kysyisin haluaako teetä tai kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Makaroonia kattilat täyteen. Paistat sitten runsaasti sipulia ja valkosipulia ja pussi herne-maissi-paprikaa sekaan väriksi. Pakkaus tomaattimurskaa tai pyreetä. Kasvisliemikuutiolla maustat. Ja tämä kaikki sekoitetaan. Ketsuppia lisäksi. Jos laitat ison pussillisen (tai vaikka 2 pussia) makaroonia, niin saat suuren kattilan täyteen. 5 litraa aivan minimi, jos omistat isomman kattilan sen parempi. Lihaisampaa saat, kun sipulin ja valkosipulin kanssa teet kastikkeen tapaisen, mutta jauhelihan asemesta runsaasti ruskeaa soijarouhetta.
- Näin saat ihan kelpo apetta, mutta edullisesti. Tässähän oli tarve suurista määristä. Tulee kalliiksi syöttää makkaroilla ym. jos kulutus mitataan ämpäreissä.
Lisukkeeksi pari pussia ruisviipaleita ja paketti käyttämäänne margariinia pöytään.
Seuraavaan päivään valmistaudutaan panemalla illalla veteen likoamaan 2 pussia kuivattuja herneitä. Siirrät aamulla puhtaaseen veteen, lisäät sipulin, pippuria, laakerin lehden ja keität 2 tuntia. Siinä kelpo hernesoppa, riittää ainakin lounaaksi isoruokaisellekin. Loppuvaiheessa pari kasvisliemikuutiota. Lihanhimoon voi haluttaessa lisätä esim. savukinkun paloja. Ja taas oheen runsaasti edullista ruisleipää.
- Pointti on nyt unohtaa se mihin on tottunut normaaliarjessa ja kuvitella ruokkivansa suurperhettä.
Onnea vaan soppatykin käyttöön ja täyttöön! Ota kiinnostavana haasteena, pystytkö täyttämään kamun niin piripintaan, että nälkämaan laulu vaimenee.
Hyi hemmetti. Ei tällaista ruokaa tarjota edes missään massaruokintatapahtumassa, kuten vaikka lasten isoissa urheilutapahtumissa, joissa ruokakustannus on ihan minimi. Tässä oli nyt kuitenkin kyse yhden ihmisen syömisestä normaalisti hyvin, hyvin pieniruokaisessa perheessä (patonki riittää useaksi päiväksi aamu- ja iltapalaksi kahdelle henkilölle).
Toi ensimmäinen vaihtoehto on sellainen, etten syöttäisi pahimmalle vihamiehellenikään. Keksitkö tuon päästäsi, oliko tuo vitsi, vai syödäänkö teillä ihan oikeasti tuollaista???
Hernekeitto ihan ok, mutta kai siihen nyt vois laittaa sitten edes porkkanaa jos ei lihaa raaski? Eikun heittää herne-maissi-paprika -pussin lopuksi sekaan tuoman väriä. Ja vähän ketsuppia.
Hyi hitto. Halvalla voi syödä ihan hyvinkin, nää on ihan karmeita. Sama tyyppi joka ehdotti perunasalaatin jatkamista herne-maissi-paprikalla?
Ehkä tämä yksi on ainoa joka kehtaa sanoa ääneen, että haluaa lisää? Kyllä itsekkin kykenen kylässä kituuttamaan vähemmällä ruualla, koska en kehtaa vaikuttaa ahneelta ja pyytää enemmän kuin on tarjottu.