Lue keskustelun säännöt.
Ahdistusta alkoholista
27.05.2017 |
Sitähän sanotaan, että alkoholi aiheuttaa ahdistusta, ja itselläni tämä pitää kovinkin paikkansa. Reippaamman juomisen jälkeen saatan olla epämääräisen ahdistunut viikonkin ajan. Aina kun puhun ihmisille asiasta, he katsovat minua kummissaan. Missä siis kaikki ne muut ihmiset ovat, joille alkoholi vaikuttaa näin, kun itse en tunne ketään muuta?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Yksin näytän olevan asiani kanssa. Eilen tuli juotua ja tänään ahdistaa. Luen parhaillaan Juhani Seppäsen kirjaa Selvästi Juovuksissa. Uskon myös, että olen psyykkisesti riippuvainen alkoholista, vaikken fyysisesti suuria määriä juokaan. Seppänen kirjoittaa: "Pyykkinen riippuvuus on joka tapauksessa fyysistä salakavalampaa. Se on vaikeampi tunnistaa. Se antaa tilaa vastaväitteille ja itsepetokselle, kuten viaton mehukestiesimerkkimme kertoo. Fyysisen riippuvuuden vastaansanomattomuuden luulisi jo saavan hälytyskellot soimaan. Puhdas fyysinen riippuvuus on toisaalta väliaikaista. Siitä pääsee eroon melko helposti. Psyykkinen riippuvuus voi sen sijaan ilmetä fyysisiksi tulkittuina oireina, joille haetaan selitystä aivan muualta kuin alkoholista."
Ja siis, eikö voida olettaa, että olen jollain tasolla riippuvainen alkoholista, kun kerran juon sitä siitä huolimatta, että se aiheuttaa minulle ahdistusta? Juon myös vaikka olen vasta päättänyt etten enää juo. Juon myös helpottaakseni sosiaalisia tilanteita.
Koen tämän ongelmalliseksi ja koska en mikään juoppo (vielä) ole, niin en usko, että voisin saada tähän apua mistään. Oma äitini on alkoholisti, enkä halua päätyä samanlaiseksi. Enkä myöskään halua oman lapseni joutua kokemaan samaa kuin minä.
Tästähän näköjään tuli avautuminen.
Helpottaa edes tänne kirjoittaa, Hei, olen Ap, henkisesti alkoholisti.