Övre medelklass på plats?
Kommentit (25)
On, mutta ihan suomea me puhutaan.
Tyvärr, jag hör till arbetarklassen, men diskuterar gärna på svenska. Skulle det inte vara lättare att koncentrera diskussionen till en och samma tråd?
Ja vist. Jag älskar flickor i allmänhet och allmänna flickor i synnerhet.
Äntligen ska vi ha levande rock i Norrköping!
(tyvärr har jag ingen aning(en?) vad jag pratar om..)
Har det så bra!
Vierailija kirjoitti:
önskar bättre folket en trevlig dag
Tack detsamma! Hälsningar frän huvudstadsregionen
Vem hör till övre medelklass? Utbildning, inkomster? Familjen?
Vierailija kirjoitti:
Personligen tycker jag, att inkomster har ingenting att göra med det här sak, faktist.
Vem som hör till "övre medelklass.. Jag tror att "Sydämen sivistys", som vi säger på finska, är det det gäller egentligen!
Heja tvångsvenska!
Hasse har ont i halsen. Mamma har lagad makaronilådan så det är i ugnen.
Vierailija kirjoitti:
Hasse har ont i halsen. Mamma har lagad makaronilådan så det är i ugnen.
Mehmed är från Turkiet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Personligen tycker jag, att inkomster har ingenting att göra med det här sak, faktist.
Vem som hör till "övre medelklass.. Jag tror att "Sydämen sivistys", som vi säger på finska, är det det gäller egentligen!
Heja tvångsvenska!
Jag har alltid velat veta vad det där med "sydämen sivistys" riktigt betyder, kan nån förklara? Man behöver alltså inte vara bildad, bara man har något i hjärtat så hör man till eliten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heja tvångsvenska!
No ja. Enligt Taloussanomat inkomster och yrke har mycket att göra om saken.
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001567248.html
Man kan har 'sydämen sivistys' i alla klasser.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heja tvångsvenska!
Yleensä, kun puhutaan näistä "luokista" niin viitataan nimenomaan sosioekonomiseen asemaan, jossa siis tulotaso tai varallisuus on merkittävä osa. Esimerkiksi taiteilijapariskunnat mieltävät olevansa "sivistyneitä" ja ylempää keskiluokkaa, vaikka talouden yhteiset bruttotulot olisi alle 40 k €/v. Määritelmän mukaan he kuitenkin kuuluvat alempaan keskiluokkaan. Ei tämä toki yksiselitteistä ole koskaan ja rajanveto on joissain tapauksissa vaikeaa.
T. M27, joka palkkatulojen ja harrastusten pohjalta lukeutuu eliittiin, mutta itse kokee olevansa ylempää keskiluokkaa. (P.s. pahoittelut etten vastannut på svenska)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heja tvångsvenska!
Jag har alltid velat veta vad det där med "sydämen sivistys" riktigt betyder, kan nån förklara? Man behöver alltså inte vara bildad, bara man har något i hjärtat så hör man till eliten?
Hahah, vill Du altså veta eller inte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heja tvångsvenska!
No ja. Enligt Taloussanomat inkomster och yrke har mycket att göra om saken.
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001567248.html
Man kan har 'sydämen sivistys' i alla klasser.
Oj, vilken överraskning.. Förstås tänker Taloussanomat så. No ja, visst kan det vara så öckså (enligt TS)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heja tvångsvenska!
Yleensä, kun puhutaan näistä "luokista" niin viitataan nimenomaan sosioekonomiseen asemaan, jossa siis tulotaso tai varallisuus on merkittävä osa. Esimerkiksi taiteilijapariskunnat mieltävät olevansa "sivistyneitä" ja ylempää keskiluokkaa, vaikka talouden yhteiset bruttotulot olisi alle 40 k €/v. Määritelmän mukaan he kuitenkin kuuluvat alempaan keskiluokkaan. Ei tämä toki yksiselitteistä ole koskaan ja rajanveto on joissain tapauksissa vaikeaa.
T. M27, joka palkkatulojen ja harrastusten pohjalta lukeutuu eliittiin, mutta itse kokee olevansa ylempää keskiluokkaa. (P.s. pahoittelut etten vastannut på svenska)
Tack Ska Du Ha
önskar bättre folket en trevlig dag