Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kertokaa nyt hyvät ihmiset miten pitäis toimia kaupassa että sais olla rauhassa?!

Vierailija
19.08.2007 |

mulla on 4-v autistinen poika. Pojan maailmassa on olemassa vain hän itse ja käyttäytyy sen mukaisesti. Juoksee ja riehuu holtittomasti kaupassa käydessä, heittelee tavaroita ja tönii ihmisiä. Tästä luonnollisesti ei seuraa muuta kuin ongelmia ja halveksuntaa. Ihmiset olettavat että olen surkea kasvattaja ja tulevat haukkumaan päin naamaakin. Jos taas laitan pojan rattaisiin hän huutaa tauotta haluavansa kävellä ja yrittää koko ajan kiivetä pois kyydistä ja koittaa potkia tavaroita ja ihmisiä. (Tuon ikäistä ei enää valjaat pidättele). Sitten ihmiset vuorostaan kauhistelevat kuinka kehtaan pakottaa noin ison pojan rattaisiin, ja tästäkin saan kuulla joskus todella törkeää palautetta. Mä en enää kestä tätä, ja kaupassa käynnistä on tullut ihan hirveää pakkopullaa. Viimeksi tänään eräs naisihminen oli niin ilkeä että sai mulle kyyneleet silmiin. Pitääkö mun teettää paita missä lukee " anteeksi, lapseni ei ole normaali" ? Miksi te ette voi ymmärtää että aina vika ei ole vanhemmissa? Tarpeeksi rankkaa on ihan ilman vieraiden ihmisten syytöksiäkin.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän siellä kaupassa kumminkaan tarvitse jokapäivä käydä.

Vierailija
22/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin pieni osa autisteista on näitä täysin sulkeutuneita yksilöitä. Autismin kirjo on hyvin laaja. Meidän tapauksessa poika on hyvin vilkas ja riehakas, ei kykene sosiaaliseen kanssakäymiseen, puheen ymmärtäminen 2-vuotiaan tasolla, vuorovaikutustaidot nolla. Vain hän on olemassa, muu maailma on hänen sanojensa mukaan " mainoksia." kaiken pitäisi sujua hänen tahtonsa mukaan jne.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä löytynee vertaisperheiden yms. yhteystietoja. Luulen, että sitä kautta saanet vinkkejä ihmisiltä jotka painivat /ovat painineet samojen ongelmien kanssa.

Vierailija
24/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

autistinen poika ja tiedän miltä sinusta tuntuu. Kuitenkin lapsesi tulee oppimaan (ellei sitten vaikeaa kehitysvammaa) olemaan kaupassakin.

Me olemme opetelleet kaupassa käyntiä pienin askelin ja palkitsemis periaattein. Terveelle lapselle en voisi kuvitellakaan tätä palkitsemisjuttua, mutta autistin kanssa toimitaankin monesti hyvin eritavoin.

Nyt kolmen vuoden sinnikyyden jälkeen kauppareissut sujuvat tosi hyvin.

Autistiselle lapselle selittäminen sen sadannen kerran saattaa olla se käänteentekevä juttu.

Monesti autistisella lapsella on jokin mielenkiinnonkohde, jolla voi häntä ohjailla. Autistinen lapsi voi olla tarkka säännöistä ja tätä kannattaa hyödyntää.

Myös kaikenlaiset tunnepelit, kuvat yms. auttavat. Olen sen käytännössä todennut. Uskon, että lapsi käyttäytyy siten, koska hän ei ymmärrä eikä jäsennä maailmaa samoin kuin ns. terve. Kaikki on hänelle kaoottista. Hän ei tunnista ihmisiä, ei osaa lukea heitä, ei ilmeitä, ei eleitä.

Sinua ja lastasi ei auta se, että jäät tilanteeseen vaan pyri kaikessa ongelmanratkaisukeskeiseen ajattelutapaan, niin pääset helpommalla. Sinnikkyyttä ja voimia se kysyy valtavasti. Uskalla myös ottaa itsellesi apua ja omaa aikaa.

Vierailija
25/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimia kysyy..

Vierailija
26/32 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuropsykiatrian polilla on sairaanhoitajia, jotka osaavat auttaa.

Vierailija
27/32 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

autistinen poika ja tiedän miltä sinusta tuntuu. Kuitenkin lapsesi tulee oppimaan (ellei sitten vaikeaa kehitysvammaa) olemaan kaupassakin. 
Me olemme opetelleet kaupassa käyntiä pienin askelin ja palkitsemis periaattein. Terveelle lapselle en voisi kuvitellakaan tätä palkitsemisjuttua, mutta autistin kanssa toimitaankin monesti hyvin eritavoin. 
Nyt kolmen vuoden sinnikyyden jälkeen kauppareissut sujuvat tosi hyvin. 
Autistiselle lapselle selittäminen sen sadannen kerran saattaa olla se käänteentekevä juttu. 
Monesti autistisella lapsella on jokin mielenkiinnonkohde, jolla voi häntä ohjailla. Autistinen lapsi voi olla tarkka säännöistä ja tätä kannattaa hyödyntää. 
Myös kaikenlaiset tunnepelit, kuvat yms. auttavat. Olen sen käytännössä todennut. Uskon, että lapsi käyttäytyy siten, koska hän ei ymmärrä eikä jäsennä maailmaa samoin kuin ns. terve. Kaikki on hänelle kaoottista. Hän ei tunnista ihmisiä, ei osaa lukea hei

Kauppias tässä

Tänään palvelin tunnin autistista nuorta. On käynyt aiemminkin , mutta nyt jäi naama mieleen.

Nauttii kun puetaan ja tuijottaa peilistä. Aina lopuksi löytää vian vaatteista.

Ja EI vika ei ole vaatteissa. Nytkin höpötti jostain viime kesänä sovittamastaan, joka oli kuulemma kiva.

MIKSIKÖ VALITAN?

Kauppa täynnä ihmisiä. Yritän hulluna auttaa kaikkia, kun koko viikolla ei ole kukaan käynyt.

En enää palvele sitä, onneksi naama on jäänyt mieleen , nyt loppuiäksi.

Heti perään tuli toinen... mutta hänellä oli k.ehitys.vamma.

OLENKO MINÄ JOKU , JONKA PITÄÄ ILMAN PALKKAA VIIHDYTTÄÄ NÄITÄ?

Vierailija
28/32 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa ruuat kotiinkuljetuksena.

Vierailija
29/32 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaupassakäynnin voi nykyään hoitaa sovelluksella ja noutolaatikoilla

Vierailija
30/32 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on lapsi.
Jos alkaa kiukuttelemaan tai käyttäytyy huonosti niin viet sen vain pihalle väkisin ja siellä seisotte niin kauan kunnes ei jaksa enää itkeä ja kiljua.

Kaikilta meiltä löytyy myös henkisiä ja psyykkisiä heikkouksia.
Seuraavan kerran, ennen kuin menet kauppaan niin vain kylmästi uhkaat erinäisten asioiden toteuttamiselle/toteutumisella jos ei ole kiltisti. 
Eiköhän tuon ikäinen jo kauhistele ajatusta jos uhkaisit "jättää YKSIN KOTIIN" kun käsitys ajastakin on olematonta, mutta sitäkin pelottavampi ja mielikuvituksellinen.

Pelkkä ajatuksen toteuttaminen ja viideksi minuutiksikin kotiin "hylkääminen" toimii - tai siihen asti kunnes lopettaa itkemisen.

Vierailija
31/32 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yksinkertaisessa tapauksessa pari luunappia tai niskapölly ei ainakaan pahenna mitään. Muistaa vaan tehdä muiden silmien kantamattomissa eikä lässytellä nykypäivän oikeuksista.

Vierailija
32/32 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta kauppaan, joku on lapsen kanssa sen aikaa, lapsi on vilkas. Tuo on paha ongelma jos päästät lapsen riehumaan, eikä lapsi jaksa istua, turha tulla kauppaan varmaan. Jotkut näyttävät kai ohjelmaa kuulokkeilla tai eväitä. Lapselle joutuu kertaamaan säännöt, mutta pieni ei muista tai pysty.