Vegaanit ei syö kananmunia. Kananmunat on turhia leivonnassa, tekee esim korvapuusteistakin kovia. Vegaanit korvapuustit on parempia, kaavimaitoa tai vettä maidon tilalle, ei munaa ollenkaan ja voitelu esim soijavaniljavanukkaalla.
Kommentit (31)
Jaa en tiedä, pitää joskus kokeilla. Lihapullat on kyllä parempia ilman kananmunaa. Mutta pitäähän korvapuustiloihin voita laittaa, mitä vegaani niihin laittaa?
Tutkimusten mukaan vegaaneilla on huomattavasti enemmän mielenterveyhäiriöitä kuin sekasyöjillä. Ei yllätä.
Totta! Mä oon tehny pullataikinan jo 20 vuotta ilman kananmunia. Vegaani oon ollu vasta kaksi vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Jaa en tiedä, pitää joskus kokeilla. Lihapullat on kyllä parempia ilman kananmunaa. Mutta pitäähän korvapuustiloihin voita laittaa, mitä vegaani niihin laittaa?
Kasvimargariinia. Pistä vielä fariinisokeria väliin normaalin sokerin tilalle, niin tulee oikein herkullista.
Unohdin joskus pullataikinasta kananmunan ja huomasi kyllä selvästi, ei tullut niin hyvää. Muistan jatkossakin laittaa sen munan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvimargariinia. Pistä vielä fariinisokeria väliin normaalin sokerin tilalle, niin tulee oikein herkullista.
Eikös niissä ole kaikenlaisia lisäaineita? Ja mistä lienee palmurasvasta tehty ja varmaan myös uudelleenesteröityjä. Kamalan keinotekoisen makuisia myös. Ei kiitos. Ehtaa voita olla pitää. Mikä vika voissa on vegaanin mielestä? Sen ymmärrän, ettei syö lihaa, en itsekään paljon syö.
Työkaveri aina ihmetteli mun tuomani pullan pehmeyttä. Itse ei uskaltanut kolesterolin pelossa laittaa puolen litran taikinaan yhtä kananmunaa. Naurettavaa! Kuohkeus tulee juuri kananmunasta. Ja rasvana kannattaa käyttää pehmeää pullomargista. Tulee nimittäin pullasta pehmeämpää ja paremmin säilyvää kuin kovasta voista. Eikä sitäkään liikaa, kuten ei jauhojakaan. Siis puolitoista desiä rasvaa ja pehmeä taikina, n. 14 desiä jauhoja, niin hyvää tulee! Ja nesteeksi maitoa, ei ainakaan vettä tai mehua, ei ole pullan makuista näillä!
Paras ystäväni on vegaani ja vielä eläinkunnan tuotteita syödessään oli aivan mielettömän hyvä leipuri. Nykyään kohteliaisuudesta maistelen kahvipöydässä hänen raakakakkujaan ja vegaanipiirakoita ja teeskentelen pitäväni niistä, mutta onhan ne todellisuudessa aivan helvetin pahoja.
Tykkään kyllä monita vegaaniruuista. Itse olen kasvissyöjä ja monesti kokkailen täysin kasvipohjaista sapuskaa, mutta kyllä esimerkiksi kunnon piirakkapohjassa on kananmunaa ja voita.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri aina ihmetteli mun tuomani pullan pehmeyttä. Itse ei uskaltanut kolesterolin pelossa laittaa puolen litran taikinaan yhtä kananmunaa. Naurettavaa! Kuohkeus tulee juuri kananmunasta. Ja rasvana kannattaa käyttää pehmeää pullomargista. Tulee nimittäin pullasta pehmeämpää ja paremmin säilyvää kuin kovasta voista. Eikä sitäkään liikaa, kuten ei jauhojakaan. Siis puolitoista desiä rasvaa ja pehmeä taikina, n. 14 desiä jauhoja, niin hyvää tulee! Ja nesteeksi maitoa, ei ainakaan vettä tai mehua, ei ole pullan makuista näillä!
Taidat olla vähän yksimkertainen. Kananmunalla on nimenomaan kovettava vaikutus, mieti nyt vaikka makaronilaatikkoa munamaitoineenkin. Lihaperunasoselaatikkoonkin lisätään muna tai pari, jos halutaan kiinteämpää. Munat jätetään pois jos tykkää löysemmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien ruoka on paljon prosessoidumpaa kuin sekasyöjien.
Esim. soija on järkyttävän epäekologista. Tuodaan kaukaa lisäksi: mm. öljyä kuluu hillittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Pullomargariinissa on transrasvoja ja transrasvojen epäterveellisyyttä ei yksikään taho kiistä. Voi lisätään pullataikinaan pehmeänä, maku on aivan toista luokkaa kuin keinotekoisella margariinilla.
Kyllä se ihan ammattilaisten ohje on, että pullista tulee pehmeämpiä ilman kananmunaa.
Tein tänään puolen litran taikinan ilman kananmunaa ja kiitoksia pehmeydestä tuli useammasta suusta, hyviä olivat niin korvapuustit kuin hillopullatkin.
Munaton kasvismargariinipullataikina. Hyi helvata! 🤢 Ulostekin on varmasti herkullisempaa.
Miksi vegaanit ei syö kananmunia? Onko kyse pelkästään tehotuotetuotannosta? Jos vegaanilla olisi omalla takapihallaan pieni kanala, jossa saisivat elää lajinomaista elämää, olisiko kananmunan syöminen sitten ok?
Kasvimaitoa peräti.