Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiön korjaus vain yhteen taloon

Vierailija
26.05.2017 |

Taloyhtiössämme on yhdessä talossa korjaustarve (kattovuoto) ja tästä on nyt syntynyt riitaa. Mikä ratkaisu on oikea?

a) Yhtiö maksaa materiaalit, mutta ko. talossa asuvan osakkaan on tehtävä korjaustyö.
b) Yhtiö maksaa materiaalit ja korjaus tehdään talkoilla (osallistuminen vapaaehtoista)
c) Yhtiö teettää ja maksaa työn ja materiaalit

Yhtiöjärjestyksessä katto kuuluu yhtiön vastuulle. Toisaalta osassa taloja katto on jo korjattu aikaisemmin myös vuodon vuoksi, ja ko. talojen asukkaat ovat tehneet työn itse (yhtiö maksanut materiaalit).

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin et ehottomasti c ellei vuoto ole asukkaan vika (ja tuskin on)

Vierailija
2/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

C

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

c

Vierailija
4/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen talkoilla tehdä jos haluaa, mutta yhtiölle se kuuluu, eli yhtiö teettää ja maksaa, ellei talkoointoa löydy.

Ja fiksumpaahan se ois myös ammattilaisella teettää, takuut ja vastuut...

Vierailija
5/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talon joku osa on taloyhtiön vastuulla niin sen osan korjaamisesta aiheutuvat KAIKKI kulut menevät taloyhtiön kautta kaikkien osakkaiden maksettavaksi osakemääriensä mukaisesti. Korjauskulut katetaan joko huoltovastikkeesta (jos ovat pienet) tai yhtiön ottamalla lainalla ja siihen liittyvällä rahoitusvastikkeella.

Kannattaa vilkaista asunto-osakeyhtiölaista mitä tarkoittaa yhdenvertaisuusperiaate.

Vierailija
6/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

C

Ketään ei voi pakottaa tekemään työtä itse vaikka muut olisivat toimineet niin. Talkoisiinkaan ei ol pakko osallistua. Katto yhtiön vastuulla ja yhtiön korjattava.

Vierailija
7/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A tai b jos suostutaan yksimielisesti

C jos kukaan ei haluu korjata

Vierailija
8/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtiöjärjestyksessä katto kuuluu yhtiön vastuulle."

Miksi koit tarpeelliseksi tulla kysymään asiaa avlta kun vastaus löytyy jo omasta viestistäsi?

Vierailija
9/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolinen käytäntö. Jos aiemmissa vastaavissa remonteissa osakkaat ovat joutuneet itse tekemään tai teettämään työn, ja kyse todella ON vastaavasta remontista, niin nytkin sitten pitää mennä samalla filosofialla eli a.

Mutta kannattaa huomata, että muuttuvia tekijöitäkin on. Jos remontissa ei ole kyse vaurion korjaamisesta, vaan lähinnä osakkaan omasta halusta upgreidata kämppää, niin silloin taloyhtiö voi juurikin maksaa vaikka vain osan remontista.

Mutta jos kyse on todellakin vesivahingon korjaamisesta, on aika outoa, että alkaa päälle on päätetty vastuuttaa osakkaita itse korjaamaan katot. Remonttien valvontavastuutakin kiristettiin muutama vuosi sitten melkoisesti, eli vähintäänkin siellä kattotyömaalla pitää rampata tarkastajien vähän väliä. Ja osaa työprosesseista (vesieristykset esimerkiksi) ei kuka tahansa maallikko edes SAA asennella.

T. Kerrostalotyhiön hallituksen monivuotinen jäsen

Vierailija
10/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on omituinen osakeyhtiö, jos asukkaat laitetaan itse korjaamaan kattoa!!!! Se on niiden edellisten asukkaiden tyhmyyttä, jos ovat tähän suostuneet.

Vierailija
11/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talon joku osa on taloyhtiön vastuulla niin sen osan korjaamisesta aiheutuvat KAIKKI kulut menevät taloyhtiön kautta kaikkien osakkaiden maksettavaksi osakemääriensä mukaisesti. Korjauskulut katetaan joko huoltovastikkeesta (jos ovat pienet) tai yhtiön ottamalla lainalla ja siihen liittyvällä rahoitusvastikkeella.

Kannattaa vilkaista asunto-osakeyhtiölaista mitä tarkoittaa yhdenvertaisuusperiaate.

Näin. TOISAALTA JOS yhtiökokouksessa on aikoinaan sovittu toimintaperiaatteeksi, että korjausvastikkeen perimisen tarpeen vähentämiseksi jokainen osakas korjaa kattonsa itse (ja yhtiö maksaa vain materiaalit), niin yhdenvertaisuusperiaatetta rikkoo myös se, jos osa osakkaista on jo joutunut niin tekemään, mutta toimintatapaa muutetaan yhtäkkiä niin, että loput eivät joudukaan.

Mutta kuten tuossa sanoin, alkaa päälle tuo toimintatapa on ollut huonosti harkittu ja hölmö.

T. Kerrostaloyhtiön hallituksen monivuotinen jäsen

Vierailija
12/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolinen käytäntö. Jos aiemmissa vastaavissa remonteissa osakkaat ovat joutuneet itse tekemään tai teettämään työn, ja kyse todella ON vastaavasta remontista, niin nytkin sitten pitää mennä samalla filosofialla eli a.

Mutta kannattaa huomata, että muuttuvia tekijöitäkin on. Jos remontissa ei ole kyse vaurion korjaamisesta, vaan lähinnä osakkaan omasta halusta upgreidata kämppää, niin silloin taloyhtiö voi juurikin maksaa vaikka vain osan remontista.

Mutta jos kyse on todellakin vesivahingon korjaamisesta, on aika outoa, että alkaa päälle on päätetty vastuuttaa osakkaita itse korjaamaan katot. Remonttien valvontavastuutakin kiristettiin muutama vuosi sitten melkoisesti, eli vähintäänkin siellä kattotyömaalla pitää rampata tarkastajien vähän väliä. Ja osaa työprosesseista (vesieristykset esimerkiksi) ei kuka tahansa maallikko edes SAA asennella.

Vaan eipä mene lihavoidun mukaisesti edes siinä tapauksessa, että kaikki olisivat aiemmin noin toimineet. Aiempi tasavertaisuusperiaatteesta poikkeaminen ei millään tavoin velvoita osakasta nyt luopumaan omista oikeuksistaan asunto-osakeyhtiön hyväksi vaan hän voi sanoa että en maksa. Lain mukaan hänen ei tietenkään tarvitse maksaa talon vastuulle kuuluvista korjauksista muuta kuin oma osuutensa.

Älkää lähtekö mukaan näihin yhdenvertaisuusperiaatteesta poikkeaviin järjestelyihin edes sitä ensimmäistä kertaa! 

Vierailija
13/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Aikaisemmassa käytännössä on horjuntaa - joku on tehnyt kaiken itse, joku osittain itse ja osittain taloyhtiön maksaman työvoiman avulla, jollekin homma on teetetty. Käytäntöä ei ole kirjattu ylös ja nyt osa osakkaista on sitä mieltä, että kyseessä on voimakas käytäntö omatoimisuudesta näissä töissä ja "näin on aina tehty", vaikka ei olekaan.

Kysyin täältä saadakseni vahvistusta omille ajatuksilleni ja sitä sainkin. Me olemme ne asukkaat, joiden talossa korjaustyö olisi tarpeen. Itse emme osaa emmekä halua korjata (muutakin tekemistä on ja en halua ottaa vastuuta jos esim. korjaus tulee tehdyksi väärin). Naapurit ovat sitä mieltä, että työ on pieni ja pikkuhiljaa se onnistuu, teette vaan... Vaikeaa yrittää uida yksin vastavirtaan, mutta pakko vaan yrittää.

Vierailija
14/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. TOISAALTA JOS yhtiökokouksessa on aikoinaan sovittu toimintaperiaatteeksi, että korjausvastikkeen perimisen tarpeen vähentämiseksi jokainen osakas korjaa kattonsa itse (ja yhtiö maksaa vain materiaalit), niin yhdenvertaisuusperiaatetta rikkoo myös se, jos osa osakkaista on jo joutunut niin tekemään, mutta toimintatapaa muutetaan yhtäkkiä niin, että loput eivät joudukaan.

Mutta kuten tuossa sanoin, alkaa päälle tuo toimintatapa on ollut huonosti harkittu ja hölmö.

Ehdottomasti samaa mieltä! Jos itse muuttaisin tuollaiseen taloon ja joutuisin maksamaan yksin niin miten voisin olla varma siitä, ettei se seuraava remppakulujen kohteeksi joutuva osakas vaatisikin oikeuksiaan. Mä olen niin v-mäinen ihminen että vaatisin lain noudattamista niiden haitaksi, jotka ovat typeryyttään menneet noudattamaan käytäntöä, jolle ei löydy laista perustetta.

#5 (myös hallituksessa pitkään istunut)

Vierailija
15/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan eipä mene lihavoidun mukaisesti edes siinä tapauksessa, että kaikki olisivat aiemmin noin toimineet. Aiempi tasavertaisuusperiaatteesta poikkeaminen ei millään tavoin velvoita osakasta nyt luopumaan omista oikeuksistaan asunto-osakeyhtiön hyväksi vaan hän voi sanoa että en maksa. Lain mukaan hänen ei tietenkään tarvitse maksaa talon vastuulle kuuluvista korjauksista muuta kuin oma osuutensa.

Älkää lähtekö mukaan näihin yhdenvertaisuusperiaatteesta poikkeaviin järjestelyihin edes sitä ensimmäistä kertaa! 

Olet väärässä. Taloyhtiön yhtiökokouksessa voidaan sopia tavanomaisesta poikkeavia toimintatapoja.

Yhdenvertaisuusperiaate tarkoittaa, että yhtä/osaa osakasta ei voi suosia tai sorsia. Juuri sinun metodisi olisi yhdenveraisuusperiaatteen vastainen. Voit katsoa laista:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091599

Kymmenes pykälä, niin kutsuttu yhdenvertaisuuspykälä, nimenomaan kieltää muuttamasta käytäntöjä kesken prosessin niin, että osa osakkaista pääsee muita vöhemmällä.

"10 §

Osakkeenomistajien yhdenvertaisuus

Kaikki osakkeet tuottavat yhtiössä yhtäläiset oikeudet, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Yhtiökokous, hallitus tai isännöitsijä ei saa tehdä päätöstä tai ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua etua yhtiön tai toisen osakkeenomistajan kustannuksella."

KUNNOSSAPITOVASTUUSTA voidaan päättää tavaomaisesta poikkeava vastuujako yhtiöjärjestyksessä eli yhtiökokouksessa määräenemmistöllä, kuten sanoin. Minä nyt ihan ekana pyytäisin saada asiaa koskevan yhtiökokouksen päätöksen nähtäväkseni, vasta sen jälkeen on mahdollisesti osoitettavissa, että päätöstä ei ole aikoinaan tehty laillisesti ja on perusteita vaatia uudenlaista kohtelua.

Korjausvastuiden jaosta löytyy pykälä tuon lain neljännestä luvusta.

"1 §

Kunnossapitovastuun jako ja kunnossapito-oikeus

Yhtiön rakennuksen ja muiden tilojen kunnossapitovastuu jaetaan osakkeenomistajien ja yhtiön kesken 2 ja 3 §:n säännösten mukaisesti, JOLLEI YHTIÖJÄRJESTYKSESSÄ MÄÄRÄTÄ TOISIN."

Vierailija
16/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti samaa mieltä! Jos itse muuttaisin tuollaiseen taloon ja joutuisin maksamaan yksin niin miten voisin olla varma siitä, ettei se seuraava remppakulujen kohteeksi joutuva osakas vaatisikin oikeuksiaan. Mä olen niin v-mäinen ihminen että vaatisin lain noudattamista niiden haitaksi, jotka ovat typeryyttään menneet noudattamaan käytäntöä, jolle ei löydy laista perustetta.

#5 (myös hallituksessa pitkään istunut)

Jos tuosta kattoremonttien toteuttamistavasta on aikoinaan tehty laillinen yhtiökokouksen päätös yhtiöjärjestykseen, niin se ON lainvoimainen, eikä mikään tahdosta riippuvainen.

Tuossa kommentissani 15 on pykälät, katso siitä.

Vierailija
17/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Aikaisemmassa käytännössä on horjuntaa - joku on tehnyt kaiken itse, joku osittain itse ja osittain taloyhtiön maksaman työvoiman avulla, jollekin homma on teetetty. Käytäntöä ei ole kirjattu ylös ja nyt osa osakkaista on sitä mieltä, että kyseessä on voimakas käytäntö omatoimisuudesta näissä töissä ja "näin on aina tehty", vaikka ei olekaan.

Kysyin täältä saadakseni vahvistusta omille ajatuksilleni ja sitä sainkin. Me olemme ne asukkaat, joiden talossa korjaustyö olisi tarpeen. Itse emme osaa emmekä halua korjata (muutakin tekemistä on ja en halua ottaa vastuuta jos esim. korjaus tulee tehdyksi väärin). Naapurit ovat sitä mieltä, että työ on pieni ja pikkuhiljaa se onnistuu, teette vaan... Vaikeaa yrittää uida yksin vastavirtaan, mutta pakko vaan yrittää.

Tehkää asiasta kirjallinen kysymys tai mieluummin jopa yhtiökokouksessa käsiteltävä asia hallitukselle ja pyytäkää vastaukseen perusteeksi ne asunto-osakeyhtiölain pykälät, joihin yhtiön esittämä vaatimus perustuu. Tähän malliin:

As. Oy Nurpilaitumen Nukra hallitukselle ja isännöitsijälle tiedoksi.

As. Oy Nurpilaitumen Nukra osakkaana haluamme, että seuraavassa varsinaisessa tai ylimääräisessä yhtiökokouksessa esityslistalle otetaan alla mainittu asia:

Talossa on aiemmin tehty yhtiön vastuulla olevien kattojen remontteja osakkaiden toimesta ja osakkaiden kustannuksella. Emme halua ryhtyä samaan siksi, että kyseiset korjaukset ovat vastuunjakotaulukon mukaan yhtiön vastuulla eli niiden korjaamisesta kokonaisuudessaan sekä kustannuksien että työn osalta vastaa As. Oy Nurpilaitumen Nukka. Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti korjauskustannukset sekä materiaaleista että työstä tulee jakaa kuten muutkin asunto-osakeyhtiön vastuulla olevien tilojen korjaus-, huolto- ja käyttökustannukset. Ne eivät saa kohdistua keneenkään yksittäiseen osakkaaseen vain siksi, että hän asuu lähimpänä huoltoa vaativaa mutta yhtiön vastuulla olevaa osaa rakennuksesta.

Edellytämme että nyt ja jatkossakin yhtiön vastuulla olevan omaisuuden hoitamisesta aiheutuvat kulut jaetaan asunto-osakeyhtiölakiin perustuvalla tavalla. Siitä poikkeaminen edellyttäisi yksimielistä päätöstä kaikilta osakkailta, jollaiseen emme suostu.

Kelonkonkelossa, 26.05.2017

Allekirjoitukset

Maija Nanonen, as 1              xxx xxx

Ville Villenen, as 5            xxxx xxx

Jaana Jaananen, as 7         xxx xxxx

Vierailija
18/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Jos NOIN on, ettei mitään linjaa ole yhtiöjärjestyksessä ja hommaa on toteutettu miten milloinkin (toivottavasti sentään remontit on asianmukaisesti valvottu ja tarkastettu?!), niin tietysti vaaditte työt mukaan hintaan.

Todella amatöörimäinen taloyhtiö teillä, kannattaa hankkiutua hallitukseen, koska tuolta kööriltä voi odottaa aika kalliitakin virhepäätöksiä.

Vierailija
19/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää asiasta kirjallinen kysymys tai mieluummin jopa yhtiökokouksessa käsiteltävä asia hallitukselle ja pyytäkää vastaukseen perusteeksi ne asunto-osakeyhtiölain pykälät, joihin yhtiön esittämä vaatimus perustuu. Tähän malliin:

As. Oy Nurpilaitumen Nukra hallitukselle ja isännöitsijälle tiedoksi.

As. Oy Nurpilaitumen Nukra osakkaana haluamme, että seuraavassa varsinaisessa tai ylimääräisessä yhtiökokouksessa esityslistalle otetaan alla mainittu asia:

Talossa on aiemmin tehty yhtiön vastuulla olevien kattojen remontteja osakkaiden toimesta ja osakkaiden kustannuksella. Emme halua ryhtyä samaan siksi, että kyseiset korjaukset ovat vastuunjakotaulukon mukaan yhtiön vastuulla eli niiden korjaamisesta kokonaisuudessaan sekä kustannuksien että työn osalta vastaa As. Oy Nurpilaitumen Nukka. Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti korjauskustannukset sekä materiaaleista että työstä tulee jakaa kuten muutkin asunto-osakeyhtiön vastuulla olevien tilojen korjaus-, huolto- ja käyttökustannukset. Ne eivät saa kohdistua keneenkään yksittäiseen osakkaaseen vain siksi, että hän asuu lähimpänä huoltoa vaativaa mutta yhtiön vastuulla olevaa osaa rakennuksesta.

Edellytämme että nyt ja jatkossakin yhtiön vastuulla olevan omaisuuden hoitamisesta aiheutuvat kulut jaetaan asunto-osakeyhtiölakiin perustuvalla tavalla. Siitä poikkeaminen edellyttäisi yksimielistä päätöstä kaikilta osakkailta, jollaiseen emme suostu.

Kelonkonkelossa, 26.05.2017

Allekirjoitukset

Maija Nanonen, as 1              xxx xxx

Ville Villenen, as 5            xxxx xxx

Jaana Jaananen, as 7         xxx xxxx

Luitko sinä ap:n kommenttia ja aloitusta?

Tuo on ilmeisesti erillistaloista koostuva yhtiö, ei kerrostalo. Siten kaikilla on vuorollaan hoidettavana kattoremontti. Kukaan ei siltä välty.

Siten taloyhtiö VOISI tehdä päätöksen, että ne hoidetaan omalla työkustannuksella, se ei loukkaisi kenenkään yhdenvertaisuutta.

Mutta kuten ap kertoo, mitään päätöstä ei ole aikoinaan laillisesti tehty, ja se on iso moka.

Lisäksi ap kertoo, että yhtiö on vähintään maksanut materiaalit, eli ei ole mennyt kokonaan osakkaiden kustannuksella, kuin työn osalta.

Vierailija
20/31 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

C, tuossa ei ole muita vaihtoehtoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi