Voiko 3kk vauvan jättää vähäksi aikaa yksin?
Olen siis 3kk lapsen yh. Vauva ollut melko rauhallinen öisin ja nukkuu yllättävän sikeästi. Eli voisinko käydä esim. kaupassa silloin kun lapsi nukkuu? Tuskin menisi kahta tuntia kauempaa, ehkä vaan tunti jopa. Lapsi verkollisessa pinnasängyssä, joten ei voi teloa itseään tms. En haluaisi pientä herättää ja raahata mukana, kun sitten alkaa varmasti kitistä ja joskus esim. vaipat olleet loppumassa, niin pitäis mennä kauppaan pikaisesti...
Kommentit (60)
En suosittele. Samat perustelut kuin muilla _mitä vain voi tapahtua vauvalle_ Se ei ole syy jättää vauvaa tunniksi että se nukkuu vauva voi herätä milloin tahansa uudelleen. Sulle en suosittele vauvan hoitoa jos on hällä väliä asenne päällä
Tavallaan ymmärrän ap:n pointin, koska itsellä myös 3 kk vauva eikä kauppareissut todellakaan ole mitään herkkua.. Lähikaupassa käyn kyllä sujuvasti hakemassa rattaiden kanssa jotain pientä, mutta isompien ostosten tekeminen kauempana on vähän hankalaa. Tämä ei nimittäin useinkaan tyytyväisenä nuku autossa saati kaupassa. Vastaus on silti ehdoton ei. En jättäisi ikinä vauvaa yksin noin pitkäksi aikaa. Siks aikaa jätän kun vien äkkiä roskat tai haen pyykit kellarista tai ulkoa. Aikaa menee minuutti tai pari ja on kuuloyhteys. Mikäli oot totaalisen yksin, niin yritä saada vaikka toinen äiti kaveriksi jostain läheltä niin homma helpottuu huomattavasti. Voitte vaikka käydä yhdessä asioilla niin siinä on kuitenkin toiset kädet vahtimassa lapsia ja kantamassa ostoksia.
1. Vauva voi herätä ja itkeä pitkään yksin
2. Tulipalo
3. Onnettomuus äidille kauppamatkalla esim jää auton alle ja loukkaantuu niin pahoin ettei kykene puhumaan, kauanko menee ennenkuin joku menee vauvan luokse?
Itse olen jättänyt vauvan yksin sisälle nukkumaan jos olen vaikka tehnyt pihahommia. Olen käynyt vähän väliä kuuntelemassa ettei ole herännyt jne. Mutta en kyllä lähtisi kauppaan asti ellei kauppa todella lähellä ja kertoisin asiasta jollekin joka hälyttäisi vauvalle apua jos en soittaisi 15 min päästä että olen taas vauvan luona. Tai jos tietäisin että esim mieheni tulee varmasti juuri kotiin ja löytäisi vauvan jos minulle olisi sattunut jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa siihen voiko vauvaa jättää yhtään yksin ,mutta vastauksista saa sen käsityksen että vauvan vieressä täytyy vahtia 24/7 vaikka se nukkuu. Istutteko parvekkeellakin vaunujen vieressä koko unien ajan jos vaikka tulis puklu tai kätkytkuolema! Järki käteen nyt!
On ihan eri asia olla samassa asunnossa äänenkantaman päässä, kuin kauppareissulla usean kilometrin päässä ilman näkö- tai kuuloyhteyttä vauvaan. Järki käteen itsellesi, pitääkö aina vetää ääripäistä vastaesimerkit?
Lue edelliset vastaukset,siinä sulle ääripäätä!
Olen lukenut koko keskusteluketjun noin kaksi kertaa, enkä siltikään näe mitä tällä kommentillasi haet. Kukaan täällä ei ole nähdäkseni vaatinut kirjaimellista, fyysistä vahtimista vauvan vierellä 24/7, vaan olosuhteiden järjestämistä sellaisiksi, että mahdollisen hätätilanteen sattuessa tai vauvan itkiessä siihen pystyisi reagoimaan mahdollisimman nopeasti. Eli käytännössä itkuhälytin tai silmällä pito.
No joo, mitä nyt kaikki mahdolliset pirut maalattiin seinälle!
Ne "kaikki mahdolliset pirut" ovat valitettavasti realiteetteja. Epätodennäköisiä ehkä, mutta mahdollisia.
Kannattaa myös muistaa keskustelun alkuperäinen konteksti, ap oli jättämässä lastaan yksin jopa kahdeksi tunniksi, eikä nähnyt siinä ilmeisesti mitään ongelmaa. Esimerkit ja varoitukset olivat tästä syystä dramaattisia, koska ihmiset halusivat saada ap:n ymmärtämään, millaisia mahdollisia riskejä tilanteeseen sisältyi.
Mutta en enää kirjoita viestejä tästä aiheesta, ettei keskustelu mene liikaa jankkaamiseksi.
Kyllä ne välttämättömyydet pystyy etukäteen huolehtimaan, ei ne vaipat lopu yhtäkkiä kesken jos ostaa vauvan kanssa kaupasta aina uuden paketin ennen kuin edellisessä on vain yksi jäljellä. Ennakointia, ennakointia.
Vierailija kirjoitti:
1 kk ikäisen vauvan voi jättää minuutiksi yksin. 2 kk ikäisen kahdeksi minuutiksi. 5 kk ikäisen viideksi minuutiksi.
Koululaisen voi jättää pariksi tunniksi yksin.
Miksi tätä alapeukutetaan? Vauvaa ei ihan oikeasti voi jättää yksin kuin ihan hetkeksi! Esimerkiksi postilaatikolla käynnin tai suihkun ajaksi. Mutta missään nimessä parin tunnin kauppareissun ajaksi vauvaa ei voi jättää yksin, johan sen sanoo järkikin! Tai ainakin pitäisi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa pieni vauva meinasi kuolla savuun äidin ollessa pyykkituvassa. Keittiö oli syttynyt palamaan, koska leivänpaahtimeen oli tullut oikosulku.
Minä tiedän tapauksen, kun useampi lapsi kuoli, pphoitaja lähti hakemaan pikaisesti lapsensa koulusta, jätti hoitolapset päiväunille ja unohti munkinpaistokattilan liedelle ja lämmön päälle.
EI VOI, et voi käydä pubissa. 2 tuntia kaupassa? HUh!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä lynkkausmielialaa :( Siis jos olisin menossa vaan pikaisesti vauvalle vaippoja ostamaan, niin eikai se vauva ehdi silläaikaa kuolla? Järkikäteen nyt....
Voi kuule, kuka tahansa vaikka aikuinen voi kuolla äkisti ja vaikka omaan sänkyynsä. Jos tosiaan olet valmis mahdolliseen tapaturmaan, jopa kuolemaan poissaollessasi, niin siitä vaan. Myös naapurisi voi tehdä susta lasun heitteille jätöstä, kun vauva itkee yksinään kämpässä. Siitä sitten sossuille selittämään, että voihan sitä nopeasti 2 tuntia kaupassa käväistä ilman vauvaa...
Huohhh.... Siis en ole menossa baariin enkä jättämässä lasta koko illaksi yksin! Enkä mitään munkkeja tietenkään ala paistelemaan, haloo!! En edes jaksaisi pullaa leipoa... Minusta nyt vain ei ole niin kamalaa ja ihmeellistä jättää NUKKUVAA VAUVAA kotiin siksi aikaa kun ostan VAUVALLE tarvikkeira!! Ja jos menisi max. 30 min, tai edes 15min. Yks mun lähipiiristä kertoi että hänet oli äitinsä jättänyt aikanaan pitkäksikin aikaa yksin kotiin, vaikka oli alle koulu ikäinen! Eikä isäkään ollut silloin kotona vaan töissä. Eikä mitään käynyt ja vielä se nainen on elossa... Vauva on joskus eri huoneessa nukkumassa enkä ole kokoajan häntä näkemässä jos kääntää kylkeä! Kyllä se nyt osaa nukkua ilman minuakin! Ja tuskin se vauva nyt voi esim. itsestääb syttyä tuleen, jos olenkin käymässä LÄHIkaupassa! Järkikäteen! -ap
Miksi tälläiset ihmiset hankkii lapsia...
Kunpa ap olisi tehny abortin, ei tarttis lapsen kärsiä huonosta äidistä
Vierailija kirjoitti:
Huohhh.... Siis en ole menossa baariin enkä jättämässä lasta koko illaksi yksin! Enkä mitään munkkeja tietenkään ala paistelemaan, haloo!! En edes jaksaisi pullaa leipoa... Minusta nyt vain ei ole niin kamalaa ja ihmeellistä jättää NUKKUVAA VAUVAA kotiin siksi aikaa kun ostan VAUVALLE tarvikkeira!! Ja jos menisi max. 30 min, tai edes 15min. Yks mun lähipiiristä kertoi että hänet oli äitinsä jättänyt aikanaan pitkäksikin aikaa yksin kotiin, vaikka oli alle koulu ikäinen! Eikä isäkään ollut silloin kotona vaan töissä. Eikä mitään käynyt ja vielä se nainen on elossa... Vauva on joskus eri huoneessa nukkumassa enkä ole kokoajan häntä näkemässä jos kääntää kylkeä! Kyllä se nyt osaa nukkua ilman minuakin! Ja tuskin se vauva nyt voi esim. itsestääb syttyä tuleen, jos olenkin käymässä LÄHIkaupassa! Järkikäteen! -ap
Aloitusviestissä puhuit kyllä tunnista tai kahdesta.... Aika eriasia kuin 15 min.
Jos tuttavasi on selvinnyt aikuiseksi vaikka jätetty yksin niin mitä se sinun vauvasi selviämiseen vaikuttaa?
Jos asut rivitalossa tai kerrostalossa niin naapurisi voi vaikka aiheuttaa tulipalon. Ei kukaan väittänyt että palo alkaisi vauvasta... Sitäpaitsi voi se tulipalo alkaa vaikka viallisesta pakastimesta tai muista sähkölaitteista teilläkin.
Entä mitäs jos ap jäät auton alle kauppamatkalla ja kuolet? Kuinka kauan menee kun joku menee vauvan luo? Tunteja vai päiviä?
Mikset voi ottaa vauvaa mukaan lähikauppaan?? Se ei oikeasti ole vaikeaa. Vauva rattaisiin ja menoksi. Miksi sinun ap pitäisi jättää lapsi yksin, kun tiedät että se on heitteillejättö. Kysy vaikka neuvolasta jos et usko. Vauvaa ei jätetä yksin kotiin kauppareissun ajaksi.
Et ole antanut yhtään järkevää syytä, mikset voi käydä kaupassa vauvan kanssa.
Provo. Jos ei ole, niin joko odotat tai nostat lapsen viltti päällä vaunuun ja lähdette yhdessä. Tai soitat jonkun vahtimaan. Et tosiaan voi lähteä pariksi tunniksi shoppailemaan ja jättää vauvaa yksin.
Vielä 70-luvulla noin tosiaan tehtiin. Äitini kävi kaupungilla hammaslääkärissä ja asioilla, ja jätti minut kopassa parvekkeen pöydälle nukkumaan. Kerran olin kuulemma pudonnut parvekkeen betonilattialle, jossa olin sitten ilmeisesti tuntikausia kylmissäni maannut, kunnes äiti oli palannut asioiltaan.
Tämä juttu kuulostaa niin huolestuttavalta ja Ap hyvin häiriintyneeltä että pitäisi selvittää Ip ja tehdä lastensuojeluilmoitus.
Kyllä näitä äitejä on joka lähtöön.
Terv. Toinen totaali yh joka pystyy menemään lapsensa kanssa kauppaan ja pitää huolen etteivät vaipat tms lopu keskellä yötä.
Tutki pääsi.
Ap puhuu aloitusviestissä tunnista tai kahdesta tunnista. Nyt puhuu lähikauppaan menosta. Kuulostaa omituiselta. Kauppaan vauva on helppo ottaa mukaan. Älä jätä vauvaa yksin.
Ei 70-luvullakaan kukaan vastuullinen vanhempi tehnyt noin.
1-2h kaupassa? No et voi!! Mitä jos pyörähtää selälleen ja puklaa? Tukehtuu? Syttyy tulipalo? Haloo!!
No joo, mitä nyt kaikki mahdolliset pirut maalattiin seinälle!