2-6 kk vauvan vuoroviikkohuoltajuus?
Voiko 2kk - 6 kk vauvaa pitää vuoroviikko systeemillä tai niin, että isä saisi edes viikonlopuksi vauvan hoitoonsa?
Kommentit (50)
Meillä mies halusi lähihuoltajuuden. Minulla oli säästössä 2 vuoden kalenterit työvuoroineen ja harrastuksineen ja osoitin niiden avulla, että mies oli siihen mennessä ollut lapsen kanssa kuukaudessa keskimäärin 2 iltana viikossa. Siis edes samaan aikaan kotona kuin minä ja lapsi, muuten ne "isäajat" lapsi oli viettänyt miehen vanhemmilla. Minulla vuorotyö, miehellä harrastuksia, ja silti mies meni väittämään, että juuri vuorotyöni vuoksi olisi parempi, että hän olisi lähihuoltaja. Sanoin lastenvalvojalle, että eikö olisi samantien helpompi merkitä miehen vanhemmat lähihuoltajiksi, lapsi kun joutuisi joka tapauksessa sinne muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja alle 3-v. kuuluu äidille, ellei ole aivan järjetön tapaus.
Entä jos isä valehtelee sossujen suut ja korvat täyteen ja vaatii vauvaa itselleen? Nykyäänhän äitien erityisasemaa ei tunnusteta, vaan ajattellaan, että on aivan sama hoitaako vauvaa isä vai äiti.
Nainen, kasvata pallit! Jos et päihteile ja arki sujuu kivasti niin isihän voi tehdä vaikka niitä kuuluisia kärrynpyöriä luuta persiissä mutta tuskin tehoaa. Minä kyllä tallentaisin tämän mieshenkilöitymän lausahdukset ja kävisin lakinaisella kysymässä neuvoa jos ei lopu tuommoinen.
Ja aina kun alkaa sama huolilevy soida omassa kaalissa suosittelen vaihtamaan biisiä. Tee jotain aivan muuta. Leivo pullaa. Mätki kaulimella taikinaa. Tamppaa mattoja. Katsele elokuvia emansipoituneista naisista. Thelma ja Louise. Piiat.
Ota valta omaan elämääsi. Se on lapselle etu.
Laita rajat. Järjen voimalla. Jos jossain polilla käyt niin kerro siellä huolesi. Jotkut siellä on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miten on? Voiko isä viedä vauvan äidiltä vedoton vanhoihin mt-ongelmiin ja saada pienen vauvan huoltajuuden vaikka äiti pystyisi hoitamaan vauvaa ja haluaisi imettää?
Ei voi jos äiti imettää ja hoitaa vauvaa hyvin, oletko oikeasti näin tyhmä?
Ei, vaan luultavasti häntä pelottaa, haluaisi saada vähän jotain tietoa tai lohtua odottaessaan miten käy.
Luultavasti mies on pelotellut ja tehnyt varmaksi sen että huoltajuus siirtyy hänelle koska hänellä on rahaa ja äidillä mielenterveyshistoriaa.
Näin luulen, mutta toki AP voi olla myös täysi paska ja tyhmä ja vaikka mitä muuta mitä täällä nyt ovat "täydelliset äidit" mieltä, koska heillehän ei koskaan ikinä voi tapahtua mitään tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Vauva tarvitsee yhden primäärisen huoltajan. Se voi olla äiti, isä tai vaikka naapurin Pertti mutta vauvaa ei voi heitellä paikasta toiseen vuoroviikoin.
T. Feministi kasvatusalan ammattilainen
Voiko mies siis saada 2- 6kk primaarihuoltajuuden? Niin, että äiti saisi kyllä sitten tapaamisoikeuden. Ruokkiminen pullosta?
Itsehän sen päätätte.
Mutta jos tästä ei päästä sopimukseen? Niin voiko isä hakea lähihuoltajuutta ja saada vauvan pääasiassa itselleen?
Ei voi. Vauva tarvitsee äitiään. Isää ei vielä tuossa iässä. Isä ei tajua mitä noin pienen vauvan hoitaminen vaatii, ei sitä vauvaa voi laittaa komeroon sitten jos ei huvitakaan hoitaa sitä kun se rääkyy ja kakkii.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos isä valehtelee sosiaalityöntekijöille, että äidin mt-ongelmat ovat palanneet ja että äiti on vaaraksi lapselle?
Ttu sä olet sairas tapaus. Just tollasen takia tein ennemmin abortin kuin otin riskin että psykoex alkaa vaatia (mun puolelta ei-toivotun) vauvan huoltajuutta. Nyt hiukan realismia kehiin! Ei lapsi ole mikään nukke tai asuste, paras hoitaja ihan pienelle on oma äiti.
Ei tämä ollut aito tilanne, kyselen teoreettisesta syystä. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos isä valehtelee sosiaalityöntekijöille, että äidin mt-ongelmat ovat palanneet ja että äiti on vaaraksi lapselle?
Ttu sä olet sairas tapaus. Just tollasen takia tein ennemmin abortin kuin otin riskin että psykoex alkaa vaatia (mun puolelta ei-toivotun) vauvan huoltajuutta. Nyt hiukan realismia kehiin! Ei lapsi ole mikään nukke tai asuste, paras hoitaja ihan pienelle on oma äiti.
Ei aborttia kannata tehdä miehen takia, ei mies mitään vauvaa itselleen saa.
Kyselen lähinnä teoreettisesta syystä. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me sossut (ainakaan kaikki) ihan idiootteja olla, kyllä siinä tarvii pikkasen muutakin kuin sanan sanaa vastaan, että äidiltä huoltajuus vietäisiin. Tätä ketjua lukemalla vaikuttaa kyllä, että ne mt-ongelmat on jollain muulla kuin lapsen äidillä...
Mutta isältä voitte viedä huoltajuuden tuosta vaan?!
Ei niin mutta se kertookin jo riittävästi ettei eroa haluava osapuoli ole kypsä vanhemmuuteen eikä osaa laittaa vauvan tarpeita etusijalle. Vanhempien pitäisi tehdä kaikkensa että vauvalla säilyisi ehjä perhe edes sen kehityksen kannalta kriittisen ensimmäisen vuoden.