Narsistin vastakohta?
Narsisti kai tarun mukaan rakastui omaan peilikuvaansa ja huonosti kävi. Mutta mikä on mielestäsi tämän nykyajan suosikkitermin vastakohta? Millainen ihminen on narsistin vastakohta?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Mä rakastuin aikoinaan narsistiin. Multa puuttui juuri niitä ominaisuuksia mitä miehellä oli. Olin sosiaalisesti kömpelö ja aivan liian rehellinen. Pelkäsin sosiaalisia tilanteita ja kaipasin kipeästi parempaa itsetuntoa. Olin siis narsistin vastakohta. Opin narsistilta paljon hyödyllistä, mutta silti harmitti jossain vaiheessa, että sekin kortti piti katsoa.
Sama, juuri siten minusta tuli ex-avomieheni kynnysmatto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa vaikka tilanne jossa narsisti sanoo jollekkin: "olet ruma" ja tömä ihminem loukkaantuu siitä ja uskoo sen. Olen ruma jos joku minulle niin sanoo, nyt minun itseluottamukseni on nolla. Toinen henkilö jolle narsu sanoo saman: "olet ruma", mutta henkilö ei sitä ota itseensä, vaan tiedostaa sen, että henkilöllä on motiivi näin sanoa, ja kun on hyvä itseluottamus, niin muidenhan mielipiteillä ei ole vaikutusta silloin. Se joka uskoo narsistin sanat, on ruokaa narsistille, joten narsisti ottaa kohteekseen tämän henkilön. Jälkimmäinen henkilö ei reagoinut tunteella narsistin puheisiin, joten näin narsisti jättää henkilön rauhaan - ei ravintoa.
Eipä se nyt ihan noin yksinkertaista kuitenkaan ole. Periaattessa narsistin uhriksi voi joutua kuka vaan, toiset vain ovat alttiimpia vetämään puoleensa tietyn tyyppisiä ihmisiä. Narsistin käytöstä välttämättä nimenomaan ei ole suoraan haukkuminen, vaan epäsuorasti. Jolloin narsistin todellinen luonne voi paljastua itselle vasta, kun on ns. liian myöhäistä.
Tuo oli yksi näkökulma esimerkki monista. Voit vapaasti kertoa omasi. Ja kyllä, on paljon erilaista narsismia.
Mutta se oli aika huono esimerkki. :-) Tietyllä tavalla varmasti huono itsetuntoiset vetävät narsisteja puoleensa mutta ei se narsistin ilkeily mitenkään heti ala.
Uhrit pääsevät mielestäni pätemään "laadullisella empatiallaan" liikaa, ja enpä yllättyisi, jos tämä olisikin vain pisara meressä, jossa "uhriutuja" on muuta kuin pätemisen tarpeella diagnosoituna "narskun uhriksi". Eli diagnoosia ei toisin sanoen ole kumppanilla olemassa, vaan lääkäri voisi olla toisinaan jopa eri mieltä kohteesta.
Jokaisessa ihmisessä kuuluu olla narsismia, jos ihmiseltä puuttu narsismi kokonaan, hän ei voi pärjätä maailmassa.
Narsisti mitätöi uhriaan ja ilmeisesti siirtää ikävän olonsa uhrin niskoille jotta ei tarvitsisi itse sitä kokea.Entäpä jos onkin niin,että narsisti kun ei kykene tuntemaan hyviä tunteita,korkeitaan halveksuntaa,inhoa eli negatiivisia tuntemuksia,niin hän tarvitsee sen vastakappaleen joka on yliempaattinen ,heikko,arvoton (narsistin mielestä)eli nämä kaksi kompensoivat toisiaan.
Siksikö narsisti valitsee aina tietyntyyppisiä uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin uhri.
Erään teorian mukaan narsistien uhritkin ovat narsistisia, ns. ohutnahkaisia narsisteja. Paksunahkaisen narsistin liehittely menee ohutnahkaiselle läpi, mutta ei mene läpi ei-narsistiselle ihmiselle.
Kuinka moni uskoo tähän teoriaan? Onko tämä teoria yleisesti tiedossa ja hyväksytty?
Puhutaanko nyt oikeasta narsistista vai "narsistista"? Vauva-palstan perusteella 100% suomalaisista miehistä on narsisteja, ainakin ne kaikki exät.
M27
Eiköhän tässä puhuta ihan oikeista narsisteista. Ja valitettavasti niitä on aika paljon!
Ei se sitä ole. Vaan omaa tervettä itsetuntoa kävellä tiehensä. Koska narskun läheisyydessä ei voi olla. Jatkaa elämää eteenpäin. Unohtaa kys ihmis saastan olemassa olo
Jos narsistin elämä perustuu narsistin ruoan etsimiselle, olisko vastakohta se, että ei tarvitse tällaista ruokaa tai tarvitsee sitä mahdollisimman vähän.