Narsistin vastakohta?
Narsisti kai tarun mukaan rakastui omaan peilikuvaansa ja huonosti kävi. Mutta mikä on mielestäsi tämän nykyajan suosikkitermin vastakohta? Millainen ihminen on narsistin vastakohta?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Narsistin uhri.
Itseasiassa narsistin uhriksi päätyy usein toinen narsistinen ihminen. Oletko kuullut ohut-ja paksunahkaisesta narsistista?
Uhriutuja/uhraantuja?
Sellainen tyyppi, joka antaa kaikkien kävellä ylitseen ja uhraa oman hyvinvointinsa kenentahansa hyväksi. Toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin uhri.
Itseasiassa narsistin uhriksi päätyy usein toinen narsistinen ihminen. Oletko kuullut ohut-ja paksunahkaisesta narsistista?
Minäkin olen lukenut tutkimuksen, jonka mukaan narsistit usein rakastuvat toisiinsa. Heikompitahtoinen sitten pettymyksenhetkellä syyttää (ex)kumppaniaan narsismista tunnistamatta samoja piirteitä itsessään.
Höpöhöpö. Mä rakastuin aikoinaan narsistiin. Multa puuttui juuri niitä ominaisuuksia mitä miehellä oli. Olin sosiaalisesti kömpelö ja aivan liian rehellinen. Pelkäsin sosiaalisia tilanteita ja kaipasin kipeästi parempaa itsetuntoa. Olin siis narsistin vastakohta. Opin narsistilta paljon hyödyllistä, mutta silti harmitti jossain vaiheessa, että sekin kortti piti katsoa.
Elemelonz kirjoitti:
Uhriutuja/uhraantuja?
Sellainen tyyppi, joka antaa kaikkien kävellä ylitseen ja uhraa oman hyvinvointinsa kenentahansa hyväksi. Toistuvasti.
Mutta eikö uhriutumiseen kuulu sellainen narsistinen huomion ja hyväksynnän hakeminen? Sitä että kantaa tarkoituksella raskainta taakkaa elämässä jotta muut säälisi ja arvostaisi.
Elemelonz kirjoitti:
Uhriutuja/uhraantuja?
Eli minä. Kuvittelin sen aina olevan hyve.
Narsistin vastakohta on kylläkin uhriutuva.
Ihminen joka (näennäisesti) ei koskaan ajattele itseään, käyttää kaiken aikansa muiden hyväksi, nöyristelee ja pokkuroi ja tekee palveluksia jopa pyytämättäkin, ihan jatkuvasti, ja kokee olevansa muita huonompi.
Narsistihan kokee olevansa muita parempi ja ajattelee vain itseään, hyväksikäyttää muita.
Ja niin, narsistin vastakohta ei tosiaankaan ole mikään tasapainoinen yksilö, ei tietenkään ole. Tasapainoinen yksilö on näiden ääripäiden keskivaiheilla, omaa sekä narsistisia piirteitä, että myös uhriutuvia piirteitä, silleen sopivassa harmoonisessa tasapainossa.
Läheisriippuvainen voisi olla narsistin vastakohta. Narsisti julma ja kova, kun taas läheisriippuvainen on liian pehmeä ja antelias.
Henkilö jota on helppo ohjailla, narsisti syttyy henkilöistä joista näkee että he luottavat sinisilmäisesti muihin, tai ihmisen hyvyyteen, joita voi alistaa, ihminen joka uskoo kaiken ilkeyden sinisilmäisesti ja ottaa sen itseensä, ihminen joka ei luota itseensä ja omiin mielipiteisiin tai ajatuksiin, että maapallolla on ihmisiä, ja kaikista heillä ei ole hyvää tarkoitusta. Ja sellaista ihmistä on helppo ohjailla, joka ei suostu tarkastelemaan maailmaa kuin vaaleanpunaisten linssien läpi.
Itsensä inhoaminen tai vähättely.
Kuvitelkaa vaikka tilanne jossa narsisti sanoo jollekkin: "olet ruma" ja tömä ihminem loukkaantuu siitä ja uskoo sen. Olen ruma jos joku minulle niin sanoo, nyt minun itseluottamukseni on nolla. Toinen henkilö jolle narsu sanoo saman: "olet ruma", mutta henkilö ei sitä ota itseensä, vaan tiedostaa sen, että henkilöllä on motiivi näin sanoa, ja kun on hyvä itseluottamus, niin muidenhan mielipiteillä ei ole vaikutusta silloin. Se joka uskoo narsistin sanat, on ruokaa narsistille, joten narsisti ottaa kohteekseen tämän henkilön. Jälkimmäinen henkilö ei reagoinut tunteella narsistin puheisiin, joten näin narsisti jättää henkilön rauhaan - ei ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Itsensä inhoaminen tai vähättely.
tämä on narsisti. hän peittelee juuri tuota olemalla jotain ylivertaista.
terve narsismi on tervettä itserakkautta. narsismi on terveen narsismin täydellistä puutetta.
oikeastaan narsismia voisi kutsua terveen narsismin vajaukseksi.
Oisko narsistin vastakohta sittenkin terve ihminen, joka kykenee reflektoimaan ja erottamaan itsensä muista. Terve ihminenhän tiedostaa olevansa erillinen yksilö muista, ja ymmärtää sen, että jokaisella on tunteet. Narsistihan näkee muut taas jatkeenaan, kun ei ole kyennyt erillistymään muista, mutta tämä sama ongelma on myös läheisriippuvalla. Mä sanon nyt, että terve ihminen, joka ei ole egosentrinen, ja jonka maailman kuva ei perustu ulkonäköön, tai manipulointiin. Niin terve se on se vastakohta. Läheisriippuvillakin saattaa olla narsistin ulkokuori, ja osottain tiedostavat ongelmansa, kun taas narsisti ei tiedosta ongelmaansa samalla tavalla.
Empaattinen