Hei sinä kokki! Mitä ruokaa teet lihavuusleikatulle?
Kun lihavuusleikattu on näyttänyt myös lääkärintodistuksenakin toimivan lihavuusleikatun korttinsa tarjoilijalle ja pyytää puolikasta annosta? Kuinka paljon olet oppinut koulussa tai töissä lihavuusleikattujen ruokkimisesta?
Kommentit (34)
Miksi pitää olla leikattu jotta saa ostaa puolikkaan annoksen? Minä 48 kg 154 cm nainen en voi vetää samaa annosta kuin urheileva 85 kg mieskollegani. Edes joku alennus olisi paikallaan, ymmärrän että työn määrä ei tipu mutta edes 15-25 prosenttia?
Ostan usein take away lounaan ja syön siitä kahdesti
Ainakin suurtalouskokin homma on todella raskasta; päivässä saattaa valmistaa ruuat yli sadalle ja samalla pitäisi vielä muistaa erityisruokavaliot ja aina joskus keittiöön tulee nurisemaan joku esim.ihan eri alan työntekijä, jonka työnteko on lonkanvetoa kokin työhön verrattuna eikä ymmärrä sitä, että kokilla ei ole sellaisia ruokia valmiina, joita ei ole hyvissä ajoin tilattu.
Joskus kokille voi silloin tulla joku virhe, ettei siinä kiireessä muista jotain tiettyä allergiaa tms.
Siis toivottavasti erityisruokavaliot eri muodoissa saadaan hoidettua, mutta niiden pitää perustua todelliseen tarpeeseen ja kannattaa pitää mielessä, että kokki heiluu siellä reilusti alle 2000e bruttopalkalla pitkää päivää ja usein ylitöitä.
Syö pieniä annoksia helposti sulavaa ruokaa ( ei kokolihaa) 8 krt/pv. Pureskele kaikki huolellisesti ennen kuin nielaiset.
Minä Kokki teen sitä mitä tilaa. Niin vähän kuin haluaa mutta täyteen hintaan
minua ei ole lihavuusleikattu, kun ei ole ollut tarvetta ja jos olisi, en menisi leikkaukseen, mutta olen aina ollut vähäruokainen eikä koskaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia saada puolikasta annosta ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en oo kokki, mutta itse leikattuna toivoisin, että ruokaa olisi ostettavissa myös pienempinä annoksina ilman että tarvitsee kertoa olevansa leikattu. Ei kai se kokki sitä päätä, mitä kukakin haluaa syödä. Voisi olla muitakin pienehköjä, normaaleja annoksia, kuin jotain lasten lihapullat&tikkuperunat-annoksia. Leikkauksestani on jo vuosia, eikä minulla ole ruokavaliorajoitteita, joten ravintolassa voin syödä mitä mieli tekee, mutta monesti annokset on ihan jäätävän kokoisia tai jos pyydät vähemmän ruokaa, niin silti hinta ei laske, ellei ole vilautella jotain lihavuusleikattu-kortteja. Ja kerran erehdyin mankumaan noutopöydästä lasten hintaan moisella kortilla, niin sen kuuli kyllä puoli ravintolaa, kun tarjoilija haki esimiestään paikalle funtsimaan, saako sitä lastenannosta vaiko ei. Nykyään ostan normaalin annoksen ja jätän loput syömättä.
Ihan viisas veto tuo. Olen ollut töissä sellaisessa ravintolassa, jossa aikuisen tilatessa itselleen lasten annoksen, siitä veloitettiin (johdon käskystä) aikuisen annoksen hinta tai sitä ei myyty
ollenkaan. Periaattessa siitä sai aina kärinän aikaan asiakkaan kanssa...
Ravintolan kustannuksissa ei ole paljonkaan merkitystä, syökö ihminen vähän enemmän tai tai vähemmän, sen työn (tilojen vuokra, ruuan laitto ja annostelu, tarjoilu, astioiden pesu jne) osuus on suuri. Ainahan ihmiset ihmettelee, miten itse tekemällä saisi saisi 1 annoksen hinnalla 4 annosta.
Miksette tilaa vain alkuruokaa, jos pääruoka annokset on liian isoja? Minäkin olen niin tehnyt niin ihan normaalipainoisena, jos ei ole ollut kova nälkä. Hintakin on valmiiksi pienempi niissä kuin pääruuissa.
Luulen, että ravintoloille on ongelmana se, että siellä kustantaa tarjoilijan palkka ja ravintolan ylläpitokulut.
Eli se, että tuodaan vain puoli annosta, ei säästä kuluja juuri lainkaan. Mutta en tiedä. En ole alalla.
Älä ulkoista ongelmiasi.
Muut eivät ole vastuussa syömisistäsi, vaan sinä itse olet.
Zinc
Kaupassakin on hyllyt täynnä ruokaa, mutta ei niitä kaikkia kannata syödä ;)
Vierailija kirjoitti:
Miksette tilaa vain alkuruokaa, jos pääruoka annokset on liian isoja? Minäkin olen niin tehnyt niin ihan normaalipainoisena, jos ei ole ollut kova nälkä. Hintakin on valmiiksi pienempi niissä kuin pääruuissa.
Niin että pitäisi aina syödä etanoita, sipulirenkaita, mozarellatikkuja tai sipulikeittoa?
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että ravintoloille on ongelmana se, että siellä kustantaa tarjoilijan palkka ja ravintolan ylläpitokulut.
Eli se, että tuodaan vain puoli annosta, ei säästä kuluja juuri lainkaan. Mutta en tiedä. En ole alalla.
Yksikään ravintola ei mene konkurssiin jos myisi lihavuusleikatulle oman annoksen -50% hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimitan saliin puolen litran kermanekan ja sateenvarjopillin.
Ja pidät tuota ihan oikeasti hyvänä asiakaspalveluna? Juuri se leikattu voi olla seurueen isäntä tai emäntä, joka maksaa muidenkin ruoat.
Kermalitrat ja sateenvarjopillit kaikille!
Mutta eihän tuo ruuan jättäminen ole ekologisesti eikä taloudellisesti järkevää. Miksi on pakko ostaa annos josta sitten jää ruokahävikkiä? Miksei vaan voisi ostaa pienempää annosta ja syödä sitä kokonaan? Tuossa häviää loppupeleissä sekä ostaja että myyjä.